eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2375
  • Data wpłynięcia: 2009-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2010
  • data uchwalenia: 2010-01-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102

2375-uzas-tom-I

29.760 tys. zł przeznaczone na zakupy głównie: serwerów, zestawów komputerowych,
drukarek, oprogramowania, skanerów, licencji.
Przewiduje się, że stan Funduszu na koniec 2010 roku wyniesie 190.837 tys. zł, w tym:
środki pieniężne (z lokatami) – 113.091 tys. zł, udziały i akcje – 2.702 tys. zł, papiery
wartościowe Skarbu Państwa – 1.391 tys. zł, należności – 732.605 tys. zł, zobowiązania –
(minus) 74.831 tys. zł.

Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
Fundusz Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych działa na podstawie ustawy
z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności
pracodawcy.
Fundusz wypełnia dwa podstawowe zadania:
− wypłaca świadczenia należne pracownikom od niewypłacalnego pracodawcy,
− dochodzi zwrotu wypłaconych przez Fundusz świadczeń, w drodze windykacji
należności.
Funkcjonowanie Funduszu spełnia postulaty Dyrektywy nr 2002/74/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 23 września 2002 r. zmieniającej Dyrektywę Rady

nr 80/987/EWG w sprawie zbliżania ustawodawstwa państw członkowskich UE dotyczących
ochrony pracowników na wypadek niewypłacalności pracodawcy. Zgodnie z tymi postulatami
państwa członkowskie UE są zobowiązane do ustanowienia organu, który gwarantuje
płatność kwot pozostających do spłaty zainteresowanym pracownikom.
Fundusz jest tworzony przede wszystkim ze składek pracodawców objętych działaniem
ustawy. Wysokość składki na dany rok ustalana jest w ustawie budżetowej, a poboru składek
dokonuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Ze środków Funduszu zaspokojeniu podlegają następujące należności główne z tytułu:
1) wynagrodzenia za pracę,
2) wynagrodzenia za czas niezawinionego przez pracownika przestoju, za czas
niewykonywania pracy i za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
3) wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby, o którym mowa
w art. 92 Kodeksu pracy,
4) wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego,
5) odprawy
pieniężnej przysługującej na podstawie przepisów o szczególnych zasadach
rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących
pracowników,

94
6) ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, o którym mowa w art. 171 §1
Kodeksu pracy, należnego za rok kalendarzowy, w którym ustał stosunek pracy,
7) odszkodowania za skrócony okres wypowiedzenia, o którym mowa w art. 361 §1
Kodeksu pracy,
8) dodatku wyrównawczego, którym mowa w art. 230 i 231 Kodeksu pracy,
9) składki na ubezpieczenie społeczne należnych od pracodawców na podstawie
przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.
Wypłacane świadczenia (pożyczki) powiększają należności Funduszu i podlegają
zwrotowi z majątku niewypłacalnego pracodawcy, są zatem planowane jako transfery na
rzecz ludności mieszczące się w należnościach.
W roku 2010 wystąpią wypłaty transferów na rzecz ludności kwalifikowane jako wydatki
powiększające koszty Funduszu, realizowane z mocy ustawy z dnia 1 lipca 2009 r.
o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców .
Fundusz może odstąpić w całości lub w części od dochodzenia zwrotu wypłaconych
świadczeń, jeżeli ich zwrot jest w całości lub w znacznej części niemożliwy, jak też określić
indywidualne terminy i warunki zwrotu wypłaconych świadczeń.
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2010 zaplanowano:
− stan Funduszu na początek 2010 r. w wysokości 3.908.741 tys. zł, co stanowi wzrost
o 13,2 % w stosunku do przewidywanego wykonania w 2009 r.,
− przychody Funduszu w wysokości 378.410 tys. zł, co stanowi 27,8% przewidywanego
wykonania w 2009 r.,
− wydatki Funduszu w wysokości 698.466 tys. zł, co stanowi 77,4% przewidywanego
wykonania w 2009 r.,
− stan Funduszu na koniec 2010 r. w wysokości 3.588.685 tys. zł, co stanowi 91,8%
przewidywanego wykonania w 2009 r.
Należne Funduszowi wpływy z tytułu wypłaconych świadczeń, uzyskiwane w wyniku
windykacji i egzekucji należności zaplanowano w wysokości 41.000 tys. zł.

III. Fundusze
związane z prywatyzacją
Ich wydatki przeznaczane są na: pomoc dla przedsiębiorców przeznaczonych do
prywatyzacji (restrukturyzacja), zaspokajanie roszczeń byłych właścicieli mienia przejętego
przez Skarb Państwa, rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi

95
granicami Rzeczypospolitej Polskiej, pokrycie kosztów prywatyzacji, podwyższenie kapitału
zakładowego spółek z udziałem Skarbu Państwa.
Przychody tej grupy funduszy wyniosą 6.063.168 tys. zł. Jest to kwota o 165.033 tys. zł
wyższa w porównaniu do roku 2009. Wydatki zaplanowano w wysokości 3.001.919 tys. zł.

Fundusz Reprywatyzacji
Państwowy fundusz celowy Fundusz Reprywatyzacji utworzony został na podstawie
art. 56 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U.
z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.).
Na rachunku Funduszu gromadzone są środki pochodzące ze sprzedaży 5% akcji
należących do Skarbu Państwa w każdej ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji oraz
odsetki od tych środków, z przeznaczeniem na cele związane z zaspokojeniem roszczeń
byłych właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa.
Na rok 2010 przychody Funduszu zostały zaplanowane w wysokości 1.180.243 tys. zł,
w tym ze sprzedaży 5% akcji Skarbu Państwa, stanowiących tzw. rezerwę reprywatyzacyjną
– 1.040.243 tys. zł.
Wydatki Funduszu na 2010 rok zaplanowane zostały w łącznej wysokości
585.345 tys. zł, z czego na cele związane z zaspokojeniem roszczeń byłych właścicieli
mienia przejętego przez Skarb Państwa przeznaczone ma być 548.986 tys. zł.
Odszkodowania z tego tytułu wypłacane będą na postawie decyzji administracyjnych
właściwych organów administracji państwowej, wyroków lub ugód sądowych wydanych na
podstawie art. 160 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego, w związku z art. 5 ustawy z dnia 17 czerwca 2994 r. o zmianie ustawy –
Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw oraz art. 417 kodeksu cywilnego. Pozostałe
wydatki dotyczą kosztów związanych z procedurami odszkodowawczymi (w szczególności:
koszty postępowań sądowych, analiz i ekspertyz oraz wycen majątku przez biegłych).
Stan środków na rachunku Funduszu na koniec 2010 r. zaplanowano w wysokości
5.491.734 tys. zł.
Aktualnie trwają prace nad zmiana zasad funkcjonowania Funduszu, w tym przekazania
do budżetu nadwyżki środków finansowych, zgromadzonej na rachunku Funduszu.
Dysponentem Funduszu jest minister właściwy ds. Skarbu Państwa.

Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców
Państwowy fundusz celowy Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców utworzony został
na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji
i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.).

96
Na rachunku Funduszu gromadzone są środki w wysokości 15% przychodów
uzyskanych z prywatyzacji w danym roku budżetowym oraz odsetki od tych środków.
Na rok 2010 przychody Funduszu zostały zaplanowane w wysokości 3.770.736 tys. zł,
z czego 3.750.000 tys. zł stanowić mają 15%-we odpisy od przychodów z prywatyzacji.
Wydatki Funduszu na 2010 r. zostały zaplanowane w wysokości 1.335.443 tys. zł.
z przeznaczeniem na pomoc na ratowanie i na restrukturyzację przedsiębiorców, w tym
przewidzianych do prywatyzacji. Na powyższą kwotę składają się wydatki z następujących
tytułów:
− wydatki na zakup i objęcie akcji oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego,
w tym podwyższenie kapitału zakładowego Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. o kwotę
stanowiącą 1/3 przychodu Funduszu (zgodnie z art. 56 ust. 5 ww. ustawy)

z przeznaczeniem na udzielenie pomocy na ratowanie i na restrukturyzację
przedsiębiorców innych niż mali i średni w rozumieniu przepisów obowiązujących w Unii
Europejskiej w łącznej wysokości 1.278.978 tys. zł,
− dotację na realizację zadań bieżących dla jednostek nie zaliczanych do sektora finansów
publicznych w wysokości 50.670 tys. zł,
− kredyty i pożyczki w wysokości 3.965 tys. zł,
− pozostałe wydatki 1.830 tys. zł.
Na koniec 2010 r. stan środków na rachunku Funduszu zaplanowany został
w wysokości 2.896.208 tys. zł.
Dysponentem Funduszu jest minister właściwy ds. Skarbu Państwa.

Fundusz Skarbu Państwa
Państwowy fundusz celowy Fundusz Skarbu Państwa utworzony został na podstawie
art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji
(Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.).
Na rachunku Funduszu gromadzone są środki w wysokości 2% przychodów uzyskanych
z prywatyzacji w danym roku budżetowym oraz odsetki od tych środków.
Ponadto zgodnie z art. 49 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 25 września 1981 r.
o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 2002 r., Nr 112, poz. 981 z późn. zm.),
przychodami Funduszu są środki pozostałe po wykreśleniu z rejestru sądowego
przedsiębiorstwa państwowego oraz środki finansowe uzyskane ze zbycia mienia
pozostałego po tym przedsiębiorstwie, z przeznaczeniem na uzupełnienie środków
finansowych, brakujących na pokrycie kosztów procesów likwidacyjnych, postępowań

97
upadłościowych oraz zarządu mieniem pozostałym po zlikwidowanych przedsiębiorstwach
państwowych.
Na 2010 rok zaplanowane zostały przychody Funduszu w wysokości 531.189 tys. zł,
z czego 500.000 tys. zł stanowią 2%-we odpisy od przychodów z prywatyzacji.
rodki Funduszu przeznacza się na pokrycie kosztów prywatyzacji, gospodarowania
mieniem Skarbu Państwa, podwyższanie kapitału zakładowego spółek z udziałem Skarbu
Państwa oraz na wykonywanie przez ministra właściwego ds. Skarbu Państwa innych
ustawowo określonych zadań, wynikających z ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach
wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa.
Na 2010 rok zaplanowane zostały wydatki w wysokości 160.641 tys. zł
z przeznaczeniem głównie na:
− wydatki na pokrycie kosztów prywatyzacji w wysokości 122.599 tys. zł,
− wydatki na podwyższenie kapitału zakładowego spółek z udziałem Skarbu Państwa
w wysokości 16.505 tys. zł,
− wydatki związane z gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa w wysokości
10.802 tys. zł,
− dofinansowania likwidacji i upadłości przedsiębiorstw państwowych i spółek z udziałem
Skarbu Państwa w wysokości 4.528 tys. zł,
− wydatki na realizację innych ustawowo określonych zadań w wysokości 4.207 tys. zł.
Na koniec 2010 r. stan środków na rachunku Funduszu zaplanowany został
w wysokości 412.672 tys. zł.
Dysponentem Funduszu jest minister właściwy ds. Skarbu Państwa.

Fundusz Rekompensacyjny
Utworzony z mocy art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do
rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami
Rzeczypospolitej Polskiej państwowy fundusz celowy Fundusz Rekompemnsacyjny
przeznaczony jest na finansowanie wypłat świadczeń pieniężnych z tytułu rekompensaty za
mienie pozostawione poza obecnymi granicami RP oraz na obsługę wypłat z tytułu tych
świadczeń, realizowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Przychodami Funduszu są:
− wpływy ze sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa,
realizowanej w trybach przetargowych o łącznej powierzchni nie mniejszej niż
400 000 ha,

98
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: