Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o dozorze technicznym
- projekt dotyczy wdrożenia dyrektywy Parlamentu UE i Rady w zakresie wymogów technicznych dla statków żeglugi śródlądowej - wprowadzenia wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej i określenia zasad i trybu wydawania tego dokumentu
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1775
- Data wpłynięcia: 2009-03-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o dozorze technicznym
- data uchwalenia: 2009-05-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 98, poz. 818
1775
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie w sprawie sposobu i zakresu
przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach a także
opłat i sposobu ich uiszczania za czynności inspekcyjne, stanowi wykonanie delegacji
ustawowej, zawartej w art. 34c ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze
śródlądowej.
Rozporządzenie określa:
1) skład i kwalifikacje komisji inspekcyjnej;
2) sposób i zakres przeprowadzania inspekcji technicznych;
3) rodzaje i wzory dokumentów stosowanych w tych sprawach;
4) wysokość i sposób uiszczania opłat za czynności inspekcyjne.
Dyrektywa 2006/87/WE weszła w życie w dniu jej publikacji w Dzienniku
Urzędowym UE tj. w dniu 30 grudnia 2006 r. Państwa członkowskie posiadające śródlądowe
drogi wodne mają obowiązek wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i
administracyjne niezbędne do wykonania tej dyrektywy w dwa lata od daty jej wejścia w
życie tj. z dniem 30 grudnia 2008 r.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr
239, poz. 2039, z późn. zm.), projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji.
03/03si
17
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1)
z dnia ............
w sprawie sposobu upoważniania podmiotów do wykonywania czynności z zakresu
inspekcji technicznych 2)
Na podstawie art. 34d ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej
(Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z 2007 r. Nr 123, poz. 846 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r.
Nr 171, poz. 1057 oraz z 2009 r. Nr…, poz…) zarządza się, co następuje:
§ 1. Przepisy rozporządzenia określają sposób upoważniania podmiotów do wykonywania
czynności inspekcyjnych statków.
§ 2.1 Podmiot ubiegający się o upoważnienie powinien spełniać kryteria określone w
załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2. Podmiot ubiegający się o upoważnienie, składa do ministra właściwego do spraw
transportu, pisemny wniosek określający zakres upoważnienia.
3. Do wniosku o upoważnienie powinny być dołączone dokumenty potwierdzające spełnienie
przez podmiot kryteriów, o których mowa w ust. 1.
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenia dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień:
1) dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiającej
wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i uchylającej dyrektywę Rady 82/714/EWG
(Dz. Urz. UE L 389 z 30.12.2006, str. 1);
2) dyrektywy 2006/137/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. zmieniającej
dyrektywę 2006/87/WE ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej (Dz. Urz.
UE L 389 z 30.12.2006, str. 261);
3) dyrektywy Rady 2008/59/WE z dnia 12 czerwca 2008 r. dostosowującej dyrektywę 2006/87/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej w związku
z przystąpieniem Republiki Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 166 z 27.06.2008,
str. 31);
4) dyrektywy Komisji 2008/87/WE z dnia 22 września 2008 r. zmieniającej dyrektywę 2006/87/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej
(Dz. Urz. UE L 255 z 23.09.2008, str. 5).
§ 3. 1.Upoważnienia podmiotu do wykonywania przeglądów technicznych dokonuje minister
właściwy do spraw transportu w drodze decyzji.
2. Zakres upoważnienia określa się w umowie wskazując w szczególności zakres
upoważnienia i sposób sprawowania nadzoru nad podmiotem w zakresie powierzonych
zadań.
3. Zasady prowadzenia (sprawowania) nadzoru są określone w załączniku nr 2 do
rozporządzenia. Zasady te mogą być rozszerzone w umowie.
§ 4. Upoważnienie bądź odmowa jego udzielenia powinny nastąpić w okresie nie
przekraczającym 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w § 2 ust. 2.
§ 5.1.Minister właściwy do spraw transportu może zawiesić upoważnienie podmiotu w
wypadku stwierdzenia, że działanie tego podmiotu stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa
żeglugi i środowiska.
2. Zawieszenie upoważnienia następuje w drodze decyzji.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia………(poz……..)
Załącznik nr
1
KRYTERIA, KTÓRE POWINIEN SPEŁNIAĆ PODMIOT UBIEGAJ CY SI O
UPOWA NIENIE
I. Kryteria ogólne
1. Podmiot powinien:
1) posiadać udokumentowane rozległe doświadczenie i szeroką praktykę w sprawowaniu nadzoru
nad stanem technicznym statków;
2) zatrudniać kadrę techniczną zapewniającą prawidłową obsługę nadzorowanych statków;
3) posiadać wyczerpujący zbiór przepisów technicznych dotyczących nadzoru nad stanem
technicznym statków budowy, publikować te przepisy oraz ciągle je udoskonalać i rozwijać;
4) posiadać przepisy techniczne dotyczące budowy statków zapewniające niezbędny poziom
bezpieczeństwa, prowadzenia nadzoru nad budową i nadzoru podczas eksploatacji statków
które zapewniają, że objęte nimi statki spełniają wymagania dyrektyw, międzynarodowych
konwencji i przepisów państwowych dotyczących bezpieczeństwa i ochrony środowiska,
publikować te przepisy i ciągle je doskonalić i rozwijać;
5) prowadzić rejestr nadzorowanych statków i corocznie go publikować lub prowadzić taki rejestr
w ogólnodostępnej formie elektronicznej;
6) prowadzić archiwum dokumentacji, raportów i sprawozdań z przeprowadzonych nadzorów i
inspekcji nad budową i eksploatacją statków.
2. Podmiot nie może być kontrolowany przez właścicieli i armatorów statków, stocznie
lub inne zakłady zaangażowane handlowo przy produkcji, wyposażaniu, naprawach i
eksploatacji statków i nie może być w jakikolwiek sposób związany z nimi, a jego dochody
nie mogą w sposób istotny być zależne wyłącznie od jednego przedsiębiorstwa handlowego.
3. Podmiot nie może wykonywać ustawowych zadań, jeżeli są one identyczne lub
związane zależnościami zawodowymi z osobą właściciela lub armatora statków lub gdy kadra
zarządzająca instytucji jest powiązana zależnościami rodzinnymi, osobistymi lub
zawodowymi z osobą właściciela lub armatora statków. Powyższe warunki odnoszą się
również odpowiednio do inspektorów zatrudnionych przez ten podmiot.
II. Kryteria szczegółowe
1. Podmiot powinien dysponować odpowiednią kadrą techniczną, zarządzającą,
wspomagającą i badawczą, przy ogólnym poziomie zatrudnienia proporcjonalnym do
realizowanych zadań i liczby nadzorowanych statków, zapewniającą ponadto zdolność
podmiotu do doskonalenia i rozwoju przepisów technicznych i zasad prowadzenia
(sprawowania) nadzoru technicznego.
2. Funkcjonowanie podmiotu powinno być regulowane postanowieniami określonego
przez niego kodeksu etycznego.
3. Podmiot powinien być:
1) zarządzany i administrowany w sposób zapewniający poufność informacji wymaganych przez
administrację;
2) przygotowany do przekazywania określonych informacji o statku właściwemu terytorialnie
organowi administracji żeglugi śródlądowej.
4. Zarząd podmiotu powinien opracować i udokumentować politykę i cele w zakresie
jakości oraz zapewnić, żeby były one zrozumiałe, wdrożone i realizowane na każdym
szczeblu organizacyjnym tego podmiotu. Polityka instytucji powinna nawiązywać do
realizacji celów i wskaźników w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa żeglugi.
5. Podmiot opracowuje, wdraża i utrzymuje efektywny wewnętrzny system jakości
oparty na wymaganiach odpowiednich Norm Europejskich, Polskich Norm lub
odpowiadającym im normom państw członkowskich Unii Europejskiej. System ten powinien
zapewniać w szczególności:
1) Systematyczne opracowywanie i aktualizowanie przepisów technicznych i zasad prowadzenia
(sprawowania) nadzoru technicznego;
2) przestrzeganie przepisów technicznych i zasad prowadzenia (sprawowania) nadzoru
technicznego oraz funkcjonowanie wewnętrznego systemu kontroli jakości usług w zakresie
tych przepisów;
3) spełnienie wymogów działalności, do której prowadzenia jest uprawniony, oraz
funkcjonowanie wewnętrznego systemu kontroli jakości usług;
4) istnienie określonego i udokumentowanego zakresu obowiązków i uprawnień oraz wzajemnych
relacji personelu pracującego w tym systemie;
5) wykonywanie wszystkich czynności w warunkach kontrolowanych;
6) istnienie systemu kontroli działalności inspektorów oraz kadry technicznej i administracyjnej
zatrudnionej bezpośrednio przez podmiot;
7) realizację głównych obowiązków, do pełnienia których podmiot jest upoważniony,
bezpośrednio lub pod nadzorem własnych inspektorów lub inspektorów innej upoważnionej
instytucji na podstawie umowy. Podmiot zapewnia posiadanie przez inspektorów rozległej
wiedzy o poszczególnych typach statków, co do których wykonują ustawowe zadania - w
odniesieniu do poszczególnych przeglądów oraz w zakresie mających zastosowanie
odpowiednich wymagań;
8) realizację systemu kwalifikacji, nadawania i potwierdzania kompetencji inspektorów oraz
ciągłej aktualizacji ich wiedzy;
9) prowadzenie i archiwizowanie w określonych warunkach dokumentacji potwierdzającej
spełnianie wymaganych norm w zakresie świadczonych usług, a także efektywnego działania
wewnętrznego systemu jakości;
10) planowanie, przeprowadzanie i dokumentowanie wewnętrznych audytów potwierdzających
działanie każdej komórki organizacyjnej zgodnie z wewnętrznym systemem jakości;
11) funkcjonowanie przejrzystego i bezpośredniego zakresu odpowiedzialności i kontroli
pomiędzy komórkami centralnymi i regionalnymi oraz ich inspektorami.
6. Wewnętrzny system jakości podmiotu jest zatwierdzony przez niezależny organ
certyfikujący, uznany przez administrację państwa, na terenie którego podmiot ma swoją
siedzibę.
7. Podmiot zapewnia możliwość uczestnictwa przedstawicieli organów administracji
śródlądowej oraz zainteresowanych stron w pracach nad tworzeniem i rozwojem norm i
przepisów technicznych.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1775
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei