Rządowy projekt ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub innych substancji
- określenie zasad zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, zadań Krajowego ośrodka bilansowania i zarządzania emisjami, zasad funkcjonowania Krajowego systemu bilansowania i prognozowania emisji, zasad funkcjonowania Krajowego rejestru jednostek Kioto oraz obrotu i zarządzania tymi jednostkami, a także określenie zasad funkcjonowania Krajowego systemu zielonych inwestycji oraz Rachunku klimatycznego;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1936
- Data wpłynięcia: 2009-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji
- data uchwalenia: 2009-07-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 130, poz. 1070
1936
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1) Cel wprowadzenia ustawy
Projekt ustawy ma na celu stworzenie warunków do zarządzania krajowym pułapem emisji
gazów cieplarnianych oraz krajowymi pułapami emisji innych substancji w sposób, który
umożliwi wywiązanie się Rzeczypospolitej Polskiej ze zobowiązań międzynarodowych
w zakresie redukcji emisji tych substancji, a także wsparcie działań zmierzających do ochrony
powietrza oraz ochrony klimatu i przeciwdziałania negatywnym skutkom zmian
klimatycznych.
2) Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Wejście w życie ustawy będzie miało wpływ na funkcjonowanie podmiotów gospodarczych
wprowadzających gazy cieplarniane i inne substancje do powietrza.
Akt ten nakłada nowe obowiązki na podmioty emitujące określone zanieczyszczenia do
środowiska oraz dodatkowe obowiązki organów właściwych do wydania pozwolenia
zintegrowanego lub pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska, które jednak nie będą implikowały istotnych
obciążeń organizacyjnych i finansowych po stronie tych podmiotów.
Nie przewiduje się natomiast rozszerzenia nałożonych na przedsiębiorców obowiązków
w aktach wykonawczych wydanych na podstawie upoważnień zawartych w ustawie.
3) Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska oraz
Biuletynu Informacji Publicznej celem udostępnienia zainteresowanym. Ponadto projekt
został skierowany do następujących podmiotów:
− Agencji Rynku Energii,
− CERBUD Krajowego Zrzeszenia Producentów Materiałów Mineralnych,
− Forum CO2 Branżowych Organizacji Gospodarczych,
− Forum Odbiorców Energii Elektrycznej i Gazu,
− Forum Związków Zawodowych,
− Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
30
− Górniczej Izby Przemysłowo-Handlowej,
− Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej,
− Instytutu Chemicznej Przeróbki Węgla,
− Instytutu Chemii Przemysłowej,
− Instytutu na Rzecz Ekorozwoju,
− Instytutu Ochrony rodowiska,
− Izby Energetyki Przemysłowej i Odbiorców Energii,
− Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie,
− Koalicji Klimatycznej,
− Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność 80”,
− Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
− Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
− Konfederacji Pracodawców Polskich,
− Krajowej Izby Gospodarczej,
− Ligi Ochrony Przyrody,
− marszałków województw,
− Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
− Polskiego Centrum Akredytacji,
− Polskiego Klubu Ekologicznego,
− Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej,
− Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych,
− Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego – Związek Pracodawców,
− Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych – Lewiatan,
− Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego,
− PSE - Operator S.A.,
− Stowarzyszenia Forum Opakowań Szklanych,
− Stowarzyszenia Papierników Polskich,
− Stowarzyszenia Producentów Cementu,
− Stowarzyszenia Producentów Płyt Drewnopochodnych w Polsce,
− Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego,
31
− Technicznej Grupy Roboczej ds. Przemysłu Koksowniczego,
− Towarzystwa Gospodarczego Polskie Elektrownie,
− Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
− Urzędu Regulacji Energetyki,
− Urzędu Zamówień Publicznych,
− wojewodów,
− WWF Polska,
− Związku Powiatów Polskich,
− Związku Pracodawców Ceramiki Budowlanej i Silikatów,
− Związku Pracodawców Polskie Szkło,
− Związku Producentów Cukru.
Podczas konsultacji społecznych projektu ustawy uwagi zgłosili: Stowarzyszenie Papierników
Polskich, Janusz Mizerny, Handel i Usługi JOWI Joanna Wilczyńska, Mitsubishi Corporation
S.A., Elektrownia RYBNIK S.A., Główny Inspektor Ochrony rodowiska, Wojciech
Woszczek, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Izba Gospodarcza
CIEPŁOWNICTWO POLSKIE, Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego, Zarząd
Województwa Lubuskiego, Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych, Zarząd
Województwa Mazowieckiego, Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie, Polskie
Centrum Akredytacji, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, Marszałek
Województwa Podkarpackiego, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego.
Uwagi do projektu ustawy dotyczyły:
− definicji: emisji, emisji unikniętej i zredukowanej w kontekście spójności
z definicjami zawartymi w projekcie ustawy o wspólnotowym systemie handlu
uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych – definicje te zostały uzupełnione
i zmodyfikowane w celu bardziej precyzyjnego określenia pojęć zastosowanych
w projekcie ustawy,
− zagadnień związanych ze zmianami systemu opłat za korzystanie ze środowiska – za
wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, w tym sposobu określania wielkości
emisji, przekazywania danych na formularzu opłatowym, stawek zryczałtowanych,
kwoty nienależnej opłaty dla rocznego okresu rozliczeniowego dla powietrza
− stosowne przepisy zmieniające ustawę − Prawo ochrony środowiska zostały
32
uzupełnione o niezbędne zagadnienia umożliwiające zarówno naliczanie opłat, jak
również przekazywanie stosowych informacji na formularzach. Zmienione przepisy
umożliwiają właściwym służbom egzekwowanie opłat,
− potrzeby zastosowania jednolitego wzoru dokumentacji projektowej oraz raportu
z monitoringu w procedurze realizacji projektów wspólnych wdrożeń – uwagi zostały
uwzględnione – jednolite formaty dokumentów zostaną określone w rozporządzeniu,
które zostanie wydane na podstawie delegacji zawartej w projekcie ustawy,
− wskazania konieczności wyodrębnienia sposobu postępowania z raportami w zakresie
emisji dwutlenku węgla z instalacji objętych wspólnotowym systemem handlu
uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych w przepisach dotyczących
dokonywania przez Krajowy ośrodek kwalifikacji raportów wprowadzonych przez
podmioty korzystające ze środowiska do Krajowej bazy o emisjach gazów
cieplarnianych i innych substancji – uwagi zostały uwzględnione przez dodanie
stosownego ustępu w art. 7,
− potrzeby uwzględnienia możliwości realizacji w ramach Krajowego systemu
zielonych inwestycji, programów lub projektów związanych z ochroną środowiska,
a w szczególności w zakresie działań związanych z ochroną powietrza – uwaga
została uwzględniona,
− nawiązania w przepisach projektu ustawy do przepisów o wspólnotowym systemie
handlu uprawnieniami do emisji oraz o systemie bilansowania i rozliczania wielkości
emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania
– w uzasadnieniu zawarto wyjaśnienie dotyczące powiązania między projektami tych
ustaw,
− zmiany stosowanego w projekcie ustawy pojęcia audytor i zastąpienia go pojęciem
jednostka uprawniona, które jest spójne z terminologią przyjętą w ustawie o systemie
oceny zgodności – uwagę uwzględniono,
− konieczności przeanalizowania przepisów projektu ustawy i zapewnienia, że
publikowanie informacji i danych nie będzie naruszało zasady adekwatności danych
osobowych w stosunku do celów ich przetwarzania, zgodnie z ustawą o ochronie
danych osobowych – uwagę uwzględniono.
33
Ponadto zostały uwzględnione uwagi dotyczące zmiany odwołań do artykułów, przypisów,
jak również doprecyzowano zapisy, których zrozumienie powodowało trudności.
Nie uwzględniono następujących uwag: dodania do obszarów realizacji programów lub
projektów związanych z ochroną środowiska w ramach Krajowego systemu zielonych
inwestycji projektów przechwytywania i składowania gazów cieplarnianych – projekty takie
mogą być realizowane w opinii projektodawcy w zakresie poprawy efektywności
wykorzystania węgla, w tym czystych technologii węglowych; oraz propozycji wprowadzenia
szeregu zmian w ustawie – Prawo ochrony środowiska, których tematyka była niezwiązana
z zakresem przedmiotowego projektu ustawy.
4) Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Proponowane regulacje nie wpłyną na zwiększenie obciążeń jednostek samorządu
terytorialnego. Wprawdzie ustawa nakłada na jednostki samorządu terytorialnego pewne
zadania (związane z przyjmowaniem od prowadzących instalacje dodatkowych informacji
w ramach prowadzonych przez te organy postępowań w sprawach o wydanie pozwoleń na
eksploatacje instalacji), ale ich wykonywanie nie będzie powodowało żadnego dodatkowego
obciążenia finansowego i organizacyjnego po stronie tych organów, a będzie stanowiło
uzupełnienie aktualnie realizowanych przez te podmioty zadań publicznych.
Projekt zakłada, że zadania nakładane ustawą na wojewódzkich inspektorów ochrony
środowiska związane z oceną jakości informacji zawartych w raportach o emisji będą
wykonywane w ramach aktualnie prowadzonych przez Inspekcję czynności kontrolnych
związanych z przestrzeganiem przez prowadzących instalacje wymagań w zakresie ochrony
środowiska. Z tego też względu przyjęte w tym zakresie rozwiązania nie powinny rodzić
dodatkowych obciążeń budżetowych.
Większość nowych zadań publicznych w obszarze zarządzania krajowymi pułapami emisji
ustawa powierza Krajowemu ośrodkowi i Krajowemu operatorowi.
Zadania publiczne Krajowego ośrodka nie będą stanowiły dodatkowego obciążenia budżetu
państwa, z uwagi na to, że projektowana ustawa, w związku z powierzeniem tych zadań
Instytutowi Ochrony rodowiska w Warszawie, zakłada finansowanie ich ze środków
przeznaczonych na działalność Krajowego Administratora Systemu Handlu Uprawnieniami
34
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1936
› Pobierz plik