Rządowy projekt ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
projekt ustawy dotyczy regulacji w zakresie tworzenia, zadań, zasad finansowania i organizacji funduszy promocji produktów rolno-spożywczych zwanych "funduszami promocji"
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1806
- Data wpłynięcia: 2009-03-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
- data uchwalenia: 2009-05-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 799
1806
owoce lub warzywa, niebędące zakładami przetwórczymi,
c) członka reprezentującego izby rolnicze, wybranego spośród kandydatów
zgłoszonych przez Krajową Radę Izb Rolniczych;
6) Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego składa się z:
a) 3 członków reprezentujących podmioty prowadzące chów lub hodowlę drobiu
rzeźnego, wybranych spośród kandydatów zgłoszonych przez ogólnokrajowe
organizacje tych podmiotów,
b) 3 członków reprezentujących zakłady prowadzące działalność w zakresie
przetwórstwa mięsa drobiowego oraz przedsiębiorców prowadzących działalność
gospodarczą w zakresie uboju drobiu, nieprowadzących działalności w zakresie
przetwórstwa mięsa drobiowego, wybranych spośród kandydatów zgłoszonych
przez ogólnokrajowe organizacje zrzeszające zakłady prowadzące działalność
w zakresie przetwórstwa mięsa drobiowego oraz przedsiębiorców prowadzących
działalność w zakresie uboju drobiu, nieprowadzących działalności w zakresie
przetwórstwa mięsa drobiowego,
c) członka reprezentującego izby rolnicze, wybranego spośród kandydatów
zgłoszonych przez Krajową Radę Izb Rolniczych;
7) Funduszu Promocji Ryb składa się z:
a) 3 członków reprezentujących podmioty prowadzące działalność w zakresie
połowu ryb śródlądowych lub morskich oraz chowu lub hodowli ryb, wybranych
spośród kandydatów zgłoszonych przez ogólnokrajowe organizacje tych
podmiotów,
b) 3 członków reprezentujących zakłady przetwórcze ryb oraz podmioty skupujące
ryby, niebędące zakładami przetwórczymi, wybranych spośród kandydatów
zgłoszonych przez ogólnokrajowe organizacje zrzeszające zakłady przetwórcze
ryb oraz podmioty skupujące ryby, niebędące zakładami przetwórczymi,
c) członka reprezentującego izby rolnicze, wybranego spośród kandydatów
zgłoszonych przez Krajową Radę Izb Rolniczych.
15
Art. 11. 1. Członków komisji zarządzających powołuje i odwołuje minister właściwy
do spraw rynków rolnych.
2. W skład komisji zarządzających powołuje się osoby, które nie zostały skazane
prawomocnym wyrokiem za przestępstwa przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów,
obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, obrotowi gospodarczemu lub za
przestępstwa skarbowe.
3. Kadencja członków komisji zarządzających trwa cztery lata, licząc od dnia ich
powołania.
4.
Członkowie komisji zarządzających wykonują swoje obowiązki do dnia powołania
ich następców.
5. Minister właściwy do spraw rynków rolnych odwołuje członka komisji
zarządzającej:
1) na wniosek organizacji, która zgłosiła jego kandydaturę;
2) w przypadku jego rezygnacji.
6. Członkostwo w komisji zarządzającej wygasa, jeżeli członek komisji zarządzającej
zmarł lub został skazany za przestępstwo, o którym mowa w ust. 2. Stwierdzenia wygaśnięcia
członkostwa w komisji zarządzającej w przypadku członka, skazanego prawomocnym
wyrokiem za przestępstwo, o którym mowa w ust. 2, dokonuje, na wniosek komisji
zarządzającej danego funduszu promocji, minister właściwy do spraw rynków rolnych.
7. Jeżeli członek komisji zarządzającej został odwołany albo wygasło jego
członkostwo, minister właściwy do spraw rynków rolnych dokonuje w to miejsce powołania
uzupełniającego spośród kandydatów zgłoszonych przez organizację, która zgłosiła
kandydaturę odwołanego członka lub członka, którego członkostwo wygasło.
8. Kadencja członka komisji zarządzającej powołanego w drodze powołania
uzupełniającego upływa wraz z kadencją członka, o którym mowa w ust. 5 lub 6.
9. Komisje zarządzające działają na podstawie regulaminu określającego
w szczególności sposób reprezentowania tej komisji, częstotliwość i tryb zwoływania jej
posiedzeń oraz tryb podejmowania przez nią uchwał.
10. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia,
tryb zgłaszania przez ogólnokrajowe organizacje, o których mowa w art. 10, kandydatów na
16
członków komisji zarządzających oraz sposób ich wyboru, mając na uwadze zapewnienie
reprezentatywności tych komisji oraz powołanie do ich składu osób o doświadczeniu
w zakresie danej branży.
Art. 12. 1. Do zadań komisji zarządzających należy:
1) reprezentowanie interesów branż, których dotyczą fundusze promocji, wobec ministra
właściwego do spraw rynków rolnych, innych organów administracji publicznej oraz
Prezesa Agencji w zakresie wynikającym z ustawy;
2) ustalanie zasad gospodarowania środkami finansowymi danego funduszu promocji
określających w szczególności szczegółowe warunki i tryb przedkładania propozycji
programów promocyjnych i informacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 i 2;
3) ustalenie planu finansowego danego funduszu promocji w zakresie realizacji celów,
o których mowa w art. 2;
4) sporządzenie sprawozdania rzeczowego danego funduszu promocji;
5) uchwalenie regulaminu danej komisji.
2. Komisje zarządzające podejmują uchwały.
3. Komisje zarządzające mogą ustalić, jakie zadania będą wspólnie finansowane ze
środków poszczególnych funduszy promocji.
Art. 13. 1. Komisje zarządzające przekazują ministrowi właściwemu do spraw rynków
rolnych:
1) regulamin danej komisji;
2) zasady gospodarowania środkami finansowymi danego funduszu promocji
i plany finansowe danego funduszu promocji w zakresie realizacji celów,
o których mowa w art. 2;
3) sprawozdania rzeczowe i sprawozdania z wykonania planu finansowego funduszy
promocji.
17
2. Dokumenty, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 oraz art. 12 ust. 1 pkt 2 – 4, są
udostępniane przez Prezesa Agencji w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji.
Art. 14. Na potrzeby realizacji przez Agencję zadań w ramach funduszy promocji są
udostępniane następujące informacje:
1) z Krajowego Rejestru Sądowego utworzonego ustawą z dnia 20 sierpnia 1997 r.
o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1186 oraz
z 2008 r. Nr 141, poz. 888) – wykazy podmiotów, których przedmiot działalności
został określony w art. 3 ust. 1, obejmujące:
a) nazwę lub firmę, pod którą działa podmiot,
b) oznaczenie formy prawnej podmiotu,
c) jego siedzibę i adres podmiotu,
d) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu;
2) z rejestru zakładów, które produkują lub wprowadzają do obrotu żywność
pochodzenia niezwierzęcego i wprowadzają do obrotu produkty pochodzenia
zwierzęcego, nieobjętych urzędową kontrolą organów Inspekcji Weterynaryjnej
utworzonego ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia
(Dz. U. Nr 171, poz. 1225 oraz z 2008 r. Nr 214, poz. 1346, Nr 223, poz. 1463
i Nr 234, poz. 1570) – wykazy podmiotów, których przedmiot działalności został
określony w art. 3 ust. 1, obejmujące:
a) imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres tego
podmiotu,
b) w przypadku osoby fizycznej – numer ewidencyjny powszechnego
elektronicznego systemu ewidencji ludności (PESEL), jeżeli numer taki został
nadany,
c) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu, jeżeli numer taki został nadany.
Art. 15. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego
i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702,
18
z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100) wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 20 w ust. 1 w pkt 2 część wspólna wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„ – uczestniczących w mechanizmach administrowanych przez Agencję, w tym
dotyczących Wspólnej Polityki Rolnej;”;
2) w art. 22:
a) w ust. 1 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) wpłacający na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych,
o których mowa w ustawie z dnia .................. o funduszach promocji
produktów rolno-spożywczych (Dz. U. Nr , poz. ), lub korzystający ze
środków tych funduszy”,
b) dodaje się ust. 9 w brzmieniu:
„9. Przepisów ust. 6 i 6a nie stosuje się do przedsiębiorców, o których mowa
w ust. 1 pkt 3.”.
Art. 16. W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka
i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 11, poz. 65) wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 1 uchyla się pkt 2 i 3;
2) art. 2 otrzymuje brzmienie:
„Art. 2. Do realizacji przez Agencję Rynku Rolnego, zwaną dalej „Agencją”,
zadań wymienionych w przepisach określonych w załączniku, nie stosuje się
przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów oraz przepisów
o zamówieniach publicznych.”;
3) w art. 46:
a) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) ze środków finansowych pochodzących z Funduszu Promocji Mleka
przewidzianych w planie finansowym tego Funduszu – w przedszkolach
i szkołach, z wyłączeniem szkół podstawowych i wyższych;”,
19
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1806
› Pobierz plik