eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze

§ 13. 1. Podmiot, któremu przyznano i przekazano dotację, zobowiązany jest do
przedstawienia Prezesowi Urzędu sprawozdania z jej wykorzystania, na zasadach i w
terminach określonych w umowie.
2. Do sprawozdań, o których mowa w ust. 1, podmiot dotowany zobowiązany jest
dołączyć kserokopie rachunków opłaconych ze środków finansowych przekazanych w drodze
dofinansowania. Kopie rachunków powinny być potwierdzone za zgodność z oryginałem oraz
opatrzone datą, podpisami i pieczęcią głównego księgowego oraz osób upoważnionych do
reprezentowania podmiotu dotowanego.
3.
W przypadku dofinansowania, o którym mowa w art. 22b ustawy, podmiot
zobowiązany jest zapewnić, aby rachunki lub załączona dokumentacja uzupełniająca (np.
protokoły odbioru) zawierały informacje pozwalające zidentyfikować egzemplarz sprzętu lub
urządzenia zakupiony ze środków finansowych pochodzących z dotacji Prezesa Urzędu.
4. Sprzęt lub urządzenia, których zakup został dofinansowany, podmiot zobowiązany jest
wprowadzić do ewidencji środków trwałych.
5. rodki finansowe niewykorzystane podmiot obowiązany jest zwrócić na rachunek
bankowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w terminie określonym w umowie.
6. Do środków dotacji, w szczególności w przypadku wykorzystania dotacji niezgodnie z
przeznaczeniem lub pobrania w nadmiernej wysokości, stosuje się przepisy, o których mowa
w § 4.

§ 14. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTUY


6



UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 22c ustawy z dnia
3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm).
Niniejszy projekt reguluje szczegółowe przeznaczenie, warunki oraz kryteria udzielania
wsparcia ze środków publicznych na zadania realizowane przez podmioty sektora lotnictwa
cywilnego dotyczące:
a) zakupu sprzętu i urządzeń niezbędnych dla bezpieczeństwa działalności lotniczej i
nadzoru w tym zakresie,
b) obowiązku użyteczności publicznej polegającego na świadczeniu usług publicznych
przez przewoźników lub zarządzających lotniskami, o którym mowa w art. 183 i 197 ustawy
Prawo lotnicze.
W rozporządzeniu określony został także tryb składania i rozpatrywania wniosków o
dofinansowanie, dokumenty, które należy dołączyć do wniosku o dofinansowanie,
szczegółowe warunki i tryb przekazywania i rozliczania dofinansowania.
Rozporządzenie to, wraz z poszczególnymi artykułami ustawy Prawo lotnicze stanowić
będzie program pomocowy, który zostanie przedstawiony Komisji UE do zaakceptowania.
Szczegółowe regulacje dotyczące ww. rodzajów wsparcia są konieczne dla dostosowania ich
do zasad udzielania pomocy publicznej. Z dniem 30 kwietnia 2007 r. skończył się okres, w
którym, zgodnie z Traktatem Akcesyjnym możliwym było udzielanie tzw. pomocy istniejącej
w transporcie. Komisja Europejska poinformowała stronę polską, że od dnia 1 maja 2007 r.
udzielanie wsparcia na dofinansowanie zakupu sprzętu i urządzeń niezbędnych dla
bezpieczeństwa działalności lotniczej i nadzoru w tym zakresie nie jest zgodne z zasadami
udzielania pomocy na wspólnym rynku i od tego momentu wymaga indywidualnych
notyfikacji. W związku z tym koniecznym jest sprecyzowanie warunków udzielania pomocy
w tym zakresie i dostosowanie do przepisów dotyczących pomocy publicznej.
W zakresie natomiast wsparcia udzielanego na podstawie art. 183 i 197 niezbędnym są
szczegółowe regulacje dla wykazania, że wsparcie to nie powinno stanowić pomocy
publicznej.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie oddziałuje na podmioty prowadzące działalność w zakresie Lotnictwa
Cywilnego.
Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany m.in. z następującymi partnerami
społecznymi:

7
− Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”,
− Polska Agencja eglugi Powietrznej
− Związkiem Regionalnych Portów Lotniczych,
− Aeroklubem Polskim,
− środowiskiem lotniczym,
− przewoźnikami lotniczymi,
− Marszałkami Województw,
− Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych,
− Konfederacją Pracodawców Polskich,
− Związkiem Województw RP,
− Unią Metropolii Polskich.
Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego

Wprowadzenie niniejszego rozporządzenia nie powoduje dodatkowych skutków finansowych
dla sektora finansów publicznych. Wielkość udzielanego wsparcia uzależniona będzie od
wielkości środków zaplanowanych na cele określone w art. 22a ustawy Prawo lotnicze.
Wpływ na rynek pracy.
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na rynek pracy.
Konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
Projektowana regulacja stwarza warunki do podniesienia konkurencyjności polskiej
gospodarki, dzięki dofinansowaniu środkami publicznymi m.in. projektów rozwojowych, nie
będzie miała negatywnego wpływu na rynek pracy i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Rozporządzenie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa prowadzenia działalności w lotnictwie
cywilnym.
Wpływ na sytuację i rozwój regionalny.
Rozporządzenie może mieć pozytywny wpływ na poprawę sytuacji regionów, w których
ograniczony jest dostęp do przewozów lotniczych, a także na rozwój lotnisk regionalnych.
Wstępna opinia o zgodności projektu rozporządzenia z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Notyfikacja.
Projekt rozporządzenia zostanie przedstawiony Komisji Europejskiej, zgodnie z art. 88
Traktatu WE, w celu oceny zgodności warunków udzielania wsparcia określonego w
rozporządzeniu ze wspólnym rynkiem.
Biuletyn Informacji Publicznej.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.

20-05-tg

8
Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTSRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia……………………2009 r.

w sprawie opłaty lotniczej

Na podstawie art. 25 ust. 8 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z
2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:

1) wykaz opłat lotniczych za:
a) prowadzone przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej
„Prezesem Urzędu”, czynności związane z nadzorem nad lotnictwem
cywilnym oraz wykonywane w ramach porozumień międzynarodowych, w
tym:
- czynności w celu wydania koncesji, zezwoleń, licencji, certyfikatów,
wyznaczeń, upoważnień, świadectw, zaświadczeń oraz innych
dokumentów określonych w niniejszej ustawie i jej przepisach
wykonawczych, przepisach prawa Unii Europejskiej oraz przepisach
międzynarodowych,
- sprawowanie nadzoru nad instytucjami zapewniającymi służby żeglugi
powietrznej,
- sprawowanie nadzoru nad eksploatacją lotnisk i lądowisk oraz
działalnością zarządzających lotniskami,
- sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem innej działalności lotniczej niż
wymieniona w lit. b i c,
b) wydawane przez Prezesa Urzędu koncesje, zezwolenia, licencje, certyfikaty,
świadectwa i inne dokumenty określone w niniejszej ustawie i jej przepisach

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz.
U. Nr 216, poz. 1594);
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz.
1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144,
poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.


1
wykonawczych, przepisach prawa Unii Europejskiej oraz przepisach
międzynarodowych,
c) wydawane przez Prezesa Urzędu zaświadczenia,
d) przeprowadzane przez Prezesa Urzędu egzaminy
2) wysokość lub sposób ustalania stawek opłat lotniczych, o których mowa w pkt 1;
3) tryb wnoszenia opłaty lotniczej;
4) ulgi w opłacie lotniczej za egzaminy dla młodzieży, która nie ukończyła 21. roku życia,
oraz młodzieży uczącej się, która nie ukończyła 24. roku życia, a także żołnierzy
odbywających zasadniczą służbę wojskową oraz dla osób niepełnosprawnych;
5) rodzaje specjalności personelu lotniczego i uprawnienia objęte zwolnieniem z opłat
pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 2. Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o:
1) certyfikacie AHAC – należy przez to rozumieć certyfikat agenta obsługi naziemnej;
2) certyfikacie AMO – należy przez to rozumieć certyfikat obsługi technicznej statków
powietrznych;
3) certyfikacie AOC - należy przez to rozumieć certyfikat przewoźnika lotniczego;
4) certyfikacie AWC – należy przez to rozmieć certyfikat usług lotniczych;
5) certyfikacie CAMO – należy przez to rozumieć certyfikat jednostki zarządzania ciągłą
zdatnością do lotu;
6) certyfikacie FTO – należy przez to rozumieć certyfikat ośrodka szkolenia lotniczego
upoważniający do prowadzenia szkolenia personelu lotniczego w zakresie
wygadanym do uzyskania licencji;
7) certyfikacie POA - należy przez to rozumieć certyfikat jednostki produkującej
wyroby, części i akcesoria lotnicze;
8) certyfikacie TRTO - należy przez to rozumieć certyfikat ośrodka szkolenia lotniczego
upoważniający do prowadzenia szkolenia personelu lotniczego w zakresie
wygadanym do uzyskania uprawnień wpisywanych do posiadanej licencji;
9) ICAO - należy przez to rozumieć Organizację Międzynarodowego Lotnictwa
Cywilnego;
10) JAR - STD – należy przez to rozumieć europejskie wymagania bezpieczeństwa
lotniczego wprowadzone do stosowania na mocy rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 5 października 2004 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania
europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR (Dz. U. Nr 224, poz. 2282);

2
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 50 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: