Rządowy projekt ustawy o grach hazardowych
- projekt dotyczy określenia warunków urządzania i zasad prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2481
- Data wpłynięcia: 2009-11-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o grach hazardowych
- data uchwalenia: 2009-11-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1540
2481
kompetencję rozstrzygania, czy dane przedsięwzięcie ma cechy gry lub zakładu wzajemnego.
W projektowanych przepisach wskazuje się, że prowadzenie działalności w zakresie gier
losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach jest dozwolone wyłącznie na zasadach
określonych w ustawie.
Jednocześnie proponuje się wprowadzenie następujących rozwiązań dotyczących miejsc
urządzania gier – gry hazardowe mogą być urządzane w:
1) ośrodkach gier – przez co rozumie się:
a) kasyno gry - jako wydzielone miejsce, w którym prowadzi się gry cylindryczne, gry w
karty, gry w kości lub gry na automatach, na podstawie zatwierdzonego regulaminu,
przy czym minimalna łączna liczba urządzanych gier cylindrycznych i gier w karty
wynosi 4, a liczba zainstalowanych automatów wynosi od 5 do 70 sztuk,
b) salon gry bingo pieniężne - jako wydzielone miejsce, w którym prowadzi się grę bingo
pieniężne na podstawie zatwierdzonego regulaminu,
2) punkt przyjmowania zakładów wzajemnych – rozumie się przez to wydzielone miejsce, w
którym przyjmowane są zakłady totalizatora lub bukmacherstwa na podstawie
zatwierdzonego regulaminu.
Proponuje się określenie definicji punktów i ośrodków gier, z tym że w zakresie liczby
zainstalowanych automatów w kasynach gry proponuje się od 5 do 70 sztuk, tym samym do
kasyn gry zostanie relokowanych część automatów z salonów gier na automatach, którym
wygasło zezwolenie. Na podstawie przepisów obecnie obowiązujących w kasynie gry może
być maksymalnie 30 automatów.
W projektowanych przepisach wskazuje się również, że prowadzenie działalności w zakresie
gier liczbowych, loterii pieniężnych i gry telebingo stanowi monopol państwa,
a wykonywanie monopolu należy do ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa który, w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych w tym celu tworzy
jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.
Do prowadzenia działalności w zakresie monopolu nie mają zastosowania przepisy o ochronie
konkurencji i konsumentów w zakresie ochrony konkurencji.
Proponuje się również wprowadzenie regulacji, że gry w kasynach gry można urządzać tylko
na podstawie udzielonej koncesji, a gry w zakresie bingo pieniężne i zakładów wzajemnych
mają być prowadzone tylko na podstawie udzielonego zezwolenia.
8
Proponuje się ponadto wprowadzenie regulacji, że działalność w zakresie gier
cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gry bingo pieniężne, zakładów wzajemnych, gier
na automatach oraz loterii audioteksowych mogą być prowadzone wyłącznie w formie spółki
akcyjnej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, mającej siedzibę na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
Zmiana w stosunku do przepisów dotychczasowych polega na dodaniu loterii audioteksowych
do grupy gier, które mogą być organizowane wyłącznie przez ww. spółki.
Proponuje się również pozostawienie w niezmiennej postaci wymogów dotyczących
uczestnictwa w urządzaniu gier podmiotów z UE oraz EOG.
Tym samym proponuje się regulację, że akcje (udziały) w spółkach urządzających gry i
zakłady wzajemne może nabywać lub obejmować:
1) osoba prawna lub spółka niemająca osobowości prawnej, której siedziba znajduje się na
terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego
Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim
Obszarze Gospodarczym,
2) osoba fizyczna będąca obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub
państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) –
strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.
Do spółek tych miałyby zastosowanie przepisy Kodeksu spółek handlowych, chyba że ustawa
stanowi inaczej.
Odnośnie do loterii fantowych, gry bingo fantowe i loterii promocyjnych proponuje się
utrzymanie regulacji, że te gry mogą być urządzane przez osoby fizyczne, osoby prawne lub
jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej na podstawie udzielonego
zezwolenia.
Zmieniono również tryb rozpatrywania wniosków o udzielenie zezwoleń lub koncesji na
prowadzenie gier hazardowych objętych ustawą.
Na podstawie obecnych przepisów do postępowań o udzielenie zezwolenia stosuje się
przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
Od dnia 31 października 2009 r. zadania z zakresu gier i zakładów wzajemnych wykonywać
będzie Służba Celna. Do głównych zadań Służby Celnej należą sprawy z zakresu: wywozu i
przywozu towarów na obszar celny Wspólnoty Europejskiej, podatku akcyzowego oraz gier i
zakładów wzajemnych. Do postępowań w sprawach celnych (wydawanie pozwoleń m.in. na
9
prowadzenie składów celnych, prowadzenie postępowań celnych w zakresie należności
przywozowych, wywozowych i należności podatkowych) prowadzonych przez organy Służby
Celnej (naczelnik urzędu celnego, dyrektor izby celnej, minister właściwy do spraw finansów
publicznych) stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej. Do postępowań w sprawach podatku
akcyzowego (wydawanie zezwoleń m.in. na prowadzenie składów podatkowych,
prowadzenie postępowań podatkowych) prowadzonych przez organy Służby Celnej
(naczelnik urzędu celnego, dyrektor izby celnej) stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej.
Do kontroli podatkowych, w tym podatku od gier, oraz do kontroli urządzania gier i zakładów
wzajemnych organy Służby Celnej również stosują Ordynację podatkową. Zatem wskazane
byłoby, aby do wszystkich spraw z zakresu gier, w tym również w zakresie wydawania
koncesji i zezwoleń, zastosowanie miały przepisy Ordynacji podatkowej.
Rozdział 2
Ogólne warunki urządzania gier hazardowych
Niniejsza regulacja wskazuje, że warunkiem urządzania gier objętych monopolem państwa
jest zatwierdzenie ich regulaminu przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Wysokość kapitału spółki ubiegającej się o zezwolenie lub koncesję na prowadzenie
działalności w zakresie tzw. „wysokiego hazardu” powinna zostać określona w złotych, aby
uniknąć niebezpieczeństwa, że na skutek wahań kursu euro kapitał wniesiony do spółki w
wymaganej wysokości z uwagi na spadek kursu euro może nie spełniać wymogów
ustawowych w trakcie trwania zezwolenia lub koncesji (obszary działalności hazardowej
objęte koncesjami oraz zezwoleniami zostały określone w kolejnych przepisach).
Proponuje się, aby ten kapitał wynosił dla spółek ubiegających się o prowadzenie:
a) kasyn gry – nie mniej niż 4 000 000 zł,
b) salonów gry bingo pieniężne, zakładów wzajemnych – nie mniej niż 2 000 000 zł.
Proponuje się pozostawienie przepisu, aby w spółkach, o których mowa powyżej, nie było
akcji (udziałów) uprzywilejowanych, a maksymalna wysokość akcji (udziałów) jednego
podmiotu nie może przekraczać jednej trzeciej wartości kapitału spółki, oraz że przepisu tego
nie stosuje się do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa.
10
Proponuje się również pozostawienie wymogów dla osób będących
udziałowcami/akcjonariuszami, członkami zarządów i rad nadzorczych, komisji rewizyjnej w
zakresie posiadania nienagannej opinii, braku zastrzeżeń z tytułu bezpieczeństwa państwa lub
porządku publicznego, nietoczenia się postępowań o przestępstwa z art. 299 K.k. Do tych
przesłanek proponuje się dodanie przesłanki braku zastrzeżeń z punktu widzenia
bezpieczeństwa interesów ekonomicznych państwa.
Odnośnie do loterii i gry bingo fantowe proponuje się pozostawienie regulacji, iż loterie
fantowe, gry bingo fantowe, loterie promocyjne i loterie audioteksowe mogą być urządzane
jednorazowo w skali ogólnokrajowej lub lokalnej.
Aby zrealizować cele społeczne, o których mowa we wstępie do uzasadnienia, proponuje się,
aby urządzanie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości oraz gier na automatach
dozwolone było wyłącznie w kasynach gry.
Proponuje się, aby urządzanie gry bingo pieniężne dozwolone było wyłącznie w salonach gry
bingo pieniężne, a przyjmowanie zakładów wzajemnych wyłącznie w punktach
przyjmowania zakładów wzajemnych.
Również dla realizacji celów społecznych, o których mowa we wstępie do uzasadnienia,
proponuje się, aby nowa ustawa w zakresie limitów lokalizacyjnych oraz warunków
lokalizacji kasyn gry wprowadziła zasady wskazujące, iż kasyna gry mogą być lokalizowane
w miejscowościach liczących do 250 tys. mieszkańców – jedno kasyno. Na każde kolejne
rozpoczęte 250 tys. mieszkańców liczba dozwolonych kasyn zwiększa się o 1. Jednocześnie
wprowadza się dodatkowy limit lokalizacyjny ograniczający liczbę kasyn gry w
województwie – nie więcej niż 1 kasyno na każde pełne 650 tys. mieszkańców województwa.
Zgodnie z projektowanymi przepisami salony gry bingo pieniężne mogą być lokalizowane w
miejscowościach liczących do 100 tys. mieszkańców - jeden salon. Na każde kolejne
rozpoczęte 100 tys. mieszkańców liczba dozwolonych salonów gier zwiększa się o 1.
Liczbę mieszkańców dla określenia limitów lokalizacyjnych ustala się na podstawie danych
gromadzonych przez Główny Urząd Statystyczny jako liczbę ludności faktycznie
zamieszkałej na obszarze danego miasta według stanu na dzień 31 grudnia roku
poprzedzającego rok, w którym prowadzący gry złożył wniosek o udzielenie koncesji na
prowadzenie kasyna gry lub zezwolenia na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne.
Kasyna gry mogą być także lokalizowane na pełnomorskich statkach pasażerskich i promach
pasażerskich o polskiej przynależności, pod warunkiem że gra prowadzona jest w czasie rejsu
11
i rozpoczyna się nie wcześniej niż w 30 minut po wypłynięciu z portu i kończy się nie później
niż na 30 minut przed wpłynięciem do portu przeznaczenia.
Rozdział 3
Szczegółowe warunki urządzania gier hazardowych
W zakresie loterii fantowej i gry bingo fantowe utrzymuje się regulację, że dochód z loterii
fantowej i gry bingo fantowe przeznaczany jest w całości na realizację określonych w
zezwoleniu i regulaminie gry celów społecznie użytecznych, w szczególności dobroczynnych.
Jak wynika z powyższego, gry te mogą być urządzane tylko w celach charytatywnych i
dobroczynnych, a podmiot urządzający loterię fantową lub grę bingo fantowe jest obowiązany
przedstawić organowi, który udzielił zezwolenia, w terminie 30 dni od dnia zakończenia
urządzanej gry, szczegółową informację o realizacji obowiązku przeznaczenia dochodu na
cele określone w zezwoleniu.
W nowej ustawie o grach hazardowych proponuje się utrzymanie przepisów, że podmiot
urządzający loterię pieniężną, loterię fantową i grę bingo fantowe jest obowiązany
zabezpieczyć losy lub inne dowody udziału w loterii pieniężnej i fantowej oraz kartony do gry
bingo fantowe przed sfałszowaniem oraz przedwczesnym odczytaniem wyniku gry, w
szczególności przed prześwietleniem, otwarciem lub zdrapaniem farby ochronnej
i zamknięciem lub ponownym naniesieniem farby ochronnej bez naruszenia struktury papieru.
Podmioty urządzające loterie pieniężne, loterie fantowe, gry bingo fantowe mają obowiązek
zgłaszać pisemnie zamiar zniszczenia losów, kartonów lub innych dowodów udziału w tych
grach, co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem przeprowadzenia tych czynności,
właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Przepis ten został wprowadzony w celu
prawidłowego rozliczania podatku od gier.
Podmiot urządzający turniej gry w pokera jest obowiązany przedstawić organowi, który
udzielił zezwolenia, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym
nastąpiło zakończenie turnieju, szczegółową informację o osobach, które osiągnęły dochód z
gry, i rozliczeniu podatku. Przepis ten został wprowadzony w celu prawidłowego rozliczania
podatku od gier.
Proponuje się pozostawienie obecnie obowiązujących przepisów, że wartość wygranej
w grach hazardowych nie może być niższa od ceny losu lub innego dowodu udziału w grze
albo kwoty wpłaconej stawki, zaś ogólna wartość wygranych w grze liczbowej, z wyjątkiem
12