Rządowy projekt ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub innych substancji
- określenie zasad zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, zadań Krajowego ośrodka bilansowania i zarządzania emisjami, zasad funkcjonowania Krajowego systemu bilansowania i prognozowania emisji, zasad funkcjonowania Krajowego rejestru jednostek Kioto oraz obrotu i zarządzania tymi jednostkami, a także określenie zasad funkcjonowania Krajowego systemu zielonych inwestycji oraz Rachunku klimatycznego;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1936
- Data wpłynięcia: 2009-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji
- data uchwalenia: 2009-07-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 130, poz. 1070
1936
7) działań związanych z sekwestracją gazów cieplarnianych;
8) innych działań zmierzających do ograniczania lub unikania krajowej emisji gazów
cieplarnianych lub pochłaniania dwutlenku węgla (CO2) oraz adaptacji do zmian
klimatu;
9) prowadzenia prac badawczo-rozwojowych w zakresie wykorzystania odnawialnych
źródeł energii oraz zaawansowanych i innowacyjnych technologii przyjaznych
środowisku;
10) działalności edukacyjnej, w tym prowadzenia szkoleń wspomagających wypełnianie
krajowych zobowiązań wynikających z Protokołu z Kioto.
3. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, listę obszarów
priorytetowych, biorąc pod uwagę krajową sytuację w zakresie emisji gazów
cieplarnianych i innych substancji oraz wynikające z tego tytułu potrzeby ograniczania
emisji, a także kierując się koniecznością wypełniania zobowiązań wynikających
z prawa wspólnotowego i umów międzynarodowych z zakresu ochrony środowiska.
Art. 22
1. Wpływy pochodzące ze sprzedaży jednostek przyznanej emisji są przekazywane
bezpośrednio na wyodrębniony rachunek bankowy Narodowego Funduszu, zwany dalej
„Rachunkiem klimatycznym”.
2. Niewykorzystane w terminie określonym umową sprzedaży jednostek przyznanej emisji
środki na dofinansowanie zadań związanych ze wspieraniem przedsięwzięć
realizowanych w ramach programów i projektów objętych Krajowym systemem
zielonych inwestycji są, jeżeli umowa tak stanowi, zwracane na wskazany tą umową
rachunek bankowy.
3. Wpływy pochodzące ze sprzedaży jednostek przyznanej emisji mogą być gromadzone
na wyodrębnionych subkontach w ramach Rachunku klimatycznego, jeżeli wynika to
z zawartej umowy sprzedaży jednostek przyznanej emisji.
4. Narodowy Fundusz nie pobiera opłat za obsługę Rachunku klimatycznego.
Art. 23
1. Tworzy się Radę Konsultacyjną jako organ doradczy ministra właściwego do spraw
środowiska w zakresie funkcjonowania Krajowego systemu zielonych inwestycji.
20
2. Do zadań Rady Konsultacyjnej należy opiniowanie spraw związanych
z funkcjonowaniem Krajowego systemu zielonych inwestycji, w tym w szczególności
opiniowanie:
1) regulaminu naboru wniosków o udzielenie dofinansowania ze środków
zgromadzonych na Rachunku klimatycznym;
2) programów i projektów do dofinansowania ze środków zgromadzonych na Rachunku
klimatycznym, biorąc pod uwagę listę obszarów, o których mowa w art. 21 ust. 2,
w tym priorytetowych, oraz rodzaje przeznaczonych do realizacji programów
i projektów, a także spełnianie warunków niezbędnych do uzyskania dotacji,
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 3 i 4.
3. W skład Rady Konsultacyjnej wchodzi po jednym przedstawicielu:
1) ministra właściwego do spraw środowiska;
2) ministra właściwego do spraw gospodarki;
3) ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
4) ministra właściwego do spraw rolnictwa;
5) ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa;
6) ministra właściwego do spraw transportu;
7) ministra właściwego do spraw nauki;
8) Krajowego ośrodka.
4. Przedstawiciela Krajowego ośrodka powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw
środowiska.
5. Wydatki związane z obsługą Rady Konsultacyjnej są finansowane ze środków
zgromadzonych na Rachunku klimatycznym.
6. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze zarządzenia, regulamin prac
Rady Konsultacyjnej.
Art. 24
1. Krajowym systemem zielonych inwestycji zarządza Krajowy operator systemu
zielonych inwestycji, zwany dalej „Krajowym operatorem”.
2. Do zadań Krajowego operatora należy:
1) organizowanie naboru wniosków o dofinansowanie ze środków zgromadzonych na
Rachunku klimatycznym i ich weryfikacja;
2) sporządzanie listy programów i projektów, które zostały zakwalifikowane do
dofinansowania ze środków zgromadzonych na Rachunku klimatycznym;
21
3) nadzorowanie wdrażania i realizacji programów i projektów oraz ocena uzyskanych
przez nie efektów ekologicznych;
4) przygotowywanie i przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw środowiska
raportów wynikających z postanowień umów o sprzedaży jednostek przyznanej
emisji;
5) organizowanie pomocy technicznej potencjalnym beneficjentom;
6) prowadzenie działalności promocyjnej i informacyjnej o Krajowym systemie
zielonych inwestycji;
7) wprowadzanie do Krajowej bazy informacji zawartych w raportach
i sprawozdaniach, o których mowa w art. 31 ust. 1;
8) prowadzenie wykazu programów i projektów dofinansowanych ze środków
zgromadzonych na Rachunku klimatycznym;
9) sprawowanie kontroli nad wykorzystaniem przez beneficjentów środków.
3. Koszty związane z wykonywaniem zadań, o których mowa w ust. 2, są pokrywane ze
środków Rachunku klimatycznego, zgodnie z umowami zbycia jednostek przyznanej
emisji.
Art. 25
Wykonywanie zadań Krajowego operatora powierza się Narodowemu Funduszowi.
Art. 26
Minister właściwy do spraw środowiska sprawuje nadzór nad wykonywaniem zadań przez
Krajowego operatora.
Art. 27
1. Dofinansowania ze środków zgromadzonych na Rachunku klimatycznym realizacji
programów i projektów, o których mowa w art. 21, dokonuje się w formie dotacji, w tym
dotacji przeznaczanych na dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych oraz dotacji
przeznaczanych na częściową spłatę kapitału kredytów bankowych.
2. W zakresie, w którym dofinansowanie programów i projektów stanowi pomoc spełniającą
przesłanki określone w art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską albo
pomoc de minimis, do tego dofinansowania mają zastosowanie szczegółowe warunki
i tryb udzielania pomocy.
22
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje programów i rodzaje
projektów do realizacji w obszarach, o których mowa w art. 21 ust. 2, kierując się
koniecznością wypełniania zobowiązań wynikających z prawa wspólnotowego i umów
międzynarodowych z zakresu ochrony środowiska oraz potrzebą zapewnienia
przejrzystości procedur wyboru programów i projektów, mając na uwadze wyznaczone
obszary priorytetowe, a także wielkością osiąganych efektów ekologicznych.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki uzyskania
dotacji, o
której mowa w ust.
1, kierując się potrzebą zapewnienia przejrzystości
przyznawania dotacji oraz koniecznością wypełniania zobowiązań wynikających z prawa
wspólnotowego i umów międzynarodowych z zakresu ochrony środowiska, wielkością
osiąganych efektów ekologicznych i efektywnością kosztową, oraz mając w szczególności
na uwadze konieczność zapewnienia zgodności udzielanej pomocy z warunkami jej
dopuszczalności, w
przypadku gdy odrębne przepisy nie określają szczegółowych
warunków i trybu udzielania tej pomocy.
Art. 28
1. Krajowy operator organizuje i prowadzi w trybie konkursowym nabór wniosków
o udzielenie dofinansowania ze środków zgromadzonych na Rachunku klimatycznym dla
programów lub projektów w ramach Krajowego systemu zielonych inwestycji.
2. Ogłoszenie o naborze wniosków i jego warunkach Krajowy operator zamieszcza
w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim i na swojej stronie internetowej.
3. Krajowy operator ustala regulamin naboru wniosków, uwzględniając wymagania
wynikające z zawartych umów sprzedaży jednostek przyznanej emisji i podaje go do
publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej.
4. Regulamin wymaga zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska.
5. Regulamin naboru wniosków powinien zawierać:
1) określenie podmiotów mogących ubiegać się o udzielenie dofinansowania ze środków
zgromadzonych na Rachunku klimatycznym;
2) procedurę lub procedury wyboru i kryteria oceny programów i projektów;
3) terminy składania wniosków oraz oceny programów i projektów;
4) wzory formularzy wniosków.
23
Art. 29
1. Wniosek o udzielenie dofinansowania ze środków zgromadzonych na Rachunku
klimatycznym składa się do Krajowego operatora.
2. Krajowy operator dokonuje wstępnego wyboru programów i projektów do
dofinansowania ze środków zgromadzonych na Rachunku klimatycznym.
3. Krajowy operator zamieszcza na swojej stronie internetowej:
1) informację o podmiotach, których programy lub projekty zostały wstępnie
zakwalifikowane do dofinansowania ze środków zgromadzonych na Rachunku
klimatycznym, zwanych dalej „beneficjentami”;
2) listę programów lub projektów, które zostały wstępnie zakwalifikowane do
dofinansowania ze środków zgromadzonych na Rachunku klimatycznym;
3) informację o zakresie, sposobie i warunkach dofinansowania oraz terminie realizacji
programów lub projektów, o których mowa w pkt 2.
4. Krajowy operator przedkłada ministrowi właściwemu do spraw środowiska do
zaakceptowania listę wstępnie zakwalifikowanych programów i projektów wraz
z informacjami, o których mowa w ust. 3.
5. Minister właściwy do spraw środowiska, biorąc pod uwagę wyniki prawidłowo
przeprowadzonego konkursu, o którym mowa w art. 28 ust. 1, oraz opinię Rady
Konsultacyjnej, akceptuje listę programów i projektów albo odmawia w drodze decyzji
administracyjnej akceptacji znajdujących się na liście poszczególnych programów lub
projektów.
6. Zaakceptowaną listę programów i projektów minister właściwy do spraw środowiska
zamieszcza na swojej stronie internetowej.
7. Krajowy operator po otrzymaniu zaakceptowanej przez ministra właściwego do spraw
środowiska listy programów i projektów zawiera umowę dotacji z
każdym
z beneficjentów albo z beneficjentem i bankiem udzielającym beneficjentowi kredytu na
realizację programu lub projektu.
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1936
› Pobierz plik