eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2375
  • Data wpłynięcia: 2009-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2010
  • data uchwalenia: 2010-01-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102

2375-uzas-tom-I

− wynagrodzenia bezosobowe – 430 tys. zł, z przeznaczeniem na: zatrudnienie
w ramach umów zleceń pracowników do projektowania, redagowania i tłumaczenia
materiałów informacyjnych oraz na opracowanie standardów technicznych stanowiących
załączniki do rozporządzeń do ustawy o Infrastrukturze Informacji Przestrzennej.
Wydatki inwestycyjne w kwocie 2.190 tys. zł planuje się przeznaczyć głównie na rozwój
sprzętowo-programowy Systemu ASG-EUPOS, zakup sprzętu i oprogramowania na
potrzeby budowy Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach, oraz na potrzeby
Centralnego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, zapewnienie
niezależnego źródła zasilania w serwerowni Systemu GEOPORTAL w Centralnym Ośrodku
Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.
Stan Funduszu na koniec 2010 r. planuje się w kwocie 7 672 tys. zł, z tego:
− środki pieniężne – 1.000 tys. zł,
− należności – 6.672 tys. zł.

Fundusz Pomocy Postpenitencjarnej
Fundusz ten działa na podstawie art. 43 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks
karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz.557 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra
Sprawiedliwości z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej
(Dz. U. Nr 69, poz. 618). Dysponentem środków Funduszu jest Minister Sprawiedliwości.
Przychodami Funduszu są środki pieniężne pochodzące z potrąceń w wysokości 20%
wynagrodzenia przysługującego za pracę skazanych zatrudnionych na podstawie
skierowania do pracy, umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowy o pracę
nakładczą lub na innej podstawie prawnej oraz z wykonania kar dyscyplinarnych poprzez
obniżenie przypadającej skazanemu części wynagrodzenia za pracę( nie więcej niż o 25 %
na okres do 3 miesięcy), ze spadków, zapisów i darowizn, dotacji, zbiórek i innych źródeł.
Stan Funduszu na początek roku 2010 wyniesie 13.305 tys. zł.
W 2010 roku przychody Funduszu zostały zaplanowane w wysokości 28.060 tys. zł.
Wydatki Funduszu zaplanowane w kwocie 32.156 tys. zł, przeznaczone zostaną na
udzielenie pomocy osobom pozbawionym wolności, zwalnianym z zakładów karnych
i aresztów śledczych, rodzinom tych osób oraz osobom pokrzywdzonym przestępstwem i ich
rodzinom.
Stan Funduszu na koniec roku planowany jest w wysokości 9.209 tys. zł.


109
Fundusz Wsparcia Straży Granicznej
Fundusz Wsparcia Straży Granicznej został utworzony na podstawie art. 8a ust. 2
ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz.
1997 z późn. zm.).
Przychody w 2010 r. zostały zaplanowane w wysokości 1.556 tys. zł.
ródłem przychodów Funduszu będą środki finansowe uzyskiwane przez Straż
Graniczną na podstawie umów zawieranych pomiędzy właściwymi dysponentami Funduszu,
a jednostkami samorządu terytorialnego, państwowymi jednostkami organizacyjnymi,
bankami oraz instytucjami ubezpieczeniowymi, które określają przeznaczenie
przekazywanych środków.
Wydatki zaplanowane w wysokości 1.556 tys. zł, przeznaczone będą na pokrywanie
wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych oraz kosztów utrzymania
i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Straży Granicznej, a także na zakup
niezbędnych na ich potrzeby towarów i usług.

Fundusz Kredytu Technologicznego
Fundusz Kredytu Technologicznego został utworzony na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy
z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
(Dz. U. z 2005 r. Nr 179 poz. 1484).
Dysponentem Funduszu jest minister właściwy do spraw gospodarki.
Przychody w 2010 r. zostały zaplanowane w wysokości 216.622 tys. zł.
ródłem przychodów Funduszu są m. in. dotacje z budżetu państwa, w tym dotacje
rozwojowe raz środki na finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, środki otrzymane z Unii
Europejskiej a także odsetki od lokat.
Wydatki zaplanowane w wysokości 48.924 tys. zł, przeznaczone będą na realizację
zadań wynikających z ustawy, w tym na udzielanie przedsiębiorcom premii technologicznej,
wypłacanie przedsiębiorcom rat kredytów technologicznych i częściowe ich umorzenia oraz
obsługę Funduszu.
Do grupy funduszy celowych korzystających z dodatkowego zasilenia w postaci dotacji
ze środków krajowych budżetu państwa zaliczamy Fundusz Ubezpieczeń Społecznych,
Fundusz Emerytalno-Rentowy, Fundusz Prewencji i Rehabilitacji, Państwowy Fundusz
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz nowopowstały Fundusz Emerytur Pomostowych.
Dotacja z budżetu państwa dla tych funduszy zaplanowana w wysokości 54.118.837 tys. zł
stanowi 30,1% przychodów tych funduszy. W
porównaniu do roku 2009 jej udział
w przychodach ogółem wzrósł o 1,7% tys. zł. Natomiast łączna kwota ich wydatków wyniesie
178.741.517 tys. zł.

110
Rozdział VII
Rozliczenia z Unią Europejską

Członkostwo Polski w UE związane jest z włączeniem Polski w system finansowy UE,
obejmujący przede wszystkim budżet ogólny UE. Budżet ten, akceptowany corocznie przez władzę
budżetową UE (Rada i Parlament Europejski) na wniosek Komisji Europejskiej, mieści się
w ramach wieloletniego planu finansowego UE – perspektywy finansowej. Wysokość polskiej
składki do budżetu UE oraz wysokość potencjalnych transferów do Polski jest ograniczona limitami
wyznaczonymi w perspektywie finansowej, a doprecyzowanymi w rocznych budżetach UE. Rok
2010 będzie czwartym rokiem perspektywy finansowej obejmującej lata 2007–2013.

PERSPEKTYWA FINANSOWA UE NA LATA 2007–2013
(mln EUR – w cenach z 2004 r.)
RODKI NA ZOBOWI ZANIA
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Ogółem
2007-2013
1. Trwały wzrost
50.865
53.262
55.883
54.860
55.400 56.866 58.256
385.392
1a. Konkurencyjność na rzecz wzrostu i zatrudnienia
8.404
9.595
12.021
11.000
11.306 12.122 12.914
77.362
1b. Spójność na rzecz wzrostu i zatrudnienia
42.461
43.667
43.862
43.860
44.094 44.744 45.342
308.030
2. Ochrona i zarządzanie zasobami naturalnymi
51.962
54.685
52.205
53.379
52.528 51.901 51.284
367.944
w tym: wydatki związane z rynkiem i płatności
43.120
42.697
42.279
41.864
41.453 41.047 40.645
293.105
bezpośrednie
3. Obywatelstwo, wolność, bezpieczeństwo
1.199
1.258
1.380
1.503
1.645 1.797 1.988
10.770
i sprawiedliwość
3a. Wolność, bezpieczeństwo i sprawiedliwość
600
690
790
910
1.050 1.200 1.390
6.630
3b. Obywatelstwo
599
568
590
593
595 597 598
4.140
4. UE jako partner globalny
6.199
6.469
6.739
7.009
7.339 7.679 8.029
49.463
5. Administracja
6.633
6.818
6.973
7.111
7.255 7.400 7.610
49.800
6. Wyrównania
419
191
190




800
ŚRODKI NA ZOBOWI ZANIA OGÓŁEM 117.277 122.683 123.370 123.862 124.167 125.643 127.167
864.169
jako procent DNB
1,08%
1,09%
1,07%
1,05%
1,03%
1,02%
1,01%
1,048%



ŚRODKI NA PŁATNOŚCI OGÓŁEM 115.142 119.805 110.439 119.126 116.178 120.145 119.391
820.600
jako procent DNB
1,06%
1,06%
0,96%
1,01%
0,97%
0,98%
0,95%
1,00%
Dostępny margines
0,18%
0,18%
0,28%
0,23%
0,27%
0,26%
0,29%
0,24%
Pułap środków własnych jako procent DNB
1,24%
1,24%
1,24%
1,24%
1,24%
1,24%
1,24%
1,24%

Znaczna część środków budżetu UE nie jest przekazywana do państw członkowskich. Wydatki
wspólnotowe należy podzielić na następujące grupy:
1. Wydatki skierowane do podmiotów znajdujących się poza Unią Europejską. W skład tych
wydatków można włączyć przede wszystkim środki znajdujące się w Dziale 4. „UE jako
partner globalny”, m.in. na finansowanie projektów realizowanych w ramach pomocy
rozwojowej w krajach rozwijających się, a także środki w ramach funduszy przedakcesyjnych
(również Dział 4.), skierowane do przyszłych krajów członkowskich UE;

111
2. Alokacje przeznaczone na funkcjonowanie UE (przede wszystkim Dział 5. „Administracja”)
oraz projekty realizowane w skali ponadnarodowej, których nie da się przypisać konkretnie do
żadnego z krajów członkowskich;
3.
rodki, które służą finansowaniu projektów (fundusze strukturalne i Fundusz Spójności) bądź
polityk (Wspólna Polityka Rolna i Rybacka – WPRiR) w konkretnych państwach
członkowskich i które są alokowane w danych państwach.
Transfery otrzymywane z budżetu UE przez Polskę sklasyfikowane są przede wszystkim w ww.
trzeciej grupie wydatków.
Składka wpłacana przez Polskę do budżetu UE w całości jest przekazywana z budżetu
państwa.
Prognozowane saldo przepływów finansowych pomiędzy Polską i UE w 2010 r. przedstawia
poniższe zestawienie.

Kwota
Treść
w tys. zł
1 2
I. ŚRODKI PRZEKAZANE PRZEZ UE
49.062.443
Program Transition Facility
4.190
Norweski Mechanizm Finansowy i Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru
Gospodarczego
605.924
Szwajcarsko – Polski Program Współpracy 110.625
rodki na finansowanie projektów realizowanych z funduszy w ramach działu 3a budżetu UE
62.201
Projekty realizowane z udziałem środków z Funduszu Spójności 5.289.732
Programy realizowane z udziałem funduszy strukturalnych w ramach NSRO i EFR
(2007-2013)*
25.508.195
Zadania wynikające ze Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej
17.481.576
II. ŚRODKI WYDATKOWANE Z BUDŻETU PA STWA
rodki własne UE (składka do budżetu UE)
14.082.094
III. RÓŻNICA (I-II)
34.980.349
* zaplanowana prognoza dochodów w roku 2010

112
Rozdział VIII
Budżet środków europejskich
Budżet środków europejskich, stosownie do postanowień nowej ustawy o finansach
publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r., obejmuje refundacje wydatków przeznaczonych na
realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich (tj. w ramach
funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego,
Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy oraz na realizację Wspólnej Polityki Rolnej),
z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.
W zakresie środków europejskich ww. ustawa poza wyodrębnieniem budżetu środków
europejskich w ramach budżetu państwa, zakłada również zmianę systemu przepływów
finansowych.
1. Środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności,
Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Szwajcarsko-Polskiego Programu

Współpracy
Zmiana systemu w zakresie przepływów finansowych ww. programów polega na
wyznaczeniu centralnego podmiotu płatniczego (Bank Gospodarstwa Krajowego) do
realizacji płatności dla beneficjentów programów. Bank Gospodarstwa Krajowego będzie
dokonywał wszystkich płatności w programach na rzecz wszystkich beneficjentów

z rachunków otwartych w tym banku przez Ministra Finansów za wyjątkiem wydatków
dokonywanych w ramach projektów pomocy technicznej. Oznacza to, że płatności
realizowane przez BGK będą jedyną formą przekazywania środków beneficjentom, a tym
samym płatności te przestaną mieć formę dotacji rozwojowych. Taki system płatności
wychodzi naprzeciw zgłaszanym często postulatom i pozwoli wyeliminować trudności
związane z przekazywaniem i rozliczaniem dotacji, w szczególności na przełomie roku
budżetowego, a tym samym ograniczona zostanie skala środków, które nie wygasają
z upływem roku budżetowego
Z drugiej strony, nowy system przyczyni się do wzmocnienia kontroli nad środkami
budżetowymi przekazywanymi w ramach środków europejskich. Wprowadzenie jednego
podmiotu dokonującego płatności wyeliminuje szereg pośredników przy przekazywaniu
dotacji, co pozwoli na bardziej racjonalne i efektywne zarządzanie środkami budżetu
państwa. rodki przekazywane będą bowiem na rachunki BGK w sytuacji, gdy będzie to
rzeczywiście konieczne, tj. gdy konieczne będzie dokonanie płatności na rzecz beneficjenta.


113
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: