eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o grach hazardowych

Rządowy projekt ustawy o grach hazardowych

- projekt dotyczy określenia warunków urządzania i zasad prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2481
  • Data wpłynięcia: 2009-11-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o grach hazardowych
  • data uchwalenia: 2009-11-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1540

2481

gry liczbowej keno, totalizatorze i grze bingo pieniężne nie może być niższa niż 50 % kwoty
wpłaconych stawek, a w loterii pieniężnej, loterii fantowej, grze telebingo oraz grze bingo
fantowe nie może być niższa niż 30 % łącznej ceny przeznaczonych do sprzedaży losów lub
innych dowodów udziału w grze.

Wygrane w grach hazardowych wypłaca (wydaje) się okazicielom losów lub innych
dowodów udziału w tych grach lub zakładach lub ich przedstawicielom prawnym
(adwokatom, radcom prawnym) na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, za zwrotem tych
dowodów, chyba że regulamin tych gier lub zakładów stanowi inaczej.
Wprowadzona możliwość odbioru wygranej przez przedstawiciela prawnego pozwala
graczowi na nieujawnianie swojego wizerunku w przypadku uzyskania wysokiej wygranej.
W ustawie pozostawia się dotychczas funkcjonujące przepisy, iż podmiot urządzający gry lub
zakłady wzajemne nie ma obowiązku badania uprawnień okaziciela losu lub innego dowodu
udziału w grze lub zakładzie, może jednak wstrzymać wypłatę (wydanie) wygranej na okres
nieprzekraczający 30 dni, jeżeli zachodzą wątpliwości co do uprawnień okaziciela do
rozporządzania losem lub innym dowodem udziału w grze lub zakładzie. W przypadku
nieuzasadnionego wstrzymania wypłaty (wydania) wygranej podmiot urządzający taką grę
lub zakład jest obowiązany zapłacić odsetki ustawowe za okres wstrzymania wypłaty
(wydania).
Nie dokonuje się wypłaty (wydania) wygranej na podstawie losu lub innego dowodu udziału
w grze lub zakładzie wzajemnym, jeżeli nie można stwierdzić ich autentyczności lub numeru.
W razie utraty lub zniszczenia losu albo innego dowodu udziału w grze lub zakładzie
wzajemnym wystawionego imiennie albo na okaziciela, stwierdzającego udział w takiej grze
lub zakładzie, uczestnikowi takiej gry lub zakładu nie przysługują żadne roszczenia wobec
podmiotu urządzającego grę lub zakład, chyba że regulamin takiej gry lub zakładu stanowi
inaczej.
Nie zmieniają się również regulacje, iż podmiot urządzający grę losową, zakład wzajemny lub
grę na automacie jest obowiązany, na żądanie uczestnika gry losowej, zakładu wzajemnego
lub gry na automacie, wystawić imienne zaświadczenie o uzyskanej przez niego wygranej.
Zaświadczenie jest drukiem ścisłego zarachowania. Zaświadczenie może być wystawione
najpóźniej w dniu następującym po dniu, w którym uzyskano wygraną, lub po dniu, w którym
nastąpiła wypłata (wydanie) wygranej.

13
Dla celów kontrolnych zarówno w aspekcie uzyskiwania przychodu z legalnych źródeł, jak
i prawidłowości uiszczania podatków od wygranych podmiot urządzający grę losową, zakład
wzajemny lub grę na automacie jest obowiązany prowadzić ewidencję zaświadczeń oraz
przechowywać odpisy wydanych zaświadczeń przez 5 lat następujących po roku, w którym
uzyskano wygraną lub nastąpiła wypłata (wydanie) wygranej.
Podmiot urządzający grę losową, zakład wzajemny lub grę na automacie jest obowiązany
nabywać druki zaświadczeń o uzyskanej wygranej od wyznaczonego naczelnika urzędu
celnego. Właściwość tego organu zostanie określona w rozporządzeniu wydanym przez
ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Wprowadza się dla celów kontrolnych regulację, że podmiot urządzający gry hazardowe jest
obowiązany prowadzić ewidencję wypłaconych wygranych, których wartość wynosi co
najmniej 20 000 zł.
Wysokość wygranej albo przegranej w grze losowej, zakładzie wzajemnym lub grze na
automacie stanowi tajemnicę ich uczestnika, której jest obowiązany przestrzegać podmiot
urządzający gry losowe, zakłady wzajemne lub gry na automatach; informacje o wysokości
wygranej albo przegranej są ujawniane wyłącznie na żądanie Generalnego Inspektora
Informacji Finansowej, funkcjonariusza celnego oraz inspektora kontroli skarbowej, a także
sądu i prokuratora w związku z toczącym się postępowaniem. Inne organy nie mogą żądać od
uczestnika gier ujawnienia takich informacji.
Ewidencja wygranych o wartości co najmniej 20 000 zł oraz zaświadczeń o wygranych będzie
przechowywana przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym uzyskano
wygraną.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór
zaświadczenia, sposób nabywania druków zaświadczeń oraz ewidencjonowania zaświadczeń,
w tym prowadzenia ich rejestru, uwzględniając konieczność określenia we wzorze
zaświadczenia w szczególności:
1) danych osobowych osoby ubiegającej się o wydanie zaświadczenia o wygranej,
2) rodzaju gry losowej, zakładu wzajemnego lub gry na automacie oraz terminu uzyskania
wygranej,
3) wysokości wygranej.
W rozporządzeniu określony zostanie między innymi sposób poświadczenia otwarcia
i zamknięcia rejestru przez naczelnika urzędu celnego.
Roszczenia związane z udziałem w grze lub zakładzie wzajemnym przedawniają się
z upływem 6 miesięcy od dnia wymagalności.

14
W celu ochrony interesów uczestników gier podmiot urządzający gry lub zakłady wzajemne
objęte niniejszą ustawą jest obowiązany do zapewnienia ich uczestnikom możliwości
zapoznania się z treścią regulaminu tych gier i zakładów, a minister właściwy do spraw
finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, tryb zgłaszania roszczeń
uczestników gier.
W celu ochrony uczestników gier proponuje się regulację wskazującą na obowiązki podmiotu
związane z zachowaniem ładu i porządku na terenie ośrodka gier, zapoznania uczestników ze
sposobem działania automatów i urządzeń, zasadami i zastrzeżeniami do sposobu gry,
regulaminami gier oraz zasadami odmowy wstępu do ośrodków gier.
W odniesieniu do urządzeń do gier proponuje się wprowadzenie regulacji, że urządzenia do
gier oraz automaty nie mogą stanowić własności osób trzecich, z zastrzeżeniem przypadków,
gdy są one leasingowane. Przepis ten nie dotyczyłby działalności w zakresie loterii
promocyjnej i loterii audioteksowej, loterii fantowej i gry bingo fantowe oraz zakładów
wzajemnych.
Uregulowanie dotyczące własności automatów i urządzeń do gier stanowiące, iż nie mogą być
one własnością osób trzecich, proponuje się rozszerzyć o przypadki, gdy są one leasingowane.
Z uwagi na fakt, iż leasing jest popularnym sposobem finansowania środka trwałego i jest
powszechny wśród przedsiębiorców prowadzących różnoraką działalność, nie ma
przeciwwskazań, aby również nabycie urządzeń do gier i automatów eksploatowanych na
podstawie przepisów niniejszej ustawy nie następowało w takiej formie. Leasing jako jedna
z popularnych form finansowania zakupów, umożliwiałby nabycie automatów i urządzeń do
gier podmiotom niedysponującym aktualnie gotówką bądź przeznaczenie posiadanej gotówki
na inne potrzeby spółki.

Rozdział 4
wiadectwa zawodowe

W projektowanych przepisach określony został krąg osób obowiązanych do posiadania
świadectwa zawodowego. W obecnym stanie prawnym występuje określenie, że osoby
wymienione w art. 19 ust. 1 ustawy o grach i zakładach wzajemnych są obowiązane uzyskać
świadectwo zawodowe. Obecne brzmienie tego przepisu, ze względu na brak określenia
terminu uzyskania świadectwa, może umożliwiać odwlekanie momentu jego uzyskania,
a tym samym wykonywanie określonych obowiązków bez jego posiadania. W wyniku

15
stosowania nowej regulacji pełnienie funkcji lub zajmowanie określonego stanowiska będzie
możliwe jedynie przez osoby posiadające świadectwo zawodowe.

Przedmiotowa regulacja określa krąg osób obowiązanych do posiadania świadectwa
zawodowego, wskazując, że są to osoby pełniące funkcję lub zajmujące stanowisko, z którym
wiąże się obowiązek:
1) nadzorowania gier i zakładów wzajemnych, w szczególności: dyrektorzy oddziałów,
ośrodków gier oraz ich zastępcy, kierownicy i ich zastępcy, osoby nadzorujące gry
telebingo, loterie fantowe, gry bingo fantowe, loterie promocyjne i loterie audioteksowe,
inspektorzy w ośrodkach gier, kasjerzy stołu,
2) bezpośredniego prowadzenia gry lub zakładu wzajemnego, w szczególności: krupierzy,
przyjmujący zakłady wzajemne, prowadzący kolektury gier liczbowych, obsługujący
automaty lub urządzenia do gier, z wyłączeniem pracowników obsługi technicznej.

Proponuje się pozostawienie kręgu osób zwolnionych z obowiązku uzyskania świadectwa
zawodowego w brzmieniu określonym w znowelizowanym rozporządzeniu ministra
właściwego do spraw finansów publicznych z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania
niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. Nr 102, poz.948),
wskazując, że obowiązek ten nie dotyczy osób dystrybuujących losy loterii pieniężnych i
loterii fantowych, dowody udziału w grze telebingo, bingo pieniężne i bingo fantowe oraz
dowody udziału w loterii promocyjnej, a także osób sprzedających żetony lub kredytujących
stawki w automacie oraz osób obsługujących terminale kasowe w sklepach, na terenie których
znajduje się kolektura gier liczbowych, sprzedających dowody udziału w grach liczbowych o
wystandaryzowanych parametrach, przez co rozumie się sprzedaż dowodów udziału w grach
liczbowych wyłącznie z wykorzystaniem specjalnych kart metodą chybił-trafił lub z
zapisanymi przez gracza własnymi ustawieniami gry.
Proponuje się, iż projektowane przepisy dotyczące obowiązku uzyskiwania świadectw
zawodowych nie będą dotyczyły członków zarządów i rad nadzorczych spółek urządzających
gry i zakłady wzajemne, gdyż osoby te koncentrują się głównie na kwestiach związanych z
kompleksowym zarządzaniem całymi podmiotami, a nie np. sprawami udzielania klientom
szczegółowych informacji o zasadach prowadzenia gier.

Proponuje się też wprowadzenie regulacji, iż osoby pierwszy raz zatrudnione do
bezpośredniego prowadzenia gier lub zakładów wzajemnych mają obowiązek uzyskać

16
świadectwo zawodowe w terminie nie dłuższym niż 4 miesiące od dnia ich zatrudnienia oraz
że przepisy te stosuje się odpowiednio do osób wykonujących czynności bezpośredniego
prowadzenia gier lub zakładów wzajemnych na innej podstawie niż umowa o pracę. W
związku z faktem, iż dotychczasowe przepisy ustawy nie regulowały kwestii terminu
uzyskania świadectw zawodowych przez osoby pierwszy raz zatrudnione do bezpośredniego
prowadzenia gier lub zakładów wzajemnych, dodano przepis, który nakłada na te osoby
obowiązek uzyskania świadectwa w terminie czterech miesięcy od dnia zatrudnienia.
Wskazano również, iż przepis powyższy będzie odpowiednio stosowany do osób
wykonujących czynności bezpośredniego prowadzenia gier lub zakładów wzajemnych na
innej podstawie niż umowa o pracę. W praktyce występują bowiem różne formy zatrudniania
tych osób, a kwestia ta nie była dotychczas uregulowana.
Proponuje się regulację, iż świadectwo zawodowe wydaje minister właściwy do spraw
finansów publicznych, na okres 3 lat, osobie, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) ma nienaganną opinię,
2) posługuje się językiem polskim w stopniu wystarczającym do zajęcia stanowiska, o które
się ubiega,
3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za popełnione umyślnie przestępstwo lub
przestępstwo skarbowe,
4) posiada wiedzę potwierdzoną egzaminem.
Egzamin, o którym mowa powyżej, będzie polegał na sprawdzeniu znajomości przepisów o
grach i zakładach wzajemnych, w zakresie niezbędnym do zajmowania danego stanowiska.
Egzamin przeprowadza komisja egzaminacyjna składająca się z 3 osób, w tym 2 osób
wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród
urzędników lub funkcjonariuszy celnych urzędu obsługującego tego ministra oraz 1 osoby
wyznaczonej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych spośród urzędników lub
funkcjonariuszy służb mu podległych, zatrudnionych w urzędzie obsługującym tego ministra.
Dotychczasowa ustawa nie wskazywała wprost funkcjonariuszy celnych i istniały
wątpliwości, czy mogą oni być członkami komisji egzaminacyjnych.
Proponuje się również wprowadzenie do niniejszej regulacji kryteriów doboru członków
komisji egzaminacyjnej określonych obecnie w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw
finansów publicznych, które dotychczas określone były w akcie wykonawczym.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu będzie wniesienie opłaty egzaminacyjnej.

17
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: