eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym

projekt ustawy dotyczy: m. in. zmiany definicji zarządzania kryzysowego, poprzez dodanie do katalogu podejmowanych działań usuwanie skutków sytuacji kryzysowych oraz ograniczenie procesu odtwarzania tylko do zasobów infrastruktury krytycznej oraz definicji sytuacji krytycznej, która zależeć będzie wyłącznie od wystąpienia zagrożenia wpływającego negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi lub środowiska w stopniu powodującym ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1699
  • Data wpłynięcia: 2009-02-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym
  • data uchwalenia: 2009-07-17
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 131, poz. 1076

1699

b) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze
terrorystycznym;”,
c) po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) współdziałanie z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie
przeciwdziałania, zapobiegania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze
terrorystycznym;”,
d) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.”;

18) w art. 20 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) całodobowe alarmowania członków gminnego zespołu zarządzania kryzysowego,
a w sytuacjach kryzysowych zapewnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia
przepływu informacji oraz dokumentowania prowadzonych czynności;”;

19) art. 22 i 23 otrzymują brzmienie:
„Art. 22.
Ministrowie kierujący działami administracji rządowej, kierownicy
urzędów centralnych, wojewodowie, starostowie i wójtowie, burmistrzowie, prezydenci
miast mogą powoływać ekspertów do udziału w pracach właściwych zespołów
zarządzania kryzysowego.
Art. 23. 1. W zależności od skali zagrożenia atakiem o charakterze
terrorystycznym lub sabotażowym, Prezes Rady Ministrów, ministrowie i kierownicy
urzędów centralnych oraz wojewodowie, w drodze zarządzenia, mogą wprowadzić
odpowiedni stopień alarmowy.
20




2. Rodzaje stopni alarmowych, warunki ich wprowadzenia oraz zadania
wykonywane w poszczególnych stopniach alarmowych określa się w wykazie, o którym
mowa w art. 7 ust. 4.
3.
Wyższy stopień alarmowy może być wprowadzony z pominięciem niższych
stopni.

4. Organy wymienione w ust. 1, w drodze zarządzenia, odwołują lub zmieniają
stopień alarmowy.”;

20) uchyla się art. 24;

21) w art. 25:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego mogą uczestniczyć oddziały
Sił Zbrojnych, stosownie do ich przygotowania specjalistycznego, zgodnie

z wojewódzkim planem zarządzania kryzysowego.”,
b) w ust. 3 uchyla się pkt 16;

22) w art. 26 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W budżecie jednostki samorządu terytorialnego tworzy się rezerwę celową na realizację
zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości nie mniejszej niż 0,5 %
wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszonych o wydatki
inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu.”.

Art. 2. 1. Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego zostanie sporządzony w okresie
jednego roku od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Plan, do czasu jego aktualizacji, może
nie zawierać załączników funkcjonalnych dotyczących infrastruktury krytycznej.
21



2. Plany zarządzania kryzysowego, o których mowa w art. 12 ust. 2 ustawy, o której
mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, zostaną sporządzone w terminie
dziewięciu miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
3.
Plany reagowania kryzysowego, przygotowane na poziomie wojewódzkim,
powiatowym i gminnym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, pozostają w mocy do
czasu ich aktualizacji, o której mowa w art. 5 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą.
4. Kryteria, o których mowa w art. 5b ust. 2 pkt 3 ustawy, o której mowa w art. 1,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, zostaną sporządzone w terminie trzech miesięcy od dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy.
5. Wykaz, o którym mowa w art. 5b ust. 8 pkt 1 ustawy, o której mowa w art. 1,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, zostanie sporządzony w terminie sześciu miesięcy od
dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
6. Przepis art. 26 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, ma zastosowanie po raz pierwszy do opracowania budżetów jednostek samorządu
terytorialnego na 2010 r.

Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
22




U Z A S A D N I E N I E

Celem nowelizacji ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.
U. Nr 89, poz. 590) jest:
1) wyeliminowanie licznych wątpliwości powstałych w zakresie interpretacji podczas
stosowania przepisów prawa,
2)
stworzenie efektywnego i czytelnego systemu zarządzania kryzysowego,
funkcjonującego także w warunkach, gdy normalne zasoby i procedury działania służb,
inspekcji i straży okazały się być niewystarczające,
3) ujednolicenie dokumentacji tego systemu oraz usunięcie dokumentów dublujących się,
4) usprawnienie procesu planowania przez wprowadzenie cyklu planowania, wskazanie
podmiotów uprawnionych do udziału w tym procesie oraz właściwych do uzgadniania
planów zarządzania kryzysowego.
Zmianie ulega definicja zarządzania kryzysowego (art. 2). Istotą zmiany jest
rozszerzenie katalogu podejmowanych działań o usuwanie skutków sytuacji kryzysowych
oraz ograniczenie procesu odtwarzania do zasobów i infrastruktury krytycznej. Powyższe
ograniczenie jest uwarunkowane koniecznością koncentrowania się organów administracji
publicznej tylko na tych zasobach i infrastrukturze, które umożliwią społeczeństwu
przetrwanie w warunkach zaistniałych po sytuacji kryzysowej, a jednocześnie stworzą
warunki do przeciwstawienia się nawrotom tej sytuacji albo powstałej w związku
z zaistnieniem nowych zagrożeń.
Zmianie ulega definicja sytuacji kryzysowej. Nowa, przedstawiona w projekcie, lepiej
oddaje jej istotę i stanowi realizację postulatów zarówno strony rządowej, jak

i samorządowej, w szczególności w zakresie wprowadzenia ułatwień dozwalających
zakwalifikowanie zaistniałego zdarzenia do sytuacji kryzysowej. Dotychczasowa definicja
uzależniała bowiem zaistnienie tej sytuacji od zagrożenia, które wywoła – łącznie –
wystąpienie trzech czynników skutkowych:
1) zerwania lub znacznego naruszenia więzów społecznych,
2) poważnego zakłócenia funkcjonowania instytucji publicznych,
3) użycia niezbędnych środków do zapewnienia lub przywrócenia bezpieczeństwa w takim
wymiarze, który nie uzasadnia konieczności wprowadzenia jednego ze stanów
nadzwyczajnych, o których mowa w art. 228 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej.
Nowa definicja uzależnia zaistnienie sytuacji kryzysowej wyłącznie od wystąpienia
zagrożenia, które wpływa negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi lub środowiska
w stopniu wywołującym ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji
publicznej (gdy zasoby i procedury działania tych podmiotów okazują się być
niewystarczające).
Uproszczono definicję planowania cywilnego oraz wprowadzono nowe definicje
niezbędnych w procesie zarządzania kryzysowego pojęć, tj. cyklu planowania, siatki
bezpieczeństwa, mapy zagrożenia, mapy ryzyka oraz zdarzenia o charakterze
terrorystycznym. Jednocześnie zrezygnowano z definiowania Narodowego Systemu
Pogotowia Kryzysowego (NSPK), z uwagi na rozszerzenie definicji zarządzania kryzysowego
(art. 2), która w nowym brzmieniu obejmuje również procedury i przedsięwzięcia określane –
do tej pory – jako NSPK. Wyodrębnienie zadań związanych z NSPK stało się tym samym
zbędne. Powyższe jest zbieżne z oczekiwaniem resortu obrony narodowej. Służy temu
również zmiana art. 7 ust. 4, art. 9 ust. 1, art. 11 ust. 2, art. 12 ust. 2 i art. 14 ust. 2.
Stosownie do brzmienia nowej definicji planowania cywilnego dokonano również
dostosowania katalogu zadań z zakresu planowania cywilnego (art. 4). Dotychczasowy
przepis faktycznie reguluje czynności planistyczne, których zwieńczeniem jest plan
reagowania kryzysowego, zatem dotyczący wyłącznie tylko jednej fazy zarządzania
kryzysowego. Istota zmiany dotyczy wprowadzenia:
1) zadania przygotowania planów zarządzania kryzysowego, obejmującego wszystkie fazy
tego procesu,
2) nowych zadań, których realizacja umożliwi przygotowanie (w tym szkolenie)

i utrzymywanie rzeczywistych sił i środków, przewidzianych tym planem, do użycia
w określonych sytuacjach kryzysowych.
Służyć temu będzie także realizacja zadania zapewnienia spójności między planami
zarządzania kryzysowego a innymi planami, sporządzanymi w tym zakresie przez właściwe
organy administracji publicznej, a których obowiązek wykonania wynika z innych przepisów.

2
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: