eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o dozorze technicznym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o dozorze technicznym

- projekt dotyczy wdrożenia dyrektywy Parlamentu UE i Rady w zakresie wymogów technicznych dla statków żeglugi śródlądowej - wprowadzenia wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej i określenia zasad i trybu wydawania tego dokumentu

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1775
  • Data wpłynięcia: 2009-03-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o dozorze technicznym
  • data uchwalenia: 2009-05-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 98, poz. 818

1775

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Akt ten będzie miał wpływ na organy terenowe administracji żeglugi śródlądowej, administrację
drogi wodnej, armatorów oraz podmioty gospodarcze wykonujące zarobkowy przewóz osób i
rzeczy na śródlądowych drogach wodnych, Ministerstwo Infrastruktury, instytucje klasyfikacyjne,
podmioty gospodarcze zajmujące się produkcją statków śródlądowych i ich wyposażenia.
Nowelizacja ustawy wpłynie na poprawę bezpieczeństwa żeglugi na śródlądowych drogach
wodnych.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z następującymi podmiotami:
1. Związek Polskich Armatorów ródlądowych;
2. Odratrans
S.A;
3.
egluga Bydgoska;
4. Centrum
eglugi ródlądowej przy Akademii Morskiej w Szczecinie
5. Akademia Morska w Szczecinie.
6. Krajowa Izba Gospodarcza;

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie przedmiotowej regulacji będzie miało wpływ na dochody i wydatki budżetu oraz
sektor publiczny.

Koszty wydawania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej będą ponoszone przez
armatorów, co zminimalizuje koszty działalności komisji inspekcyjnych i pozwoli uzyskać wpływy
do Budżetu Państwa.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowej regulacji będzie miało pozytywne skutki na rynku pracy, oraz
umożliwi dalszy rozwój transportu śródlądowego.

5. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Wejście w życie przedmiotowej regulacji stworzy możliwość wydania świadectwa zdolności
żeglugowej.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Wejście w życie przedmiotowej regulacji pozwoli uniknąć sytuacji, która spowoduje likwidacje
wielu firm żeglugowych. Ponadto wprowadzenie tych przepisów będzie miało bezpośredni wpływ
na rozwój transportu w różnych regionach kraju.
14-03-dg

24
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia ………………...

w sprawie wspólnotowych wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi
śródlądowej2)


Na podstawie art. 34b ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej
(Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z 2007 r. Nr 123, poz. 846 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r.
Nr 171, poz. 1057 oraz z 2009 r. Nr…, poz…) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wymagania w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń, właściwości manewrowych
oraz dotyczące ochrony środowiska i ochrony przed hałasem;
2) wymagania w zakresie wyposażenia statków.

§ 2. Wymagania techniczne oraz wymagania w zakresie wyposażenia statków określa
załącznik nr II do dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
12 grudnia 2006 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i
uchylającej dyrektywę Rady 82/714/EWG (Dz. Urz. UE L 389 z 30.12.2006, str. 1, z późn.
zm.).

§ 3. Uchyla się rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 marca 2003 r. w sprawie
wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej (Dz. U. Nr 88, poz. 810 i
Nr 108, poz. 1015).

§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER INFRASTRUKTURY


1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenia dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień:
1) dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiającej
wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i uchylającej dyrektywę Rady 82/714/EWG (Dz. Urz.
UE L 389 z 30.12.2006, str. 1);
2) dyrektywy 2006/137/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. zmieniającej dyrektywę
2006/87/WE ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej (Dz. Urz. UE L 389 z
30.12.2006, str. 261);
3) dyrektywy Rady 2008/59/WE z dnia 12 czerwca 2008 r. dostosowującej dyrektywę 2006/87/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej w związku
z przystąpieniem Republiki Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 166 z 27.06.2008,
str. 31);
4) dyrektywy Komisji 2008/87/WE z dnia 22 września 2008 r. zmieniającej dyrektywę 2006/87/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej (Dz. Urz. UE L
255 z 23.09.2008, str. 5).



OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Akt ten będzie miał wpływ na organy terenowe administracji żeglugi śródlądowej,
administrację drogi wodnej, armatorów oraz podmioty gospodarcze wykonujące zarobkowy
przewóz osób i rzeczy na śródlądowych drogach wodnych, Ministerstwo Infrastruktury,
instytucje klasyfikacyjne, podmioty gospodarcze zajmujące się produkcją statków
śródlądowych i ich wyposażenia. Nowelizacja ustawy wpłynie na poprawę bezpieczeństwa
żeglugi na śródlądowych drogach wodnych.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z następującymi podmiotami:
1. Związek Polskich Armatorów ródlądowych;
2. Odratrans
S.A;
3.
egluga Bydgoska;
4. Centrum
eglugi ródlądowej przy Akademii Morskiej w Szczecinie
5. Akademia Morska w Szczecinie.
6. Krajowa Izba Gospodarcza;

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
budżetu oraz sektor publiczny.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowej regulacji będzie miało pozytywne skutki na rynku pracy, oraz
umożliwi dalszy rozwój transportu śródlądowego.

5. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Wejście w życie przedmiotowej regulacji stworzy możliwość wydania wspólnotowego
świadectwa zdolności żeglugowej. Pozwoli to uniknąć sytuacji, która spowoduje wykluczenie
polskich armatorów z rynku wspólnotowego bez możliwości wykonywania pracy
zarobkowej.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przedmiotowej regulacji pozwoli uniknąć sytuacji, która spowoduje
likwidacje wielu firm żeglugowych. Ponadto wprowadzenie tych przepisów będzie miało
bezpośredni wpływ na rozwój transportu w różnych regionach kraju.
UZASADNIENIE


Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wspólnotowych wymagań
technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej, stanowi wykonanie delegacji
ustawowej, zawartej w art. 34b ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze
śródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z późn. zm.).

Projekt rozporządzenia określa:
1) wymagania w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń, właściwości manewrowych
oraz dotyczące ochrony wód, powietrza i ochrony przed hałasem, zwane dalej "wymaganiami
technicznymi stanu bezpieczeństwa";
2) wymagania w zakresie wyposażenia statków.

Dyrektywa 2006/87/WE weszła w życie w dniu jej publikacji w Dzienniku
Urzędowym UE tj. w dniu 30 grudnia 2006 r. Państwa członkowskie posiadające śródlądowe
drogi wodne mają obowiązek wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i
administracyjne niezbędne do wykonania tej dyrektywy w dwa lata od daty jej wejścia w
życie tj. z dniem 30 grudnia 2008 r.
Zakres przedmiotowego rozporządzenia pokrywa się w całości z załącznikiem nr II do
dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r.
ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i uchylającej
dyrektywę Rady 82/714/EWG (Dz. Urz. UE L 389 z 30.12.2006 r., str. 1, z późn. zm.) w
związku z tym projekt rozporządzenia przewiduje bezpośrednie odesłanie do ww. załącznika.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr
239, poz. 2039, z późn. zm.), projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji.
18-03-aa
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ...........................

w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów
stosowanych w tych sprawach a także opłat i sposobu ich uiszczania za czynności
inspekcyjne2)

Na podstawie art. 34c ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej
(Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z 2007 r. Nr 123, poz. 846 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r.
Nr 171, poz. 1057 oraz z 2009 r. Nr…, poz. …) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób i zakres przeprowadzania inspekcji technicznych;
2) rodzaje i wzory dokumentów stosowanych w tych sprawach;
3) wysokość i sposób uiszczania opłat za czynności inspekcyjne.

§ 2. 1. W celu stwierdzenia czy statek spełnia wymogi techniczne, komisja inspekcyjna, o
której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy, przeprowadza inspekcje techniczne.
2. Inspekcje, o których mowa w ust. 1, komisja inspekcyjna, zwana dalej „komisją”
przeprowadza w następującym zakresie:
1) kadłub jego wytrzymałość i stateczność;
2) znak wolnej burty i podziałki zanurzenia;
3) właściwości manewrowe;

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenia dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień:
1) dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiającej
wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i uchylającej dyrektywę Rady 82/714/EWG (Dz.
Urz. UE L 389 z 30.12.2006, str. 1);
2) dyrektywy 2006/137/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. zmieniającej
dyrektywę 2006/87/WE ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej (Dz. Urz.
UE L 389 z 30.12.2006, str. 261);
3) dyrektywy Rady 2008/59/WE z dnia 12 czerwca 2008 r. dostosowującej dyrektywę 2006/87/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej w związku
z przystąpieniem Republiki Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 166 z 27.06.2008,
str. 31);
4) dyrektywy Komisji 2008/87/WE z dnia 22 września 2008 r. zmieniającej dyrektywę 2006/87/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej
(Dz. Urz. UE L 255 z 23.09.2008, str. 5).

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 36

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: