Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: m. in. wprowadzenia procedury umożliwiającej zamknięcie z urzędu składowisk odpadów, zakazu składowania odpadów palnych selektywnie zebranych i ulegających biodegradacji selektywnie zebranych oraz zakazu zbierania określonych grup odpadów. Projekt wprowadza także możliwość uzyskania jednej decyzji administracyjnej dla wytwórcy odpadów prowadzącego działalność gospodarczą polegającej na świadczeniu usług dotyczących budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń, a także sprzątania, konserwacji i napraw, ważnej w całym kraju, zatwierdzającej program gospodarki odpadami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2002
- Data wpłynięcia: 2009-05-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 28, poz. 145
2002
wodnej.
W celu zapewnienia spójno ci z przepisami Unii Europejskiej zaproponowano zmiany
art. 62 dotyczącego czę ci zamiennych.
W projekcie ustawy zaproponowano również zmiany w ustawie z dnia 29 czerwca
2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (Dz. U. Nr 124, poz. 859) – art. 5
projektu ustawy. W przypadku stwierdzenia odpadów przywiezionych do Polski nielegalnie
istnieje konieczno ć okre lenia sposobu postępowania z przywiezionymi odpadami w celu
ograniczenia możliwo ci ich negatywnego oddziaływania na rodowisko oraz uniknięcia
ewentualnego zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzi i zwierząt. Proponowane postanowienie
umożliwi okre lenie racjonalnego sposobu gospodarowania odpadami do czasu ostatecznego
zakończenia prowadzonego postępowania (art. 27 i art. 29 projektu ustawy). Sankcje karne
w postaci decyzji o wymierzeniu kary pieniężnej umożliwią egzekucję okre lonego
w postanowieniu sposobu postępowania z odpadami sprowadzonymi nielegalnie do Polski
(art. 32 projektu ustawy).
W ustawie z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych wprowadzone zostały
zmiany mające na celu wskazanie regionalnego dyrektora ochrony rodowiska jako organu
wła ciwego do wydawania decyzji administracyjnych na terenach zamkniętych.
Natomiast w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o rodowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie rodowiska oraz o ocenach
oddziaływania na rodowisko, w związku z proponowaną w nowelizacji ustawy o odpadach
procedurą zamykania składowisk z urzędu, regionalnemu dyrektorowi ochrony rodowiska
zostały nadane uprawnienia do zlecania ekspertyz z zakresu gospodarki odpadami.
Zaproponowano
również przepisy przej ciowe w szczególno ci dotyczące
wyga nięcia decyzji zatwierdzających instrukcję eksploatacji składowiska oraz innych decyzji
związanych z eksploatacją składowiska. Związane jest to z konieczno cią dostosowania ich
do planowanej zmiany w rozporządzeniu Ministra rodowiska z dnia 24 marca 2003 r.
w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących lokalizacji, budowy, eksploatacji
i zamknięcia, jakim powinny odpowiadać poszczególne typy składowisk odpadów (Dz. U.
Nr 61, poz. 549 oraz z 2009 r. Nr 39, poz. 320). Do przepisu przewidującego wyga nięcie
tych decyzji dodano również przepis zobowiązujący zarządzających składowiskami do
uzyskania w odpowiednim terminie nowych decyzji, zgodnych ze
znowelizowanymi
przepisami tego rozporządzenia Ministra rodowiska. Ustalona w przepisie data 31 grudnia
2009 r., została skorelowana z datą zawartą w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r.
o wprowadzeniu ustawy – Prawo ochrony rodowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 100, poz. 1085 oraz z 2006 r. Nr 133, poz. 935). Data ta
11
jest granicznym terminem dostosowania się składowisk odpadów do wszystkich wymaganych
przepisami prawa wymagań ochrony rodowiska.
W przepisach przej ciowych wprowadzono również obowiązek ustanowienia
zabezpieczenia roszczeń dla składowisk odpadów, które dotychczas takiego zabezpieczenia
nie posiadają. Jest to szczególnie istotne, zwłaszcza że przepis ten obejmie starsze
składowiska, które potencjalnie stanowią duże zagrożenie dla rodowiska. Wprowadzony
termin (30 dni od dnia wej cia w życie ustawy) wynika z konieczno ci przeprowadzenia
późniejszych, niezbędnych czynno ci administracyjnych mających na celu zamknięcie
składowisk odpadów, które nie będą spełniały wszystkich wymogów ustanowionych
przepisami prawa.
Ponadto w związku z propozycją wprowadzenia zakazu zbierania okre lonych
rodzajów odpadów (w szczególno ci pozostało ci z sortowania odpadów komunalnych,
komunalnych osadów ciekowych, odpadów medycznych o wła ciwo ciach zakaźnych)
w przepisach przej ciowych okre lono termin, w którym dotychczasowe decyzje
administracyjne dotyczące zbierania tych odpadów wygasną w cało ci lub w czę ci.
Ustawa powinna wej ć w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, przy czym
wprowadzono trzy wyjątki dotyczące: zakazu składowania odpadów palnych selektywnie
zebranych, ulegających biodegradacji selektywnie zebranych oraz zlikwidowania
dokumentów potwierdzających odzysk i recykling odpadów pojazdów wycofanych
z eksploatacji. Krótki termin wej cia w życie przepisów ustawy spowodowany jest
konieczno cią jak najszybszego wprowadzenia w życie zawartych w projekcie ustawy
procedur związanych z zamykaniem składowisk odpadów z urzędu oraz ustanawianiem
zabezpieczenia roszczeń dla składowisk, dla których to zabezpieczenie nie zostało jeszcze
ustanowione. Umożliwi to przyspieszenie procesu zamykania składowisk odpadów
niespełniających wymogów UE i tym samym powinno przyczynić się do wywiązania się
Polski ze zobowiązań nałożonych Traktatem Akcesyjnym.
Projekt ustawy jest zgodny z przepisami Unii Europejskiej. Ustawa nie wymaga
notyfikacji Komisji Europejskiej.
Jednocze nie, w związku z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42,
poz. 337) Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Stosowania Bezdioksynowych Technologii
Unieszkodliwiania Niebezpiecznych Odpadów Medycznych w Krakowie (zgłoszenie z dnia
23.11.2007 r.), Polska Izba Gospodarki Odpadami z siedzibą w Warszawie (zgłoszenie z dnia
08.02.2008 r.), Stowarzyszenie Papierników Polskich z siedzibą w Łodzi (zgłoszenie z dnia
18.06.2008 r.) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego z siedzibą w Warszawie
12
(zgłoszenie z dnia 02.04.2009 r.) zgłosiły swoje zainteresowanie pracami nad projektem
niniejszej ustawy w następującym zakresie:
1) Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Stosowania Bezdioksynowych
Technologii Unieszkodliwiania Niebezpiecznych Odpadów Medycznych
w Krakowie:
a) propozycja
wykre lenia ust. 1a w art. 42 ustawy o odpadach,
b) propozycja wykre lenia w art. 9 ust. 5 ustawy o odpadach,
2) Polska Izba Gospodarki Odpadami – propozycja likwidacji barier
i wypracowania ułatwień w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi dla
współpracy sektora publicznego z partnerem prywatnym,
3)
Stowarzyszenie Papierników Polskich – propozycja wprowadzenia
w przepisach ustawy o odpadach podtypów składowisk odpadów innych niż
niebezpieczne i obojętne,
4) Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego – krytyczna opinia w zakresie
ograniczenia sposobów wypełniania obowiązku zapewnienia sieci zbierania
pojazdów.
Projekt został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
13
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt ustawy dotyczy:
1) przedsiębiorców prowadzących działalno ć w zakresie gospodarowania odpadami,
a w szczególno ci zarządzających składowiskami,
2) wła ciwych organów ochrony rodowiska, odpowiadających za wydawanie decyzji
na wytwarzanie i gospodarowanie odpadami oraz za planowanie gospodarki odpadami,
a także organów prowadzących kontrole w zakresie przestrzegania przepisów ochrony
rodowiska,
3) funduszy ochrony rodowiska i gospodarki wodnej.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt
ustawy
został przekazany w ramach konsultacji społecznych do podmiotów
związanych z gospodarką odpadami, organów administracji, stowarzyszeń zrzeszających
przedsiębiorców oraz związków zawodowych wskazanych poniżej:
1. Wojewodowie,
2. Marszałkowie województw,
3. Prezydenci miast: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice,
Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Toruń,
Warszawa, Wrocław, Zielona Góra,
4. Główny Urząd Statystyczny,
5. Główny Inspektor Ochrony rodowiska,
6. Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej,
7. NSZZ
„Solidarno ć”,
8. OPZZ,
9. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego,
10. Państwowa Rada Ochrony rodowiska,
11. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
12. Konfederacja Pracodawców Polskich,
13. Business Centre Club – Związek Pracodawców,
14. Centrum Prawa Ekologicznego, ul. Uniwersytecka 1, 50-951 Wrocław,
15. Polski Klub Ekologiczny, ul. Sławkowska 26A, 31-014 Kraków,
14
16. Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami, ul. Grunwaldzka 1,
99-300 Kutno,
17. Krajowa Izba Gospodarcza, ul. Trębacka 4, 00-074 Warszawa,
18. Polska Izba Ekologii, ul. Warszawska 3, 40-009 Katowice,
19. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu, ul. Karmelicka 30/2, 00-181 Warszawa,
20. Polska Izba Gospodarki Odpadami, ul. Złota 44/46, 00-120 Warszawa,
21.
Krajowa Izba Gospodarki Odpadami,
Al. Jerozolimskie 44, pok. 324/325,
00-024 Warszawa,
22. Instytut na Rzecz Ekorozwoju, ul. Nabielaka 15, lok. 1, 00-743 Warszawa,
23. Instytut Ochrony rodowiska, ul. Krucza 5/11d, 00-548 Warszawa,
24. Politechnika Warszawska, Instytut Systemów Inżynierii rodowiska, ul. Nowowiejska 20,
00-653 Warszawa,
25. Politechnika Wrocławska, Wyb. Wyspiańskiego 27, 50-370 Wrocław,
26. Politechnika Poznańska, pl. M. Skłodowskiej-Curie 5, 60-965 Poznań,
27. Politechnika Gdańska, ul. Narutowicza 11/12, 80-952 Gdańsk – Wrzeszcz,
28. Politechnika Krakowska, ul. Warszawska 24, 31-155 Kraków,
29. Akademia Górniczo Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Al. Mickiewicza 30,
30-059 Kraków.
Projekt
został także zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
(http://www.mos.gov.pl) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Przeprowadzone
konsultacje
społeczne wpłynęły na tre ć projektu ustawy. Uwagi
zgłoszone do projektu dotyczyły najczę ciej zasady blisko ci zawartej w art. 9 ustawy
o odpadach, zaproponowanej w projekcie procedury wstrzymywania działalno ci przez
wojewódzkie inspektoraty ochrony rodowiska, zmian dotyczących planowania gospodarki
odpadami, propozycji zmian obowiązków wytwórców odpadów, zmian regulacji dotyczących
składowania odpadów oraz przepisów karnych.
W odniesieniu do art. 9 uwagi do ustawy o odpadach dotyczyły najczę ciej
ograniczenia „zasady blisko ci” we wszystkich przepisach wyłącznie do procesów
unieszkodliwiania. Postulowano również przywrócenie uchylonego w projekcie przepisu
dotyczącego „zasady blisko ci” dla zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych
weterynaryjnych. Ponadto propozycje dotyczyły ograniczenia wspomnianej zasady do
obszaru związku międzygminnego oraz ograniczenia możliwo ci zbierania odpadów
pochodzących z sektora publicznego do obszaru województwa.
15