Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o dozorze technicznym
- projekt dotyczy wdrożenia dyrektywy Parlamentu UE i Rady w zakresie wymogów technicznych dla statków żeglugi śródlądowej - wprowadzenia wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej i określenia zasad i trybu wydawania tego dokumentu
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1775
- Data wpłynięcia: 2009-03-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o dozorze technicznym
- data uchwalenia: 2009-05-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 98, poz. 818
1775
5) sterówka;
6) urządzenia mechaniczne;
7) urządzenia elektryczne;
8) nasilenie hałasu;
9) wyposażenie;
10) bezpieczeństwo w miejscu pracy;
11) pomieszczenia dla załogi;
12) urządzenia grzewcze, do gotowania i chłodzenia zasilane paliwem;
13) instalacje gazu płynnego dla celów gospodarczych;
14) określenie wymiarów statku;
15) pomiar wyporności;
16) pomiar ładowności.
3. Inspekcję techniczną dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej przeprowadza na pisemny
wniosek armatora, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 3.1. Komisje przeprowadzają inspekcje techniczne w przypadkach określonych w ustawie,
w szczególności w celu:
1) wydania lub przedłużenia ważności wspólnotowego świadectwa zdolności
żeglugowej;
2) dokonania pomiarów statku i ich weryfikacji;
3) wystawienia lub przedłużenia ważności świadectwa pomiarowego.
2. Armator lub jego pełnomocnik może w każdym czasie złożyć wniosek o przeprowadzenie
dobrowolnej inspekcji technicznej. Wniosek taki należy rozpatrzyć pozytywnie.
3. Po zakończeniu inspekcji technicznej komisja wystawia zaświadczenie z przeprowadzenia
inspekcji technicznej, której wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 4.1. Komisje tworzą przewodniczący i eksperci.
2. Ekspertami w komisji są przynajmniej:
1) jeden pracownik organu administracji żeglugi śródlądowej;
2) jeden ekspert do spraw budowy okrętów oraz budowy silników okrętowych w zakresie
żeglugi śródlądowej;
3) jeden ekspert do spraw nautyki posiadającego patent żeglarski uprawniający do
2
kierowania statkiem.
3. Eksperci, o których mowa w ust. 1, powinni posiadać wyższe wykształcenie techniczne
oraz wiedzę i doświadczenie w dziedzinie, którą reprezentują w komisji.
§ 5. 1. Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej powołuje ekspertów tworzących komisję.
2. Właściwy dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej powołuje przewodniczącego komisji
spośród ekspertów.
3. Obejmując obowiązki, przewodniczący i pozostali eksperci składają pisemne oświadczenie,
że będą je wykonywać całkowicie bezstronnie. Oświadczenia nie wymaga się od
pracowników, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1.
4. Komisje mogą korzystać ze wsparcia innych wyspecjalizowanych w badaniach statków
instytucji lub ekspertów.
§ 6. 1. Inspekcjom technicznym nie podlegają statki, o których mowa w art. 34i ustawy.
2. Właściciele lub pełnomocnicy statków nie podlegających inspekcjom technicznym mogą
złożyć wniosek o przeprowadzenie inspekcji technicznej.
§ 7. 1. Właściciel statku lub jego pełnomocnik składa do dyrektora urzędu żeglugi
śródlądowej, przy którym działa komisja, wniosek o przeprowadzenie inspekcji technicznej.
2. Do wniosku należy załączyć kopie lub wyciągi dokumentów, o których mowa w art. 32
ustawy.
3. Po złożeniu dokumentów o których mowa w ust. 1 i 2 organ inspekcyjny określa:
1) miejsca i termin inspekcji technicznej oraz
2) dodatkowe dokumenty, które należy przedłożyć dzień przed planowanym terminem
inspekcji technicznej.
§ 8. 1. Właściciel lub jego pełnomocnik przedstawia do inspekcji technicznej statek w stanie
nie załadowanym, czystym i wyposażonym.
2. Podczas inspekcji właściciel lub jego pełnomocnik udziela koniecznej pomocy, w
szczególności udostępnia odpowiednią łódź, oddaje do dyspozycji personel, a także
umożliwia wgląd w te części kadłuba statku oraz urządzeń, które nie są bezpośrednio
dostępne i widoczne.
§ 9. 1. Przy pierwszej inspekcji statku nowo zbudowanego komisja inspekcyjna ma
obowiązek dokonania przeglądu statku na pochylni.
3
2. Istnieje możliwość odstąpienia od przeglądu na pochylni w razie przedstawienia
świadectwa klasy lub zaświadczenia uznanej instytucji kwalifikacyjnej stwierdzającej
zgodność konstrukcji z jego przepisami lub w razie przedłożenia dokumentu, z którego
wynika, że właściwy organ dokonał już przeglądu na pochylni w innych celach.
3. W razie ponownych inspekcji lub inspekcji przeprowadzanych w przypadku znaczących
zmian lub napraw statku, o których mowa w art. 34g ustawy, komisja inspekcyjna może
zażądać przeglądu na pochylni.
§ 10. 1. Komisja inspekcyjna obowiązana jest przeprowadzić próby pływania przy pierwszej
inspekcji statków motorowych i zestawów, jak również w razie dokonania istotnych zmian w
systemie napędu lub urządzeniu sterowym.
Dla holowników pchaczy i lodołamaczy przeprowadzona zostaje także próba na uwięzi.
2. Komisja inspekcyjna może przeprowadzać dodatkowe przeglądy i próby pływania, a także
zażądać przedstawienia innych dowodów z prób, inspekcji dokonywanych przez inne
upoważnione instytucje.
3. Przepis ten stosuje się także na każdym etapie budowy statku.
4. W celu ułatwienia i ujednolicenia szczegółowej procedury inspekcji technicznej komisja
inspekcyjna stosuje instrukcje oraz formularze inspekcyjne.
§ 11. Właściciel statku lub jego pełnomocnik pokrywa koszty wynikłe z inspekcji statku i
wydania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej.
§ 12. 1. Wysokość opłaty zależy od typu statku.
2. Dla potrzeb opłat wyróżnia się następujące typy statków:
1) statki towarowe bez napędu;
2) barki motorowe;
3) tankowce;
4) holowniki, pchacze;
5) małe statki motorowe i żaglowe, łodzie bez silników;
6) urządzenia pływające;
7) statki pasażerskie.
§ 13. 1. Opłaty za dokonanie inspekcji technicznej określone są w załączniku nr 3 do
rozporządzenia.
4
2. Opłaty za dokonanie inspekcji po usunięciu uszkodzenia, inspekcji dobrowolnej lub innej i
inspekcji w zależności od jej zakresu stanowią od 1/5 do 5/5 opłat, o których mowa w ust. 1.
3. Opłata za każdą rozpoczętą godzinę inspekcji za każdego członka komisji inspekcyjnej
wynosi dodatkowo 35 j.t.
§ 14. 1. Opłaty, o których mowa w § 13, uiszcza się w gotówce lub przelewem na rachunek
bankowy wskazany przez komisję inspekcyjną.
2. Opłaty uiszcza się w kwocie i terminie określonym w wezwaniu do zapłaty wystawionym
przez komisję inspekcyjną.
3. Dokument potwierdzający dokonanie opłaty dostarcza się komisji inspekcyjnej w dniu
odbioru zaświadczenia z przeprowadzenia inspekcji technicznej nie później jednak niż 14 dni
po dokonaniu inspekcji technicznej.
§ 15. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
5
Załączniki do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia………(poz……..)
Załącznik nr 1
.................................. dnia ....................
Miejscowość
..............................................................................................
................................................................................................
Nazwa, adres, telefon, kom, fax, mail składającego wniosek
Wniosek o przeprowadzenie inspekcji technicznej*
Na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia….w sprawie
sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych
sprawach a także opłat i sposobu ich uiszczania za czynności inspekcyjne (Dz. U. Nr ...,
poz. ...) przedstawiam jednostkę :
1. Nazwa
statku
2. Rodzaj
statku 3.
Numer
identyfikacyjny
4. Nazwa i adres armatora
5. Miejsce rejestracji i numer rejestracji
6. Port
macierzysty
7. Rok
budowy
8. Nazwa i adres stoczni
9. Niniejsze
świadectwo zastępuje świadectwo nr .......................................wydane dnia................................
przez ................................................................................................ nazwa komisji inspekcyjnej
10. Numer świadectwa pomiarowego ............................................wydanego przez................................ urząd
Pomiarowy dnia .....................................
Komisji Inspekcyjnej powołanej przy Dyrektorze Urzędu
eglugi
ródlądowej w
.......................................... do przeprowadzenia inspekcji technicznej w zakresie:
Lp.
Zakres inspekcji
tak nie
1.
kadłub jego wytrzymałości i stateczności;
2.
znak wolnej burty i podziałki zanurzenia;
3.
właściwości manewrowe;
4.
urządzenia sterowe;
5.
sterówka;
6.
urządzenia mechaniczne,
7.
urządzenia elektryczne
* Dokument
potwierdzający dokonanie opłaty dostarcza się komisji w dniu odbioru Świadectwa
przeprowadzenia inspekcji technicznej nie później jednak niż 14 dni po dokonaniu inspekcji technicznej
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1775
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei