eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców

Rządowy projekt ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców

Rządowy projekt ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2044
  • Data wpłynięcia: 2009-06-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców
  • data uchwalenia: 2009-07-01
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 125, poz. 1035

2044

niezwłocznie po otrzymaniu środków finansowych z Funduszu, nie później jednak niż w terminie
7 dni od dnia ich otrzymania, na podstawie wykazu wypłaca świadczenia osobom uprawnionym.


OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia dotyczą:
1. przedsiębiorców;
2. pracowników;
3. Ministra Skarbu Państwa;
4. Ministra
Gospodarki;
5. Ministra
właściwego do spraw pracy;
6. Marszałków Województw;
7. Dyrektora Krajowego Biura FG P;
8. Kierowników Biur Terenowego FG P;
9. Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
10. Urzędy Skarbowe.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem uzgodnień międzyresortowych oraz
konsultacji z niżej wymienionymi partnerami społecznymi:
1) Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego;
2) Forum Związków Zawodowych;
3) Komisją Krajową NSZZ „Solidarność”;
4) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
5) Związkiem Pracodawców Business Center Club;
6) Konfederacją Pracodawców Polskich;
7) Krajową Izbą Gospodarczą;
8) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan;

9
9) Związkiem Rzemiosła Polskiego.
Projekt zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy
i Polityki Społecznej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa,
rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość oraz na sytuację i rozwój
regionalny

Projektowana zmiana nie zakłóca mechanizmów konkurencji oraz nie zmienia istoty
funkcjonowania gospodarki i roli przedsiębiorców. Powinna sprzyjać utrzymaniu zatrudnienia, a
co z tym idzie wzrostowi produkcji, dzięki pomocy państwa w dofinansowaniu utrzymania miejsc
pracy u przedsiębiorców znajdujących się przejściowych trudnościach finansowych.

4. Wskazanie źródeł finansowania

Przyjęcie projektu może spowodować skutki finansowe, ale na tym etapie prac nie jest możliwe
określenie tych skutków.



10
PROJEKT

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1)

z dnia...............................

w sprawie szczegółowych warunków finansowania ze środków Funduszu Pracy
stypendiów oraz szczegółowych warunków refundowania kosztów szkoleń lub studiów
podyplomowych i składek na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorcom w przejściowych
trudnościach finansowych


Na podstawie art. 26 ustawy z dnia .... o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego
dla pracowników i przedsiębiorców (Dz. U. Nr ... poz. ...) zarządza się, co następuje:

§ 1.1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki refundacji kosztów szkoleń i studiów
podyplomowych, oraz składek na ubezpieczenia społeczne od wypłaconych stypendiów
w części należnej od pracodawcy, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia ....
o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców, zwanej
dalej „ustawą”.
2. Rozporządzenie określa również szczegółowe warunki przekazywania przedsiębiorcom
środków Funduszu Pracy na finansowanie stypendiów, o których mowa w art. 24 ust. 1
ustawy.
§ 2. 1. Przedsiębiorca w przejściowych trudnościach finansowych, o którym mowa w art. 22
ust. 1 ustawy, zwany dalej „przedsiębiorcą”, który skierował pracowników na szkolenie lub
studia podyplomowe i zawarł z nimi umowę, o której mowa w art. 23 ust 1 ustawy, składa do
starosty właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy wniosek o zawarcie umowy
o refundację kosztów szkolenia lub studiów podyplomowych
2.Wniosek, o którym mowa w ust. 1 zawiera:
1) nazwę przedsiębiorcy;

1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – praca, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).

2) siedzibę przedsiębiorcy i miejsce prowadzenia działalności;
3) imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy;
4) rodzaj i charakterystykę szkolenia lub kierunek studiów podyplomowych, w tym
tematykę, miejsce i termin realizacji szkolenia lub studiów podyplomowych;
5) liczbę osób uczestniczących w szkoleniu lub w studiach podyplomowych;
6) kalkulację kosztów szkolenia lub studiów podyplomowych;
7) wnioskowaną wysokość środków Funduszu Pracy na refundację;
8) uzasadnienie potrzeby odbycia przez pracowników szkolenia lub studiów
podyplomowych.
3. Do wniosku o zawarcie umowy o refundację przedsiębiorca dołącza:
1) zaświadczenie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy;
2) dokument potwierdzający utworzenie funduszu szkoleniowego;
3) oświadczenie, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy o niekorzystaniu przez
pracowników dotychczas z innych form pomocy wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy.
§ 3. Szkolenie pracowników może być zorganizowane przez przedsiębiorcę w systemie
wewnątrzzakładowym lub zlecone innemu przedsiębiorcy albo instytucji szkoleniowej
wpisanej do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez wojewódzki urząd pracy.
§ 4. Starosta w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zawarcie umowy o refundację
informuje przedsiębiorcę o sposobie jego rozpatrzenia. W przypadku negatywnego
rozpatrzenia wniosku starosta uzasadnia odmowę zawarcia umowy o refundację.
§ 5. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o zawarcie umowy o refundację
starosta zawiera z przedsiębiorcą umowę, o której mowa w art. 22 ust. 1 ustawy.
§ 6. Umowa o finansowanie stypendiów i refundację kosztów szkolenia lub studiów
podyplomowych oraz składek na ubezpieczenia społeczne określa w szczególności:
1) oznaczenie stron umowy;
2) wysokość środków Funduszu Pracy na refundację kosztów szkolenia lub studiów
podyplomowych;
3) wysokość środków Funduszu Pracy na refundację składek na ubezpieczenia społeczne
od wypłaconych stypendiów w części należnej od pracodawcy;
4) termin dostarczenia staroście listy pracowników, o której mowa w art. 26 ust. 1
ustawy;
5) warunki wypowiedzenia umowy;
6) warunki zwrotu środków w przypadku nieukończenia szkolenia lub studiów
podyplomowych z winy pracownika;
2

7) warunki zwrotu środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem;
8) sposób kontroli wykonywania umowy i postępowania w przypadku nieprawidłowości
w wykonywaniu umowy;
9) sposób rozliczenia oraz dokumenty potwierdzające wydatkowanie środków;
10) termin i sposób przekazania przedsiębiorcy środków Funduszu pracy na refundację
kosztów szkolenia lub studiów podyplomowych oraz składek na ubezpieczenia
społeczne;
11) harmonogram i sposób przekazywania przedsiębiorcy środków Funduszu Pracy na
wypłatę stypendiów;
12) postanowienia dotyczące zachowania formy pisemnej, w przypadku zmiany lub
rozwiązania umowy.
§ 7. Przedsiębiorca informuje starostę w terminie 7 dni o niezdolności do pracy pracownika,
który otrzymuje stypendium w okresie odbywania szkolenia lub studiów podyplomowych
i dostarcza kopię odpowiedniego zaświadczenia lekarskiego.
§ 8. 1. Refundacja, o której mowa w § 1 ust. 1 i finansowanie stypendiów, o którym mowa
w § 1 ust. 2 udzielane podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą stanowią pomoc
publiczną w rozumieniu pkt 4 Komunikatu Komisji - Tymczasowe wspólnotowe ramy
prawne w zakresie pomocy państwa ułatwiające dostęp do finansowania w dobie kryzysu
gospodarczego (Dz. Urz. UE C 83.1 z dnia 07.04.2009 r.).
2. Pomocy publicznej na zasadach, o których mowa w ust. 1 udziela się do dnia 31 grudnia
2010 r.
3. Refundacja, o której mowa w § 1 ust. 1 i finansowanie stypendiów, o których mowa w § 1
ust. 2 udzielane podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą od dnia 1 stycznia 2011 r.
stanowi pomoc de minimis, w rozumieniu przepisów:
1) rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie
stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379
z 28.12.2006, str. 5);
2) rozporządzenia Komisji (WE) nr 875/2007 z dnia 24 lipca 2007 r. w sprawie
stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de
minimis dla sektora rybołówstwa i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1860/2004
(Dz.Urz. UE L193 z 25.07.2007, str. 6);
3) rozporządzenia Komisji (WE) nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie
zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy de minimis
w sektorze produkcji rolnej (Dz. Urz. UE L 337 z 21.12.2007, str. 35);
3

strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: