Rządowy projekt ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub innych substancji
- określenie zasad zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, zadań Krajowego ośrodka bilansowania i zarządzania emisjami, zasad funkcjonowania Krajowego systemu bilansowania i prognozowania emisji, zasad funkcjonowania Krajowego rejestru jednostek Kioto oraz obrotu i zarządzania tymi jednostkami, a także określenie zasad funkcjonowania Krajowego systemu zielonych inwestycji oraz Rachunku klimatycznego;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1936
- Data wpłynięcia: 2009-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji
- data uchwalenia: 2009-07-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 130, poz. 1070
1936
5.3.
wdrożeń)
PRZEWIDYWANY OKRES, W JAKIM NA SKUTEK WDRO ENIA
6.
PROJEKTU B D POWSTAWAŁY JEDNOSTKI REDUKCJI EMISJI
6.1.
czas trwania okresu kredytowania
6.2.
suma wygenerowanych ERU w okresie rozliczania
INFORMACJA O ŹRÓDŁACH I SPOSOBIE FINANSOWANIA
7.
PROJEKTU
7.1. wstępna informacja o źródłach i sposobie finansowania projektu
7.2. wstępna ocena kosztów i dochodów [tys. PLN]
7.3. struktura
instytucjonalna
źródeł finansowania projektu
7.4. oczekiwana
wysokość nakładów inwestycyjnych
7.5.
oczekiwane koszty operacyjne projektu
7.6.
oczekiwane dochody (bez dochodów ze sprzedaży ERU)
7.7.
oczekiwana cena za ERU
7.8. nabywca
ERU
7.9
status projektu w kraju nabywcy
INFORMACJA, NA JAKIM ETAPIE REALIZACJI ZNAJDUJE SI
8.
PROJEKT W DNIU SKŁADANIA WNIOSKU
8.1.
obecny stan realizacji projektu wspólnych wdrożeń
kluczowe formalności niezbędne do realizacji projektu i oczekiwany
8.2.
termin ich uregulowania
8.3. możliwe problemy organizacyjne oraz zagrożenia dla realizacji projektu
9.
INFORMACJA O PLANOWANEJ CIE CE
9.1.
wybór i uzasadnienie dla wybranej ścieżki
4
UZASADNIENIE
do projektu rozporz dzenia Ministra rodowiska w sprawie wniosku o wydanie listu
popieraj cego dla projektów wspólnych wdrożeń
Rozporządzenie sporządzono na podstawie upoważnienia zawartego w art. 40 ust.1
ustawy z dnia .... r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub innych
substancji (Dz. U. Nr… poz…).
Rozporządzenie dopełnia transpozycję dyrektywy 2004/101/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004r. zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE
ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, z
uwzględnieniem mechanizmów projektowych Protokołu z Kioto (Dz. Urz. UE L 338 z
13.11.2004, str. 18) oraz Protokołu z Kioto (Dz. U. z 2005 r. Nr 203, poz. 1684) do Ramowej
konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (Dz. U. 1996 Nr 53, poz. 238).
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji, jakie powinny być zawarte we
wniosku o wydanie listu popierającego, w związku z potrzebą ujednolicenia procedury oceny
projektów wspólnych wdrożeń, realizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Mechanizm Wspólnych Wdrożeń (Joint Implementation – JI) – oznacza wspólną
realizację projektów pomiędzy krajami Aneksu I do konwencji (dotyczy krajów rozwiniętych i
z gospodarką w okresie przejściowym, zobowiązanych do redukcji emisji). Mechanizm
stwarza możliwość zaliczenia na poczet redukcji emisji gazów cieplarnianych w danym kraju,
redukcji emisji uzyskanej w wyniku inwestycji w innym kraju. Zasada tego mechanizmu
opiera się na zróżnicowaniu kosztów redukcji emisji gazów w państwach z Aneksu I. Jeżeli
jednostkowy koszt redukcji emisji w jednym kraju jest dużo niższy niż w drugim (z uwagi na
niższy poziom technologiczny gospodarki, niższe koszty zatrudnienia, politykę fiskalną itp.),
oba państwa realizują wspólny projekt (inwestycję) w kraju, w którym koszty uzyskania
redukcji emisji są niższe. Państwo będące dawcą (donorem) finansuje w uzgodnionym
zakresie koszty realizacji projektu (inwestycji) na terenie państwa-biorcy, w zamian za co
uzyskuje uzgodnioną z nim część redukcji emisji osiągniętej na skutek realizacji danego
projektu. Jednostki redukcji emisji pochodzące z takich projektów państwo-donor może
sobie dodać do limitu emisji określonego w Protokole z Kioto na lata 2008-2012, dzięki
czemu może wyemitować więcej gazów cieplarnianych. Z drugiej strony oddanie części
jednostek redukcji emisji przez państwo-biorcę skutkuje koniecznością ich odjęcia od
swojego limitu, w rezultacie czego limit ten ulega zmniejszeniu. Mechanizm ten jest
korzystny dla obu stron, ponieważ państwo-dawca zmniejsza swoje koszty redukcji emisji (w
porównaniu do kosztów, jakie musiałby ponieść realizując inwestycje krajowe) i zwiększa
swój limit emisji, natomiast państwo-biorca zyskuje ekologicznie czyste i nowoczesne
technologie oraz know-how po bardzo niskich kosztach.
W załączniku do rozporządzenia zawierającym szczegółowy zakres informacji, jakie
powinny być zawarte we wniosku o wydanie listu popierającego dla projektów wspólnych
wdrożeń wyszczególniono pozycje takie jak:
• imię i nazwisko oraz adres zamieszkania albo oznaczenie i adres siedziby
zgłaszającego projekt,
• określenie lokalizacji projektu,
• informację o stosowanej technologii,
• oszacowanie przewidywanej wielkości redukcji lub uniknięcia emisji gazów
cieplarnianych albo pochłaniania emisji dwutlenku węgla (CO2),
2 tzw. ERUs – Emission Reduction Units
5
• informację o przewidywanych efektach ekologicznych i społecznych, które
powstaną w wyniku realizacji projektu,
• przewidywany okres, w jakim na skutek wdrożenia projektu będą powstawały
jednostki redukcji emisji,
• informację o źródłach i sposobie finansowania projektu,
• informację, na jakim etapie realizacji znajduje się projekt w dniu składania
wniosku,
• informację o planowanej ścieżce realizacji projektu.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Cel wprowadzenia rozporz dzenia
Rozporządzenie stanowi akt wykonawczy wynikający z upoważnienia zawartego w art. 40
ust. 1 ustawy z dnia ... r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub innych
substancji (Dz. U. Nr…, poz…).
2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie oddziałuje na podmioty realizujące projekty wspólnych wdrożeń.
3. Konsultacje społeczne
Projekt niniejszej regulacji zostanie poddany konsultacjom społecznym i międzyresortowym.
4. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa jak
również dla budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
5. Wpływ aktu na rynek pracy
Brak wpływu.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Brak wpływu.
7. Wpływ aktu normatywnego na rozwój regionalny
Brak wpływu.
7
R
)
OZPORZ DZENIE MINISTRA RODOWISKA
PROJEKT
z dnia……….. 2009 r.
w sprawie szczegółowego zakresu informacji, jakie powinny być zawarte w
dokumentacji projektowej projektu wspólnych wdrożeń
Na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia ... r. o systemie zarządzania emisjami gazów
cieplarnianych lub innych substancji (Dz. U. Nr ..., poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji, jaki powinien być zawarty w
dokumentacji projektowej dla projektów wspólnych wdrożeń realizowanych w ramach ścieżki
pierwszej.
§ 2. Dokumentacja projektowa, o której mowa §
1, powinna zawierać następujące
informacje:
1) opis projektu w tym:
a) tytuł,
c) opis uczestników projektu,
d) opis techniczny projektu,
e) opis technologii, które mają zostać zastosowane albo środki i działania, które mają
być wdrożone przy pomocy projektu;
2) proponowany sposób wyznaczania poziomu bazowego, w tym:
a) opis i uzasadnienie wyznaczonego poziomu bazowego,
b) opis sposobu redukcji, uniknięcia lub pochłaniania emisji gazów cieplarnianych, do
poziomu poniżej wyznaczonego poziomu bazowego,
c) opis sposobu zastosowania w projekcji definicji zasięgu oddziaływania projektu,
d) dalsze informacje na temat linii bazowej, włącznie z datą ustalenia poziomu
bazowego oraz imię i nazwiska osób lub jednostek ustalających poziom bazowy;
3) opis sposobu i źródeł finansowania projektu, w tym:
a) czas trwania okresu kredytowania,
b) informacja o źródłach i sposobie finansowania projektu,
c) ocena kosztów i dochodów [tys. PLN];
4) czas trwania projektu, w tym:
a) data rozpoczęcia projektu,
b) spodziewany operacyjny czas życia projektu;
5) plan monitorowania projektu w tym:
a) opis wybranego planu monitorowania,
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1936
› Pobierz plik