Rządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze
projekt dotyczy: usunięcia barier utrudniających podejmowanie i wykonywanie działalności w zakresie geologii i górnictwa, pobudzenia przedsiębiorczości oraz zwiększenia pewności inwestowania, co powinno zapewnić racjonalną gospodarkę złożami kopalin w ramach zrównoważonego rozwoju
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1696
- Data wpłynięcia: 2008-12-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Prawo geologiczne i górnicze
- data uchwalenia: 2011-06-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 163, poz. 981
1696
robót;
3) przeszkolić pracowników w zakresie znajomo ci przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny
pracy, w tym bezpiecznego wykonywania powierzonych im czynno ci;
4) ocenić i udokumentować ryzyko zawodowe na stanowisku pracy oraz poinformować
pracowników o tym ryzyku, a także stosować niezbędne rodki profilaktyczne zmniejszające to
ryzyko.
3. Sposób organizacji pracy wraz ze schematem organizacyjnym i dodatkowymi ustaleniami
zapewniającymi bezpieczne wykonywanie robót okre la umowa zawarta między przedsiębiorcą
a podmiotem, o którym mowa w ust. 1.
Rozdział 3
Ratownictwo górnicze
Art. 120. 1. Ratownictwo górnicze tworzą:
1) służby ratownictwa górniczego przedsiębiorcy;
2) podmioty zawodowo trudniące się ratownictwem górniczym.
2. Do zadań służb i podmiotów, o których mowa w ust. 1, należy:
1) niezwłoczne niesienie pomocy w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia osób przebywających
w zakładzie górniczym, bezpieczeństwa ruchu zakładu górniczego lub bezpieczeństwa
powszechnego;
2) wykonywanie prac profilaktycznych – prace te mają na celu zapobieganie bezpo redniemu
zagrożeniu bezpieczeństwa osób lub ruchu zakładu górniczego w przypadkach okre lonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 122.
3. Kierownik ruchu zakładu górniczego odpowiada za stan ratownictwa górniczego w zakładzie
górniczym, a kierownik podmiotu zawodowo trudniącego się ratownictwem górniczym – za stan
ratownictwa górniczego w tym podmiocie.
4. W zakładzie górniczym i w podmiocie zawodowo trudniącym się ratownictwem górniczym
prowadzi się dokumentację w zakresie ratownictwa górniczego.
5. W ratownictwie górniczym przeprowadza się specjalistyczne badania lekarskie,
specjalistyczne badania psychologiczne oraz specjalistyczne szkolenia. Badania i szkolenia
75
organizuje i przeprowadza przedsiębiorca lub podmiot zawodowo trudniący się ratownictwem
górniczym.
6. Przedsiębiorca jest obowiązany:
1) posiadać własne służby ratownictwa górniczego albo powierzyć realizację tego obowiązku
w cało ci lub w czę ci podmiotom zawodowo trudniącym się ratownictwem górniczym;
2) posiadać plan ratownictwa górniczego.
7. Plan ratownictwa górniczego sporządza się dla każdego zakładu górniczego.
8. Plan ratownictwa górniczego okre la sposób wykonania obowiązków w zakresie ratownictwa
górniczego, w szczególno ci:
1) organizację służb ratownictwa górniczego i służb pogotowia w zakładzie górniczym;
2) możliwo ć stałego udziału w akcji ratowniczej zawodowych specjalistycznych służb podmiotu
zawodowo trudniącego się ratownictwem górniczym – w przypadku zawarcia umowy, o której
mowa w ust. 11;
3) niezbędne wyposażenie w sprzęt ratowniczy;
4) sposób prowadzenia akcji ratowniczej.
9. Plan ratownictwa górniczego oraz zmiany w tym planie zatwierdza kierownik ruchu zakładu
górniczego. Plan ten na bieżąco aktualizuje się w zakresie ustalonym przez kierownika ruchu
zakładu górniczego.
10. W zakładzie górniczym organizuje się drużynę ratowniczą oraz odpowiednio wyposażoną
kopalnianą stację ratownictwa górniczego. W zakładach górniczych wydobywających kopaliny
otworami wiertniczymi obowiązek posiadania kopalnianej stacji ratownictwa górniczego może
zostać spełniony przez utrzymywanie zakładowej stacji ratownictwa górniczego.
11. Powierzenie przez przedsiębiorcę podmiotowi zawodowo trudniącemu się ratownictwem
górniczym realizacji w cało ci lub czę ci obowiązku posiadania własnych służb ratownictwa
górniczego następuje na podstawie umowy, za uprzednią zgodą wła ciwego organu nadzoru
górniczego, wyrażoną, w drodze decyzji, w przypadku spełniania przez ten podmiot wymagań
przewidzianych w przepisach wydanych na podstawie art. 122.
76
12. Jeżeli przedsiębiorca lub podmiot nie spełnia wymagań przewidzianych w zakresie
ratownictwa górniczego, wła ciwy organ nadzoru górniczego może nakazać, w drodze decyzji,
przedsiębiorcy albo podmiotowi zawodowo trudniącemu się ratownictwem górniczym:
1) dokonanie koniecznych zmian w organizacji ratownictwa górniczego;
2) uzupełnienie lub zmianę wyposażenia ratownictwa górniczego.
13. Jeżeli występujące w zakładzie górniczym zagrożenia naturalne i ich natężenie nie
wymagają spełnienia przez przedsiębiorcę obowiązku, o którym mowa w ust. 6 pkt 1, i jeżeli nie
spowoduje to pogorszenia stanu bezpieczeństwa w zakładzie górniczym, wła ciwy organ nadzoru
górniczego może, w drodze decyzji, zwolnić przedsiębiorcę z tego obowiązku, w cało ci lub
w czę ci. Przedsiębiorca, który uzyskał zwolnienie, jest obowiązany zabezpieczyć możliwo ć
prowadzenia akcji ratowniczej przez podmioty trudniące się zawodowo ratownictwem górniczym,
w sposób okre lony w planie ratownictwa górniczego.
14. W przypadku istotnej zmiany okoliczno ci, stanowiących podstawę wydania decyzji,
o której mowa w ust. 12, wła ciwy organ nadzoru górniczego niezwłocznie uchyla tę decyzję.
15. Przepisów ust. 1 – 14 nie stosuje się do przedsiębiorców wydobywających kopaliny metodą
odkrywkową. Są oni obowiązani zabezpieczyć możliwo ć prowadzenia akcji ratowniczej przez inne
jednostki ratownicze.
Art. 121. 1. Prace profilaktyczne wykonuje się na zasadach okre lonych dla ruchu zakładu
górniczego, zgodnie z dokumentacją prac profilaktycznych, zatwierdzoną przez kierownika ruchu
zakładu górniczego.
2. Decyzję o podjęciu prac profilaktycznych i ich zakończeniu podejmuje kierownik ruchu
zakładu górniczego.
3. W przypadku wystąpienia zagrożenia życia i zdrowia pracowników zakładu górniczego,
bezpieczeństwa ruchu zakładu górniczego lub bezpieczeństwa powszechnego, w związku z ruchem
zakładu górniczego, niezwłocznie podejmuje się i prowadzi akcję ratowniczą.
4. Akcję ratowniczą prowadzi kierownik akcji ratowniczej zgodnie z planem ratownictwa
górniczego oraz wymaganiami okre lonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 122.
5. Kierownikiem akcji ratowniczej, podejmującym jednoosobowo decyzje dotyczące jej
prowadzenia, jest kierownik ruchu zakładu górniczego.
77
6. Podczas prowadzenia akcji ratowniczej, w przypadkach szczególnych, ze względu na
bezpieczeństwo załogi lub zakładu górniczego, kierownik akcji może odstąpić od wymagań
okre lonych w przepisach prawa, pod warunkiem zapewnienia postępowania zgodnego z zasadami
techniki górniczej.
7. Nadzór nad prowadzeniem akcji ratowniczej sprawuje wła ciwy organ nadzoru górniczego.
W przypadku uznania, że jest ona prowadzona nienależycie, organ ten może żądać zmiany jej
kierownika lub objąć kierownictwo akcji.
8. Jeżeli wymaga tego waga lub zawiło ć sprawy, w szczególno ci w przypadku zaistnienia
wypadku zbiorowego, katastrofy albo niebezpiecznego zdarzenia, czynno ci okre lone w ust. 7
może podejmować Prezes Wyższego Urzędu Górniczego.
Art. 122. Minister wła ciwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrami wła ciwymi do
spraw wewnętrznych, rodowiska oraz zdrowia okre li, w drodze rozporządzenia:
1) organizację, szczegółowe zadania i wymagania dla służb ratownictwa górniczego
przedsiębiorcy oraz podmiotu zawodowo trudniącego się ratownictwem górniczym,
2) szczegółowe wymagania dotyczące specjalistycznych badań lekarskich, specjalistycznych badań
psychologicznych oraz specjalistycznych szkoleń w zakresie ratownictwa górniczego, w tym
przypadki, w których te badania oraz szkolenia są przeprowadzane przez podmiot zawodowo
trudniący się ratownictwem górniczym,
3) szczegółowe wymagania dotyczące dokumentacji w zakresie ratownictwa górniczego oraz planu
ratownictwa górniczego,
4) sposoby współpracy przedsiębiorcy oraz podmiotu zawodowo trudniącego się ratownictwem
górniczym, w przypadku zawarcia umowy, o której mowa w art. 120 ust. 11,
5) przypadki, w których wykonuje się prace profilaktyczne,
6) sposoby wykonywania prac profilaktycznych oraz prowadzenia akcji ratowniczych w zależno ci
od rodzaju i natężenia zagrożeń występujących w zakładach górniczych
– kierując się potrzebą zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa powszechnego,
bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa ruchu zakładu
górniczego, zapobiegania zagrożeniom występującym w ruchu zakładu górniczego, a także
zapewnienia sprawnego niesienia pomocy w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia osób
przebywających w zakładzie górniczym, bezpieczeństwa ruchu zakładu górniczego lub
bezpieczeństwa powszechnego.
78
Rozdział 4
Podziemne składowanie odpadów
Art. 123. 1. Wyróżnia się następujące typy podziemnych składowisk odpadów:
1) podziemne składowisko odpadów niebezpiecznych;
2) podziemne składowisko odpadów obojętnych;
3) podziemne składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne.
2. Podziemne składowisko odpadów lokalizuje się w formacji geologicznej stanowiącej
naturalną barierę geologiczną dla ewentualnej migracji substancji niebezpiecznych poza granice
przestrzeni objętej przewidywanymi szkodliwymi wpływami składowanych odpadów.
3. Eksploatacja i zamknięcie podziemnego składowiska powinny odbywać się w sposób
zapewniający bezpieczeństwo powszechne oraz zapobieganie negatywnym dla rodowiska skutkom
składowania odpadów, w szczególno ci zanieczyszczeniu wód podziemnych.
4. Monitoring podziemnego składowiska odpadów prowadzi się w celu porównania stanu
rodowiska we wszystkich fazach działalno ci z jego pierwotnym stanem.
5. Odpady w podziemnych składowiskach składuje się w sposób selektywny. Składowanie
odpadów w sposób nieselektywny jest dozwolone tylko wówczas, jeżeli nie spowoduje to
zagrożenia rodowiska lub nie naruszy wymagań bezpieczeństwa.
6. Przedsiębiorca prowadzący działalno ć w zakresie podziemnego składowania odpadów jest
obowiązany zatrudnić w ruchu zakładu górniczego osobę posiadającą wiadectwo stwierdzające
kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami, wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia
27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 i Nr 88, poz. 587).
7. Minister wła ciwy do spraw rodowiska okre li, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe wymagania dla poszczególnych typów podziemnych składowisk odpadów,
dotyczące lokalizacji, eksploatacji i zamknięcia, a także zakres, sposób i warunki prowadzenia
monitoringu tych składowisk,
2)
rodzaje odpadów, które mogą być składowane podziemnie w sposób nieselektywny oraz
kryteria i procedury dopuszczenia odpadów na składowiska podziemne
79