eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Serbii o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych, podpisanej w Warszawie dnia 15 maja 2007 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Serbii o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych, podpisanej w Warszawie dnia 15 maja 2007 r.

- wyrażenie przez Sejm zgody na dokonanie przez Prezydenta RP ratyfikacji ww. dokumentu;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2208
  • Data wpłynięcia: 2009-07-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Serbii o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych, podpisanej w Warszawie dnia 15 maja 2007 r.
  • data uchwalenia: 2009-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 179, poz. 1386

2208

PRZESYŁKA NIEJAWNIE NADZOROWANA
Artykuł 10

1. Organy celne mogą, w oparciu o wzajemne uzgodnienia oraz zgodnie z ich
stosownym ustawodawstwem wewnętrznym, stosować metodę przesyłki niejawnie
nadzorowanej towarów nienaruszonych, przemieszczonych lub zastąpionych w
całości lub częściowo.

2. Decyzje o zastosowaniu metody przesyłki niejawnie nadzorowanej, podejmowane
w konkretnych przypadkach, mogą zawierać, w razie potrzeby, postanowienia co
do sposobu ponoszenia kosztów.

ZWALCZANIE NIELEGALNEGO OBROTU ŚRODKAMI ODURZAJ CYMI,
SUBSTANCJAMI PSYCHOTROPOWYMI I PREKURSORAMI
Artykuł 11

1. W celu aktywizacji działań związanych z zapobieganiem, wykrywaniem i
zwalczaniem nielegalnego obrotu środkami odurzającymi, substancjami
psychotropowymi i prekursorami, organy celne, z własnej inicjatywy i w możliwie
najkrótszym czasie, przekazują sobie wzajemnie informacje o:
1) osobach, o których wiadomo lub co do których istnieje podejrzenie, że zajmują
się nielegalnym obrotem środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi
i prekursorami;
2) środkach transportu, w tym kontenerach oraz przesyłkach pocztowych, o których
wiadomo lub co do których istnieje podejrzenie, iż są wykorzystywane do
nielegalnego obrotu środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi i
prekursorami.

2. Organy celne, z własnej inicjatywy, przekazują sobie wzajemnie informacje o
sposobach i metodach stosowanych w nielegalnym obrocie środkami odurzającymi,
substancjami psychotropowymi i prekursorami, a także o nowych metodach
kontroli takiego obrotu oraz ich skuteczności.

3. Informacje, o których mowa w ustępach 1 i 2 niniejszego artykułu, mogą być
przekazywane innym organom administracji publicznej, zajmującym się
zwalczaniem narkomanii oraz nielegalnego obrotu środkami odurzającymi,
substancjami psychotropowymi i prekursorami.

INFORMACJE
Artykuł 12

1. Wszelkie dokumenty, informacje, włącznie z danymi wywiadu, otrzymane na
podstawie niniejszej Umowy, będą podlegały takiej samej ochronie przed
nieuprawnionym ujawnieniem, jakiej podlegają tego samego rodzaju informacje w
ustawodawstwie wewnętrznym Umawiającej się Strony, która informacje
otrzymała.


5
2. Oryginały dokumentów będą żądane jedynie w przypadkach, w których
poświadczone kopie byłyby niewystarczające i powinny być bezzwłocznie
zwracane.

3. Wszelkie dokumenty, informacje, włącznie z danymi wywiadu, wymieniane w
ramach niniejszej Umowy, uzupełniane będą stosownymi wyjaśnieniami
ułatwiającymi ich interpretację lub wykorzystanie.

WYKORZYSTANIE INFORMACJI I DOKUMENTÓW
Artykuł 13

1. Informacje, włącznie z danymi wywiadu, oraz dokumenty otrzymane w ramach
pomocy administracyjnej mogą być wykorzystane w postępowaniu cywilnym,
karnym i administracyjnym zgodnie z ustawodawstwem wewnętrznym
Umawiających się Stron.

2. Informacje, włącznie z danymi wywiadu, oraz dokumenty, o których mowa w
ustępie 1 niniejszego artykułu, mogą być ujawnione organom rządowym innym niż
te, o których mowa w niniejszej Umowie, jedynie wówczas, gdy organ celny, który
je dostarczył, wyrazi na to zgodę, oraz pod warunkiem, że ustawodawstwo
wewnętrzne Państwa organu celnego, który otrzymał takie informacje, nie zabrania
takiego trybu postępowania.

3. Postanowień ustępu 2 niniejszego artykułu nie stosuje się do informacji
dotyczących przestępstw związanych ze środkami odurzającymi, substancjami
psychotropowymi i prekursorami. Takie informacje mogą być przekazane innym
organom bezpośrednio zajmującym się zwalczaniem nielegalnego obrotu środkami
odurzającymi, substancjami psychotropowymi i prekursorami.

4. Informacje, włącznie z danymi wywiadu, oraz dokumenty mogą być zastąpione,
jeśli to możliwe, danymi skomputeryzowanymi.

5. Informacje, włącznie z danymi wywiadu, oraz dokumenty udostępniane organowi
występującemu z wnioskiem w ramach niniejszej Umowy, podlegać będą ochronie,
przewidzianej w ustawodawstwie wewnętrznym Państwa organu występującego z
wnioskiem.

OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Artykuł 14

W przypadku wymiany danych osobowych w ramach niniejszej Umowy, Umawiające
się Strony zapewnią poziom ochrony tych danych równy poziomowi ochrony
przewidzianemu w ustawodawstwie wewnętrznym Umawiającej się Strony
dostarczającej informacje lub, przynajmniej, poziomowi ochrony wynikającemu z
przyjęcia zasad zawartych w Załączniku „Ochrona danych osobowych” do niniejszej
Umowy, stanowiącemu integralną część niniejszej Umowy.



6
PRZEKAZYWANIE WNIOSKÓW
Artykuł 15

1. Pomoc w ramach niniejszej Umowy będzie udzielana bezpośrednio między
organami celnymi.

2. Wnioski o udzielenie pomocy w ramach niniejszej Umowy będą sporządzane w
formie pisemnej, wraz z towarzyszącymi wszelkimi niezbędnymi dokumentami. W
przypadku konieczności, wnioski będą mogły być przekazywane w formie ustnej.
Wnioski takie powinny być w jak najkrótszym czasie potwierdzane w formie
pisemnej.

3. Wnioski sporządzone zgodnie z ustępem 2 niniejszego artykułu powinny zawierać
następujące dane:
1) organ występujący z wnioskiem;
2) przedmiot i uzasadnienie faktyczne wniosku;
3) krótki opis sprawy, uzasadnienie prawne i tryb postępowania;
4) nazwy i adresy stron zainteresowanych postępowaniem, jeśli są znane.

4. Wnioski będą wystawiane w języku angielskim.

5. Sporządzony przez którykolwiek z organów celnych wniosek o zastosowanie
określonej procedury powinien być zgodny z ustawodawstwem wewnętrznym
organu proszonego o pomoc.

6. Dokumenty, informacje, włączając dane wywiadu, o których mowa w niniejszej
Umowie, będą przekazywane funkcjonariuszom celnym, specjalnie w tym celu
wskazanym przez każdy z organów celnych. Imienna lista tych funkcjonariuszy
będzie przekazana organowi celnemu drugiej Umawiającej się Strony.

7. Organy celne podejmą odpowiednie środki w celu zagwarantowania osobistych i
bezpośrednich kontaktów między ich funkcjonariuszami celnymi odpowiedzialnymi
za wykrywanie i zwalczanie przestępstw celnych.

REALIZACJA WNIOSKÓW
Artykuł 16

1. W przypadku, gdy organ proszony o pomoc nie posiada żądanych dokumentów lub
informacji, będzie on, zgodnie ze swoim ustawodawstwem wewnętrznym:
1) podejmować działania w celu uzyskania tych dokumentów lub informacji, lub
2) zwracać się bezzwłocznie z wnioskiem do właściwego organu, lub
3) wskazywać organy właściwe w danej sprawie.

2. Działania, określone w ustępie 1 niniejszego artykułu, uwzględniają przyjęcie
oświadczeń od osób, od których niezbędne jest uzyskanie informacji związanych z
przestępstwem celnym, jak również od świadków i ekspertów.


7
Artykuł 17

1. Na pisemny wniosek, funkcjonariusze celni specjalnie wyznaczeni przez organ
występujący z wnioskiem, z upoważnienia organu proszonego o pomoc i na
warunkach określonych przez ten organ, w celu wykrycia przestępstwa celnego
mogą:
1) przeglądać w biurach organu proszonego o pomoc dokumenty, rejestry i
wszelkie inne materiały w celu uzyskania wszelkich informacji dotyczących
tego przestępstwa celnego;
2) wykonywać kopie dokumentów, rejestrów i wszelkich innych materiałów
związanych z tym przestępstwem celnym;
3) być obecni podczas przesłuchania, prowadzonego przez organ proszony
o pomoc na obszarze państwa Umawiającej się Strony proszonej o pomoc,
mającego znaczenie dla organu występującego z wnioskiem.

2. Funkcjonariusze celni organu występującego z wnioskiem, obecni na obszarze
Państwa drugiej Umawiającej się Strony, w okolicznościach określonych w ustępie
1 niniejszego artykułu, powinni udokumentować urzędowy charakter swojego
pobytu.
Funkcjonariusze ci będą korzystać z takiej samej ochrony i pomocy, jak
funkcjonariusze drugiej Umawiającej się Strony, zgodnie z jej ustawodawstwem
wewnętrznym.

EKSPERCI I ŚWIADKOWIE
Artykuł 18

1. Na wniosek organu celnego jednej z Umawiających się Stron, organ celny drugiej
Umawiającej się Strony upoważni, jeśli to możliwe, swoich funkcjonariuszy
celnych do składania zeznań w charakterze świadków lub ekspertów w
postępowaniach sądowych lub administracyjnych dotyczących przestępstwa
celnego na obszarze Państwa Umawiającej się Strony występującej z wnioskiem
oraz do przedkładania dokumentów lub ich poświadczonych kopii, niezbędnych w
postępowaniach. Wniosek o występowanie funkcjonariusza celnego w charakterze
świadka lub eksperta powinien wskazywać, w szczególności, w jakiej sprawie i w
jakim charakterze funkcjonariusz ma wystąpić.

2. Organ proszony o pomoc określa w wydanym upoważnieniu zakres, w jakim
funkcjonariusze mogą składać zeznania.

KOSZTY
Artykuł 19

1. Organy celne zrzekną się wszelkich roszczeń o zwrot kosztów poniesionych przy
wykonywaniu niniejszej Umowy, z wyjątkiem wydatków i diet dla ekspertów i
świadków, jak również tłumaczy innych niż pracownicy państwowi, które będą
poniesione przez organ występujący z wnioskiem oraz z wyjątkiem kosztów, o
których mowa w artykule 10 ustęp 2 niniejszej Umowy.


8
2. Jeśli realizacja wniosku będzie wymagać istotnych i nadzwyczajnych wydatków,
Umawiające się Strony skonsultują się w celu ustalenia zasad i warunków, zgodnie
z którymi wniosek będzie realizowany, jak również sposobu poniesienia kosztów.

WYKONANIE UMOWY
Artykuł 20

1. Postanowienia wykonawcze do niniejszej Umowy będą wydane bezpośrednio przez
organy celne Umawiających się Stron.

2. Zostanie powołana Wspólna Komisja, złożona z Dyrektorów Generalnych Służb
Celnych obu Umawiających się Stron lub ich przedstawicieli wraz z ekspertami.
Będzie ona w razie potrzeby odbywać spotkania, na wniosek któregokolwiek z
organów celnych, w celu nadzorowania postępu w wykonaniu niniejszej Umowy,
jak również rozwiązywania mogących wyniknąć sporów.

3. Nierozwiązane spory będą załatwiane w drodze wzajemnego porozumienia między
Umawiającymi się Stronami.

4. Umawiające się Strony będą się spotykały w celu dokonania przeglądu niniejszej
Umowy, na wniosek lub po upływie pięciu lat od daty jej wejścia w życie, chyba że
powiadomią się nawzajem, w formie pisemnej, że taki przegląd nie jest konieczny.

OBSZAR STOSOWANIA
Artykuł 21

Niniejsza Umowa będzie miała zastosowanie na obszarach Rzeczypospolitej Polskiej i
Republiki Serbii.

WYJ TKI
Artykuł 22

1. W przypadku, w którym udzielenie pomocy w ramach niniejszej Umowy mogłoby
spowodować naruszenie suwerenności, bezpieczeństwa, porządku publicznego lub
innych istotnych interesów Umawiającej się Strony proszonej o pomoc, albo
mogłoby pociągnąć za sobą naruszenie tajemnic przemysłowych, handlowych lub
zawodowych albo byłoby niezgodne z jej ustawodawstwem wewnętrznym, można
odmówić udzielenia pomocy.

2. Jeśli organ celny wnioskuje o udzielenie pomocy, której sam nie mógłby zapewnić,
powinien zwrócić uwagę na ten fakt w swoim wniosku. Realizacja takiego wniosku
będzie zależała od uznania organu proszonego o pomoc.

3. Udzielenie pomocy może być wstrzymane przez organ proszony o pomoc w
przypadku, gdy przeszkodziłoby ono trwającemu dochodzeniu, śledztwu lub
postępowaniu. W takim przypadku organ proszony o pomoc skonsultuje się z
organem występującym z wnioskiem w celu ustalenia, czy pomoc może być

9
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: