Rządowy projekt ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu
projekt ustawy określa zasady przygotowania, realizacji i finansowania inwestycji w zakresie terminalu wymaganych ze względu na istotny interes bezpieczeństwa państwa oraz inwestycji towarzyszących
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1835
- Data wpłynięcia: 2009-03-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 84, poz. 700
1835
obowiązku zapewniania bezpieczeństwa energetycznego, ciążące na państwie.
Z uwagi na daleko posuniętą specyfikę inwestycji w zakresie terminalu LNG i wąski zakres
przedmiotowy oraz ze względu na epizodyczny charakter ustawy, projekt wskazuje – w
sposób enumeratywny – konkretne przedsięwzięcia oraz realizujące je podmioty (art. 2).
Ponadto, należy podkreślić, że inwestycje objęte projektowaną regulacją są już realizowane
przez podmioty wskazane w art. 2 oraz art. 38. Należy zaznaczyć, że podobne rozwiązania
nakładające obowiązki na podmioty odrębne od Skarbu Państwa były już stosowane w
przypadku innych ustaw.
Należy również zwrócić uwagę, że ustawowe określenie konkretnych podmiotów
realizujących inwestycje w zakresie terminalu wyeliminuje w sposób jednoznaczny
potencjalne wątpliwości, co do podmiotów odpowiedzialnych za realizację tych inwestycji i
umożliwi niezakłócone prowadzenie procesów inwestycyjnych mających na celu zakończenie
inwestycji do końca roku 2013.
Przez „inwestycje w zakresie terminalu LNG” w projektowanej ustawie rozumie się
następujące inwestycje, realizowane przez:
1) Urząd Morski w Szczecinie:
a) budowa infrastruktury zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego, w tym falochronu,
toru wodnego, obrotnicy oraz oznakowania nawigacyjnego związanego z wymienioną
infrastrukturą,
b) poszerzenie istniejącego toru wodnego do winoujścia,
c) przebudowa istniejącego falochronu w winoujściu;
2) Zarząd Portów Morskich Szczecin i winoujście spółka akcyjna z siedzibą w Szczecinie:
budowa infrastruktury portowej, w tym stanowiska statkowego wyposażonego w urządzenia
cumownicze, odbojowe i nawigacyjne, a także infrastruktury umożliwiającej zamontowanie
instalacji do przesyłu gazu i poboru wody z morza;
3) Operatora Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A. z siedzibą w Warszawie: budowa
gazociągu winoujście – Szczecin, łączącego terminal z systemem przesyłowym, wraz z
infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województwa zachodniopomorskiego;
4) Polskie LNG spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w winoujściu: budowa
terminalu.
6
Przez „inwestycje towarzyszące” w projektowanej ustawie rozumie się następujące
inwestycje realizowane przez:
1) spółkę Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo spółka akcyjna z siedzibą w
Warszawie:
a) rozbudowa podziemnego magazynu gazu Wierzchowice, w tym w szczególności:
− budowa naziemnej infrastruktury technicznej,
− wykonanie odwiertów magazynowych,
− budowa gazociągów łączących obiekty instalacji magazynowej;
b) rozbudowa kawernowego podziemnego magazynu gazu Mogilno, w tym w
szczególności:
− rozbudowa instalacji ługowniczej,
− budowa komór magazynowych,
− rozbudowa naziemnej infrastruktury technicznej,
− budowa gazociągów łączących obiekty instalacji magazynowej;
c)
budowa kawernowego podziemnego magazynu gazu Kosakowo oraz
kawernowego podziemnego magazynu gazu Goleniów, w tym w szczególności:
− instalacji ługowniczej,
− rurociągów i instalacji zrzutu solanki,
− komór magazynowych,
− naziemnej infrastruktury technicznej,
− gazociągów łączących obiekty instalacji magazynowej.
2) spółkę Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A. z siedzibą w
Warszawie:
a) budowa gazociągów i instalacji przyłączeniowych dla podziemnych magazynów
gazu wskazanych w pkt 1 powyżej,
b) budowa gazociągu Szczecin – Gdańsk wraz z infrastrukturą niezbędną do jego
obsługi na terenie województw zachodniopomorskiego i pomorskiego,
c) budowa gazociągu Szczecin – Lwówek wraz z infrastrukturą niezbędną do jego
obsługi na terenie województw zachodniopomorskiego, lubuskiego i
wielkopolskiego,
d) budowa gazociągu Lwówek – Odolanów wraz z infrastrukturą niezbędną do jego
obsługi na terenie województwa wielkopolskiego,
7
e) budowa
gazociągu Gustorzyn – Odolanów wraz z infrastrukturą niezbędną do jego
obsługi na terenie województw kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego,
f) budowa
gazociągu Włocławek – Gdynia wraz z infrastrukturą niezbędną do jego
obsługi na terenie województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego,
g) budowa gazociągu Rembelszczyzna – Gustorzyn wraz z infrastrukturą niezbędną
do jego obsługi na terenie województw kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego,
h) budowa międzysystemowego Gazociągu Bałtyckiego (Baltic Pipe) stanowiącego
połączenie systemów przesyłowych Rzeczpospolitej Polskiej i Królestwa Danii,
wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi.
Z uwagi na to, że budowa terminalu jest inwestycją wymagającą skoordynowanego działania
kilku podmiotów projekt ustawy przewiduje, iż realizacja inwestycji będzie koordynowana
przez spółkę Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A.
Powyższe jest zasadne z uwagi na to, że zakres inwestycji realizowanych przez Operatora
Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A. i Polskie LNG Sp. z o. o. stanowi najważniejszy
i dominujący element całego zespołu zadań inwestycyjnych. Zadania realizowane przez
pozostałe podmioty są powiązane funkcjonalnie z terminalem, ale mają charakter wspierający
i uzupełniający. Stąd też zasadne jest, aby koordynatorem całego przedsięwzięcia była spółka
Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A.
Projekt przewiduje, że w ramach koordynacji realizacji inwestycji spółka ta będzie
sporządzała harmonogram realizacji. Harmonogram będzie wiążący dla wszystkich
podmiotów zaangażowanych w inwestycję po zatwierdzeniu przez Ministra Skarbu Państwa.
Mając na względzie, iż wykonywanie obowiązków w zakresie koordynacji będzie wymagało
bieżącego podejmowania wielu działań (monitorowanie postępów, koordynacja obiegu
dokumentów i informacji, raportowanie, itd.) projekt przewiduje, że spółka Operator
Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A. może powierzyć wykonywanie tych zadań
zewnętrznemu podmiotowi posiadającemu stosowną wiedzę i doświadczenie. Umowa taka
byłaby zawierana po zasięgnięciu opinii pozostałych podmiotów zaangażowanych w
realizację inwestycji w zakresie terminalu.
Mając na względzie umożliwienie efektywnej koordynacji projekt nakłada na podmioty
zaangażowane w realizację inwestycji obowiązek udostępniania spółce Operator Gazociągów
Przesyłowych Gaz-System S.A., jako koordynatorowi inwestycji, żądanych informacji
związanych z realizacją inwestycji.
8
Nadzór nad realizacją inwestycji będzie wykonywał minister właściwy do spraw Skarbu
Państwa z wykorzystaniem przysługujących mu uprawnień właścicielskich, jak również w
ramach współpracy z właściwymi ministrami (Ministrem Gospodarki, Ministrem
Infrastruktury) oraz innymi organami.
Lokalizacja inwestycji w zakresie terminalu
1. Projekt ustawy zakłada wprowadzenie szczególnych zasad lokalizacji inwestycji w zakresie
terminalu LNG (Rozdział 2). Zgodnie z projektem, lokalizacja inwestycji w zakresie
terminalu ustalana będzie na mocy decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie
terminalu, a nie – jak to jest obecnie – w miejscowych planach zagospodarowania
przestrzennego lub, w razie ich braku, na podstawie decyzji o ustaleniu lokalizacji
inwestycji celu publicznego.
2. Decyzja lokalizacyjna będzie wydawana przez wojewodę odrębnie dla każdego z
województw na obszarze których planowana jest lokalizacja inwestycji w zakresie
terminalu. W układzie kompetencyjnym koncepcja nowej regulacji opiera się na przyznaniu
wojewodom, jako przedstawicielom Rady Ministrów w województwie i organom
odpowiedzialnym za zagadnienia bezpieczeństwa, generalnej kompetencji do wydawania
decyzji administracyjnych dotyczących inwestycji w zakresie terminalu. Wojewoda
powinien być w odniesieniu do tych inwestycji głównym decydentem i zarazem ośrodkiem
odpowiedzialności za lokalizację przedsięwzięć oraz rozpoczęcie i zakończenie procesu
budowlanego (art. 5 projektu).
3. Z uwagi na fakt, iż inwestycje w zakresie terminalu będą w praktyce realizowane przez
kilka różnych podmiotów, zakłada się możliwość składania wniosku o ustalenie lokalizacji
inwestycji w zakresie terminalu LNG przez więcej niż jednego inwestora w odniesieniu do
całości lub części przedsięwzięcia (art. 5 ust. 1 i 2 projektu).
4. Art. 6 projektu zawiera szczegółowy katalog dokumentów i informacji, które inwestor
będzie zobowiązany dołączyć do wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji
inwestycji w zakresie terminalu. Katalog ten jest wzorowany na analogicznych
rozwiązaniach przyjętych w specustawie drogowej i ustawie o transporcie kolejowym.
Wynika z szerokich skutków prawnych, jakie decyzja lokalizacyjna wywołuje w zakresie w
szczególności lokalizacji sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach
morskich (art. 6 ust. 1 pkt 2), podziału nieruchomości (art. 6 ust. 1 pkt 8) oraz w zakresie
nabycia tytułu prawnego do nieruchomości (art. 6 ust. 1 pkt 9 – 11). Jednocześnie projekt
9
zakłada, że w zakresie pozwolenia wodnoprawnego zachowana zostaje kompetencja
organów zgodnie z ustawą – Prawo wodne, a pozwolenie wodnoprawne ma stanowić
załącznik do wniosku o wydanie decyzji lokalizacyjnej. Analogiczne rozwiązanie przyjęto
w odniesieniu do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji.
5. Art. 6 ust. 3 projektu nakazuje uzyskanie przez inwestora opinii właściwych organów; przy
czym zakłada się jednocześnie, iż uzyskane opinie zastąpią uzgodnienia wymagane
odrębnymi przepisami. Ze względu na konieczność przyspieszenia procesu przygotowania
inwestycji w zakresie terminalu niezbędna jest rezygnacja z uzyskiwania wskazanych
uzgodnień, na rzecz pozyskania opinii. Jest to jedyne wyjście przecinające trwające
miesiącami uzgodnienia i radykalnie przyspieszające proces inwestycyjny. Analogiczne
rozwiązanie zostało przyjęte m.in. w specustawie drogowej.
6. W celu przyspieszenia procedury wydawania decyzji lokalizacyjnej przewidziano (art. 6 ust.
4 projektu), iż opinie, o których mowa w pkt 5, będą wydawane w terminie nie dłuższym
niż 14 dni, przy czym niewydanie opinii w tym terminie będzie traktowane jako brak
zastrzeżeń do wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie
terminalu, a opinie te, zastąpią uzgodnienia, pozwolenia, opinie, zgody bądź stanowiska
właściwych organów wymagane odrębnymi przepisami (art. 6 ust. 5 projektu).
7. Przyjęto, iż o wszczęciu postępowania o ustalenie lokalizacji inwestycji w zakresie
terminalu będzie zawiadamiany wnioskodawca. Właścicielom i użytkownikom wieczystym
nieruchomości, na których będą lokalizowane inwestycje, zawiadomienia o wszczęciu
postanowienia będą wysyłane na adres określony w katastrze nieruchomości. Rozwiązanie
to ma na celu uniknięcie długotrwałych procedur związanych z ustalaniem adresów stron
postępowania. Niezależnie od tych zawiadomień, wszczęcie postępowania będzie
przedmiotem obwieszczenia (art. 8 ust. 1 projektu).
8. Projekt ustawy przewiduje w art. 8 ust. 2 instytucję tzw. „rezerwacji terenu”, na wzór
obecnych przepisów o drogach publicznych, realizowanej przez m.in. odmowę wydawania
pozwoleń budowlanych. Z dniem doręczenia decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w
zakresie terminalu nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa i jednostki
samorządu terytorialnego, objęte wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji
inwestycji w zakresie terminalu, nie będą mogły być przedmiotem obrotu w rozumieniu
przepisów o gospodarce nieruchomościami.
W przypadku zbycia własności nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego gruntów
objętych wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie
terminalu, nabywca jak i zbywca będą zobowiązani do zgłoszenia do właściwego wojewody
10