eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji

projekt dotyczy przepisów odnoszących się do zastępców komorników sądowych, postępowania dyscyplinarnego, trybu powoływania nowych komorników sądowych i ewentualnego zawieszenia w czynnościach oraz zasad pobierania opłaty

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1810
  • Data wpłynięcia: 2009-03-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji
  • data uchwalenia: 2010-02-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 40, poz. 228

1810

komisja dyscyplinarna dołącza wniosek Ministra Sprawiedliwości do tego postępowania
w celu łącznego rozpoznania.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Na postanowienie Ministra Sprawiedliwości o zawieszeniu komornika w czynnościach
przysługuje zażalenie do Sądu Okręgowego w Warszawie w terminie 7 dni od dnia
doręczenia postanowienia. Przepisy art. 78 ust. 3 – 5 stosuje się odpowiednio.”;
15) art. 75 otrzymuje brzmienie:
„Art. 75. 1. Sprawy dyscyplinarne w pierwszej instancji rozpoznaje komisja dyscyplinarna.
2. Od orzeczeń komisji dyscyplinarnej stronom przysługuje odwołanie do sądu okręgowego
właściwego według siedziby kancelarii obwinionego komornika, w terminie 14 dni od dnia
doręczenia orzeczenia z uzasadnieniem.
3. Od orzeczenia sądu okręgowego nie przysługuje kasacja.
4. Do postępowania dyscyplinarnego w zakresie nieuregulowanym w niniejszej ustawie
stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego.”;
16) po art. 75 dodaje się art. 75a – 75n w brzmieniu:
„Art. 75a. 1. Krajowa Rada Komornicza powołuje komisję dyscyplinarną w liczbie
22 członków spośród kandydatów zgłoszonych w liczbie 3 przez radę każdej izby
komorniczej, spośród komorników będących członkami danej izby.
2. Kadencja komisji dyscyplinarnej trwa 4 lata.
3. Spośród członków komisji dyscyplinarnej Krajowa Rada Komornicza powołuje prze-
wodniczącego i wiceprzewodniczącego komisji.
4. Krajowa Rada Komornicza może odwołać przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego
komisji dyscyplinarnej na wniosek co najmniej połowy składu komisji lub na wniosek co
najmniej połowy składu Krajowej Rady Komorniczej.
5. Obsługę komisji dyscyplinarnej zapewnia Krajowa Rada Komornicza.
Art. 75b. 1. Krajowa Rada Komornicza odwołuje członka komisji dyscyplinarnej przed
upływem kadencji, jeżeli:
1) zrzekł się funkcji członka komisji;
2) zostało wszczęte przeciwko niemu postępowanie karne lub dyscyplinarne;

5
3) utracił prawo wykonywania zawodu komornika w wyniku orzeczenia
dyscyplinarnego, orzeczenia sądowego albo odwołania przez Ministra Spra-
wiedliwości;
4) został zawieszony w czynnościach komornika sądowego.
2. W trakcie trwania kadencji skład komisji dyscyplinarnej może być uzupełniony, z tym że
mandat nowego członka wygasa wraz z upływem kadencji komisji dyscyplinarnej.
3. Po upływie kadencji, członkowie komisji dyscyplinarnej pełnią swoją funkcję do
zakończenia prowadzonego przez nich postępowania dyscyplinarnego, chyba że zachodzi
konieczność prowadzenia postępowania dyscyplinarnego od początku.
Art. 75c. Członkowie komisji dyscyplinarnej są niezawiśli w zakresie orzekania.
Art. 75d. 1. Komisja dyscyplinarna rozpoznaje sprawy dyscyplinarne w trzyosobowym
składzie orzekającym.
2. Przewodniczący komisji dyscyplinarnej wyznacza skład orzekający oraz przewodniczącego
składu orzekającego, spośród członków składu orzekającego.
Art. 75e. 1. Przewodniczący komisji dyscyplinarnej kieruje pracami komisji dyscyplinarnej,
a w szczególności wyznacza terminy posiedzeń i przedstawia akta sprawy sądowi
odwoławczemu.
2. W razie nieobecności przewodniczącego komisji dyscyplinarnej jego obowiązki wykonuje
wiceprzewodniczący.
Art. 75f. Stronami postępowania dyscyplinarnego są:
1) wnioskodawca – podmiot, który złożył wniosek o wszczęcie postępowania
dyscyplinarnego;
2) obwiniony – komornik, asesor lub aplikant komorniczy, przeciwko któremu
złożono wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego.
Art. 75g. 1. Obwiniony może korzystać z pomocy obrońcy, którym może być adwokat, radca
prawny albo komornik.
2. Obwiniony może ustanowić najwyżej dwóch obrońców.
Art. 75h. 1. Komisja dyscyplinarna powinna dążyć do tego, aby sprawa została rozpoznana na
pierwszym posiedzeniu.

6
2. Z ważnych powodów przewodniczący może odroczyć posiedzenie na czas nie dłuższy niż
30 dni.
3. Posiedzenie odroczone prowadzi się w dalszym ciągu, chyba że skład komisji
dyscyplinarnej uległ zmianie.
Art. 75i. Rozprawa przed komisją dyscyplinarną odbywa się bez względu na
niestawiennictwo stron prawidłowo powiadomionych o terminie, chyba że strona
usprawiedliwi swoją nieobecność i wniesie o odroczenie rozprawy.
Art. 75j. Protokolantem posiedzenia komisji dyscyplinarnej może być komornik, asesor
komorniczy albo aplikant komorniczy wyznaczony przez przewodniczącego komisji
dyscyplinarnej.
Art. 75k. Jeżeli obwiniony przyznaje się do popełnienia czynu podlegającego
odpowiedzialności dyscyplinarnej, komisja dyscyplinarna, za zgodą stron, może nie
przeprowadzać postępowania dowodowego lub przeprowadzić je częściowo.
Art. 75l. 1. Komisja dyscyplinarna wymierza karę, przewidzianą w ustawie, według swojego
uznania, bacząc, aby jej dolegliwość nie przekraczała stopnia winy obwinionego,
uwzględniając stopień społecznej szkodliwości czynu oraz biorąc pod uwagę cele
zapobiegawcze i wychowawcze, które kara ma osiągnąć w stosunku do obwinionego, a także
potrzeby w zakresie kształtowania świadomości prawnej komorników, asesorów i aplikantów
komorniczych.
2. Wymierzając karę komisja dyscyplinarna uwzględnia w szczególności motywacje i sposób
zachowania się obwinionego, rodzaj i stopień naruszenia ciążących na nim obowiązków,
rodzaj i rozmiar ujemnych następstw czynu, właściwości i warunki osobiste obwinionego
oraz zachowanie się po popełnieniu czynu, a zwłaszcza starania o naprawienie szkody.
Art. 75m. 1. Komisja dyscyplinarna sporządza uzasadnienie orzeczenia w terminie 30 dni od
dnia ogłoszenia orzeczenia.
2. Uzasadnienie orzeczenia doręcza się stronom.
Art. 75n. 1. Odpis prawomocnego orzeczenia komisja dyscyplinarna doręcza Ministrowi
Sprawiedliwości, Krajowej Radzie Komorniczej i radzie właściwej izby komorniczej.
W przypadku asesora komorniczego, odpis prawomocnego orzeczenia przesyła się również
właściwemu prezesowi sądu apelacyjnego.

7
2. Orzeczenie, o którym mowa w ust. 1, rada właściwej izby komorniczej załącza do akt
komornika, asesora lub aplikanta komorniczego.
3. Komisja dyscyplinarna przechowuje akta postępowania dyscyplinarnego przez 10 lat,
licząc od daty uprawomocnienia się orzeczenia dyscyplinarnego.”;
17) w art. 78 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Na uchwałę o zawieszeniu w czynnościach komornika przysługuje zażalenie do Sądu
Okręgowego w Warszawie w terminie 7 dni od dnia doręczenia uchwały.”;
18) art. 78a uchyla się.
Art. 2. Postępowania w sprawie powołania na stanowisko komornika sądowego
i asesora komorniczego oraz wpisu na listę aplikantów komorniczych wszczęte przed dniem
wejścia w
życie niniejszej ustawy toczą się według przepisów dotychczasowych,
z wyłączeniem przepisów dotyczących obowiązku uzyskiwania i sporządzania informacji
o kandydatach przez organy Policji.
Art. 3. Postępowania w sprawach zawieszenia komornika w czynnościach wszczęte
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy toczą się według przepisów dotychczasowych.
Art. 4. Komisja dyscyplinarna powołana przed dniem wejścia w życie ustawy działa
do końca kadencji, na którą została powołana.
Art. 5. Postępowania dyscyplinarne wszczęte przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy, do czasu ich zakończenia w danej instancji, toczą się według przepisów
dotychczasowych.
Art. 6. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
_________________
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 25, poz. 162, Nr 44,
poz. 288, Nr 85, poz. 571 i Nr 112, poz. 769 oraz z 2009 r. Nr 26, poz. 156.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1999 r. Nr 83, poz. 931,
z 2000 r. Nr 50, poz. 580, Nr 62, poz. 717, Nr 73, poz. 852 i Nr 93, poz. 1027, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071
i Nr 106, poz. 1149, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, z 2003 r. Nr 17, poz. 155, Nr 111, poz. 1061 i Nr 130,
poz. 1188, z 2004 r. Nr 51, poz. 514, Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889, Nr 240, poz. 2405 i Nr 264, poz. 2641,
z 2005 r. Nr 10, poz. 70, Nr 48, poz. 461, Nr 77, poz. 680, Nr 96, poz. 821, Nr 141, poz. 1181, Nr 143,
poz. 1203, Nr 163, poz. 1363, Nr 169, poz. 1416 i Nr 178, poz. 1479, z 2006 r. Nr 15, poz. 118, Nr 66,
poz. 467, Nr 95, poz. 659, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1009 i 1013, Nr 167, poz. 1192 i Nr 226,
poz. 1647 i 1648, z 2007 r. Nr 20, poz. 116, Nr 64, poz. 432, Nr 80, poz. 539, Nr 89, poz. 589, Nr 99,
poz. 664, Nr 112, poz. 766, Nr 123, poz. 849 i Nr 128, poz. 903, z 2008 r. Nr 27, poz. 162, Nr 100, poz. 648,
Nr 107, poz. 686, Nr 123, poz. 802, Nr 182, poz. 1133, Nr 208, poz. 1308, Nr 214, poz. 1344, Nr 225,
poz. 1485, Nr 234, poz. 1571 i Nr 237, poz. 1651 oraz z 2009 r. Nr 8, poz. 39 i Nr 20, poz. 104.
8-03-aa

8

U Z A S A D N I E N I E

I. Przedmiot i cel regulacji
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (Dz. U.
z 2006 r. Nr 167, poz. 1191, z późn. zm.) została ostatni raz znowelizowana ustawą z dnia
24 maja 2007 r. o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. Nr 112, poz. 769). Nowela ta w zasadniczej części weszła w życie
z dniem 28 grudnia 2007 r., a w zakresie zmian objętych art. 1 pkt 22 – 23 i pkt 25 – 26,
z dniem 1 stycznia 2008 r.
Ten krótki czas obowiązywania nowych przepisów wykazał, iż zachodzi pilna
konieczność kolejnej nowelizacji ustawy o komornikach sądowych i egzekucji. Nie zawiera
ona bowiem niektórych koniecznych regulacji ustawowych odnoszących się do zastępców
komorników sądowych oraz do postępowania dyscyplinarnego. Ponadto niektóre rozwiązania
związane z trybem powoływania nowych komorników sądowych oraz zawieszania
komorników w czynnościach wymagają usprawnienia procedury w tym zakresie. Niezbędna
była również nowelizacja zasad pobierania opłaty stosunkowej w zakresie jej wysokości
w
nieskomplikowanych sprawach dotyczących dłużników korzystających z szeroko
rozumianych świadczeń społecznych.
II. Założenia projektu ustawy
W szczegółowym ujęciu proponowane rozwiązania przedstawiają się w sposób
następujący:
W nowym art. 4 ust. 2 uregulowana została kwestia pieczęci zastępcy komornika
sądowego. W praktyce zastępcy komorników używają obecnie pieczęci zastępowanego
komornika, przy której zamieszczają dopisek „zastępca” lub, jeżeli zastępcą komornika jest
inny komornik, używa on swojej pieczęci. Praktyka ta wymaga ujednolicenia. Z tego względu
konieczne jest wprowadzenie regulacji dającej zastępcy komornika legitymację prawną do
używania przez niego pieczęci zastępowanego komornika. Taka regulacja nie stoi
w sprzeczności ani z ustawą z dnia 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie
Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 235,
poz. 2000, z późn. zm.), ani z dekretem z dnia 7 grudnia 1955 r. o godle i barwach
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: