eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o grach hazardowych

Rządowy projekt ustawy o grach hazardowych

- projekt dotyczy określenia warunków urządzania i zasad prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2481
  • Data wpłynięcia: 2009-11-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o grach hazardowych
  • data uchwalenia: 2009-11-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1540

2481

Członkowie komisji egzaminacyjnej za swoje czynności będą otrzymywać wynagrodzenie w
kwocie nie wyższej niż 40 % minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie
przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych w celu zapewnienia prawidłowego
przebiegu egzaminu określi, w drodze rozporządzenia, w szczególności:
1) regulamin działania komisji egzaminacyjnej,
2) regulamin przeprowadzania egzaminu i tryb jego składania,
3) sposób ustalania i wysokość wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej.
W zakresie gier objętych monopolem państwa minister właściwy do spraw finansów
publicznych może uznać za równoważne ze świadectwami zawodowymi świadectwa wydane
przez wyspecjalizowaną organizację prowadzącą szkolenia w zakresie gier. Podmiot
wykonujący monopol jest obowiązany przedłożyć ministrowi właściwemu do spraw finansów
publicznych do zatwierdzenia program przedmiotowych szkoleń. Przedmiotowa regulacja
ogranicza w istotny sposób możliwość uznawania przez ministra właściwego do spraw
finansów publicznych świadectw wydanych przez wyspecjalizowaną organizację.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór
świadectwa zawodowego, uwzględniając w szczególności konieczność określenia w nim
danych osobowych osoby ubiegającej się o wydanie świadectwa oraz zajmowanego
stanowiska lub pełnionej funkcji.
Proponuje się również, aby minister właściwy do spraw finansów publicznych mógł cofnąć,
w drodze decyzji, świadectwo zawodowe lub uznanie świadectwa w przypadku
udokumentowania, że osoba, która je uzyskała, przestała spełniać warunki ustawowe.
Obecnie obowiązujące przepisy nie dają ministrowi właściwemu do spraw finansów
publicznych takiego uprawnienia. Przepis ten będzie stanowić uprawnienie dla ministra
właściwego do spraw finansów publicznych do cofnięcia świadectwa zawodowego lub
świadectwa uznanego za równoważne ze świadectwem zawodowym wydanego przez
wyspecjalizowaną organizację, w przypadku gdy osoba, która je uzyskała, przestała spełniać
warunki wynikające z ustawy, utraciła nienaganną opinię lub została skazana prawomocnym
wyrokiem za popełnione umyślnie przestępstwa lub przestępstwa skarbowe.
Dotychczasowa praktyka w tym względzie wskazała na zasadność istnienia takiego przepisu,
gdyż w chwili obecnej w odniesieniu do osób, które po jego uzyskaniu przestały spełniać
warunki wynikające z ustawy, nie można cofnąć wydanego świadectwa w związku z czym
osoby takie mogą w dalszym ciągu wykonywać określone czynności lub pełnić dane funkcje.


18

Rozdział 5
Ograniczenia w urządzaniu gier hazardowych

Proponuje się rozszerzenie ograniczeń wiekowych dotyczących uczestnictwa w grach i
zakładach wzajemnych.
Wstęp do ośrodków gier oraz do punktów przyjmowania zakładów wzajemnych dozwolony
będzie, jak dotychczas, dla osób, które ukończyły 18 lat.
W grach losowych, z wyjątkiem loterii fantowych i loterii promocyjnych mogą uczestniczyć
wyłącznie osoby, które ukończyły 18 lat. Z powyższego wynika, że loterie audioteksowe, w
których uczestnictwo osób z ograniczoną zdolnością do czynności prawnych było dotychczas
dopuszczane, również zostały objęte limitem wiekowym w zakresie dostępności dla
uczestników. Limit ten wprowadzono dla celów ochrony nieletnich przed uzależnieniami.
W przypadku wątpliwości co do wieku uczestnika osoba kierująca ośrodkiem gier lub jej
upoważniony przedstawiciel, sprzedająca losy lub inne dowody udziału w grach losowych,
przyjmująca zakłady wzajemne będzie upoważniona do żądania dowodu tożsamości
stwierdzającego wiek uczestnika gry lub zakładu wzajemnego.
Proponuje się ponadto nowe rozwiązanie w zakresie powierzania czynności określonych
ustawą. Spółka prowadząca działalność w zakresie gier hazardowych nie może powierzyć
innemu podmiotowi wykonywania czynności związanych z prowadzeniem tych gier.
Spółka prowadząca działalność w zakresie loterii pieniężnych, gier liczbowych i zakładów
wzajemnych może powierzyć innemu podmiotowi wykonywanie czynności faktycznych
związanych odpowiednio ze sprzedażą losów oraz przyjmowaniem zakładów i stawek, jak
również wypłaty wygranych do wysokości określonej w regulaminie gry, wykonywanych na
podstawie umów agencyjnych w imieniu i na rzecz spółki prowadzącej działalność.
Wprowadzono wymogi, iż w przypadku zawarcia umowy agencyjnej osoba, której powierza
się czynności, powinna spełniać wymogi odnośnie do legalności źródeł pochodzenia kapitału,
niezalegania w zapłacie zobowiązań budżetowych, nienagannej opinii, spełniania kryteriów
odnośnie do braku zastrzeżeń z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa, porządku
publicznego oraz interesu ekonomicznego państwa.
Aby móc skontrolować spełnianie tych wymogów, minister właściwy do spraw finansów
publicznych będzie mógł zażądać dokumentów potwierdzających spełnianie tych warunków.

19
W przypadku stwierdzenia, że osoba, której powierzono czynności nie spełnia
obligatoryjnych warunków, minister właściwy do spraw finansów publicznych zażąda
natychmiastowego rozwiązania umowy.
Proponuje się również określenie szerokiego zakazu i ograniczeń dotyczących możliwości
reklamy i promocji gier hazardowych oraz informacji o sponsorowaniu przez podmiot
prowadzący taką działalność. Dopuszcza się informowanie o sponsorowaniu przez podmiot
prowadzący działalność wyłącznie w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych albo tę
działalność łącznie z inną działalnością niepodlegającą ograniczeniom w zakresie reklamy,
promocji lub informowania o sponsorowaniu – wyłącznie przez prezentowanie informacji
zawierającej nazwę lub innego oznaczenia indywidualizującego sponsora.
Zakazy nie będą obejmować reklamy i informacji w ośrodkach gier i punktach przyjmowania
zakładów oraz oznaczenia nazwą, na zewnątrz budynku, miejsca, w którym znajduje się
kasyno lub punkt przyjmowania zakładów wzajemnych.
Wszystkie wprowadzone zakazy realizują również cele prospołeczne – ochrony przed
uzależnieniami, ochrony nieletnich oraz walki z szarą strefą.
Proponuje się również wprowadzenie zakazu urządzania w kasynach gry pokera, w którym
uczestnicy grają między sobą, a kasyno jest w tym przypadku jedynie miejscem służącym
temu celowi, przez wskazanie, że nie jest dozwolone urządzanie w kasynach gry pokera, w
którym uczestnicy grają między sobą, z wyjątkiem urządzania turniejów gry pokera, na
podstawie udzielonego zezwolenia. Warunkiem udzielenia zezwolenia na urządzanie turnieju
gry pokera jest uczestnictwo w turnieju minimum 10 graczy.
Wprowadzenie tego zakazu wiąże się w głównej mierze z koniecznością przeciwdziałania
możliwości prania pieniędzy z uwagi na specyfikę rozgrywania tej gry, polegającą na
możliwości swobodnego kształtowania jej przebiegu przez graczy.
W tego rodzaju grze grający mogą umawiać się co do wygranych i uzyskiwać zaświadczenia
o wysokości wygranej, które następnie mogą wykorzystywać dla celów udokumentowania
źródeł pochodzenia określonych wartości majątkowych.

Wprowadza się jednoznaczny zakaz zawierania zakładów wzajemnych na wyniki gier
liczbowych. Utrwalone orzecznictwo sądów administracyjnych wyklucza możliwość
zawierania zakładów na wyniki gier liczbowych, wskazując, że nie można typować zdarzeń
(w tym wypadku liczb), które zależą wyłącznie od przypadku.

20
Proponuje się utrzymanie regulacji, iż spółka posiadająca lub ubiegająca się o zezwolenie na
prowadzenie zakładów wzajemnych lub zmianę jego warunków, dotyczące wyników
sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, obowiązana jest uzyskać zgodę krajowych
organizatorów takiego współzawodnictwa na wykorzystanie jego wyników.

Rozdział 6
Koncesje i zezwolenia

Wprowadzono istotną zmianę w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów,
wprowadzając koncesje na prowadzenie kasyn gry. Koncesja będzie udzielana w drodze
decyzji na 6 lat i nie będą do niej miały zastosowania przepisy ustawy o swobodzie
działalności gospodarczej.
W stosunku do innych rodzajów gier pozostawiono zezwolenia, które w przypadku salonu gry
bingo pieniężne oraz zakładów wzajemnych będą mogły być jednokrotnie przedłużane.
Zezwolenia będą również udzielane w drodze decyzji.

W zakresie organów udzielających koncesji i zezwoleń zasadne jest utrzymanie w tym
zakresie rozwiązań wprowadzonych w przepisach zmieniających ustawę o grach i zakładach
wzajemnych znajdujących się w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U.
Nr 168, poz. 1323), szczególnie z tego powodu, iż zmiana odnośnie do organów
udzielających zezwoleń dokonana została w dniu 31 października 2009 r. i związana jest z
uporządkowaniem kompetencji w zakresie gier.
Proponuje się tym samym, aby koncesję na prowadzenie działalności w zakresie kasyn gry,
zezwolenia na prowadzenie salonów gry bingo pieniężne oraz zezwolenia na urządzanie
zakładów wzajemnych i turnieju gry w pokera udzielał minister właściwy do spraw finansów
publicznych.
Dla celów prowadzenia prawidłowej polityki w zakresie gier wprowadzono również przepis,
że minister właściwy do spraw finansów publicznych nie może scedować uprawnień do
wydania koncesji na podległych pracowników.
Zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe i loterii
promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej więcej niż jednego dyrektora
izby celnej udziela dyrektor izby celnej właściwy według miejsca zamieszkania lub siedziby
wnioskodawcy.

21
Zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie loterii fantowej, loterii
audioteksowej, gry bingo fantowe i loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości
miejscowej jednego dyrektora izby celnej udziela dyrektor izby celnej, na którego obszarze
właściwości miejscowej są urządzane i prowadzone takie gry. Należy podkreślić, iż w skali
kraju działalność polegająca na urządzaniu loterii fantowych i gry bingo fantowe ma
charakter marginalny. W 2007 r. na urządzanie loterii fantowej wydano 1 zezwolenie, zaś na
urządzanie gry bingo fantowe nie wydano żadnego zezwolenia.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, obszary
właściwości miejscowej dyrektorów izb celnych do udzielania zezwoleń na urządzanie loterii
fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe i loterii promocyjnej. Rozporządzenie
powinno uwzględniać potrzebę sprawnego wykonywania zadań.
W przypadkach limitów lokalizacyjnych proponuje się wprowadzenie regulacji, iż jeżeli o
jedno zezwolenie lub koncesję ubiega się więcej niż jeden podmiot spełniający określone w
ustawie warunki, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza i przeprowadza
przetarg.
W celu przeprowadzenia postępowania przetargowego powoływana jest komisja przetargowa
złożona co najmniej z trzech osób wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw
finansów publicznych spośród urzędników lub funkcjonariuszy celnych urzędu obsługującego
ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych ustali, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki przeprowadzenia przetargu, uwzględniając w szczególności, aby:
1) sposób ogłoszenia przetargu zapewniał właściwe poinformowanie podmiotów
zainteresowanych przetargiem,
2) warunki uczestnictwa w przetargu nie eliminowały podmiotów spełniających wymagania
warunkujące uzyskanie zezwolenia lub koncesji,
3) oceny ofert miały charakter obiektywny, przejrzysty i niedyskryminujący żadnego
uczestnika przetargu.
Rozporządzenie określi m.in. kryteria oceny ofert przetargowych.
Wynik przetargu nie jest dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych wiążący z
uwagi na fakt, że to minister właściwy do spraw finansów publicznych przeprowadza
postępowanie i zawsze mogą wyjść na jaw okoliczności uniemożliwiające wydanie koncesji

22
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 30 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: