eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o sporcie

Poselski projekt ustawy o sporcie

- projekt ma stanowić kompleksową regulację w dziedzinie sportu i zastąpić ustawy o kulturze fizycznej z dnia 18 stycznia 1996 r. oraz o sporcie kwalifikowanym z dnia 29 lipca 2005 r. Projekt określa zasady prowadzenia działalności w zakresie sportu, organizację i zasady uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym, zadania administracji publicznej i innych podmiotów w zakresie wspierania uprawiania sportu i organizacji współzawodnictwa sportowego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2374
  • Data wpłynięcia: 2009-05-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o sporcie
  • data uchwalenia: 2010-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 857

2374


50
kategorie „sponsorów” sportu wymagają stworzenia systemu zachęt poprzez stosowne ułatwienia
podatkowe.
Ewentualne zachęty i ułatwienia podatkowe – poza bezsporną rolą stymulującą wzrost poziomu
przekazywanych rodków podatkowych – doprowadzić mają paradoksalnie do wzrostu przychodów
budżetu Państwa, a to poprzez likwidację ogromnej szarej strefy funkcjonującej w obszarze sportu.
Wiele zajęć z zakresu sportu organizowanych jest obecnie przez podmioty prywatne, które mogą już
co prawda od 2005 r. oficjalne uzyskać status klubu sportowego, jednak poddane są normalnym
rygorom podatkowym i poza wydatkami stanowiącymi wprost koszty uzyskania nie są zainteresowane
dalszym inwestowaniem w rozwój posiadanej infrastruktury sportowej czy wzrost zatrudnienia. Nie są
także zainteresowane wykazywaniem wszystkich przychodów osiąganych z tytułu prowadzonej
działalno ci, a to wobec faktu, że zainteresowania takiego nie wykazują klienci (na ogół rodzice) dla
których udokumentowanie ponoszonych wydatków na zajęcia sportowe nie jest związane z żadnymi
korzy ciami.
W tym stanie rzeczy projekt proponuje wprowadzenie systemu zachęt podatkowych – niezależnych od
już funkcjonujących zwolnień podmiotowych i przedmiotowych - do których zaliczyć należy:

1) w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych
a)) zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów osób fizycznych
prowadzących klub sportowy, w czę ci wydatkowanej na cele klubu w roku podatkowym lub w
roku po nim następującym

b)) możliwo ć odliczenia od dochodu do opodatkowania kwot przeznaczonych na udział
małoletnich dzieci podatnika w zorganizowanych zajęciach sportowych prowadzonych przez klub
sportowy, którym może być także osoba fizyczna

c)) możliwo ć odliczenia od dochodu do opodatkowania kwot wydanych na zakup akcji lub
udziałów w spółkach będących klubami sportowymi a także – w ramach limitu przewidzianego
ustawowo – darowizn przekazanych na cele związane z prowadzeniem klubu sportowego, w tym
klubu sportowego prowadzonego przez osobę fizyczną

2) w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - możliwo ć odliczenia od dochodu do
opodatkowania kwot wydanych na zakup akcji lub udziałów w spółkach będących klubami sportowymi
a także – w ramach limitu przewidzianego ustawowo – darowizn przekazanych na cele związane z
prowadzeniem klubu sportowego, w tym klubu sportowego prowadzonego przez osobę fizyczną

3) w zakresie podatku od spadków i darowizn – zwolnienie od tego podatku osób fizycznych
prowadzących klub sportowy jeżeli otrzymane pieniądze lub rzeczy obdarowany przeznaczy w okresie
24 miesięcy od dnia ich otrzymania na szkolenie zawodników i udział we współzawodnictwie

51
sportowym w kategoriach wiekowych dziecięcych i młodzieżowych w rozumieniu przepisów polskiego
związku sportowego organizującego współzawodnictwo sportowe w okre lonej dyscyplinie sportu”

Wprowadzenie proponowanych zmian w zakresie zachęt podatkowych w celu finansowania
działalno ci związanej z udziałem w szkoleniu i współzawodnictwie sportowym dzieci i młodzieży,
powinno przyczynić się do znacznego zwiększenia ilo ci klubów sportowych. Mała ilo ć klubów
sportowych i brak oferty przede wszystkim dla dzieci i młodzieży, w zakresie zorganizowanych form
uprawiania sportu, są obecnie kluczowymi problemami polskiego sportu. Przewidywane zwolnienia
podmiotowe dla klubów sportowych w podatku dochodowym ma być wyraźnym sygnałem, że sport
dla Rzeczypospolitej Polskiej jest ważny i w przepisach projektu ustawy wprowadzane są instrumenty
stymulujące jego rozwój. Z punktu widzenia finansów państwa, wprowadzone zmiany będą miały
skutek wyłącznie pozytywny. Nie będą związane ze zmniejszeniem wpływów budżetowych, gdyż w
przypadku klubów sportowych działających w dotychczasowych formach prawnych tego rodzaju
zwolnienie obowiązuje, za dla klubów działających w nowych formach prawnych większo ć wydatków
na działalno ć w zakresie sportu i tak kwalifikowana byłaby jako koszty uzyskania przychodu w
rozumieniu ustaw podatkowych. Pozytywny efekt wprowadzonych zmian dotyczyć będzie wzmocnienia
tego segmentu rynku, który związany jest ze sportem, bowiem poprzez zwiększenie ilo ci klubów
sportowych powstanie zdecydowanie więcej miejsc pracy dla specjalistów sportowych oraz wzro nie
zapotrzebowanie na produkty i usługi związane ze sportem, co będzie skutkiem finansowej stabilizacji
klubów sportowych i będzie czynnikiem stymulującym tworzenie nowych podmiotów w tej sferze
działalno ci. Doprowadzić ma to do sytuacji, w której sport będzie jednym z istotnych elementów
gospodarki narodowej, a przepływ towarów i usług w ramach tej dziedziny gospodarki kreować będzie
rosnące przychody.

Podkre lić wypada także, że projekt ustawy nie przewiduje zwolnień dla innych podmiotów niż kluby
sportowe i związki sportowe oraz na inne cele niż szkolenie sportowe dzieci i młodzieży. Tworzone w
my l projektu ustawy spółki prawa handlowego, zarządzające okre lonymi kategoriami
współzawodnictwa sportowego, a także tworzone przez polskie związki sportowe spółki eksploatujące
gospodarczo okre loną dyscyplinę sportu nie będą korzystać z przewidzianych wyłącznie dla klubów
sportowych zwolnień podatkowych. Stanowi to wyraźny sygnał, iż projekt ustawy preferuje podatkowo
wyłącznie te podmioty, które bezpo rednio zajmować się będą działalno cią związaną z udziałem w
szkoleniu i współzawodnictwie sportowym dzieci i młodzieży.

Projekt ustawy proponuje dokonanie zmian także w ustawie o finansach publicznych. Zmiany te są
spowodowane założeniem generalnym, że dotacjami ze rodków publicznych finansowana może być
działalno ć w dziedzinach preferowanych ustawowo, niezależnie od formy prawnej podmiotu
otrzymującego dotację . Wobec powyższego proponuje się umożliwienie otrzymania dotacji także
przez spółki prawa handlowego.

52
Ponadto projekt przewiduje osobny tryb aplikowania o dotacje dla podmiotów sportowych, z
wyłączeniem konieczno ci stosowania w tym zakresie procedur przewidzianych przepisami ustawy z
dnia 24 kwietnia 2003 o organizacjach pożytku publicznego o wolontariacie i umożliwienie uzyskania
dotacji bezpo rednio na podstawie zawartej umowy, zarówno z jednostkami samorządu terytorialnego
jak i dysponentami okre lonych czę ci budżetu państwa.

Projekt zawiera także propozycje zmian w ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji,
które to zmiany nakładają na podmioty funkcjonujące na tym rynku obowiązek popularyzacji i
upowszechniania sportu.

Proponuje się, aby przepisy projektu ustawy weszły w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia.

Jednocze nie przewiduje się wprowadzenie przepisów przej ciowych, które umożliwią podmiotom,
objętych zakresem regulacji projektu ustawy dostosowanie ich działalno ci do przepisów projektu
ustawy.

Projektowanej regulacja jest zgodna z wła ciwymi przepisami prawa Unii Europejskiej.

Ocena przewidywanych skutków społeczno – gospodarczych wynikających z projektu
(OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt ustawy

Zakres regulacji projektu ustawy dotyczy jednostek samorządu terytorialnego, szkół oraz szkół
wyższych, podmiotów działających w sferze sportu, podmiotów odpowiedzialnych za organizację
współzawodnictwa sportowego oraz podmiotów uczestniczących w tym współzawodnictwie a także
podmiotów, które zamierzają współpracować z organizacjami sportowymi, w tym przedsiębiorców.

2. Konsultacje
społeczne

Projekt ustawy był konsultowany z lokalnymi (regionalnymi i wojewódzkimi)
środowiskami sportowymi.

Pomioty te wypowiedziały się pozytywie odno nie założeń przewidzianych w projekcie ustawy o
sporcie wyrażając opinię, iż wprowadzenie projektowanych rozwiązań w praktyce może przyczynić
się w niedalekiej perspektywie do poprawy stanu organizacji polskiego ruchu sportowego oraz
poszczególnych podmiotów działających na jego rzecz.


53
Mając powyższe na uwadze konsultowane rodowiska wyrażają pogląd, że projektowana ustawa
może zostać uznana za akt normatywny w pełni adekwatny do współczesnych realiów życia
sportowego.


3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych

Projekt ustawy nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa, ustawa
zawiera bowiem nowe uregulowanie jednak w ramach istniejących już kompetencji i uprawnień
organów władzy rządowej.
Przepisy projektu ustawy będą realizowane z posiadanych rodków budżetowych, w tym rodków
z państwowego funduszu celowego – Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, okre lonych corocznie w
ustawie budżetowej w cz. 25 - Kultura fizyczna i sport oraz ze rodków finansowych z cz. 46 –
Zdrowie związanych z wydatkami na zakup wiadczeń zdrowotnych wykonywanych przez
Centralny O rodek Medycyny Sportowej dla członków kadry narodowej.
Umożliwienie ubiegania się o przyznanie wiadczenia pieniężnego z budżetu państwa, o którym
mowa w art. 39 projektu ustawy, polskim medalistom olimpijskim, którzy mają stałe miejsce
zamieszkania na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, nie spowoduje
dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa, wiadczenia te będą wypłacane w
ramach posiadanych rodków budżetowych, okre lonych corocznie w ustawie budżetowej w cz. 25
- Kultura fizyczna i sport.

Proponowane zmiany w przepisach podatkowych nie będą miały negatywnych skutków
finansowych dla budżetu państwa, a to wobec faktu upublicznienia przepływów finansowych w
sektorze sportu. Stąd ewentualne zmniejszenie wpływów z tytułu wprowadzenia dodatkowych ulg
i zwolnień podatkowych w zakresie podatku dochodowego zrekompensowane zostanie
zwiększeniem tych wpływów od jednostek sektora sportowego, przede wszystkich z podatków
bezpo rednich, od których działalno ć w sporcie zwolniona nie jest.

Proponowane regulacje mogą mieć wpływ na finanse jednostek samorządu terytorialnego.
Spodziewać się bowiem należy zmniejszenia – nieznacznego - dochodów tych jednostek poprzez
zmniejszenie wpływów podatkowych z podatku od nieruchomo ci oraz podatku rolnego a także
opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów. Ponadto zwiększą się nieznacznie
obciążenia jednostek samorządu terytorialnego związane z konieczno cią rekompensaty szkołom
prowadzonym przez te jednostki zmniejszonych dochodów z ewentualnego najmu szkolnych
obiektów sportowych a także zmniejszone dochody z tytułu wynajmu własnych obiektów
sportowych przez gminy. Zmniejszone dochody wszystkich jednostek samorządu w skali całego
kraju szacuje się na kwotę 525 mln zł.

54
Szacowana kwota 525 mln zł stanowić będzie zmniejszenie dochodów samorządowych z tytułu
obniżenia opłat rocznych z użytkowanie wieczyste gruntów oraz zwolnienia obiektów sportowych
od podatku dochodowego od osób fizycznych.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy

Projekt ustawy może mieć pozytywny wpływ na wzmocnienie segmentu rynku pracy, który
związany jest ze sportem, bowiem poprzez zwiększenie ilo ci klubów sportowych powstanie
zdecydowanie więcej miejsc pracy dla specjalistów sportowych oraz wzro nie zapotrzebowanie na
produkty i usługi związane ze sportem, co będzie skutkiem finansowej stabilizacji klubów
sportowych i będzie czynnikiem stymulującym tworzenie nowych podmiotów w tej sferze
działalno ci.


5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki

Projekt ustawy nie będzie miał wpływu na konkurencyjno ć wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny

Projekt ustawy może mieć pozytywny wpływ na sytuację i rozwój regionalny, z uwagi na fakt, że
projektowane przepisy sprzyjają powstawaniu nowych podmiotów działających w zakresie sportu
kwalifikowanego. Jednym z efektów podjętej przez te podmioty działalno ci powinien być rozwój
infrastruktury sportowej, w tym podnoszenie standardów już istniejących obiektów oraz wzrost
aktywno ci sportowej w ród społeczno ci lokalnej. Powinno to także przyczynić się do zwiększenia
atrakcyjno ci turystyczno-sportowej danych regionów.


strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 19

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: