eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych

Rządowy projekt ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych

projekt dotyczy przepisów regulujących obrót informacją o zobowiązaniach konsumentów i przedsiębiorców a także utworzenia i działania biura informacji gospodarczej oraz nadzoru nad jego pracą

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1997
  • Data wpłynięcia: 2009-05-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych
  • data uchwalenia: 2010-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 81, poz. 530

1997

organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej oraz w zakresie niezbędnym do
prowadzenia postępowań i kontroli na podstawie przepisów prawa celnego
i podatkowego;
15) komornicy – w związku z prowadzonymi przez nich postępowaniami.
2. Za każdorazowe udostępnienie informacji gospodarczych podmiotom wymienionym
w ust. 1 biuro pobiera opłatę zgodnie z obowiązującym w tym biurze cennikiem, nie wyższą
niż 0,5 % minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie odrębnych
przepisów.

Art. 20. 1. Podmiot, który otrzymał informacje gospodarcze od biura, jest obowiązany usunąć
je w terminie 90 dni od dnia ich otrzymania. Obowiązek ten dotyczy również biura w zakresie
informacji gospodarczych otrzymanych od innego biura.
2. Podmiot, który otrzymał od biura informacje gospodarcze dotyczące dłużnika będącego
konsumentem, nie może ich ujawnić innym osobom. Nie dotyczy to ujawniania przez biuro
informacji gospodarczych otrzymanych od innego biura.
3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do podmiotów wymienionych w art. 19 ust. 1 oraz do
instytucji ustawowo zobowiązanych do oceny ryzyka kredytowego lub operacyjnego.

Art. 21. 1. Biuro jest obowiązane prowadzić rejestr zapytań. Każdy ma prawo uzyskania
informacji z rejestru zapytań w zakresie dotyczącym ujawniania jego danych, z zastrzeżeniem
ust. 4.
2. Rejestr zapytań obejmuje następujące informacje:
1) datę ujawnienia informacji gospodarczych;
2) oznaczenie podmiotu, któremu ujawniono informacje gospodarcze;
3) wskazanie ujawnionych danych.
3. Informacje, o których mowa w ust. 2, są przechowywane w rejestrze zapytań przez okres
12 miesięcy od dnia ujawnienia informacji gospodarczych przez biuro.
4. Nie podaje się informacji o złożeniu zapytania do rejestru zapytań, jeżeli z zapytaniem
wystąpiły podmioty, o których mowa w art. 19 ust. 1.
5. W przypadku dłużników będących konsumentami oraz podmiotów, o których mowa
w art. 19 ust. 1, uzyskanie informacji z rejestru zapytań jest bezpłatne, jeżeli następuje nie
częściej niż raz na 6 miesięcy. W pozostałych przypadkach uzyskanie informacji z rejestru
15
zapytań podlega opłacie zgodnie z obowiązującym w biurze cennikiem, nie wyższej niż 0,5 %
minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie odrębnych przepisów.

Art. 22. 1. Biuro jest uprawnione do otrzymywania danych ze zbioru PESEL na zasadach
określonych w ustawie z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach
osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z późn. zm.).
2. W przypadku stwierdzenia niezgodności między informacją gospodarczą otrzymaną od
wierzyciela a danymi otrzymanymi ze zbioru PESEL, biuro niezwłocznie:
1) wstrzymuje ujawnianie tej informacji gospodarczej;
2) powiadamia o niezgodności wierzyciela, od którego otrzymało informację gospodarczą.

Art. 23. 1. W przypadku:
1) częściowego lub całkowitego wykonania zobowiązania albo jego wygaśnięcia,
2) powzięcia przez wierzyciela, który zawarł z biurem umowę, o której mowa w art. 7 ust. 1,
wiadomości o odzyskaniu przez osobę uprawnioną utraconego dokumentu, którym
posłużyła się osoba nieuprawniona,
3) powzięcia wiarygodnej informacji, że przekazane informacje gospodarcze
są nieprawdziwe,
4) powzięcia wiarygodnej informacji o zmianie innych informacji gospodarczych
przekazanych przez wierzyciela do biura, zgodnie z art. 9 –13
– wierzyciel jest obowiązany niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia
powzięcia tych informacji, wystąpić do biura, któremu przekazał dane o zobowiązaniu lub
o posłużeniu się cudzym dokumentem, z żądaniem aktualizacji informacji gospodarczych,
przekazując do biura aktualne dane.
2. W przypadku stwierdzenia faktu nieistnienia zobowiązania wierzyciel jest obowiązany
niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia powzięcia tej informacji, wystąpić do
biura, któremu przekazał dane o zobowiązaniu, z żądaniem usunięcia informacji
gospodarczych dotyczących tego zobowiązania.
3. W przypadku zbycia wierzytelności zbywca jest zwolniony z obowiązków określonych
w ust. 1 i 2 z chwilą przekazania do biura informacji o zbyciu wierzytelności.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, biuro usuwa informacje gospodarcze dotyczące
zbytej wierzytelności po upływie 14 dni od dnia otrzymania tej informacji, chyba że przed
16
upływem tego terminu nabywca wierzytelności dokona aktualizacji informacji w zakresie
dotyczącym danych wierzyciela. Z chwilą dokonania aktualizacji obowiązki określone
w ust. 1 i 2 przechodzą na nabywcę.

Art. 24. 1. Każdy ma prawo dostępu do dotyczących go informacji gospodarczych
przechowywanych przez biuro, przekazanych zgodnie z art. 9 – 13 lub przekazanych przez
instytucje, o których mowa w art. 8. Dostęp w zakresie informacji gospodarczych
dotyczących dłużników będących konsumentami jest bezpłatny, jeżeli następuje nie częściej
niż raz na 6 miesięcy. W pozostałych przypadkach dostęp podlega opłacie zgodnie
z obowiązującym w biurze cennikiem, nie wyższej niż 0,5 % minimalnego wynagrodzenia za
pracę ustalanego na podstawie odrębnych przepisów.
2. Na wniosek dłużnika wierzyciel, który przekazał informacje gospodarcze do biura, jest
zobowiązany do ich uzupełnienia, uaktualnienia, sprostowania lub usunięcia, jeżeli są one
niekompletne, nieaktualne, nieprawdziwe lub zostały udostępnione lub są przechowywane
z naruszeniem ustawy.
3. Na wniosek dłużnika wierzyciel, który przekazał informacje gospodarcze do biura,
informuje podmiot, który otrzymał informacje gospodarcze od biura, o uzupełnieniu,
uaktualnieniu, sprostowaniu lub usunięciu danych dłużnika.

Art. 25. Biuro usuwa informacje gospodarcze:
1) na wniosek wierzyciela, nie później niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku;
2) przed zaprzestaniem wykonywania działalności gospodarczej przez biuro, informując
o tym wierzycieli związanych z biurem umową, o której mowa w art. 7 ust. 1;
3) przekazane przez wierzyciela, z którym wygasła albo została rozwiązana umowa, o której
mowa w art. 7 ust. 1;
4) przekazane przez wierzyciela, który po ich przekazaniu do biura został wykreślony
z właściwego rejestru albo ewidencji lub zaprzestał wykonywania działalności
gospodarczej;
5) dotyczące posłużenia się podrobionym lub cudzym dokumentem – po upływie 10 lat,
licząc od końca roku, w którym biuro otrzymało te informacje;
6) na podstawie uzasadnionej informacji o nieistnieniu zobowiązania;
17
7) na podstawie uzasadnionej informacji o wygaśnięciu zobowiązania, jeżeli dane dotyczą
dłużnika będącego konsumentem;
8) po upływie 3 lat od ich ostatniej aktualizacji, nie później niż po upływie 10 lat od dnia ich
przekazania przez wierzyciela.


Rozdział 5
Nadzór nad biurami
Art. 26. 1. Nadzór nad biurem sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki w zakresie
zgodności wykonywanej działalności z ustawą i regulaminem.
2. Nadzór nie obejmuje kontroli prawidłowości przetwarzania przez biuro danych
osobowych.

Art. 27. 1. Osoba upoważniona przez ministra właściwego do spraw gospodarki, zwana dalej
„kontrolującym”, w celu ustalenia stanu faktycznego może przeprowadzić kontrolę
działalności gospodarczej biura.
2. Kontrolujący przeprowadza czynności kontrolne po okazaniu legitymacji służbowej oraz
doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
3. Kontrolujący podlega wyłączeniu z kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą oddziaływać na
jego prawa lub obowiązki, na prawa lub obowiązki jego małżonka albo osoby pozostającej
z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź
osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki bądź kurateli. Powody wyłączenia
kontrolującego trwają także po ustaniu małżeństwa, przysposobienia, opieki albo kurateli.
4. Kontrolujący może być wyłączony z kontroli w każdym czasie, jeżeli zachodzą
uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
5. Z wnioskiem o wyłączenie kontrolującego z przeprowadzenia kontroli może wystąpić
kontrolujący lub osoba upoważniona do reprezentowania biura. O wyłączeniu albo odmowie
wyłączenia kontrolującego z przeprowadzenia kontroli rozstrzyga minister właściwy do spraw
gospodarki.

Art. 28. Kontrolujący jest uprawniony do:
1) wstępu do obiektów i pomieszczeń biura;
18
2) wglądu do wszelkich dokumentów, nośników informacji lub innych materiałów
dowodowych związanych z działalnością gospodarczą biura;
3) przeprowadzania oględzin obiektów i składników majątkowych;
4) żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień od osoby upoważnionej do reprezentowania
biura lub innych pracowników biura;
5) żądania od osoby upoważnionej do reprezentowania biura sporządzenia, na koszt biura,
uwierzytelnionych kopii, odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również zestawień
i obliczeń dokonanych na podstawie dokumentów;
6) korzystania z pomocy biegłych i specjalistów;
7) zabezpieczenia materiałów dowodowych;
8) dostępu do informacji prawnie chronionych, z zastrzeżeniem przepisów ustawy z dnia
22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196,
poz. 1631, z późn. zm.).

Art. 29. 1. Kontrolujący dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranego w toku
kontroli materiału dowodowego.
2. Kontrolujący jest uprawniony do zabezpieczenia materiału dowodowego przez:
1) oddanie na przechowanie, za pokwitowaniem, osobie upoważnionej do reprezentowania
biura;
2) przechowanie w biurze w oddzielnym zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu.
3. O zwolnieniu zabezpieczonego materiału dowodowego decyduje kontrolujący.

Art. 30. 1. Z ustnych wyjaśnień udzielanych kontrolującemu przez osobę upoważnioną do
reprezentowania biura lub innych pracowników biura kontrolujący sporządza notatkę, którą
podpisuje kontrolujący i osoba udzielająca wyjaśnień.
2. Osoba udzielająca wyjaśnień może odmówić podpisania notatki, jeżeli nie zgadza się z jej
treścią w całości, lub podpisać z jednoczesnym zgłoszeniem zastrzeżeń i podaniem, w jakiej
części kwestionuje jej treść.
3. Osoba upoważniona do reprezentowania biura lub inny pracownik biura może odmówić
udzielenia kontrolującemu wyjaśnień jedynie w przypadkach, gdy wyjaśnienia mogą
dotyczyć faktów lub okoliczności, których ujawnienie mogłoby narazić na odpowiedzialność
karną bądź majątkową wezwanego do złożenia wyjaśnień, a także jego małżonka lub osobę
19
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: