eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2375
  • Data wpłynięcia: 2009-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2010
  • data uchwalenia: 2010-01-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102

2375-uzas-tom-I

Ponadto w związku z propozycją przesunięcia obowiązywania przepisów dotyczących
zmiany terminu wpłaty ostatniej zaliczki, konsekwentnie przesuną się też w czasie
szacowane – na etapie wprowadzania regulacji – skutki finansowe dla roku budżetowego
2010 r. w podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z propozycją rozwiązanie to
będzie miało wpływ na dochody budżetowe w 2013 r.
Na wysokość dochodów budżetowych z tego tytułu na 2010 r. będą miały wpływ
wprowadzone w 2009 r. regulacje w zakresie zmiany zasad zaliczania do kosztów wydatków
poniesionych na prace rozwojowe oraz zmiany zasad amortyzacji (podwyższenie limitu
jednorazowego odpisu amortyzacji z 50 tys. euro do 100 tys. euro).
Prognoza dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych uwzględnia
również podwyższenie udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z tego
tytułu, wynikającej ze zmiany wysokości udziału województw (wzrost z 14,00% do 14,75%).
Dochody budżetu państwa z podatku od osób prawnych w latach 2008-2010
przedstawia poniższa tablica:
2009
2010
Wyszczególnienie Jedn.
2008
PW
Prognoza
1
2
3 4 5
Dochody z podatku dochodowego od osób
tys. zł
prawnych
27.159.663
24.000.300 26.300.000
Dynamika nominalna
%
110,7
88,4 109,6
Dynamika realna
%
106,2
85,3 108,5
W relacji do PKB
%
2,1
1,8 1,9
4.5. Podatek dochodowy od osób fizycznych
Prognozuje się, że w 2009 r. dochody budżetu państwa z podatku dochodowego od
osób fizycznych zostaną zrealizowane w wysokości 34.860.000 tys. zł i będą wyższe od
dochodów przyjętych w nowelizacji ustawy budżetowej o 510.000 tys. zł, tj. o 1,5%.
Wyższe przewidywane wykonanie dochodów z podatku dochodowego od osób
fizycznych w 2009 r. wynika głównie z wyższego, od zakładanego do nowelizacji ustawy
budżetowej na 2009 r., tempa wzrostu funduszu wynagrodzeń w gospodarce narodowej oraz
emerytur i rent, który w istotnej mierze determinuje bazę podatkową podatku PIT.
Dochody budżetu państwa z podatku dochodowego od osób fizycznych w 2010 r.
prognozowane są w wysokości 36.085.000 tys. zł, tj. o 3,5% więcej niż kwota
prognozowanego wykonania w 2009 r. Relacja dochodów budżetu państwa z podatku
dochodowego od osób fizycznych do PKB wyniesie 2,7%.

34


Do prognozy dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych na 2010 r.
przyjęto m.in. następujące wielkości makroekonomiczne jako indykatory bazy podatkowej:
− realny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej o 1,0%,
− realny wzrost przeciętnej miesięcznej emerytury i renty z pozarolniczego systemu
ubezpieczeń społecznych o 6,3%; realny wzrost przeciętnej miesięcznej emerytury
i renty rolników indywidualnych o 4,1%,
− spadek zatrudnienia w gospodarce narodowej o 1,0%,
− spadek liczby emerytów i rencistów z pozarolniczego systemu ubezpieczeń
społecznych o 0,7%; liczby emerytów i rencistów rolników indywidualnych o 3,4%,
− średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w wysokości
1,0%.
Prognoza wpływów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych na 2010 r.
uwzględnia także skutki proponowanych na ten rok zmian systemowych, m.in. dotyczących
uregulowania zasad rozliczania użytkowania samochodów wykorzystywanych na inne cele
niż związane z działalnością gospodarczą.
Prognoza dochodów z podatku dochodowego od osób fizycznych uwzględnia również
skutki finansowe obowiązujących regulacji, wynikających z rozliczenia podatku za 2009 r.,
dotyczących m.in.:
− zmian w zakresie ulgi na dzieci,
− wprowadzenia możliwości przekazywania 1% podatku należnego na rzecz organizacji
pożytku publicznego przez osoby fizyczne uzyskujące dochody z odpłatnego zbycia
nieruchomości.
Na wysokość dochodów budżetowych z tego tytułu na 2010 r. będą miały wpływ
wprowadzone w 2009 r. regulacje w zakresie zmiany zasad zaliczania do kosztów wydatków
poniesionych na prace rozwojowe oraz zmiany zasad amortyzacji (podwyższenie limitu
jednorazowego odpisu amortyzacji z 50 tys. euro do 100 tys. euro).
Ponadto prognoza dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych
uwzględnia zmianę w wysokości udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach
z tego tytułu, wynikającą ze zmiany wysokości udziału gmin (wzrost z 36,72% do 36,94%).
35


Dochody budżetu państwa z podatku od osób fizycznych w latach 2008-2010
przedstawia poniższa tablica:
2009
2010
Wyszczególnienie Jedn.
2008
PW
Prognoza
1
2
3 4 5
Dochody z podatku dochodowego od osób
tys. zł
fizycznych
38.658.537
34.860.000 36.085.000
Dynamika nominalna
%
109,3
90,2 103,5
Dynamika realna
%
104,9
87,0 102,5
W relacji do PKB
%
3,0
2,6 2,7
4.6. Podatek tonażowy
Z uwagi na przedłużającą się procedurę notyfikacyjną ustawy wprowadzającej podatek
tonażowy planuje się, że dochody w 2009 r. z tego źródła mogą ukształtować się na
poziomie 6 tys. zł.
Prognozuje się, że w 2010 r. wpływy z podatku tonażowego ukształtują się na poziomie
10 tys. zł. Niskie planowane wpływy z tego tytułu są głównie wynikiem braku decyzji Komisji
Europejskiej o zgodności programu pomocy ze wspólnym rynkiem.
5. Dochody niepodatkowe
Szacuje się, że w 2009 r. dochody niepodatkowe zostaną zrealizowane w wysokości
25.260.031 tys. zł i będą niższe od dochodów przyjętych do nowelizacji ustawy budżetowej
o 75.689 tys. zł.
Prognozuje się, że w 2010 r. dochody niepodatkowe osiągną kwotę 22.388.174 tys. zł,
tj. nominalnie o 11,4% poniżej poziomu z 2009 r. Relacja dochodów niepodatkowych do PKB
obniży się z 1,9% w 2009 r. do 1,7% w 2010 r.
36


Dochody niepodatkowe w latach 2008-2010 przedstawia poniższa tablica:
2009
2010
Wyszczególnienie Jedn.
2008
PW
Prognoza
1
2
3 4 5
Dochody niepodatkowe
tys. zł
19.308.915
25.260.031
22.388.174
z tego:

Cło
1.728.780
1.837.000 1.804.000

Dywidendy i wpłaty z zysku
3.319.843
7.655.877 4.223.500

Wpłaty z zysku NBP2
0
0
0
Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody

niepodatkowe
12.095.467
13.065.117 13.633.257

Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego
2.164.825
2.702.037 2.727.417
Dynamika nominalna dochodów niepodatkowych
%
86,0
130,8 88,6
Dynamika realna dochodów niepodatkowych
%
82,5
126,3 87,8
W relacji do PKB
%
1,5
1,9 1,7
5.1. Cło
Szacuje się, że w 2009
r. dochody z cła zostaną zrealizowane w wysokości
1.837.000 tys. zł i będą niższe od dochodów przyjętych do nowelizacji ustawy budżetowej
o 80.000 tys. zł, tj. o 4,2%.
Prognozuje się, że w 2010 r. dochody z cła wyniosą 1.804.000 tys. zł i będą niższe od
dochodów przewidywanych w 2009 r. o 1,8%. Relacja tych dochodów do PKB wyniesie
0,1%, tj. na poziomie 2009 r.
Dochody budżetu państwa z tytułu cła w latach 2008-2010 prezentuje poniższa tablica:
2009
2010
Wyszczególnienie Jedn.
2008
PW
Prognoza
1
2
3 4 5
Dochody z cła
tys. zł
1.728.780
1.837.000 1.804.000
Dynamika nominalna
%
98,9
106,3 98,2
Dynamika realna
%
94,9
102,6 97,2
W relacji do PKB
%
0,1
0,1 0,1

2 W 2008 roku wynik finansowy Narodowego Banku Polskiego wyniósł zero, w wyniku utworzenia w ciężar
kosztów rezerwy na pokrycie ryzyka zmian kursu złotego do walut obcych, co oznacza brak wpłaty z zysku
NBP do budżetu państwa w 2009 r. Plan na 2010 r. również nie przewiduje wpływów do budżetu państwa
pochodzących z wpłaty z zysku NBP.
37


5.2. Dywidendy i wpłaty z zysku
Na dochody budżetu państwa z tytułu dywidend i wpłat z zysku składają się następujące
pozycje:
− wpłaty z zysku od przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu
Państwa,
− dywidendy od udziałów Skarbu Państwa w spółkach.
Szacuje się, że w 2009 r. dochody budżetu państwa z dywidend i wpłat z zysku zostaną
zrealizowane w wysokości 7.655.877 tys. zł i będą nieznacznie wyższe o 4.311 tys. zł od
dochodów przyjętych do nowelizacji ustawy budżetowej na 2009 r.
W 2010 r. dochody z dywidend od udziałów Skarbu Państwa w spółkach oraz z wpłat
z zysku prognozowane są w kwocie 4.223.500 tys. zł, tj. nominalnie o 44,8% poniżej
poziomu z 2009 r. Relacja tych dochodów do PKB wyniesie 0,3%.
Przyczyną niskiej prognozowanej wysokości dochodów z tytułu wpłat z zysku w roku
2010 jest spadająca liczba przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu
Państwa, wynikająca z postępującego procesu prywatyzacji, który jest prowadzony przez
Ministra Skarbu Państwa.
Dochody budżetu państwa z dywidend i wpłat z zysku w latach 2008 – 2010 prezentuje
poniższa tablica:

2008
2009
2010
Wyszczególnienie
Jedn.

PW
Prognoza
1 2
3
4
5
Dywidendy i wpłaty z zysku
tys. zł
3.319.843
7.655.877 4.223.500
Dynamika nominalna
%
91,6
230,6 55,2
Dynamika realna
%
88,0
222,6 54,6
W relacji do PKB
%
0,3
0,6 0,3
5.3. Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe
Szacuje się, że w 2009 r. dochody z tego tytułu zostaną zrealizowane w wysokości
13.065.117 tys. zł, a na 2010 r. prognozuje się osiągnięcie 13.633.257 tys. zł. Relacja tych
dochodów do produktu krajowego brutto wyniesie 1,0%, tj. na poziomie 2009 r.
Głównymi źródłami planowanych dochodów stanowią różnego rodzaju wpłaty
o charakterze sanacyjnym (grzywny, mandaty, wpływy z kar), odsetki – w tym od zaległości
podatkowych, dochody uzyskiwane z nieruchomości Skarbu Państwa, koncesji udzielanych
przez państwo, odsetki od udzielonych kredytów i pożyczek oraz również wpływy z tytułu
38


strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: