eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o grach hazardowych

Rządowy projekt ustawy o grach hazardowych

- projekt dotyczy określenia warunków urządzania i zasad prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2481
  • Data wpłynięcia: 2009-11-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o grach hazardowych
  • data uchwalenia: 2009-11-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1540

2481

a) odstąpienie od możliwości urządzania gier na wszelkich automatach z elementem
losowości poza kasynami gry. W okresie od dnia wejścia ustawy w życie do czasu
wygaśnięcia zezwoleń na urządzanie gier w salonach gier i gier na automatach o niskich
wygranych nastąpi częściowa relokalizacja automatów z punktów gier na automatach o
niskich wygranych i salonów gier do kasyn gry. Nowe zezwolenia na salony gier na
automatach i punkty automatów o niskich wygranych nie będą wydawane,
b) odstąpienie od możliwości urządzania wideoloterii. Obowiązujące przepisy dopuszczają
możliwość urządzania wideoloterii, lecz gra ta nie jest obecnie urządzana. Biorąc pod
uwagę społeczne skutki urządzania tych gier (wysokie ryzyko uzależnień),
zrezygnowano z możliwości ich urządzania,
c) wprowadzenie dodatkowego limitu lokalizacyjnego dla kasyn gry (nie więcej niż 1
kasyno gry na pełne 650 tys. mieszkańców województwa) i wprowadzenie
dopuszczalnej maksymalnej liczby automatów w tych kasynach (do 70 sztuk),
d) umożliwienie skutecznego respektowania zakazu udziału w grach osób poniżej
18 roku życia, przez zobowiązanie osób prowadzących ośrodki gier i punkty
przyjmowania zakładów wzajemnych oraz prowadzących lokale z automatami (do czasu
wygaśnięcia zezwoleń) do legitymowania osób grających i stosowanie sankcji za
dopuszczenie do gry osób poniżej 18 roku życia (sankcji finansowej za wykroczenie
skarbowe, a przy kolejnym nadużyciu – cofnięcie zezwolenia lub koncesji),
e) egzekwowanie zakazu wstępu do ośrodków gier i uczestnictwa w grach hazardowych
osobom skazanym za przestępstwo popełnione w związku z udziałem w grach
hazardowych. Zakaz ten nie będzie obejmował uczestnictwa w loteriach promocyjnych,
f) ograniczenia prowadzenia reklamy, promocji i informowania o sponsorowaniu przez
podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych (zlecania i
eksponowania) w miejscach publicznych i środkach masowego przekazu, przez
penalizację w przepisach karnych skarbowych zakazanych form zachęcania do udziału
w grach i zakładach wzajemnych oraz reklamy nazwy (firmy) podmiotu organizującego
hazard. Zaostrzenie sankcji karnych w zakresie naruszania przepisów dotyczących
niedozwolonej reklamy będzie dotyczyć również gier organizowanych w sieci Internet
przez zagraniczne podmioty. Zakaz nie będzie dotyczył, tak jak obecnie, gier
liczbowych, loterii pieniężnych, loterii audioteksowych, loterii fantowych, gry bingo
pieniężne, gry bingo fantowe i gry telebingo. Zakaz ten nie będzie obejmował również
informowania o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność wyłącznie
w zakresie zakładów wzajemnych albo tę działalność łącznie z inną niepodlegającą

3
ograniczeniom w zakresie reklamy, promocji i informowania o sponsorowaniu,
g) zakaz gry w pokera między graczami w kasynach gry poza turniejami organizowanymi
w tych kasynach;
2) zwiększenie pewności podmiotów legalnie prowadzących działalność poprzez:
a) wprowadzenie restrykcyjnych kar administracyjnych dla podmiotów prowadzących
działalność w zakresie gier hazardowych urządzanych bez zezwolenia lub koncesji oraz
dla ich uczestników,
b) wprowadzenie obowiązku uzyskiwania koncesji na prowadzenie kasyna gry.
3) uporządkowanie systemu podatkowego w zakresie podatku od gier poprzez:
a) określenie wysokości stawek podatkowych w odniesieniu do efektywności finansowej
i kosztów ponoszonych na organizację danej działalności w zakresie gier hazardowych,
b) opodatkowanie wygranych w pokera w turnieju organizowanym w kasynie,
c) włączenie opłat wejściowych do kasyna gry w system podatku od gier z jednoczesnym
podniesieniem stawek,
d) opodatkowanie loterii audioteksowych.
Biorąc pod uwagę, że podatek od gier jest rozliczany w okresach miesięcznych, istnieje
możliwość ich zmiany w trakcie roku podatkowego.`
Proponowane w niniejszym projekcie rozwiązania oraz uchwalone już ustawą
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej zmiany w ustawie o grach i zakładach
wzajemnych, porządkujące kompetencje organów uprawnionych w sprawach gier i zakładów
wzajemnych m.in. do wydawania zezwoleń, zatwierdzania regulaminów, rejestracji urządzeń,
wymiaru i poboru podatku od gier oraz kontroli urządzania gier i zakładów wzajemnych, jak
również kontroli podatku od gier, powinny wpłynąć pozytywnie na ten bardzo wrażliwy
obszar gospodarki narodowej.
Ze względu na konieczność wprowadzenia znacznej liczby zmian obowiązującej
ustawy, które jednocześnie mogłyby naruszać jej konstrukcję, oraz mając również na uwadze
postanowienia § 84 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca
2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. Nr 100, poz. 908), odstąpiono od
nowelizacji obowiązującej ustawy i opracowano projekt nowej ustawy.
Z uwagi na fakt, iż przedmiotowy projekt został przygotowany z zachowaniem dużej
części sprawdzonych rozwiązań zawartych w ustawie z dnia 29 lipca 1992 r. o grach
i zakładach wzajemnych, metodologia uzasadnienia opiera się przede wszystkim na

4
wyjaśnieniu nowych przepisów prawnych, z pominięciem szczegółowych wyjaśnień
dotyczących przepisów, które funkcjonowały w dotychczasowej ustawie.

Uzasadnienie proponowanych zmian przepisów szczegółowych


Rozdział 1
Przepisy ogólne

Niniejsza ustawa pojęciem gier hazardowych obejmuje gry losowe (gry liczbowe, loterie
pieniężne, grę telebingo, loterie fantowe, gry cylindryczne, gry w karty, gry w kości, grę
bingo pieniężne, grę bingo fantowe, loterie promocyjne, loterie audioteksowe), gry na
automatach, zakłady wzajemne (totalizatory i bukmacherstwo), określając definicje
poszczególnych gier oraz warunki podmiotowe i przedmiotowe ich urządzania.
Nowe przepisy zawierają definicje wszystkich gier, modyfikując niektóre z nich w stosunku
do przepisów obowiązującej ustawy o grach i zakładach wzajemnych.
W stosunku do obecnie obowiązujących przepisów zmian nie dokonano w definicji loterii
pieniężnej, gry telebingo, loterii fantowej, gier cylindrycznych, gier w karty, gry w kości, gry
bingo pieniężne, gry bingo fantowe i loterii promocyjnej, uznając te definicje za
wystarczające w określeniu poszczególnych gier.
W ocenie projektodawcy w ramach definicji gier liczbowych odzwierciedlenia wymagała
różnica w obecnie urządzanych grach, wyodrębniająca grupę gier keno. Wskazano więc, że
grami liczbowymi są gry, w których wygraną uzyskuje się przez prawidłowe wytypowanie liczb,
znaków lub innych wyróżników, a wysokość wygranych zależy od łącznej kwoty wpłaconych
stawek, oraz gra keno, z uwagi na różnice w zasadach uzyskiwania wygranej między
klasycznymi grami liczbowymi a tą grą. Fakt, że istnieją różnice w zasadach urządzania
pomiędzy klasycznymi grami liczbowymi a grą liczbową keno (np. popularny niegdyś
Multilotek, obecnie Multi Multi), nie oznacza, że nie jest ona grą liczbową. Należy w tym
miejscu zauważyć, iż Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 10 lutego 1999 r. sygn.
akt II SA 1826/98 wskazując na różnice między zakładem wzajemnym a grą liczbową
stwierdził m.in., że „Wynik gry losowej ustalany jest w wyniku losowania, na który uczestnik
gry nie ma żadnego wpływu, natomiast wynik zakładu wzajemnego bukmacherstwa zależy od
zaistnienia zdarzenia, które uczestnik zakładu miał przewidzieć.”. Sposób ustalania
wygranych ma tu znaczenie drugorzędne. Nie mniej z uwagi na fakt, że nie we wszystkich

5
obecnie urządzanych grach liczbowych wysokość wygranych zależy od łącznej kwoty
wpłaconych stawek, zaproponowano to rozróżnienie w definicji gier liczbowych.
Tym samym zaproponowano, aby grami liczbowymi określić gry, w których wygraną uzyskuje się
przez prawidłowe wytypowanie liczb, znaków lub innych wyróżników, a wysokość wygranych
zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek, oraz gra liczbowa keno, w której wygraną uzyskuje
się przez prawidłowe wytypowanie liczb, a wysokość wygranych stanowi iloczyn wpłaconej
stawki i mnożnika ustalonego dla poszczególnych stopni wygranych.
W nowych przepisach określono definicję loterii audioteksowych przez wskazanie, że
uczestnictwo w loterii odbywa się przez połączenia telefoniczne oraz wysyłanie krótkich
wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej. Obecnie
loterie audioteksowe są prowadzone przez połączenia telefoniczne lub wysłanie SMS, co nie
jest odzwierciedlone w przepisach. Doprecyzowanie przepisu nie oznacza zatem
wprowadzenia nowej możliwości dotyczącej uczestniczenia w loterii audioteksowej z
wykorzystaniem SMS, a jedynie stanowi dostosowanie do istniejących i wykorzystywanych
rozwiązań technicznych.

W nowych przepisach zmodyfikowano również definicję zakładów wzajemnych przez
wskazanie, że są to zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe. Obecnie obowiązująca w
przepisach definicja wskazuje, że zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne.
Definicja ta jest niewystarczająca, czego skutkiem są próby organizacji takich zakładów o
wygrane rzeczowe bez zezwolenia. Organizatorzy tych przedsięwzięć argumentują, że nie
spełniają one przesłanek ustawowych, bo oferowane są wygrane rzeczowe.
W obecnie obowiązującej ustawie grami na automatach określa się gry o wygrane pieniężne
lub rzeczowe na urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych i elektronicznych. Tym
samym każde urządzenie mechaniczne, elektromechaniczne i elektroniczne oferujące
wygrane, chociaż w postaci przedłużenia czasu gry, należy uznać za podlegające ustawie.
Powoduje to konieczność uznania np. popularnych symulatorów samochodowych albo innych
gier zręcznościowych, takich jak np. pump it up (urządzenie do trafiania stopami w
podświetlane kwadraty w rytm muzyki, uzależnionego od zręczności i szybkości) za
podlegające ustawie. Dlatego proponuje się uzupełnienie definicji gier na automatach przez
wskazanie, że gry objęte ustawą są to gry na urządzeniach mechanicznych,
elektromechanicznych i elektronicznych, w tym komputerowych, o wygrane pieniężne lub
rzeczowe, w których gra zawiera element losowości.

6
Na okoliczność określenia wygranych na automatach zdefiniowano część zakresu
pojęciowego wygranej rzeczowej przez wyraźne wskazanie, że wygraną rzeczową jest
również wygrana polegająca na możliwości przedłużania gry bez konieczności wpłaty stawki
za udział w grze, a także możliwość rozpoczęcia nowej gry przez wykorzystanie wygranej
rzeczowej uzyskanej w poprzedniej grze. Definicja ta odnosi się tylko do automatów do gier.
W kontekście powyższego należy zwrócić uwagę na wyrok NSA w Warszawie sygn. akt II
GSK 119/06, w którym stwierdził on, że „… efekt w postaci określonego przedłużenia czasu
gry na konkretnym automacie mógłby być zakwalifikowany jako „wygrana rzeczowa” tylko
pod warunkiem jednoznacznego wykazania – w sposób szczegółowy i zindywidualizowany w
każdym przypadku – wystąpienia po stronie grającego korzyści majątkowej wykraczającej
wprost ponad to, co dawało już z założenia samo gry uruchomienie na danym automacie przy
pomocy przewidzianej w tym celu opłaty.”.
Wprowadzenie tego rozwiązania powinno ułatwić walkę z szarą strefą, umożliwiając
zakwalifikowanie do automatów do gier urządzenia mechaniczne, elektromechaniczne i
elektroniczne, w tym komputerowe, w których gry posiadają elementy losowe, a wygraną
gracz otrzymuje w postaci punktów, za które może przedłużyć czas gry (często w takich
przypadkach wygrane wypłacane są w ukryciu przez pracownika obsługi). Zawarcie w
ustawie ww. definicji spowoduje, iż nie będzie wątpliwości nie tylko co do traktowania
możliwości przedłużania gry bez konieczności wpłaty stawki za udział w grze jako wygranej
rzeczowej, lecz także możliwości rozpoczęcia nowej gry przez wykorzystanie wygranej
rzeczowej uzyskanej w poprzedniej grze. W tym drugim przypadku chodzi o zapobieżenie
ewentualnemu omijaniu przepisów ustawy przez łączenie możliwości kontynuacji gry
wskutek wykorzystania wygranej rzeczowej uzyskanej w poprzedniej grze z wpłatą stawki za
udział w grze.
Również w celu walki z szarą strefą proponuje się określenie jako gry na automatach gry na
urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych, elektronicznych, w tym
komputerowych, organizowanych w celach komercyjnych, w których grający nie ma
możliwości uzyskania wygranej pieniężnej lub rzeczowej, ale gra zawiera elementy losowe.


7
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: