Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- znowelizowanie przepisów w zakresie m. in. obowiązku odbywania zasadniczej służby wojskowej oraz przeszkolenia wojskowego absolwentów szkół wyższych, a także spełniania równorzędnych i zastępczych form tego obowiązku;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1921
- Data wpłynięcia: 2009-04-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 161, poz. 1278
1921
2. O sposobie załatwienia zażalenia zawiadamia się zainteresowanego żołnierza oraz
jego przełożonego opiniującego.
§ 21. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.
Minister Obrony Narodowej
5
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 108
ust. 12 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416, z późn. zm.)
w brzmieniu nadanym art. 1 pkt 62 ustawy z dnia………………………..2009 r.
o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o
zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr….., poz……).
Projektowane rozporządzenie jest poprzedzone rozporządzeniem Ministra Obrony
Narodowej z dnia 17 maja 2004 r. w sprawie odbywania okresowej służby wojskowej ( Dz.
U. Nr 135, poz. 1447, z późn. zm. ).
Projekt ten jest konsekwencją koniecznych zmian dokonanych w cyt. wyżej ustawie,
dostosowujących dotychczas funkcjonujące instytucje i rozwiązania organizacyjno -
prawne do wymogów profesjonalizacji Sił Zbrojnych. W odniesieniu do okresowej służby
wojskowej wskazana wyżej nowelizacja ustawy o powszechnym obowiązku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej wnosi nowe elementy, związane
z wprowadzeniem służby wojskowej żołnierzy rezerwy którym nadano przydziały
kryzysowe ( czas trwania tej służby w okresie przebywania na jednym przydziale
kryzysowym oraz jego przedłużenie ) jak tez przewiduje zwolnienie żołnierza z ćwiczeń
wojskowych w roku, w którym pełni okresowa służbę wojskową, a uprawnienia żołnierzy
tej służby zrównuje z uprawnieniami żołnierzy służby kontraktowej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337)
projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie internetowej Ministerstwa Obrony Narodowej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziaływuje projektowana regulacja
Projektowana regulacja dotyczy resortu obrony narodowej i będzie miała wpływ na
wewnętrzną organizację jednostek wojskowych, w których pełniona jest okresowa
służba wojskowa.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Zaproponowane rozwiązania ( o charakterze proceduralnym ) nie będą miały wpływu
na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa
Przyjęte rozwiązania nie będą miały wpływu na dochody i wydatki budżetu państwa,
ponieważ nie wprowadzają merytorycznych zmian do obowiązującej dotychczas
procedury pełnienia okresowej służby wojskowej.
6
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzn i zewnętrzn gospodarki
Niniejsza regulacja nie ma wpływu na konkurencyjność gospodarki.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Przyjęte w projekcie rozwiązania nie maja wpływu na sytuację i rozwój regionów.
6. Zakres i wyniki konsultacji społecznych
Ze względu na specyfikę regulacji zaniechano przeprowadzenia konsultacji
społecznych.
7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Zakres projektowanego rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
04/13zb
PROJEKT
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2009 r.
w sprawie świadczeń żołnierzy rezerwy pozostaj cych na przydziałach kryzysowych
Na podstawie art. 132d ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416, z późn.
zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy tryb, sposób i zakres oraz warunki
przyznawania żołnierzom rezerwy pozostającym na przydziałach kryzysowych świadczeń
określonych w art. 132d ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku
obrony Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) ustawa - ustawę z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej;
2) żołnierz – żołnierza rezerwy posiadającego nadany przydział kryzysowy;
3) świadczenia – świadczenia określone w art. 132d ust. 1 ustawy.
§ 3. Czynności przewidziane w rozporządzeniu dla:
1) dowódcy jednostki wojskowej – wykonuje dowódca jednostki wojskowej, do której żołnierz
posiadana nadany przydział kryzysowy lub w której żołnierz odbywał ćwiczenia wojskowe
lub pełnił okresową służbę wojskową,
2) wojskowego komendanta uzupełnień – wykonuje wojskowy komendant uzupełnień, który
nadał żołnierzowi rezerwy przydział kryzysowy,
3) pracodawcy – wykonuje pracodawca, u którego żołnierz był zatrudniony w dniu jego
powołania do odbycia ćwiczeń wojskowych lub pełnienia okresowej służby wojskowej.
§ 4. 1. Dowódca jednostki wojskowej, w dniu zwolnienia żołnierza z ćwiczeń wojskowych
lub okresowej służby wojskowej, na potrzeby przyznania świadczeń, wydaje żołnierzowi
zaświadczenie.
2. W zaświadczeniu podaje się stopień wojskowy, imię i nazwisko, imię ojca oraz numer
PESEL i numer NIP żołnierza, datę rozpoczęcia i zakończenia ćwiczeń wojskowych lub
okresowej służby wojskowej, łączny czas ich trwania, w tym sumę pełnych miesięcy i dni w
miesiącach niepełnych uznanych za pełnienie czynnej służby wojskowej, oraz kwotę
uposażenia wypłaconego z tytułu pełnienia tej służby, a także inne niezbędne informacje, w
zależności od rodzaju świadczenia.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 277, poz. 2742, z 2005 r. Nr 180,
poz. 1496, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1242, z 2008 r. Nr
171, poz. 1056, Nr 180, poz. 1109, Nr 206, poz. 1288, Nr 208, poz. 1308 i Nr 223, poz. 1458 oraz z 2009 r. Nr 22, poz.
120.
2
3. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, wydaje się na wniosek żołnierza. We wniosku
należy zgłosić cel wydania zaświadczenia oraz wskazać zakres informacji, o których mowa w
ust. 2, stwierdzanych w zaświadczeniu.
4. Na wniosek żołnierza zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, można wydać również
po dniu zwolnienia żołnierza z ćwiczeń wojskowych lub okresowej służby wojskowej.
§ 5. 1. Rekompensata finansowa, o której mowa w art. 132d ust. 1 pkt 1 ustawy wypłaca
się żołnierzowi za czas nieprzerwanego pełnienia okresowej służby wojskowej.
2. Czas nieprzerwanego pełnienia okresowej służby wojskowej przez żołnierza ustala
dowódca jednostki wojskowej, a następnie stwierdza to w rozkazie jednostki wojskowej oraz
w zaświadczeniu o pełnieniu przez żołnierza okresowej służby wojskowej.
3. Do uznania faktu pełnienia przez żołnierza okresowej służby wojskowej jest niezbędne
jego stawienie się do pełnienia tej służby, ogłoszenie tego faktu w rozkazie dowódcy jednostki
wojskowej, przyjęcie go do stanu ewidencyjnego jednostki wojskowej oraz faktyczne pełnienie
tej służby.
4. Czas, o którym mowa w ust. 3, stanowi suma poszczególnych miesięcy pełnienia
okresowej służby wojskowej oraz poszczególnych dni w miesiącach, w których nie była
pełniona ta służba przez cały ich okres, liczona od dnia faktycznego stawienia się żołnierza
do pełnienia okresowej służby wojskowej do dnia jego zwolnienia z tej służby.
5. Do czasu, o którym mowa w ust. 3, za które przysługuje rekompensata finansowa, nie
wlicza się miesięcy, w których żołnierz:
1) samowolnie opuścił jednostkę lub wyznaczone miejsce przebywania albo samowolnie
poza nimi pozostawał;
2) z powodu spożycia alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających był niezdolny
do wykonywania obowiązków służbowych;
3) z powodu samookaleczenia lub samouszkodzenia ciała był niezdolny do wykonywania
obowiązków służbowych;
4) odmówił uczestnictwa w szkoleniu lub wykonywania obowiązków służbowych;
5) nie pełnił czynnej służby wojskowej z powodu niestawienia się do niej w terminie lub
nieusprawiedliwionego spóźnienia z przepustki, urlopu albo podróży służbowej.
6. ołnierzowi, który przebywał na leczeniu w zakładzie opieki zdrowotnej, rekompensata
finansowa przysługuje również za okres leczenia.
7. Rekompensata finansowa, w przypadku, o którym mowa w ust. 6, nie przysługuje
żołnierzowi, którego leczenie było spowodowane lub miało związek z okolicznościami, o
których mowa w ust. 5 pkt 1–3.
§ 6. 1. Rekompensatę finansową, o której mowa w art. 132d ust. 1 pkt 1 ustawy, stanowią
kwota średniego miesięcznego wynagrodzenia netto, który otrzymanego przez żołnierza ze
stosunku pracy w roku kalendarzowym poprzedzającym dzień rozpoczęcia okresowej służby
wojskowej w przypadku rekompensaty finansowej liczonej za dany miesiąc pełnienia
okresowej służby wojskowej lub podzielona przez 30 w przypadku rekompensaty finansowej
liczonej za dany dzień pełnienia okresowej służby wojskowej.
2. W skład kwot wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, nie wchodzą:
1) obowiązkowe składki lub zaliczki pobierane lub należne i odprowadzane do właściwych
organów na podstawie odrębnych przepisów z tytułu ubezpieczeń społecznych,
ubezpieczenia zdrowotnego i zobowiązań podatkowych;
2) premie, nagrody i inne świadczenia lub dodatki finansowe albo wartość świadczeń
otrzymywanych w naturze, przysługujących żołnierzowi na podstawie odrębnych
przepisów lub umów, a także wyroków sądowych lub decyzji administracyjnych.