eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2176
  • Data wpłynięcia: 2009-06-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-01-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 21, poz. 104

2176

w czynnych, likwidowanych i zlikwidowanych kopalniach węgla kamiennego oraz gaz
uzyskiwany z przetwarzania biomasy,
3) wzrost wpływów do budżetu państwa w postaci podatku dochodowego od prowadzonej
działalności spowodowany zwiększeniem ilości podmiotów, które będą prowadziły
działalność w zakresie wytwarzania biogazu rolniczego. Lokalne wytwarzanie energii
oraz surowców do jej produkcji, głównie na obszarach wiejskich, spowoduje
zaktywizowanie lokalnych społeczności oraz wzrost przychodów ze sprzedaży
produkowanych paliw i energii,
4) potencjalny wzrost wydatków na energię elektryczną w związku z możliwym wzrostem
cen energii elektrycznej.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Zakłada się, że ta regulacja powinna spowodować m.in. rozwój i poprawę jakości
funkcjonowania sieci elektroenergetycznych. To z kolei ma stanowić szansę na rozwój
lokalnej energetyki i bardziej efektywne wykorzystanie lokalnych zasobów energetycznych.
W efekcie można spodziewać się wzrostu udziału rozproszonego wytwarzania energii
elektrycznej, które będzie konkurowało z wytwarzaniem scentralizowanym (elektrowniami
zlokalizowanymi w sieci przesyłowej). Biorąc pod uwagę dodatkowy wpływ wynikający
z rozwoju przedsiębiorstw współpracujących z lokalnymi przedsiębiorstwami energe-
tycznymi, można oczekiwać trwałego przyrostu miejsc pracy w skali lokalnej.
Z kolei rozwój połączeń międzysystemowych w ramach europejskiego rynku energii
elektrycznej powinien sprzyjać bardziej efektywnemu wykorzystaniu zasobów energe-
tycznych i elementów systemów elektroenergetycznych w skali całej Unii Europejskiej.
Oznacza to m.in. nasilenie konkurencji w obszarze wytwarzania energii elektrycznej (także
odnawialnej), co w Polsce powinno przyspieszyć konieczne procesy racjonalizacji
zatrudnienia, głównie w przedsiębiorstwach wytwórczych. W efekcie może wystąpić spadek
poziomu zatrudnienia w dużych firmach wytwarzających energię elektryczną.
Jednakże należy liczyć się także z pozytywnymi efektami wzmocnienia połączeń
międzysystemowych związanymi ze wzrostem możliwości bardziej intensywnego
wykorzystania zdolności wytwórczych na rynku europejskim. Lepsze wykorzystanie rezerw
mocy wytwórczych w Polsce przez wzrost wymiany energii elektrycznej z zagranicą powinno
złagodzić skutki wynikające z racjonalizacji zatrudnienia w firmach wytwórczych.

54
Ponadto oczekiwane po wdrożeniu regulacji rozwój i modernizacja sieci przesyłowych
i dystrybucyjnych elektroenergetycznych oraz w wytwarzaniu energii elektrycznej powinny
również przyczynić się do przyrostu miejsc pracy w firmach zajmujących się rozbudową sieci
elektroenergetycznych i źródeł energii.
Wzrost wykorzystania źródeł energii opartych o metan uwalniany i ujmowany przy dołowych
robotach górniczych w czynnych i zlikwidowanych kopalniach węgla kamiennego oraz gazu
uzyskiwanego z przetwarzania biomasy może prowadzić do wzrostu zatrudnienia w innych
sektorach.
Wejście w życie proponowanych zmian do ustawy będzie przeciwdziałać zwiększaniu
poziomu bezrobocia, głównie na obszarach wiejskich. Zapotrzebowanie na surowce
energetyczne pochodzenia rolniczego oraz urządzenia do wytwarzania biogazu pozwoli na
stworzenie dodatkowych miejsc pracy. Ponadto proponowane zmiany do ustawy będą miały
pozytywny wpływ na sektor usług związanych z wytwarzaniem energii.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Celem dyrektywy jest m.in. zapewnienie warunków technicznych integracji europejskiego
rynku energii elektrycznej. Ma to zapobiec sytuacji rozwoju krajowych, izolowanych rynków
energii, z minimalnym wpływem na nie rynków zewnętrznych. Wzrost konkurencji
w obszarze elektroenergetyki dzięki istnieniu silnych połączeń międzysystemowych ma
złagodzić znaczne zróżnicowanie cenowe w poszczególnych krajach członkowskich Unii
Europejskiej. Poprawie konkurencji będzie także służyć wzrost możliwości wyboru dostawcy
przez odbiorców końcowych. Lepsze wykorzystanie zasobów energetycznych w skali całej
Unii Europejskiej powinno z kolei poprawiać konkurencyjność gospodarek krajów
członkowskich.
W przypadku Polski nie należy oczekiwać powstania istotnych możliwości w zakresie
redukcji cen energii elektrycznej dla odbiorców końcowych, zarówno wielkich jak i małych.
Zgodnie z ocenami organów Unii Europejskiej (DG TREN) średnie ceny energii elektrycznej
w Polsce w porównaniu z innymi krajami europejskimi należą do grupy cen stosunkowo
niskich przy dużych potrzebach inwestycyjnych. Tym niemniej rozwój połączeń
międzysystemowych powinien umożliwiać wymianę międzysystemową poprawiającą
wykorzystanie majątku wytwórczego, a tym samym ograniczanie kosztów wytwarzania
i poprawę konkurencyjności polskich przedsiębiorstw wytwórczych. Ponadto wdrożenie

55
regulacji powinno zapewnić wzrost pewności zasilania i jakości dostaw energii elektrycznej
dla gospodarki, w ten sposób poprawiając jej konkurencyjność.
W celu zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej,
regulacje zawarte w projekcie przewidują zadania oraz uprawnienia podmiotów
funkcjonujących na rynku energii elektrycznej, w tym operatora systemu przesyłowego,
operatorów systemów dystrybucyjnych, a także wytwórców, dostawców i odbiorców energii
elektrycznej. Działania takie powinny być wolne od dyskryminacji, unikać nakładania
nadmiernych obciążeń na podmioty rynkowe, jak również uwzględniać swój wpływ na koszty
energii elektrycznej dla odbiorców końcowych.
Jednym z podstawowych obowiązków, jaki nakłada się na krajowych operatorów systemów
przesyłowych, jest ustanowienie minimalnych zasad prowadzenia ruchu sieci i obowiązków
w zakresie bezpieczeństwa operacyjnego sieci, które byłyby wiążące dla podmiotów
korzystających z systemu przesyłowego. Ponadto operatorzy systemów przesyłowych są
zobowiązani do utrzymywania właściwego poziomu bezpieczeństwa sieci oraz jakości dostaw
energii elektrycznej. Cele stawiane w tym zakresie operatorom powinny być obiektywne,
przejrzyste i wolne od dyskryminacji. Realizacja tych obowiązków operatorów powinna być
osiągnięta przez odpowiednią politykę regulacyjną oraz likwidowanie zbędnych barier
administracyjnych w realizacji nowych inwestycji w systemie elektroenergetycznym.
Środowisko regulacyjne powinno w szczególności zapewniać właściwe sygnały inwestycyjne
w obszarze rozwoju, modernizacji i utrzymania sieci.
W zakresie utrzymania zbilansowania wytwarzania i zapotrzebowania na energię elektryczną,
operator systemu przesyłowego został zobowiązany do zapewnienia odpowiedniego poziomu
rezerw wytwórczych koniecznych dla potrzeb bilansowania w systemie, przy czym możliwa
jest realizacja powyższego zadania przez mechanizmy rynkowe. Państwa członkowskie, bez
naruszania innych przepisów obowiązujących w Unii Europejskiej, mogą również wdrożyć
przepisy ułatwiające rozwój zdolności wytwórczych istniejącym przedsiębiorstwom
energetycznym lub wchodzenie nowych przedsiębiorstw wytwórczych na rynek, bądź też
mogą zastosować procedury przetargowe, przewidziane w dyrektywie 2003/54/WE.
W obszarze rozwoju połączeń międzysystemowych, a także połączeń wewnętrznych
mających wpływ na działanie połączeń międzysystemowych, operator systemu przesyłowego
został zobowiązany do przedstawiania ministrowi właściwemu do spraw gospodarki
informacji określających zamierzenia inwestycyjne własne i innych podmiotów w tym
zakresie.

56
Realizacja zobowiązań operatorów systemów przesyłowych i dystrybucyjnych wynikających
z regulacji zawartych w projekcie może nastąpić w ramach dotychczas prowadzonej
działalności oraz krajowej i międzynarodowej współpracy z innymi podmiotami i operatorami
(np. w ramach organizacji UCTE i ETSO).
Projekt powinien spowodować wzrost nakładów inwestycyjnych przedsiębiorstw sektora,
szczególnie w zakresie rozwoju, modernizacji i utrzymania sieci przesyłowych
i dystrybucyjnych oraz w sektorze wytwarzania, co może skutkować wzrostem cen energii
elektrycznej. Na możliwy wzrost cen energii elektrycznej w przyszłości będzie miał wpływ
szereg innych czynników związanych z wymaganiami ochrony środowiska, wsparcia dla
odnawialnych źródeł energii, poprawą efektywności wykorzystania paliw i energii. Nie jest
więc możliwe wiarygodnie oszacować wpływu tylko przepisów tej ustawy na wzrost cen
energii elektrycznej. Przyczynią się one do wzrostu bezpieczeństwa dostaw energii, rozwoju
rynku krajowego i europejskiego, co w efekcie powinno doprowadzić do racjonalizacji cen
energii elektrycznej dla odbiorców końcowych z uwzględnieniem lokalizacji w systemie
elektroenergetycznym. Dzięki temu powinna wzrastać konkurencyjność polskich
przedsiębiorstw na rynku europejskim, szczególnie tych o stosunkowo wysokiej
elektrochłonności.
Ponadto rozwój i modernizacja sieci przesyłowych i dystrybucyjnych powinny sprzyjać
rozwojowi lokalnego wytwarzania w źródłach odnawialnych (np. wykorzystujących biomasę
i energię wiatru) oraz wytwarzających energię elektryczną w skojarzeniu z produkcją ciepła.
To pośrednio może wpływać na rozwój lokalnych przedsiębiorstw energetycznych oraz
przedsiębiorstw z nimi współpracujących (np. przedsiębiorstw wytwarzających urządzenia
energetyczne lub dostarczających biomasę).
Ewentualny wzrost cen energii elektrycznej zakupywanej przez spółki obrotu z rynku
hurtowego szacowany na ok. 260 zł/MWh przy obecnym poziomie energetycznego
wykorzystania metanu (na skutek większego udziału energii pochodzącej ze źródeł opartych
o
metan uwalniany i
ujmowany przy dołowych robotach górniczych w czynnych
i zlikwidowanych kopalniach węgla kamiennego) oraz gaz uzyskiwany z przetwarzania
biomasy może być zrekompensowany przez wzrost efektywności wykorzystania energii
elektrycznej przez przedsiębiorców, albowiem energochłonność niektórych wyrobów
w Polsce jest wyższa niż w krajach UE.
Wejście w życie proponowanych zmian pozwoli na zwiększenie poziomu samo-
wystarczalności kraju, a tym samym ograniczenie uzależnienia od dostaw zewnętrznych gazu

57
oraz energii. W tym zakresie proponowane zmiany będą ograniczały ryzyko wzrostu cen gazu
i energii oferowanych przez zewnętrznych dostawców.
Rozwój produkcji biogazu w Polsce przyczyni się do zwiększenia wykorzystywania
krajowych surowców, co będzie miało pozytywny wpływ na sektor gospodarki. W efekcie
wprowadzenia zaproponowanych zmian do ustawy, produkcja biogazu stworzy możliwości
pełniejszego wykorzystania potencjału produkcyjnego krajowego rolnictwa.
Wprowadzony w projekcie system wsparcia biogazu skorelowano z systemem świadectw
pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej w OZE (tzw. zielonych certyfikatów), co
w efekcie przy nie zmienionym zakresie obowiązku uzyskania i przedstawienia do umorzenia
świadectw pochodzenia lub uiszczenia opłaty zastępczej powinno prowadzić do obniżenia cen
tych świadectw, a co za tym idzie obniżenia ceny energii elektrycznej.
W latach 2006, 2007 i 2008 poziom obowiązku uzyskania i przedstawienia do umorzenia
świadectw pochodzenia lub uiszczenia opłaty zastępczej ustalony był na odpowiednio 3,6 %,
5,1
% oraz 7
% wykonanej całkowitej rocznej sprzedaży energii elektrycznej przez
przedsiębiorstwo odbiorcom końcowym. W kolejnych latach przewidziany jest
systematyczny wzrost zakresu obowiązku do 12,9 % w 2017 r. Z danych statystycznych
wynika, że energia elektryczna wytworzona w OZE stanowiła w 2006 r. ok. 3,8 %, w 2007 r.
ok. 4,7 % a w trzech kwartałach 2008 r. ok. 5,3 % sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom
końcowym. Niższa wielkość produkcji energii elektrycznej z OZE od przyjętych limitów
powoduje ustalanie się ceny rynkowej świadectw pochodzenia w wysokości zbliżonej do
opłaty zastępczej. W takiej sytuacji ma miejsce maksymalne możliwe obciążenie ceny energii
elektrycznej kosztami systemu wsparcia wynikającego z ustalonego poziomu obowiązku
i jednostkowej opłaty zastępczej.
Wprowadzenie do obrotu świadectw pochodzenia biogazu zwiększy sumaryczny wolumen
świadectw uczestniczących w systemie wsparcia OZE. W przypadku wzrostu równoważącego
różnicę wynikającą z produkcji energii elektrycznej, spodziewany jest względny spadek
rynkowych cen świadectw uczestniczących w systemie wsparcia OZE. Doprowadzi to do
ograniczenia obciążenia cen energii elektrycznej systemem wsparcia energii ze źródeł
odnawialnych.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Przepisy projektu nie zawierają wprost odniesień do poszczególnych regionów, jednakże jak
już wcześniej wskazano, mogą wystąpić efekty lokalnego pozytywnego oddziaływania na
rozwój energetyki odnawialnej (szczególnie w obszarach posiadających istotne

58
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 25 . [ 26 ] . 27 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: