Rządowy projekt ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub innych substancji
- określenie zasad zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, zadań Krajowego ośrodka bilansowania i zarządzania emisjami, zasad funkcjonowania Krajowego systemu bilansowania i prognozowania emisji, zasad funkcjonowania Krajowego rejestru jednostek Kioto oraz obrotu i zarządzania tymi jednostkami, a także określenie zasad funkcjonowania Krajowego systemu zielonych inwestycji oraz Rachunku klimatycznego;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1936
- Data wpłynięcia: 2009-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji
- data uchwalenia: 2009-07-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 130, poz. 1070
1936
do projektu rozporz dzenia Ministra rodowiska w sprawie rodzajów przedsięwzięć,
które mog być realizowane jako projekty wspólnych wdrożeń na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej
Rozporządzenie sporządzono na podstawie upoważnienia zawartego w art. 38 ust. 3
ustawy z dnia .... r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub innych
substancji (Dz. U. Nr poz. ).
Rozporządzenie dopełnia transpozycję dyrektywy 2004/101/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE
ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, z
uwzględnieniem mechanizmów projektowych Protokołu z Kioto (Dz. Urz. UE L 338 z
13.11.2004, str. 18) oraz Protokołu z Kioto (Dz. U. z 2005 r. Nr 203, poz. 1684) do Ramowej
konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (Dz. U. 1996 Nr 53, poz. 238).
Mechanizm Wspólnych Wdrożeń (Joint Implementation – JI) – oznacza wspólną
realizację projektów pomiędzy krajami Aneksu I do konwencji (dotyczy krajów rozwiniętych i
z gospodarką w okresie przejściowym, zobowiązanych do redukcji emisji). Mechanizm
stwarza możliwość zaliczenia na poczet redukcji emisji gazów cieplarnianych w danym kraju,
redukcji emisji uzyskanej w wyniku inwestycji w innym kraju. Zasada tego mechanizmu
opiera się na zróżnicowaniu kosztów redukcji emisji gazów w państwach z Aneksu I. Jeżeli
jednostkowy koszt redukcji emisji w jednym kraju jest dużo niższy niż w drugim (z uwagi na
niższy poziom technologiczny gospodarki, niższe koszty zatrudnienia, politykę fiskalną itp.),
oba państwa realizują wspólny projekt (inwestycję) w kraju, w którym koszty uzyskania
redukcji emisji są mniejsze. Państwo będące dawcą (donorem) finansuje w uzgodnionym
zakresie koszty realizacji projektu (inwestycji) na terenie państwa-biorcy, w zamian za co
uzyskuje uzgodnioną z nim część redukcji emisji osiągniętej na skutek realizacji danego
projektu. Jednostki redukcji emisji pochodzące z takich projektów państwo-donor może
sobie dodać do limitu emisji określonego w Protokole z Kioto na lata 2008-2012, dzięki
czemu może wyemitować więcej gazów cieplarnianych. Z drugiej strony oddanie części
jednostek redukcji emisji przez państwo-biorcę skutkuje koniecznością ich odjęcia od
swojego limitu, w rezultacie czego limit ten ulega zmniejszeniu. Mechanizm ten jest
korzystny dla obu stron, ponieważ państwo-dawca zmniejsza swoje koszty redukcji emisji (w
porównaniu do kosztów, jakie musiałby ponieść realizując inwestycje krajowe) i zwiększa
swój limit emisji, natomiast państwo-biorca zyskuje ekologicznie czyste i nowoczesne
technologie (know-how) po bardzo niskich kosztach.
Rozporządzenie określa szczegółowe rodzaje przedsięwzięć, które mogą być
realizowane jako projekty wspólnych wdrożeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
kierując się wymaganiami w zakresie ochrony klimatu.
2 tzw. ERUs – Emission Reduction Units
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1.Cel wprowadzenia rozporz dzenia
Rozporządzenie stanowi akt wykonawczy wynikający z upoważnienia zawartego w art. 38
ust. 3 ustawy z dnia r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub
innych substancji (Dz. U. Nr, poz. ).
2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie nie oddziałuje na podmioty objęte systemem zarządzania emisjami gazów
cieplarnianych lub innych substancji.
3. Konsultacje społeczne
Projekt niniejszej regulacji zostanie poddany konsultacjom społecznym i międzyresortowym.
4. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa
jak również dla budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
5. Wpływ aktu na rynek pracy
Brak wpływu.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Brak wpływu.
7. Wpływ aktu normatywnego na rozwój regionalny
Brak wpływu.
4
PROJEKT
R
)
OZPORZ DZENIE MINISTRA RODOWISKA
z dnia………… 2009 r.
w sprawie warunków i kryteriów, jakie powinny spełniać projekty wspólnych wdrożeń
dotycz ce dużych obiektów hydroenergetycznych powyżej 20 MW
Na podstawie art. 38 ust. 4. ustawy z dnia … o systemie zarządzania emisjami gazów
cieplarnianych lub innych substancji (Dz. U. Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:
§1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki i kryteria, jakie powinny spełniać projekty wspólnych wdrożeń
dotyczące dużych obiektów hydroenergetycznych powyżej 20 MW;
2) formularz sprawozdania potwierdzającego spełnienie tych wymogów.
§2. Projekty wspólnych wdrożeń dotyczące dużych obiektów hydroenergetycznych powyżej
20 MW powinny spełniać następujące warunki i kryteria:
1) realizacja projektu powinna być akceptowana przez społeczeństwo;
2) uwzględnienie publicznych komentarzy i potrzeb lokalnych społeczności;
3) przeprowadzenie pełnej analizy innych dostępnych opcji i rozwiązań alternatywnych;
4) unikanie lub minimalizowanie negatywnego wpływu projektów na:
a) środowisko,
b) ekosystemy,
c) zdrowie ludzkie,
d) społeczeństwo,
e) warunki życia lokalnych społeczności,
f) zagrożone gatunki;
5) zapewnienie pakietu rozwiązań kompensacyjnych i odszkodowawczych dla lokalnych
społeczności w przypadku negatywnego oddziaływania projektu;
6)
przeprowadzanie obserwacji lokalizacji projektu, potwierdzającej spełnienie
warunków opisanych w dokumentacji projektowej i raportach dotyczących projektu;
7) realizacja projektu powinna zapewniać wybór właściwej lokalizacji i zastosowanie
najlepszej technologii.
§3. Formularz sprawozdania potwierdzającego spełnienie warunków i kryteriów, o których
mowa w § 2, określa załącznik do rozporządzenia.
1 ) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
1
§4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływnie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ŚRODOWISKA
2
Zał cznik do rozporz dzenia Ministra
rodowiska z dnia … 2009 r. (poz. ...)
Formularz sprawozdania potwierdzaj cego spełnienie warunków i kryteriów, o których
mowa w § 2 rozporz dzenia
Sposób wypełnienia warunku /
Warunek / kryterium
kryterium
realizacja projektu powinna być akceptowana
1.
przez społeczeństwo
uwzględnienie publicznych komentarzy i
2.
potrzeb lokalnych społeczności
przeprowadzenie pełnej analizy innych
3.
dostępnych opcji i rozwiązań alternatywnych
unikanie lub minimalizowanie negatywnego
4.
wpływu projektów na:
środowisko
ekosystemy
zdrowie ludzkie
społeczeństwo
warunki życia lokalnych społeczności
zagrożone gatunki
zapewnienie pakietu rozwiązań
kompensacyjnych i odszkodowawczych dla
5.
lokalnych społeczności w przypadku
negatywnego oddziaływania projektu
przeprowadzanie obserwacji lokalizacji
projektu, potwierdzającej spełnienie warunków
6.
opisanych w dokumentacji projektowej i
raportach dotyczących projektu
realizacja projektu powinna zapewniać wybór
7.
właściwej lokalizacji i zastosowanie najlepszej
technologii
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1936
› Pobierz plik