Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy liberalizacji niektórych przepisów dotyczących np. zatwierdzenia dla rozpoczynanej działalności gospodarczej, zwolnienia zakładów żywienia zbiorowego typu zamkniętego z obowiązku pobierania i przechowywania próbek żywności; uproszczenia zasad prowadzenia działalności gospodarczej związanej z produkcją i obrotem żywnością, a także materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2411
- Data wpłynięcia: 2009-10-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-01-08
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 21, poz. 105
2411-cz-2
Projekt
rozporządzenia jest wykonaniem delegacji zawartej w art. 39 ustawy z dnia
25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225, z późn.
zm.).
Projekt rozporządzenia wdraża przepisy następujących dyrektyw Unii Europejskiej:
- dyrektywy Rady 80/777/EWG z dnia 15 lipca 1980 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw
Państw Członkowskich w zakresie wydobywania i wprowadzania do obrotu naturalnych wód
mineralnych (Dz. Urz. WE L 229 z 30.08.1980, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
Rozdz. 13, t. 6, str. 50),
- dyrektywy 96/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 października 1996 r.
zmieniającej dyrektywę Rady 80/777/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw
Członkowskich w zakresie wydobywania i wprowadzania do obrotu naturalnych wód
mineralnych (Dz. Urz. WE L 96 z 23.11.1996, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
Rozdz. 13, t. 18, str. 46),
- dyrektywy Komisji 2003/40/WE z dnia 16 maja 2003 r. ustanawiającej wykaz, stężenia
graniczne i wymogi w zakresie etykietowania dla składników naturalnych wód mineralnych oraz
warunki zastosowania powietrza wzbogaconego w ozon do oczyszczania naturalnych wód
mineralnych i wód źródlanych (Dz. Urz. UE L 126 z 22.05.2003, str. 34; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, Rozdz. 13, t. 31, str. 193).
W projekcie zawarte są szczegółowe wymagania, jakie powinny spełniać naturalne wody
mineralne, wody źródlane i wody stołowe, w tym wymagania mikrobiologiczne, maksymalne
dopuszczalne poziomy naturalnych składników mineralnych tych wód, warunki poddawania tych
wód procesom usuwania składników lub nasycania dwutlenkiem węgla. Projekt określa również
szczególne wymagania dotyczące znakowania tych wód.
Projekt, w ślad za zmianami wprowadzonymi w ustawie o bezpieczeństwie żywności
i żywienia ustawą z dnia ……, wprowadza zmiany w zakresie „wód źródlanych”. Zmiany te
wynikają z uwag Komisji Europejskiej oraz państw członkowskich przesłanych w związku
z notyfikacją projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie naturalnych wód mineralnych,
naturalnych wód źródlanych i wodach stołowych. Komisja Europejska zgłosiła uwagę, że
dyrektywa nr 2003/40 z dnia 16 maja 2003 r. wprowadza kategorię „wód źródlanych”, a nie, jak
Projekt wstępny
Strona 24 z 24
w regulacji polskiej „naturalnych wód źródlanych” – nazwa „naturalna” jest zastrzeżona tylko dla
wód mineralnych”. W związku z tym, stosowanie do uwag Komisji Europejskiej, w celu
prawidłowej implementacji dyrektywy projekt przewiduje zmianę nazwy dotychczasowych
„naturalnych wód źródlanych” na „wody źródlane”.
Niniejsze rozporządzenie zastąpi rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 kwietnia
2004 r. w sprawie naturalnych wód mineralnych, naturalnych wód źródlanych i wód stołowych
(Dz. U. Nr 120, poz. 1256 i Nr 276, poz. 2738).
Ze względu na to, że projekt rozporządzenia zawiera przepisy techniczne dot. wód
stołowych (rozdział 5) oraz naturalnych wód mineralnych (§ 6 ust. 3 pkt 8 i 10) projekt
rozporządzenia podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Przepisy dotyczące wód stołowych mają charakter krajowy i jak dotąd obszar ten nie
został uregulowany na poziomie Wspólnoty.
W pozostałym zakresie projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
Projekt wstępny
Strona 25 z 25
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje
Projektowane rozporządzenie obejmuje zakresem regulacji producentów żywności
i podmioty wprowadzające do obrotu naturalne wody mineralne, wody źródlane i wody stołowe.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
W ramach konsultacji projekt zostanie przekazany związkom i zrzeszeniom przedsiębiorców
branży spożywczej zajmujących się produkcją i obrotem żywnością, w tym Radzie Gospodarki
ywnościowej oraz organizacjom konsumentów – Radzie Krajowej Federacji Konsumentów,
Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich i Stowarzyszeniu Ochrony Zdrowia Konsumentów.
Wyniki konsultacji zostaną omówionej w niniejszej ocenie po ich zakończeniu.
Projekt zostanie również opublikowany na stronach Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Zdrowia, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42,
poz. 337).
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Projektowane regulacje nie będą miały wpływu na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na rynek
pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane regulacje nie będą miały wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projekt wstępny
Strona 26 z 26
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na sytuację
i rozwój regionalny.
7. Wpływ regulacji na zdrowie ludzi
Projektowane regulacje zapewnią odpowiednie wymagania zdrowotne oraz wymagania
dotyczące znakowania dla naturalnych wód mineralnych, wód źródlanych i wód stołowych. Tym
samym pozytywnie wpłyną na stan zdrowia społeczeństwa.
09_19zb
Projekt wstępny
Strona 27 z 27
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia
w sprawie grzybów dopuszczonych do obrotu lub produkcji przetworów grzybowych
oraz środków spożywczych zawieraj cych grzyby oraz uprawnień klasyfikatora grzybów
i grzyboznawcy2)
Na podstawie art. 44 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności
i żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225, z 2008 r. Nr 214, poz. 1346, Nr 223, poz. 1463 i Nr 234,
poz. 1570 oraz z 2009 r. Nr 98, poz. 817 i Nr… , poz…) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wykaz grzybów dopuszczonych do obrotu lub produkcji przetworów grzybowych oraz
środków spożywczych zawierających grzyby;
2) szczegółowe wymagania dotyczące oznakowania grzybów oraz przetworów grzybowych;
3) wykaz i rodzaje przetworów grzybowych dopuszczonych do obrotu oraz wymagania, jakie
muszą spełniać te przetwory;
4) warunki skupu, przechowywania i sprzedaży grzybów oraz wymagania technologiczne
i warunki przetwarzania grzybów;
5) wzory atestów na grzyby świeże i grzyby suszone;
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia
(Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 20 marca 2008 r. pod numerem
2008/0117/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania
informacji w zakresie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących społeczeństwa informacyjnego
(Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337).
Projekt wstępny
Strona 1 z 1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2411-cz-1
› Pobierz plik

-
2411-cz-2
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei