Poselski projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
- umożliwienie zachowania po dniu 31 grudnia 2008 r. prawa do zawierania ponadzakładowych układów zbiorowych pracy dla pracowników jednostek sfery budżetowej na dotychczasowych zasadach;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 220
- Data wpłynięcia: 2008-01-30
- Uchwalenie: wycofany dnia 13-02-2008
220
Druk nr 220
Warszawa, 29 stycznia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu ni ej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- zmieniającej ustawę o zmianie ustawy -
Kodeks pracy oraz niektórych innych
ustaw.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upowa niamy pana posła Stanisława Szweda.
(-) Zbigniew Babalski; (-) Barbara Bartuś; (-) Dariusz Bąk; (-) Andrzej
Bętkowski; (-) Antoni Błądek; (-) Aleksander Chłopek; (-) Zbigniew
Chmielowiec; (-) Witold Czarnecki; (-) Edward Czesak; (-) Andrzej Mikołaj
Dera; (-) Jerzy Gosiewski; (-) Przemysław Gosiewski; (-) Krystyna
Grabicka;
(-) Grzegorz
Janik;
(-) Krzysztof
Jurgiel;
(-) Dariusz
Kaczanowski; (-) Zbigniew Kozak; (-) Leonard Krasulski; (-) Marek Kwitek;
(-) Marzena Machałek; (-) Krzysztof Maciejewski; (-) Kazimierz Matuszny;
(-) Beata Mazurek; (-) Kazimierz Moskal; (-) Jacek Osuch; (-) Stanisław
O óg; (-) Bolesław Grzegorz Piecha; (-) Jerzy Rębek; (-) Józef Rojek;
(-) Anna Sikora; (-) Krzysztof Sońta; (-) Lech Sprawka; (-) Piotr Stanke;
(-) Andrzej Szlachta; (-) Stanisław Szwed; (-) Teresa Wargocka; (-) Waldemar
Wiązowski; (-) Jadwiga Wiśniewska; (-) Michał Wojtkiewicz; (-) Anna
Zalewska; (-) Jarosław Zieliński; (-) Wojciech ukowski.
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
Art. 1. W ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o zmianie ustawy –
Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 107, poz. 1127 oraz
z 2003 r. Nr 213, poz. 2081) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 9 otrzymuje brzmienie:
„Art.
9. Do czasu zrzeszenia się jednostek sfery
budżetowej w organizacjach pracodawców,
ponadzakładowy układ zbiorowy pracy ze strony
pracodawców zawiera:
1) właściwy minister lub centralny organ
administracji rządowej – w imieniu
pracodawców zatrudniających pracowników
państwowych jednostek sfery budżetowej,
2)
odpowiednio wójt (burmistrz, prezydent
miasta), starosta, marszałek województwa
oraz przewodniczący zarządu związku
międzygminnego lub powiatowego – w
imieniu pracodawców zatrudniających
pracowników samorządowych jednostek sfery
budżetowej.”;
2) art. 12 otrzymuje brzmienie:
2
„Art. 12.
Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy, zawarty
przez organy określone w art. 9 oraz w art. 24114
§ 1 pkt 2 lit. b i lit. c Kodeksu pracy w brzmieniu
obowiązującym przed dniem wejścia w życie
ustawy, obowiązuje u pracodawcy do czasu
objęcia pracowników ponadzakładowym
układem zbiorowym pracy zawartym przez
organy, o których mowa w art. 24114 § 1
Kodeksu pracy. Przepis art. 2418 § 2 Kodeksu
pracy stosuje się.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
5/06/tg
U Z A S A D N I E N I E
Ponadzakładowe układy zbiorowe pracy, zawarte przez:
– właściwego ministra lub centralny organ administracji rządowej – w imieniu
pracodawców, zatrudniających pracowników państwowych jednostek sfery
budżetowej, niezrzeszonych w organizacji pracodawców,
– odpowiednio wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starostę, marszałka
województwa oraz przewodniczącego zarządu związku międzygminnego lub
powiatowego – w imieniu pracodawców, zatrudniających pracowników
samorządowych jednostek sfery budżetowej, niezrzeszonych w organizacji
pracodawców,
obowiązują do dnia 31 grudnia 2008 r.
Obejmują one:
– około 47 tysięcy pracowników samorządowych jednostek sfery budżetowej,
niebędących nauczycielami, zatrudnionych w przedszkolach, szkołach
podstawowych, szkołach i zespołach szkół zawodowych, gimnazjach,
liceach ogólnokształcących, placówkach oświatowo-wychowawczych,
placówkach opiekuńczo-wychowawczych, poradniach psychologiczno-
pedagogicznych, placówkach doskonalenia nauczycieli, zakładach
gospodarki mieszkaniowej i ośrodkach pomocy społecznej oraz
– około 48 tysięcy pracowników państwowych jednostek sfery budżetowej,
zatrudnionych w gospodarce wodnej, parkach narodowych, gospodarstwach
pomocniczych jednostek organizacyjnych więziennictwa, a także
pracowników cywilnych wojska.
W 2001 r. zmiana przepisów Kodeksu pracy m.in. stworzyła prawną możliwość
zrzeszania się jednostek sfery budżetowej w organizacjach pracodawców oraz
wprowadziła przejściową regulację, polegającą na tym, że układy
ponadzakładowe, zawarte przez organy administracji państwowej
i samorządowej, obowiązywały pierwotnie do 31 grudnia 2005 r., a po
przedłużeniu terminu – do 31 grudnia 2008 r. Rozwiązania te, nie przyniosły
oczekiwanych rezultatów, tj. nie został zawarty żaden układ ponadzakładowy,
którego stroną byłaby organizacja pracodawców, działająca w imieniu jednostek
2
sfery budżetowej. Zapewne przyczynia się do tego m. in. fakt ograniczonej
samodzielności finansowej tych jednostek, wiążącej się z niemożliwością
podejmowania przez nie decyzji finansowych bez zgody organu administracji,
który je nadzoruje i odpowiada za dyscyplinę budżetową. W tworzeniu
organizacji pracodawców przez te jednostki – ze względu na specyfikę
funkcjonowania, wymagającą prowadzenia odmiennych i dużo trudniejszych
w realizacji form reprezentacji ich interesów – nie okazały się także pomocne
już istniejące organizacje pracodawców. Z tych samych przyczyn organizacje te
nie wykazują zainteresowania zrzeszaniem się u nich jednostek sfery
budżetowej.
Biorąc pod uwagę powyższe, a także uwzględniając inne skutki utraty mocy
obowiązującej przez omawiane układy ponadzakładowe, tj.:
– konieczność wydania przez ministra właściwego do spraw pracy – w
związku z przepisem art. 773 § 1 Kodeksu pracy - przepisów dotyczących
zasad wynagradzania dla pracowników państwowych jednostek sfery
budżetowej, co oznacza powrót do systemu scentralizowanego, od którego
zdecydowanie odstępują państwa zrzeszone w Unii Europejskiej,
– znaczące ograniczenie dialogu partnerów społecznych, realizowanego
przez zawieranie układów zbiorowych pracy oraz protokołów dodatkowych
do tych układów. Protokoły dodatkowe są bowiem instrumentem,
umożliwiającym doraźne i elastyczne reagowanie na wymogi szeroko
rozumianej gospodarki rynkowej, m. in. przez odpowiednie kształtowanie
warunków wynagradzania pracowników oraz przyznawania im innych
świadczeń, związanych z pracą,
uzasadnione jest zachowanie po dniu 31 grudnia 2008 r. prawa do zawierania
ponadzakładowych układów zbiorowych pracy dla pracowników jednostek sfery
budżetowej przez strony wymienione na wstępie – do czasu objęcia
pracowników tych jednostek układami ponadzakładowymi, zawieranymi przez
organizacje pracodawców – a proponowana regulacja jest analogiczna
z zasadą, o której mowa w art. 772 § 3 Kodeksu pracy, stosowaną
w odniesieniu do regulaminu wynagradzania.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
220
› Pobierz plik