eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych

Rządowy projekt ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych

projekt ustawy dotyczy regulacji w zakresie tworzenia, zadań, zasad finansowania i organizacji funduszy promocji produktów rolno-spożywczych zwanych "funduszami promocji"

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1806
  • Data wpłynięcia: 2009-03-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
  • data uchwalenia: 2009-05-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 799

1806

d) badania rynkowe dotyczące spożycia mięsa drobiowego oraz jego przetworów,
e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mięsa
drobiowego oraz jego przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,
f) szkolenia producentów i przetwórców mięsa drobiowego,
g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli,
biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów
organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów
tych organizacji, zajmujących się problemami rynku mięsa drobiowego;
7) Fundusz Promocji Ryb wspiera:
a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, ryb
oraz ich przetworów,
b) działania mające na celu promocję spożycia ryb i ich przetworów,
c) udział w wystawach i targach związanych z połowem, chowem, hodowlą lub
przetwórstwem ryb,
d) badania rynkowe dotyczące spożycia ryb i ich przetworów,
e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości ryb oraz ich
przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,
f) szkolenia producentów i przetwórców ryb,
g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli,
biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów
organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów
tych organizacji, zajmujących się problemami rynku ryb.

Art. 3. 1. Wpłaty na fundusze promocji są naliczane, w wysokości 0,1 % wartości
w cenie netto, od następujących rzeczy ruchomych, będących przedmiotem czynności
podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług:
1) mleko,
2) świnie żywe,
3) bydło żywe,

5
4) konie,
5) owce żywe,
6) zboża,
7) owoce i warzywa,
8) drób żywy,
9) ryby
– zwanych dalej „towarami”.
2. Do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na:
1) Fundusz Promocji Mleka są obowiązane podmioty prowadzące działalność
gospodarczą w zakresie przetwórstwa mleka;
2) Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego są obowiązani:
a) przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju świń,
b) przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług
w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.2)), zwanej dalej „ustawą o VAT”, którzy
prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wywozu poza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej żywych świń;
3) Fundusz Promocji Mięsa Wołowego, Końskiego i Owczego są obowiązani:
a) przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju bydła,
cieląt, koni, jagniąt lub owiec,
b) przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług
w rozumieniu ustawy o VAT, którzy prowadzą działalność gospodarczą
w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej żywych zwierząt,
o których mowa w lit. a;
4) Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych są obowiązani
przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa na cele
konsumpcyjne zbóż, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 4 lit. a;
5) Fundusz Promocji Owoców i Warzyw są obowiązani przedsiębiorcy będący
podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, którzy:

6
a) skupują owoce lub warzywa od podmiotów, o których mowa w art. 2 pkt 19
ustawy o VAT, w celu ich przetworzenia lub odsprzedaży,
b) wytwarzają owoce i warzywa;
6) Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego są obowiązani:
a) przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju drobiu,
b) przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług
w rozumieniu ustawy o VAT, którzy prowadzą działalność gospodarczą
w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej żywych zwierząt,
o których mowa w lit. a;
7) Fundusz Promocji Ryb są obowiązani przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od
towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, którzy:
a) skupują ryby od podmiotów, o których mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, w
celu ich przetworzenia lub odsprzedaży,
b) prowadzą działalność w zakresie połowu ryb w wodach śródlądowych lub
morskich,
c) prowadzą działalność w zakresie chowu lub hodowli ryb.
3. Wpłaty na fundusze promocji są naliczane i pobierane od podmiotów, które
zbywają towary na rzecz podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 – 4, pkt 5 lit. a, pkt 6
oraz pkt 7 lit. a.
4. Podmioty, o których mowa w:
1) ust. 2 pkt 1 – 4, pkt 5 lit. a, pkt 6 oraz pkt 7 lit. a:
a) naliczają i pobierają od podmiotów, które zbywają na ich rzecz towary, wpłaty na
fundusze promocji z należności za te towary na podstawie faktur, nie później niż
w terminie 14 dni od dnia ich wystawienia,
b) potwierdzają, w formie pisemnego oświadczenia, naliczenie i pobranie wpłat na
fundusze promocji, które zawiera w szczególności:
- nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko, miejsce zamieszkania

i adres podmiotu obowiązanego do wpłat na dany fundusz promocji oraz
podmiotu, od którego naliczono i pobrano tę wpłatę,

7
- określenie wartości i rodzaju towaru, stanowiącego podstawę wpłaty,
- kwotę pobraną z tytułu wpłaty na dany fundusz promocji za zbyty towar;
2) ust. 2 pkt 5 lit. b, naliczają i przekazują należne wpłaty na fundusze promocji na
podstawie faktur za zbyte przez nie towary, o których mowa w ust. 1 pkt 7;
3) ust. 2 pkt 7 lit. b i c, naliczają i przekazują należne wpłaty na fundusze promocji na
podstawie faktur za zbyte przez nie towary, o których mowa w ust. 1 pkt 9.
5. Wpłat na fundusze promocji nie nalicza się i nie pobiera od towarów określonych
w ust. 1, stanowiących przedmiot wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu
przepisów ustawy o VAT.
6. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy wykaz towarów, od których są naliczane, pobierane, przekazywane i wpłacane
wpłaty na fundusze promocji, mając na względzie zapewnienie efektywnej realizacji wpłat na
fundusze promocji i z uwzględnieniem przepisów ustawy o VAT i przepisów w sprawie
Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Art. 4. 1. Prezes Agencji Rynku Rolnego, zwanej dalej „Agencją”:
1) dysponuje środkami funduszy promocji na podstawie uchwał komisji zarządzających;
2) zapewnia obsługę prawną oraz techniczno-biurową funduszy promocji oraz komisji
zarządzających;
3) sporządza sprawozdania z wykonania planu finansowego funduszy promocji;
4) odmawia realizacji uchwał komisji zarządzających niezgodnych z przepisami prawa.

2. Do postępowań w sprawach indywidualnych, rozstrzyganych przez Prezesa Agencji
w drodze decyzji administracyjnych, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania
administracyjnego, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Art. 5. 1. Koszty związane z realizacją przez Agencję zadań, o których mowa w art. 4
ust. 1 pkt 2, są pokrywane ze środków funduszy promocji. Wysokość tych kosztów nie może
przekroczyć 3,5 % rocznych wpływów na poszczególne fundusze promocji.

8
2. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia,
rodzaje kosztów związanych z realizacją przez Agencję zadań,
o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2, pokrywanych ze środków funduszy promocji oraz
sposób i warunki przekazywania i rozliczania tych środków, mając na względzie zapewnienie
prawidłowej obsługi funduszy promocji oraz zasady gospodarki finansowej Agencji.

Art. 6. 1. Podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 2:
1) składają Prezesowi Agencji deklaracje, w których wykazują wysokość zobowiązania
na rzecz danego funduszu promocji, z wyszczególnieniem odrębnie kwoty naliczonej
i kwoty pobranej, za okresy kwartalne, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego
po każdym kolejnym kwartale;
2) bez wezwania Prezesa Agencji, obliczają kwotę należną z tytułu naliczenia wpłaty na
rzecz danego funduszu promocji i przekazują tę kwotę w wysokości za okresy
kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po danym kwartale.

2. Deklaracje, o których mowa w ust. 1 pkt 1, są składane na formularzach
opracowanych i udostępnionych przez Agencję i zawierają w szczególności:
1) nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres podmiotu
naliczającego, pobierającego i przekazującego wpłaty na dany fundusz promocji oraz
numer rejestracyjny w centralnym rejestrze przedsiębiorców, o którym mowa
w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji
niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702, z 2008 r. Nr 227,
poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100);
2) określenie ilości lub wartości towaru, stanowiących podstawę wpłaty;
3) kwotę należną z tytułu wpłaty na dany fundusz promocji za określony kwartał.
3.
Jeżeli wysokość zobowiązania za dany kwartał nie przekracza pięciokrotnie
wysokości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, zobowiązanie to zalicza się
na poczet zobowiązania za kolejny kwartał. Przepis ust. 1 pkt 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

4. Do wpłat i podmiotów, o których mowa w art. 3, stosuje się odpowiednio przepisy
działu III i VI ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r.
Nr 8, poz. 60, z późn. zm.3)).

9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: