Rządowy projekt ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych
projekt dotyczy przepisów regulujących obrót informacją o zobowiązaniach konsumentów i przedsiębiorców a także utworzenia i działania biura informacji gospodarczej oraz nadzoru nad jego pracą
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1997
- Data wpłynięcia: 2009-05-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych
- data uchwalenia: 2010-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 81, poz. 530
1997
27) Art. 46, 48, 50, 51, 52.
Zmiany redakcyjne w pojedynczych przepisach ustaw, które wprowadzają
merytoryczną podstawę do przekazywania informacji do biur. Są to następujące
ustawy: Prawo energetyczne, ustawa o giełdach towarowych, ustawa o działalności
ubezpieczeniowej, Prawo telekomunikacyjne, ustawa o obrocie instrumentami
finansowymi.
28) Art. 47.
Zmiana art. 105 ust. 4a Prawa bankowego ma na celu umożliwienie faktycznej
wymiany informacji pomiędzy biurem informacji kredytowej a big. Uzyskanie przez
biura dostępu do bogatych zasobów informacyjnych instytucji utworzonych na
podstawie art. 105 ust. 4 ustawy – Prawo bankowe ma istotne znaczenie dla rozwoju
rynku informacji gospodarczych. Aktualny stan prawny uniemożliwia taką wymianę.
Przedmiotowy przepis stanowi wyraźnie o możliwości udostępnienia przez instytucje
utworzone na podstawie art. 105 ust. 4 Prawa bankowego danych bankowych do biura
wyłącznie w przypadku, gdy wierzyciel występujący o udostępnienie tych danych
posiada upoważnienie osoby, której dane dotyczą, oraz w zakresie określonym w tym
upoważnieniu. Ponieważ udostępnianie danych przez instytucje utworzone na
podstawie art. 105 ust 4 Prawa bankowego następuje w celu realizacji wniosku
wierzyciela złożonego w big, upoważnienie osoby, której dane dotyczą nie ma
charakteru blankietowego, tylko jest związane z konkretnym wnioskiem. Dla
ujednolicenia procedur wzór takiego upoważnienia ma być określony w umowie
pomiędzy big a instytucją z art. 105 ust. 4 Prawa bankowego. Takim wzorem będą
posługiwać się wierzyciele, podpisujący umowę z
biurem. Zasady wzajemnej
współpracy polegającej na wymianie informacji określone będą w umowie zawartej
pomiędzy biurem a wskazaną instytucją. Proponowany model oparty na upoważnieniu
konsumenta korzysta z najszerszej możliwej podstawy dysponowania danymi, a
mianowicie autonomii woli jednostki, ponadto gwarantuje zachowanie prywatności
i ochronę danych osobowych konsumenta oraz kontrolę nad dysponowaniem
informacjami stanowiącymi tajemnicę bankową.
22
29) Art. 49.
Wprowadza zmianę w ustawie o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny
zabronione pod groźbą kary – zmiana polega na dodaniu do art. 16 – stanowiącego
podstawę dla ponoszenia odpowiedzialności karnej przez podmioty zbiorowe –
przestępstw określonych w art. 39 – 45 ustawy o udostępnianiu informacji
gospodarczych.
Przedmiotowa zmiana usuwa lukę prawną polegającą na tym, iż zgodnie
z obowiązującymi przepisami podmiotem odpowiedzialności za przestępstwa
określone w art. 39 – 45 uouig może być tylko osoba fizyczna lub przedsiębiorca
będący osobą fizyczną, podczas gdy często odpowiedzialność za naruszenie
przepisów ustawy powinny ponosić osoby prawne.
30) Art. 53.
Wprowadzono zmiany w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
Zgodnie z art. 7 ust. 2a obowiązującej ustawy o udostępnianiu informacji
gospodarczych organ właściwy wierzyciela (wójt, burmistrz lub prezydent miasta
właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby uprawnionej do świadczeń
z funduszu
alimentacyjnego)
informuje biuro informacji gospodarczej
o zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego w przypadku powstania zaległości za
okres dłuższy niż 6 miesięcy.
Mając jednak na uwadze, że zgodnie z ustawą o pomocy osobom
uprawnionym do alimentów, wszystkie działania wobec dłużnika alimentacyjnego
podejmuje organ właściwy dłużnika (wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy
ze względu na miejsce zamieszkania dłużnika alimentacyjnego) zasadne jest nałożenie
obowiązku przekazywania tych informacji na organ właściwy dłużnika.
W wyjątkowych sytuacjach, gdy działania wobec dłużnika nie są podejmowane (np.
brak wniosku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o pomocy... lub brak możliwości
ustalenia miejsca zamieszkania dłużnika), obowiązek spoczywać będzie na organie
właściwym wierzyciela.
Mając na uwadze, że nałożony zostanie na organ właściwy dłużnika nowy obowiązek,
konieczne jest dodanie nowego przepisu, który pozwoli na realizację tych zadań m.in.
przez ośrodki pomocy społecznej, tak jak jest to obecnie z pozostałymi zadaniami
(art. 8b).
23
Dodatkowo w przepisie doprecyzowano, jaki rodzaj i zakres zobowiązań dłużnika
alimentacyjnego będzie przekazywany do biur (art. 8a i 27 ust. 7a).
W art. 8a doprecyzowano, kiedy organ właściwy dłużnika przekazuje informacje do
biura, tzn. w razie powstania zaległości za okres dłuższy niż 6 miesięcy.
31) Art. 54 – 62 – przepisy przejściowe i przepisy o wejściu w życie ustawy.
3. Charakterystyka i ocena przewidywanych, związanych z wejściem w życie aktu
skutków prawnych, w tym w szczególności dotyczących ograniczenia uznaniowości
i uproszczenia procedur.
Proponowane zmiany mają na celu usprawnienie funkcjonowania systemu wymiany
informacji gospodarczych w ramach biur informacji gospodarczej oraz modyfikację
niektórych obowiązków administracyjnych. Szczegółowa ocena skutków
projektowanej regulacji zawarta jest w OSR – stanowiącym załącznik do projektu
ustawy.
Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążeń budżetu państwa ani budżetu jednostek
samorządu terytorialnego. Natomiast w zakresie wpływu na rynek pracy,
konkurencyjność gospodarki, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw – rozwiązania
proponowane w projekcie mogą mieć pozytywny wpływ na zwiększenie stabilności
finansowej przedsiębiorstw, a tym samym utrzymanie lub zwiększenie poziomu
zatrudnienia, szczególnie w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Zwiększenie
wykorzystania informacji gospodarczej na rynku może mieć przełożenie na poprawę
warunków handlowych i lepszą kontrolę nad wypłacalnością i rzetelnością partnerów
biznesowych. Zmiany proponowane w projekcie nie będą miały bezpośredniego
wpływu na rozwój regionów. Szczegółowa analiza wpływu aktu normatywnego na
sektor finansów publicznych, rynek pracy, konkurencyjność gospodarki, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny została
przedstawiona w rozdziale piątym pt. Analiza kosztów i korzyści w pkt. 5.3. Oceny
Skutków Regulacji.
Przedmiotowy projekt nie podlega obowiązkowi notyfikacji. Projektowane przepisy
nie spełniają bowiem przesłanek określonych w § 4 rozporządzenia Rady Ministrów
24
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowaniu krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2030, z późn. zm.). Projekt
przedmiotowej regulacji był udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
w trybie art. 7 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). aden podmiot nie zgłosił
zainteresowania pracami nad projektem ustawy.
Projekt podlegał konsultacjom międzyresortowym oraz społecznym. Wszystkie uwagi
do treści projektu zgłoszone przez resorty zostały uwzględnione. Ze względu na dużą
ilość uwag merytorycznych zgłoszonych przez partnerów społecznych (Związek
Banków Polskich, Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych, Krajowy Rejestr
Długów BIG S.A., Infomonitor BIG S.A., Europejski Rejestr Informacji Finansowej
BIG S.A., Biuro Informacji Kredytowej oraz przedstawiciele BCC i Lewiatan) w dniu
26 czerwca odbyło się dodatkowe spotkanie konsultacyjne z partnerami społecznymi.
Przedmiotowy projekt nowej uouig zawiera zarówno propozycje zgłoszone przez
resorty, jak i wyniki uzgodnień z partnerami społecznymi.
04/28zb
25
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
problemów występujących na rynku informacji gospodarczych