eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: m. in. wprowadzenia procedury umożliwiającej zamknięcie z urzędu składowisk odpadów, zakazu składowania odpadów palnych selektywnie zebranych i ulegających biodegradacji selektywnie zebranych oraz zakazu zbierania określonych grup odpadów. Projekt wprowadza także możliwość uzyskania jednej decyzji administracyjnej dla wytwórcy odpadów prowadzącego działalność gospodarczą polegającej na świadczeniu usług dotyczących budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń, a także sprzątania, konserwacji i napraw, ważnej w całym kraju, zatwierdzającej program gospodarki odpadami

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2002
  • Data wpłynięcia: 2009-05-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-01-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 28, poz. 145

2002

odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 90,
poz. 607).

W projekcie ustawy dodano art. 29a, który wskazuje jednoznacznie podmioty, które są
stronami postępowania administracyjnego w sprawach o wydanie decyzji na podstawie
przepisów ustawy o odpadach. Konstrukcja przepisu jest analogiczna do podobnego
rozwiązania istniejącego obecnie w przepisach ustawy – Prawo ochrony rodowiska
dotyczącego pozwoleń na wprowadzanie do rodowiska substancji lub energii (art. 1 pkt 21
projektu).
Zaproponowano również zmiany w art. 36 ustawy o odpadach, dotyczącym ewidencji
odpadów, w szczególno ci odnoszące się do zakresu ewidencji w przypadku przekazującego
odpady na
składowisko oraz zarządzających składowiskami odpadów. Rozszerzono ją
o podstawową charakterystykę odpadów i wyniki testów zgodno ci (art. 1 pkt 25 projektu
ustawy).
W art. 37 ustawy o odpadach wprowadzono obowiązek dla marszałka województwa
weryfikacji danych dostarczanych przez posiadaczy odpadów w zbiorczych zestawieniach
danych, co ma na celu poprawę ich jako ci i tym samym poprawę jako ci informacji
zawartych w
obecnie funkcjonujących centralnej i wojewódzkich bazach dotyczących
wytwarzania i gospodarowania odpadami oraz możliwo ć wezwania posiadacza odpadów do
korekty tych informacji. Ponadto skrócono termin przekazywania zbiorczych zestawień
danych o rodzajach i ilo ci odpadów, o sposobach gospodarowania nimi do dnia 15 marca
każdego roku. Zmiana ta jest związana z przepisami dyrektywy Parlamentu Europejskiego
i Rady 2006/66/WE z dnia 6 wrze nia 2006 r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz
zużytych baterii i akumulatorów oraz uchylającej dyrektywę 91/157/EWG (Dz. Urz. WE
L 266 z 26.09.2006, str. 1) i konieczno cią ujednolicenia niniejszego projektu z przepisami
projektu ustawy transponującej do prawa polskiego tę dyrektywę, to jest projektu ustawy
o bateriach i akumulatorach. Skrócenie tego terminu podyktowane jest konieczno cią
wcze niejszego zebrania na poziomie centralnym wszystkich danych niezbędnych do
przygotowania przez Polskę dla Komisji Europejskiej sprawozdania z przepisów dyrektywy
2006/66/WE.

W art. 42 ustawy o odpadach zaproponowano zmianę brzmienia ust. 1a i ust. 3 oraz
dodanie ust. 1b i 4. Zmiany te mają na celu pełne zrównanie metod termicznego
przekształcania zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych oraz
tzw. „metod alternatywnych” co do wymagań w zakresie ochrony rodowiska, w tym
w szczególno ci umożliwienie pełnej kontroli warunków prowadzenia tych procesów oraz ich
skuteczno ci. Ust. 3 i 4 uszczegóławiają i rozszerzają dotychczasowe upoważnienie dla
Ministra Zdrowia tak, aby wymagania w stosunku do wszystkich technologii przetwarzania

6
odpadów medycznych i weterynaryjnych były na tyle szczegółowe, żeby można było w pełni
monitorować przebieg procesu technologicznego oraz jego skuteczno ć, bowiem podstawową
zasadą przy postępowaniu z tego rodzaju odpadami jest zasada przezorno ci. Rozbudowanie
przedmiotowego upoważnienia jest niezbędne również ze względu na konieczno ć
zapewnienia przestrzegania ustanowionego przepisami dyrektywy 1999/31/WE zakazu
składowania odpadów o wła ciwo ciach zakaźnych. Obecnie obowiązujący stan prawny,
a w szczególno ci wymagania dla prowadzenia procesu dezynfekcji odpadów o charakterze
zakaźnym, takich możliwo ci nie dają.

W art. 43 ustawy o odpadach dotyczących postępowania z komunalnymi osadami
ciekowymi zaproponowano dodanie ust. 1b i 4a, które mają na celu uszczegółowienie
obowiązków posiadaczy odpadów.

Ponadto w art. 43 zaproponowano modyfikację ust. 6 pkt 2 i 8 w celu zapewnienia
spójno ci z ustawą z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239,
poz. 2019, z późn. zm.). Obecne brzmienie pkt 8 obejmuje wyłącznie ujęcia wody z wód
podziemnych. Natomiast proponowane w ustawie nowe brzmienie pkt 8 uwzględnia również
konieczno ć ochrony obszarów ochronnych ujęć wody. Analiza obecnych uwarunkowań
prawnych wynikających z Ramowej Dyrektywy Wodnej 2000/60/WE oraz przepisów ustawy
– Prawo wodne wskazuje na to, że w chwili obecnej nie zostały jeszcze wyznaczone obszary
ochronne zbiorników wód ródlądowych. Obszary takie będą ustanawiane w drodze aktu
prawa miejscowego przez dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej. Wobec
powyższego szczególnie w sferze zabezpieczenia potrzeb ludno ci, uzasadnione jest
pozostawienie ogólnego zakazu stosowania komunalnych osadów ciekowych w ustawie
o odpadach na tych obszarach.

W art. 45 ustawy o odpadach (art. 1 pkt 31 projektu) dokonano uszczegółowienia
obowiązków zarządzającego spalarnią lub współspalarnią odpadów przez bezpo rednie
odniesienie do konieczno ci przestrzegania wymagań w zakresie termicznego przekształcania
odpadów, które oprócz ustawy o odpadach wynikają również z przepisów rozporządzenia
Ministra Gospodarki z dnia 21 marca 2002 r. w sprawie wymagań dotyczących prowadzenia
procesu termicznego przekształcania odpadów (Dz. U. Nr 37, poz. 339, z późn. zm.).

Uchylenie w art. 49a w ust. 1 pkt 6 ustawy o odpadach wynika z wprowadzenia
do projektu w art. 2 w ust. 2 nowego pkt 6a.
Propozycje zmian zawarte w art. 1 pkt 35 i 37 projektu (art. 54, 54b-54d ustawy
o odpadach) obejmują procedurę okre lającą możliwo ć zamknięcia z urzędu w okre lonych
przypadkach składowiska odpadów. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami decyzję
o zamknięciu składowiska odpadów można wydać na wniosek podmiotu zarządzającego
składowiskiem. Zmiana ma na celu oddanie w ręce wła ciwego organu do spraw rodowiska

7
instrumentu prawnego dyscyplinującego zarządzających składowiskami, którzy zgodnie
z przepisami prawa np. powinni jeszcze z końcem 2005 r. wystąpić z wnioskami o ich
zamknięcie, a dotychczas tego nie zrobili. Wymienione wyżej zmiany umożliwią także
realizację wspomnianego na wstępie zadania nałożonego na Ministra rodowiska „Krajowym
planem gospodarki odpadami 2010”.

W art. 53 ustawy o odpadach (art. 1 pkt 34 projektu) rozszerzono zawarto ć wniosku
o wydanie decyzji zatwierdzającej instrukcję eksploatacji składowiska oraz zawarto ć samej
decyzji przez wprowadzenie obowiązku sporządzania planu awaryjnego w szczególno ci na
wypadek wykrycia zmian w jako ci wód gruntowych. Konieczno ć zmiany wynika
z zapewnienia spójno ci z
przepisami dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
1999/31/WE w sprawie składowania odpadów (załącznik III pkt 4b w związku z art. 9
pkt c dyrektywy).
Wypełnieniem zadań nałożonych Kpgo 2010 są także zaproponowane zmiany
w art. 55 w ust. 1 dotyczącym zakazów składowania (art. 1 pkt 38 projektu ustawy).
Ponadto dodano art. 57a wskazujący na rodzaje odpadów, które mogą być składowane
na składowisku odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne. Przyczyną zmiany jest
konieczno ć uzyskania pełnej spójno ci przepisów dotyczących składowania odpadów
z przepisami dyrektywy 1999/31/WE w sprawie składowania odpadów.

W projekcie ustawy zaproponowano również zmiany w przepisach karnych. Mają one
na celu ułatwienie egzekwowania realizacji przepisów ustawy dotyczących: zasady blisko ci
zawartej w art. 9, przedkładania wła ciwemu organowi informacji niezbędnych do
zamknięcia składowiska z urzędu, a także innych obowiązków nałożonych na posiadaczy
odpadów (art. 1 pkt 42 – 48). W projekcie ustawy zrezygnowano z przepisów karnych
związanych ze składowaniem odpadów. Ma to cisły związek z istniejącymi w ustawie
– Prawo ochrony rodowiska opłatami za korzystanie ze rodowiska, które są sankcjami
również ci le związanymi z nieprawidłowym składowaniem odpadów, przy czym w art. 293
tej ustawy zaostrzono kary za składowanie odpadów w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym
(art. 2 pkt 3 projektu). W związku z powyższym w ustawie o odpadach w niektórych
przypadkach w miejsce kar grzywny zaproponowano administracyjne kary pieniężne.
Doprecyzowano również art. 236b ustawy – Prawo ochrony rodowiska, w związku
z istnieniem różnych interpretacji obowiązków wynikających z przekazywaniem informacji
do krajowego rejestru uwalniania i transferu zanieczyszczeń.
Proponowana zmiana art. 290 pozwoli na okre lenie stawek opłat w rozporządzeniu Rady
Ministrów w sprawie stawek opłat za korzystanie ze rodowiska na kilka kolejnych lat,
co pozwoli przedsiębiorcom planowanie działań inwentaryzacyjnych, szczególnie w zakresie
gospodarki odpadami.

8
Dokonano również zmian w art. 401 tej ustawy w związku ze zmianami przepisów
karnych w ustawie o odpadach oraz zapewnieniem pełnej spójno ci z przepisami ustawy
o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Zmiany art. 401 ust. 12a, uwzględniające
zmiany dokonane w ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, polegają
na uzupełnieniu odniesienia do przepisów art. 64 ust. 3 ustawy o zużytym sprzęcie
elektrycznym i
elektronicznym dotyczącym opłat produktowych za niewypełnienie
obowiązku osiągnięcia poziomu zbierania zużytego sprzętu. Uzupełniono również odniesienie
do kar pieniężnych, które zostały w wyżej wymienionej ustawie znacząco rozszerzone. Ze
względu również na fakt, że ustawa z dnia 21 października 2008 r. o zmianie ustawy
o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
(Dz. U. Nr 223, poz. 1464) wprowadziła możliwo ć przekazywania przez wprowadzających
sprzęt do NFO iGW rodków pieniężnych na publiczne kampanie edukacyjne, należało
wprowadzić przepis kwalifikujący te rodki jako przychód NFO iGW.
Projekt ustawy wprowadza zmiany w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych,
Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli
Komunikacyjnych w zakresie organów uprawnionych do przeprowadzania kontroli spełnienia
obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. W tym
celu umieszczono w katalogu organów uprawnionych lub obowiązanych do kontroli
spełnienia obowiązku tego ubezpieczenia Inspekcję Ochrony rodowiska, co umożliwi
Inspekcji kontrolę prawidłowo ci prowadzenia stacji demontażu, jak i wykrywania
przypadków nielegalnego demontażu pojazdów. Z obecnie przeprowadzonych kontroli
nielegalnych stacji demontażu wynika, że wielu ich wła cicieli kupuje stare i uszkodzone
pojazdy (niekiedy w ilo ci kilkudziesięciu sztuk), rejestrują je, a następnie dokonują ich
rozbiórki na czę ci, bez ich wyrejestrowania (co jest możliwe tylko przy oddaniu pojazdu do
legalnej stacji demontażu). Z reguły takie pojazdy nie są zgodnie z prawem ubezpieczane.
Z tego względu wprowadzenie tego dodatkowego instrumentu umożliwi Inspekcji, jako
jedynemu organowi, który styka się podczas swoich działań z taką dużą liczbą pojazdów,
eliminowanie tego procederu, poprzez informowanie Ubezpieczeniowego Funduszu
Gwarancyjnego o przypadkach braku ubezpieczenia OC dla pojazdów znajdujących się
w
nielegalnych stacjach demontażu, a w konsekwencji przyniesie wpływy do budżetu
państwa z tego tytułu (art. 3 projektu).
W przepisach ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych
z eksploatacji została dokonana zmiana dotycząca zawężenia procesów odzysku, zawartych
w załączniku nr 5 do ustawy o odpadach, które można zaliczać do osiągniętych poziomów
odzysku lub recyklingu. Ma to na celu uzyskanie zgodno ci przepisów obu ustaw (art. 28
ust. 3 i 4 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji).

9
Aby zwiększyć skuteczno ć kontroli prowadzonych przez Inspekcję Ochrony rodowiska,
zaproponowano dodanie art. 3a zawierającego upoważnienie dla ministra wła ciwego do
spraw transportu do wydania rozporządzenia dotyczącego wymagań dla pojazdów
zapewniających ochronę rodowiska lub zdrowia ludzi (art. 4 pkt 1 projektu ustawy).
Wprowadzono wymóg stanowiący o konieczno ci osiągania poziomów odzysku
i recyklingu dla pojazdów wycofanych z eksploatacji niezależnie od daty ich produkcji
(jednakowe poziomy odzysku i recyklingu dla pojazdów wyprodukowanych przed dniem
1 stycznia 1980 r. i po tej dacie) (uchylenie ust. 2 w art. 28 ustawy o recyklingu pojazdów
wycofanych z
eksploatacji). Ułatwi to realizację zadań przedsiębiorców w zakresie
sprawozdawczo ci, gdyż do stacji demontażu trafiają wyjątkowo pojazdy ponad 27-letnie,
a ustanowienie poziomów dla 2 okresów powoduje konieczno ć prowadzenia dla nich
odrębnej ewidencji.
Proponuje się również rezygnację z za wiadczeń potwierdzających odzysk i recykling
wystawianych dla przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu. Rozliczenie osiągniętego
przez stacje demontażu poziomu odzysku i recyklingu następowało będzie na podstawie
ewidencji odpadów (w tym stworzenia karty ewidencji pojazdów wycofanych z eksploatacji
i kart przekazania odpadu, na których przedsiębiorcy prowadzący stacje demontażu będą
wskazywać przekazanie danych rodzajów odpadów do zagospodarowania w okre lonych
procesach). Wprowadzono dla prowadzących stacje demontażu możliwo ć zaliczania
do uzyskanych w danym roku poziomów odzysku i recyklingu masy odpadów pochodzących
z pojazdów wycofanych z eksploatacji poddanych odzyskowi i recyklingowi do końca
stycznia następnego roku, w przypadku gdy odpady te pochodzą z pojazdów wycofanych
z eksploatacji przyjętych w danej stacji demontażu w okresie od stycznia do grudnia danego
roku.
Wobec powyższego sprawozdania składane będą przez przedsiębiorców prowadzących
stacje demontażu do marszałków województw i Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska
i Gospodarki Wodnej w terminie do 15 marca następnego roku (art. 28 i uchylenie art. 29
ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji).
Dla zapewnienia spójno ci organów wydających decyzje w zakresie gospodarki odpadami
zaproponowano przeniesienie kompetencji w tym zakresie od wojewody odpowiednio
do marszałka województwa i regionalnego dyrektora ochrony rodowiska.
Propozycja uchylenia art. 50 i wprowadzenia art. 53a ma na celu zaostrzenie sankcji
wobec podmiotów prowadzących nielegalny demontaż pojazdów w celu wyeliminowania
działalno ci „szarej strefy” w recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Przyjęcie tej
propozycji wymagało wprowadzenia odpowiednich zmian w przepisach ustawy – Prawo

10
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 24

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: