Rządowy projekt ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub innych substancji
- określenie zasad zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, zadań Krajowego ośrodka bilansowania i zarządzania emisjami, zasad funkcjonowania Krajowego systemu bilansowania i prognozowania emisji, zasad funkcjonowania Krajowego rejestru jednostek Kioto oraz obrotu i zarządzania tymi jednostkami, a także określenie zasad funkcjonowania Krajowego systemu zielonych inwestycji oraz Rachunku klimatycznego;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1936
- Data wpłynięcia: 2009-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji
- data uchwalenia: 2009-07-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 130, poz. 1070
1936
niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni, przekazuje wniosek Krajowemu
ośrodkowi w celu wydania opinii o projekcie, w zakresie jego zgodności ze szczegółowymi
warunkami, jakie powinny spełniać projekty wspólnych wdrożeń.
List popierający wygasa po upływie jednego roku od daty doręczenia zgłaszającemu projekt
wspólnych wdrożeń, jeżeli w tym czasie zgłaszający projekt nie złoży wniosku o wydanie
listu zatwierdzającego projekt.
Wniosek o wydanie listu popierającego oraz wniosek o wydanie listu zatwierdzającego
powinny spełniać szczegółowe wymagania określone ustawą.
Do wniosku o wydanie listu zatwierdzającego wnioskodawca powinien dołączyć:
1) dokumentację projektową sporządzoną według wymagań określonych w przepisach
wykonawczych do ustawy zawierającą m.in. plan monitorowania,
2) raport z oceny dokumentacji projektowej sporządzony przez określone ustawą
podmioty,
3) raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, jeżeli projekt dotyczy
przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub kartę
informacyjną przedsięwzięcia, jeżeli projekt dotyczy przedsięwzięcia mogącego
potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z przepisami ustawy
z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.),
4) list zatwierdzający projekt wystawiony przez właściwy organ państwa uprawnionego
nabywającego jednostki redukcji emisji lub deklarację zainteresowania tego organu
nabyciem jednostek redukcji emisji.
Decyzje wydane w przedmiocie obu wniosków mają charakter decyzji związanych. Ustawa
określa negatywne przesłanki wydania listu popierającego oraz listu zatwierdzającego
projekty wspólnych wdrożeń. W przypadku projektów realizowanych w ramach procedury
międzynarodowej list zatwierdzający zawiera także zobowiązanie do uzyskania pozytywnej
oceny Komitetu Nadzorującego.
Realizujący projekt wspólnych wdrożeń przedkłada ministrowi właściwemu do spraw
środowiska informację o wyniku oceny Komitetu Nadzorującego i w przypadku, gdy ocena ta
jest negatywna minister właściwy do spraw środowiska, został upoważniony do stwierdzenia
25
wygaśnięcia listu zatwierdzającego. Ustawa przyjmuje także założenie, że realizującemu
projekt wspólnych wdrożeń nie będzie przysługiwało roszczenie o naprawienie szkody
powstałej w wyniku wygaśnięcia listu zatwierdzającego oraz, że realizujący projekt nie
będzie mógł w tej sytuacji dokonać zmiany trybu realizacji projektu wspólnych wdrożeń na
ścieżkę pierwszą i wystąpić ponownie o wydanie takiego listu w ramach tej ścieżki.
Ustawa precyzuje także okoliczności uzasadniające wystąpienie z wnioskiem o zmianę listu
zatwierdzającego. Z wnioskiem takim podmiot realizujący projekt ma wystąpić w przypadku:
1) zmiany nazwy lub firmy realizującego projekt; 2) zmiany lokalizacji projektu; 3) zmiany
przepisów dotyczących sposobu monitorowania wielkości emisji zredukowanej lub
unikniętej; 4) zmiany stosowanej technologii skutkującej zmianą ilości jednostek redukcji
emisji powstałych w wyniku realizacji projektu; 5) zmiany zatwierdzonej ścieżki realizacji
projektu. Decyzję w sprawie zmiany listu zatwierdzającego wydaje minister właściwy do
spraw środowiska po uzyskaniu opinii Krajowego ośrodka.
Realizujący projekt wspólnych wdrożeń jest obowiązany do monitorowania projektu, zgodnie
z planem monitorowania określonym w dokumentacji projektowej, a na podstawie danych
uzyskanych z jego monitorowania ma obowiązek opracować sprawozdanie określające
uzyskaną redukcję, uniknięcie lub pochłanianie emisji gazów cieplarnianych oraz wynikającą
z niej liczbę jednostek redukcji emisji uzyskanych na skutek realizacji projektu.
Liczba jednostek redukcji emisji powstałych na skutek realizacji projektu podlega weryfikacji
przez: akredytowaną niezależną jednostkę, jeżeli projekt jest realizowany z zachowaniem
wymagań ścieżki drugiej, lub akredytowaną niezależną jednostkę lub jednostkę uprawnioną,
jeżeli projekt jest realizowany z zachowaniem wymagań ścieżki pierwszej. Z weryfikacji tej
sporządza się raport, który określa ilość jednostek redukcji emisji uzyskanych w wyniku
realizacji projektu i jest przedkładany przez realizującego projekt do Krajowego ośrodka
w terminie sześciu miesięcy od dnia zakończenia okresu sprawozdawczego. Raport
z weryfikacji jest następnie podstawą oceny wniosku o przekazanie jednostek redukcji emisji
podmiotom realizującym projekt.
Przekazanie jednostek redukcji emisji następuje na wskazany przez nabywcę rachunek lub
rachunki prowadzone w rejestrze państwa uprawnionego lub w Krajowym rejestrze i odbywa
się na wniosek realizującego projekt wspólnych wdrożeń skierowany do ministra właściwego
do spraw środowiska.
26
Minister właściwy do spraw środowiska wyraża zgodę na przekazanie jednostek redukcji
emisji w drodze decyzji w terminie 21 dni od dnia otrzymania wniosku i przekazuje kopię tej
decyzji Krajowemu ośrodkowi. Ustawa zakłada, że łączna liczba jednostek redukcji emisji,
jaka może zostać przekazana, nie może być większa od liczby jednostek redukcji emisji
określonej w raporcie z weryfikacji oraz liście zatwierdzającym projekt. Krajowy ośrodek, na
podstawie decyzji ministra, dokonuje przekazania jednostek redukcji emisji w ilości
określonej w decyzji na wskazany rachunek.
Rozdział 9 określa zasady realizacji projektów wspólnych wdrożeń poza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej i projektów mechanizmu czystego rozwoju.
Ustawa zakłada, że udział w realizacji projektów wspólnych wdrożeń poza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej i projektów mechanizmu czystego rozwoju wymaga uzyskania
zgody wydawanej przez ministra właściwego do spraw środowiska, w formie decyzji
administracyjnej. Udzielenie zgody następuje na wniosek podmiotu zainteresowanego
udziałem w projekcie, złożonym w formie pisemnej wraz z zapisem w wersji elektronicznej
na informatycznych nośnikach danych, sporządzonym w języku polskim i angielskim.
Rozdział 10 określa zmiany w przepisach obowiązujących mające na celu dostosowanie treści
zawartych w nich norm do regulacji projektowanej ustawy.
W związku z koniecznością zbierania odpowiednich informacji na potrzeby funkcjonowania
Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji, na prowadzących
instalacje eksploatowane na podstawie ważnego pozwolenia lub zgłoszenia, nałożono
obowiązek przekazania organowi właściwemu do wydania pozwolenia lub organowi
właściwemu do przyjęcia zgłoszenia informacji obejmującej wykaz źródeł emisji, instalacji,
środków technicznych mających na celu zapobieganie lub ograniczanie emisji oraz listę
substancji podlegających obowiązkowi sporządzenia raportu.
Informacja powinna zostać przekazana w formie odpowiedniego formularza, którego wzór
określi rozporządzenie ministra właściwego do spraw środowiska wydane na podstawie
art. 221 ust. 1a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska.
Zaproponowano dodanie art. 401d do ustawy − Prawo ochrony środowiska, w którym określa
się m.in. iż przychody z umów zbycia jednostek przyznanej emisji są przychodami
27
Narodowego Funduszu i mogą zostać przeznaczone na dofinansowanie zadań związanych ze
wspieraniem przedsięwzięć realizowanych w ramach programów i projektów objętych
Krajowym systemem zielonych inwestycji oraz pokrycie kosztów organizacyjnych
funkcjonowania Krajowego operatora, a także na pokrycie kosztów związanych z obsługą
Rady Konsultacyjnej.
Rozdział 11 zawiera przepisy przejściowe i końcowe. Celem przepisów przejściowych jest
określenie wpływu przepisów projektowanej ustawy na stosunki prawne powstałe pod
działaniem przepisów dotychczasowych.
Ustawa zakłada, że listy popierające projekty wspólnych wdrożeń oraz listy zatwierdzające
projekty wspólnych wdrożeń wydane przed dniem wejścia w życie projektowanych
przepisów, stają się odpowiednio listami popierającymi i listami zatwierdzającymi
w rozumieniu ustawy.
Natomiast podmioty, które otrzymały listy popierające przed dniem wejścia w życie ustawy,
mogą wystąpić o wydanie listu zatwierdzającego w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia
w życie ustawy. W przypadku jednak niezłożenia stosownego wniosku w tym terminie list
popierający otrzymany przed dniem wejścia w życie ustawy traci ważność. Konstrukcja tego
przepisu umożliwia sprawne przeprowadzenia procedur administracyjnych dotyczących
realizacji projektów wspólnych wdrożeń w przypadku już rozpoczętych postępowań. Przepisy
gwarantują równe traktowanie podmiotów chcących realizować projekty wspólnych wdrożeń
w oparciu o przepisy projektowanej ustawy i podmiotów będących już w trakcie realizacji
projektów wspólnych wdrożeń.
Minister właściwy do spraw środowiska został zobowiązany do przekazania jednostek
przyznanej emisji w zamian za osiągniętą redukcję, uniknięcie emisji gazów cieplarnianych
lub pochłonięcie dwutlenku węgla (CO2), jeżeli wynika to z listu zatwierdzającego projekt
wspólnych wdrożeń wydanego przed dniem wejścia w życie ustawy. Przepisy art. 49 stosuje
się odpowiednio.
W przypadku projektów wspólnych wdrożeń zatwierdzonych i zrealizowanych przed dniem
wejścia w życie ustawy, wniosek o przekazanie jednostek redukcji emisji lub jednostek
przyznanej emisji składa się w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Przepisy art. 49 stosuje się odpowiednio.
28
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) − z chwilą przekazania projektu
ustawy do uzgodnień międzyresortowych został on zamieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej. Zgodnie z trybem określonym w ww. ustawie wpłynęło jedno zgłoszenie
podmiotu zainteresowanego wzięciem udziału w pracach nad projektem ustawy o systemie
zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub innych substancji, PSE Operator S.A.,
w załączeniu.
Projekt ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub innych substancji
nie wymaga notyfikacji przepisów technicznych zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
29
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1936
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei