Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o dozorze technicznym
- projekt dotyczy wdrożenia dyrektywy Parlamentu UE i Rady w zakresie wymogów technicznych dla statków żeglugi śródlądowej - wprowadzenia wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej i określenia zasad i trybu wydawania tego dokumentu
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1775
- Data wpłynięcia: 2009-03-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o dozorze technicznym
- data uchwalenia: 2009-05-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 98, poz. 818
1775
Załącznik nr 3
WYSOKO Ć OPŁAT POBIERANYCH ZA DOKONANIE INSPEKCJI TECHNICZNEJ
STATKU
Opłata
Pkt Rodzaj
statku
(w j.t.)
Statki towarowe bez napędu
1. do 500 t
125
2. od 500 t do 1500 t
205
3. od 1500 t
305
4. barki motorowe
jak za barki bez napędu + 65
odpowiednio jak za statki towarowe bez napędu
5. zbiornikowce
lub barki motorowe + 50
Holowniki, pchacze
6. do 500 kW
170
7. dd 500 do 1500 kW
320
8. powyżej 1500 kW
425
Małe statki motorowe i żaglowe także łodzie bez
silników w zależności od wyporności
9. do 60 m3
170
10. powyżej 60 m3
320
Urządzenia pływające (LxBxT)
11. bez maszyn
125 + 0,15 za każdy 1m3
12. z maszynami
jak urządzenia pływające bez maszyn + 90
13. statki do połowu ryb z napędem (LxBxT)
105 + 0,10 za każdy 1m3
Promy motorowe
14. Do 75 osób
170 + 2 za każdą tonę nośności
15. Od 75 do 400 osób
250 + 2 za każdą tonę nośności
Statki pasażerskie
16. do 75 osób
170
12
17. od 75 do 400 osób
250
18. powyżej 400 osób
320
Statki kabinowe (hotelowce)
19. do 75 osób
320
20. Powyżej 75 osób
485
Opłata za każdą rozpoczętą godzinę i za
Pkt Opłaty za czas trwania inspekcji technicznych
każdego eksperta komisji inspekcyjnej
Przegląd, inspekcja, kontrola, próby, pomiary, stateczność,
26.
35
obliczenia, sporządzanie dokumentacji.
1 j.t = .2,3 zł
13
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Akt ten będzie miał wpływ na organy terenowe administracji żeglugi śródlądowej,
administrację drogi wodnej, armatorów oraz podmioty gospodarcze wykonujące zarobkowy
przewóz osób i rzeczy na śródlądowych drogach wodnych, Ministerstwo Infrastruktury,
instytucje klasyfikacyjne, podmioty gospodarcze zajmujące się produkcją statków
śródlądowych i ich wyposażenia. Nowelizacja ustawy wpłynie na poprawę bezpieczeństwa
żeglugi na śródlądowych drogach wodnych.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z następującymi podmiotami:
1. Związek Polskich Armatorów ródlądowych;
2. Odratrans
S.A;
3.
egluga Bydgoska;
4. Centrum
eglugi ródlądowej przy Akademii Morskiej w Szczecinie
5. Akademia Morska w Szczecinie.
6. Krajowa Izba Gospodarcza;
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie przedmiotowej regulacji będzie miało wpływ na dochody i wydatki budżetu
oraz sektor publiczny.
Przewidywane koszty związane z powołaniem komisji inspekcyjnych.
Na podstawie delegacji ustawowej, zawartej w art. 34 ust. 4 wydaje się rozporządzenie
Ministra Infrastruktury w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych,
dokumentów stosowanych w tych sprawach a także opłat i sposobu ich uiszczania za
czynności inspekcyjne, które zakłada zmiany w przepisach dotyczących wydawania
świadectw zdolności żeglugowej dla statków żeglugi śródlądowej. Dyrektywa 2006/87/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiająca wymagania
techniczne dla statków żeglugi śródlądowej uchylającej dyrektywę 82/714/WE, która nałożyła
na Polskę obowiązek wydawania wspólnotowych świadectw zdolności żeglugowej dla
statków pływających po wspólnotowych śródlądowych drogach wodnych. wiadectwa te
14
zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej będą wydawane w
Polsce przez dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej. W urzędach tych będą tworzone
komisje inspekcyjne odpowiedzialne za przeprowadzanie inspekcji technicznych statków
śródlądowych. Spowoduje to zwiększenie kosztów działalności tych urzędów przy których
będą tworzone ww. komisji.
W związku faktem, iż do chwili obecnej w urzędach żeglugi śródlądowej nie
funkcjonowały komisje inspekcyjne, nie jest możliwe całościowe przedstawienie kosztów
utworzenia takich komisji. Niezbędne będzie utworzenie trzech komisji inspekcyjnych
zatrudniających po pięć osób, posiadających odpowiednią wiedzę i kwalifikacje. Powołanie i
skład komisji określony jest ściśle w w załączniku II do dyrektywy w rozdziale 2 art. 2.01
„komisje inspekcyjne”. Z przeprowadzonej przez Ministerstwo Infrastruktury analizy wynika,
iż w 2009 r. zostanie wydanych około 1000 wspólnotowych świadectw zdolności żeglugowej.
Szacuje się, iż koszty osobowe sięgać będą kwoty 720 tys. zł rocznie, począwszy od dnia 1
stycznia 2009 r. a koszty rzeczowe ok. 500 tys. zł w pierwszym roku działania komisji.
Koszty działalności komisji inspekcyjnych w kolejnych latach będą planowane w projektach
budżetów na następne lata. Jednakże kwoty te nie będą powodowały znacznego obciążenia
budżetu tak jak będzie to miało miejsce w pierwszym roku działalności. Koszty te nie
powinny wpłynąć znacząco na obciążenie budżetu państwa, gdyż za wystawienie
wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej będzie pobierana opłata, która stanowić
będzie dochód budżetu państwa bilansując tym samym koszty funkcjonowania utworzonych
komisji inspekcyjnych. Pozwoli to na uzyskanie przychodów w wysokości od kilkuset do
kilku milionów złotych rocznie przy ww. liczbie statków, które będą zobowiązane do
uzyskania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej. Ponadto oczekuje się, iż
zagraniczni armatorzy wyrażą chęć wyrobienia wspólnotowego świadectwa zdolności
żeglugowej w polskim organie, z uwagi na niższe koszty jego uzyskania niż w innych
państwach członkowskich Unii Europejskiej. Pozwoli to na zwiększenie dochodów Budżetu
Państwa z tego tytułu.
Ponadto koszty inspekcji będą ponoszone przez armatorów, co zminimalizuje koszty
działalności komisji inspekcyjnych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowej regulacji będzie miało pozytywne skutki na rynku pracy, oraz
umożliwi dalszy rozwój transportu śródlądowego.
15
5. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie przedmiotowej regulacji stworzy możliwość wykonywania
przeglądów technicznych statków śródlądowych w ramach wskazanych Urzędów eglugi
ródlądowej oraz uznanych przez ministra właściwego ds. transportu podmiotów. Takie
rozwiązanie przełamie dotychczasowy monopol Polskiego Rejestru Statków na dokonywanie
przeglądów technicznych statków i sprawi, że przeglądy te w ramach nowej konkurencji
powinny stawać się lepsze jakościowo i tańsze.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przedmiotowej regulacji pozwoli uniknąć sytuacji, która spowoduje
likwidacje wielu firm żeglugowych. Ponadto wprowadzenie tych przepisów będzie miało
bezpośredni wpływ na rozwój transportu w różnych regionach kraju.
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1775
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei