Rządowy projekt ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
projekt ustawy dotyczy regulacji w zakresie tworzenia, zadań, zasad finansowania i organizacji funduszy promocji produktów rolno-spożywczych zwanych "funduszami promocji"
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1806
- Data wpłynięcia: 2009-03-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
- data uchwalenia: 2009-05-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 799
1806
zostać pozyskane spośród członków takiej organizacji lub z opłat o charakterze
parafiskalnym. Należy zauważyć, że „zainwestowanie” środków finansowych
funduszy promocji w tego rodzaju działanie może przynieść nawet czterokrotnie
większe środki pochodzące z tego mechanizmu WPR,
3) udzielanie wsparcia finansowego na realizację zadań określonych w art. 2 ust. 2 pkt 1
lit. e, g i h, pkt 2 lit. e – g, pkt 3 lit. e – g, pkt 4 lit. e – g, pkt 5 lit. e – g, pkt 6 lit. e – g
oraz pkt 7 lit. e – g projektu ustawy (badania naukowe, szkolenia oraz realizacja zadań
dotyczących uczestnictwa przedstawicieli krajowych organizacji branżowych,
biorących udział w pracach komitetów różnych organizacji międzynarodowych).
Ponadto pomoc ta może być również przeznaczona, w przypadku Funduszu Promocji
Mleka, na działania mające na celu informowanie o korzyściach płynących
z przeprowadzania oceny wartości użytkowej bydła mlecznego i mięsno-mlecznego. Ocena ta
jest prowadzona zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r.
o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 133, poz. 921,
z późn. zm.). Prowadzenie oceny zapewnia zebranie wiarygodnych, także na rynku
międzynarodowym, danych dotyczących użytkowości i pochodzenia zwierząt, co pozwala
polskim hodowcom na analizę porównawczą w dziedzinie hodowli bydła mlecznego. Wyniki
oceny stanowią podstawę dla hodowców do prowadzenia prac hodowlanych i selekcyjnych
w stadach bydła mlecznego i mięsno-mlecznego. Przeprowadzenie oceny będą potwierdzały
comiesięczne wyniki dotyczące wydajności mlecznej i zdrowotności posiadanych krów
dojnych, co pozwoli rolnikom – hodowcom na optymalizację prowadzonej działalności.
W 2004 r. ponad 80 % polskich krów nie było objętych systemem oceny użytkowości (dla
porównania: we Francji – 30 % poza systemem, w Holandii – 15 %, w Niemczech – 19 %,
w Danii – 8 %). O przydatności takiej oceny świadczy fakt, że w 2004 r. 17,69 % polskich
krów mlecznych objętych oceną użytkowości zapewniło 39,48 % całego skupionego mleka,
co oznacza, iż najwyższą wydajność mają krowy hodowane w gospodarstwach objętych
oceną. W związku z tym, mając na względzie poprawę struktury polskiego mleczarstwa oraz
szeroko rozumianą pomoc dla tego sektora, zasadne jest umieszczenie w celach Funduszu
Promocji Mleka przepisu umożliwiającego wsparcie ze środków Funduszu działań mających
na celu informowanie o korzyściach płynących z przeprowadzania oceny wartości użytkowej
bydła mlecznego i mięsno-mlecznego.
8
Przeznaczanie
środków finansowych funduszy promocji w powyższych normach
zapewni racjonalność ich wydatkowania.
W projekcie ustawy proponuje się powierzyć Prezesowi ARR:
1) dysponowanie środkami funduszy promocji na podstawie uchwał komisji
zarządzających,
2) zapewnienie obsługi prawnej oraz techniczno-biurowej funduszy promocji oraz
komisji zarządzających,
3) sporządzanie sprawozdania z wykonania planu finansowego funduszy promocji.
Prezes ARR będzie miał również prawo do odmowy realizacji uchwał komisji
zarządzających niezgodnych z przepisami prawa.
Za powierzeniem ARR wyżej wymienionych zadań przemawiają następujące
argumenty:
1) Prezes ARR obecnie dysponuje środkami zgromadzonymi na Funduszu Promocji
Mleczarstwa i posiada w związku z tym odpowiednie doświadczenie, niezbędne do
prawidłowej realizacji zadań wynikających z projektowanej ustawy,
2) ARR w myśl obowiązujących przepisów jest jednostką właściwą do administrowania
jednym z mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej „Wsparcie działań promocyjnych
i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych” oraz w ramach działania
„Działania informacyjne i promocyjne” objętego Programem Rozwoju Obszarów
Wiejskich na lata 2007 – 2013. Skupienie w ramach jednej instytucji wszystkich
działań związanych z promocją produktów rolno-spożywczych jest rozwiązaniem
racjonalnym, mającym na względzie optymalizację kosztów administracyjnych oraz
efektywność działań promocyjnych. Ponadto jest to rozwiązanie oczekiwane przez
organizacje zrzeszające przedsiębiorców oraz producentów rolnych, które
wielokrotnie postulowały skupienie wszystkich działań promocyjnych
w jednej instytucji,
3) Rola ARR – jednostki administracji publicznej – ma szczególne znaczenie
w obszarze efektywnego egzekwowania środków na fundusze promocji, gdzie dla
zapewnienia skuteczności zostały wprowadzone narzędzia wynikające
z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. Stosowanie tych
9
przepisów wymaga udziału jednostki administracji publicznej i tego typu działanie nie
powinno być powierzone jednostkom o charakterze niepublicznym.
Mając na względzie dotychczasowe rozwiązania stosowane i sprawdzone oraz
doświadczenie zdobyte podczas administrowania Funduszem Promocji Mleczarstwa,
w projekcie ustawy określono:
1) sposób prowadzenia gospodarki finansowej funduszy promocji, która w świetle
przepisów o finansach publicznych powinna zapewniać jednolitość, jawność
i przejrzystość prowadzonych działań oraz pozostawiać kwestie zarządzania środkami
w gestii komisji zarządzających. W związku z powyższym zaproponowano
wprowadzenie odrębnych dla poszczególnych funduszy promocji zasad
gospodarowania środkami finansowymi oraz planów finansowych, gdzie ustalane
byłyby zadania realizowane w roku finansowym oraz wysokość pomocy finansowej,
2) kwestie związane ze sporządzaniem, oprócz sprawozdania z wykonania planu
finansowego z działalności każdego z funduszy promocji, także sprawozdania
rzeczowego – w związku z faktem, iż fundusze promocji będą odrębnymi instytucjami
–
zasadne jest wprowadzenie obowiązku składania odrębnych sprawozdań
rzeczowych.
Ze względu na racjonalność i zbieżność wydatkowania środków funduszy
w celu wzrostu spożycia produktów rolno-spożywczych realizowanego głównie przez
działania określone w art. 2 ust. 2 pkt 1 – 7 lit. a – e – niezbędne jest istnienie przepisu, by
w corocznych planach finansowych większość środków była przeznaczana właśnie na te
działania. W związku z tym proponuje się, aby na powyższe działania przeznaczać
przynajmniej 90 % kwoty zapisanej w corocznym planie finansowym każdego funduszu.
Pozostała kwota, w wysokości do 10 %, byłaby przeznaczana na finansowanie szkoleń dla
producentów i przetwórców, wspieranie działalności krajowych organizacji branżowych,
biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji
międzynarodowych zajmujących się problemami danego rynku oraz – w przypadku Funduszu
Promocji Mleka – wspieranie działań mających na celu informowanie o korzyściach
płynących z przeprowadzania oceny wartości użytkowej bydła mlecznego i mięsno-
mlecznego, gdyż są to działania, które będą miały najmniejszy wpływ na wzrost spożycia
produktów rolno-spożywczych.
10
Na potrzeby realizacji przez ARR zadań w ramach funduszy promocji produktów
rolno-spożywczych zaproponowano, aby organy administracji publicznej nieodpłatnie
udostępniały z Krajowego Rejestru Sądowego (utworzonego ustawą z dnia 20 sierpnia 1997 r.
o Krajowym Rejestrze Sądowym) oraz z rejestru zakładów, które produkują lub wprowadzają
do obrotu żywność pochodzenia niezwierzęcego i wprowadzają do obrotu produkty
pochodzenia zwierzęcego, nieobjętych urzędową kontrolą organów Inspekcji Weterynaryjnej
(utworzonego ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia)
wykazy podmiotów, których przedmiot działalności został określony w art. 3 ust. 1.
W związku z utworzeniem funduszy promocji produktów rolno-spożywczych należy
dokonać odpowiednich zmian w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego
i organizacji niektórych rynków rolnych. W tym zakresie w projekcie określono, że podmioty
wpłacające na fundusze promocji lub korzystające ze środków tych funduszy podlegają
wpisowi do centralnego rejestru prowadzonego przez ARR.
Zmiany w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów
mlecznych są konsekwencją nowo utworzonego Funduszu Promocji Mleka i uchylają
przepisy dotyczące Funduszu Promocji Mleczarstwa (art. 16 projektu ustawy).
Nowe brzmienie art. 2 w ustawie dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka
i
przetworów mlecznych (art. 16 pkt 2 projektu ustawy) dotyczy wyłącznie zadań
realizowanych przez ARR w ramach mechanizmów WPR, odnośnie do których zastosowanie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych nie jest
możliwe, ze względu na funkcjonowanie odrębnych procedur wymienionych
w prawodawstwie wspólnotowym. Jednocześnie ARR, w związku z obsługą mechanizmów
WPR, będzie obowiązana stosować przepisy ustawy – Prawo zamówień publicznych.
W szczególności dotyczyć to będzie zakupów sprzętu komputerowego, wyposażenia
biurowego oraz innych towarów i usług niezbędnych do obsługi tych mechanizmów.
Przepisy zawarte w projekcie ustawy nie są przepisami technicznymi, dlatego projekt
ustawy nie podlegał notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został zamieszczony
11
na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Od dnia
udostępnienia projektu ustawy w Biuletynie Informacji Publicznej nie zgłoszono
zainteresowania pracami nad projektem ustawy (zgłoszenie w rozumieniu art. 7 wyżej
wymienionej ustawy).
Projekt ustawy znajduje się w programie prac legislacyjnych Rady Ministrów.
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1806
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei