Rządowy projekt ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
projekt ustawy dotyczy regulacji w zakresie tworzenia, zadań, zasad finansowania i organizacji funduszy promocji produktów rolno-spożywczych zwanych "funduszami promocji"
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1806
- Data wpłynięcia: 2009-03-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
- data uchwalenia: 2009-05-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 799
1806
5. Uprawnienia organów podatkowych określone w ustawie, o której mowa
w ust. 4, przysługują:
1) Prezesowi Agencji jako organowi pierwszej instancji;
2) ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych jako organowi odwoławczemu od
decyzji Prezesa Agencji.
6. Do egzekucji należności przypadających na rzecz danego funduszu promocji od
podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 2, stosuje się przepisy
o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Art. 7. 1. rodki finansowe funduszy promocji są gromadzone na wyodrębnionym dla
każdego z funduszy promocji rachunku Agencji.
2. Dochodami funduszy promocji są:
1) wpłaty, o których mowa w art. 3 ust. 1;
2) odsetki bankowe od środków pieniężnych gromadzonych na rachunku bieżącym
danego funduszu promocji oraz z tytułu oprocentowania lokat;
3) darowizny i zapisy.
3.
rodki finansowe funduszy promocji nie są środkami publicznymi
w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.
Art. 8. 1. Gospodarka finansowa każdego z funduszy promocji jest prowadzona na
podstawie:
1) zasad gospodarowania środkami finansowymi danego funduszu promocji;
2) planu finansowego danego funduszu promocji.
2. W zasadach gospodarowania środkami finansowymi danego funduszu promocji
określa się:
1) sposób sporządzania planu finansowego, uwzględniający cele realizowane przez ten
fundusz oraz zakres informacji, o których mowa w ust. 3;
2) wysokość wsparcia finansowego na realizację zadań określonych w planie
finansowym tego funduszu, wyrażoną procentowo.
10
3. Plan finansowy danego funduszu promocji zawiera informacje o:
1) stanie tego funduszu na początek i na koniec roku, obejmującym środki finansowe,
należności i zobowiązania;
2) dochodach;
3) zadaniach realizowanych w danym roku finansowym;
4) maksymalnej kwocie środków finansowych przeznaczonych na realizację
poszczególnych zadań.
4. Rokiem finansowym funduszy promocji jest rok kalendarzowy.
5. Plany finansowe funduszy promocji są uchwalane na każdy rok finansowy, nie
później niż do dnia 30 listopada roku poprzedzającego dany rok finansowy.
6. Rok finansowy funduszy promocji jest zamykany sprawozdaniem:
1) z wykonania planu finansowego, sporządzonym nie później niż do ostatniego dnia
drugiego miesiąca następującego po zakończeniu roku finansowego;
2) rzeczowym sporządzonym nie później niż do ostatniego dnia trzeciego miesiąca
następującego po zakończeniu roku finansowego.
7. Sprawozdanie rzeczowe zawiera w szczególności:
1) zestawienie zaplanowanych i zrealizowanych zadań;
2) termin zrealizowanych zadań;
3) ocenę merytoryczną zrealizowanych zadań.
Art. 9. 1. rodki finansowe funduszy promocji służące realizacji celów,
o których mowa w art. 2 ust. 1, mogą zostać przeznaczone na:
1) finansowanie lub współfinansowanie programów promocyjnych i informacyjnych;
2) współfinansowanie programów promocyjnych i informacyjnych kwalifikujących się
do uzyskania na ich realizację wsparcia ze środków Unii Europejskiej;
3) udzielanie wsparcia finansowego na realizację zadań określonych w art. 2 ust. 2 pkt 1
lit. e, g i h, pkt 2 lit. e – g, pkt 3 lit. e – g, pkt 4 lit. e – g, pkt 5 lit. e – g, pkt 6 lit. e – g
oraz pkt 7 lit. e – g.
11
2.
O
środki funduszy promocji mogą się ubiegać:
1) organizacje zrzeszające producentów rolnych lub przetwórców produktów rolno-
-spożywczych mających miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium
Rzeczpospolitej Polskiej, którzy produkują lub dokonują obrotu:
a) mlekiem lub przetworami mlecznymi – w przypadku Funduszu Promocji Mleka,
b) świniami, mięsem wieprzowym lub jego przetworami – w przypadku Funduszu
Promocji Mięsa Wieprzowego,
c) bydłem, mięsem wołowym, końmi, mięsem końskim, owcami, mięsem owczym
lub przetworami z tego mięsa – w przypadku Funduszu Promocji Mięsa
Wołowego, Końskiego i Owczego,
d) zbożem lub przetworami zbożowymi – w przypadku Funduszu Promocji Ziarna
Zbóż i Przetworów Zbożowych,
e) owocami lub warzywami lub ich przetworami – w przypadku Funduszu Promocji
Owoców i Warzyw,
f) drobiem, mięsem drobiowym lub jego przetworami – w przypadku Funduszu
Promocji Mięsa Drobiowego,
g) rybami lub ich przetworami – w przypadku Funduszu Promocji Ryb;
2) organizacje branżowe lub międzybranżowe zrzeszające producentów lub przetwórców
produktów rolno-spożywczych, inne niż organizacje określone w pkt 1, jeżeli ich cele
statutowe są zgodne z celami funduszy promocji, o których mowa w art. 2;
3. Do podmiotów wykorzystujących środki funduszy promocji mają zastosowanie
przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r.
Nr 223, poz. 1655, z 2008 r. Nr 171, poz. 1058, Nr 220, poz. 1420 i Nr 227, poz. 1505 oraz
z 2009 r. Nr 19, poz. 101).
4. Wysokość wsparcia finansowego na realizację zadań określonych w art. 2 ust. 2
pkt 1 lit. f – h, pkt 2 lit. f i g, pkt 3 lit. f i g, pkt 4 lit. f i g, pkt 5 lit. f i g, pkt 6 lit. f
i g, pkt 7 lit. f i g nie może przekroczyć 10 % maksymalnej kwoty środków finansowych
przeznaczonych na realizację wszystkich zadań funduszu promocji w danym roku
finansowym.
12
5. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki i tryb udzielania wsparcia finansowego, o którym mowa w ust. 1, mając
na względzie zapewnienie efektywnej realizacji celów funduszy promocji określonych
w art. 2.
Art. 10. Dla każdego z funduszy promocji tworzy się komisję zarządzającą,
w skład której wchodzi 7 członków, przy czym komisja zarządzająca:
1) Funduszu Promocji Mleka składa się z:
a) 3 członków reprezentujących dostawców hurtowych lub bezpośrednich,
w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka
i przetworów mlecznych, wybranych spośród kandydatów zgłoszonych przez
ogólnokrajowe organizacje zrzeszające dostawców hurtowych lub bezpośrednich,
b) 3 członków reprezentujących podmioty skupujące mleko i zakłady prowadzące
działalność w zakresie przetwórstwa mleka, niebędące podmiotami skupującymi,
wybranych spośród kandydatów zgłoszonych przez ogólnokrajowe organizacje
zrzeszające zakłady przetwórcze oraz podmioty skupujące, niebędące zakładami
przetwórczymi,
c) członka reprezentującego izby rolnicze, wybranego spośród kandydatów
zgłoszonych przez Krajową Radę Izb Rolniczych;
2) Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego składa się z:
a) 3 członków reprezentujących podmioty prowadzące chów lub hodowlę świń,
wybranych spośród kandydatów zgłoszonych przez ogólnokrajowe organizacje
tych podmiotów,
b) 3 członków reprezentujących zakłady prowadzące działalność w zakresie
przetwórstwa mięsa oraz przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą
w zakresie uboju świń niebędących zakładami przetwórczymi, wybranych spośród
kandydatów zgłoszonych przez ogólnokrajowe organizacje zrzeszające zakłady
przetwórcze oraz przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą
w zakresie uboju świń, niebędących zakładami przetwórczymi,
c) członka reprezentującego izby rolnicze, wybranego spośród kandydatów
zgłoszonych przez Krajową Radę Izb Rolniczych;
13
3) Funduszu Promocji Mięsa Wołowego, Końskiego i Owczego składa się z:
a) 3 członków reprezentujących podmioty prowadzące chów lub hodowlę bydła
rzeźnego, koni rzeźnych lub owiec, wybranych spośród kandydatów zgłoszonych
przez ogólnokrajowe organizacje tych podmiotów,
b) 3 członków reprezentujących zakłady prowadzące działalność w zakresie
przetwórstwa mięsa oraz przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą
w zakresie uboju bydła, koni oraz owiec, niebędących zakładami przetwórczymi,
wybranych spośród kandydatów zgłoszonych przez ogólnokrajowe organizacje
zrzeszające zakłady przetwórcze oraz przedsiębiorców prowadzących działalność
gospodarczą w zakresie uboju bydła, koni oraz owiec, niebędących zakładami
przetwórczymi,
c) członka reprezentującego izby rolnicze, wybranego spośród kandydatów
zgłoszonych przez Krajową Radę Izb Rolniczych;
4) Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych składa się z:
a) 3 członków reprezentujących producentów zbóż, powołanych spośród kandydatów
zgłoszonych przez ogólnokrajowe organizacje tych producentów,
b) 3 członków reprezentujących zakłady przetwórcze zbóż oraz podmioty skupujące
zboża, niebędące zakładami przetwórczymi, wybranych spośród kandydatów
zgłoszonych przez ogólnokrajowe organizacje zrzeszające zakłady przetwórcze
zbóż oraz podmioty skupujące zboża, niebędące zakładami przetwórczymi,
c) członka reprezentującego izby rolnicze, wybranego spośród kandydatów
zgłoszonych przez Krajową Radę Izb Rolniczych;
5) Funduszu Promocji Owoców i Warzyw składa się z:
a) 3 członków reprezentujących producentów owoców lub warzyw, wybranych
spośród kandydatów zgłoszonych przez ogólnokrajowe organizacje tych
producentów,
b) 3 członków reprezentujących zakłady przetwórcze owoców lub warzyw oraz
podmioty skupujące owoce lub warzywa, niebędące zakładami przetwórczymi,
wybranych spośród kandydatów zgłoszonych przez ogólnokrajowe organizacje
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1806
› Pobierz plik