eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze

Rządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze

projekt dotyczy: usunięcia barier utrudniających podejmowanie i wykonywanie działalności w zakresie geologii i górnictwa, pobudzenia przedsiębiorczości oraz zwiększenia pewności inwestowania, co powinno zapewnić racjonalną gospodarkę złożami kopalin w ramach zrównoważonego rozwoju

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1696
  • Data wpłynięcia: 2008-12-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Prawo geologiczne i górnicze
  • data uchwalenia: 2011-06-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 163, poz. 981

1696-wykonawcze-tom-II



-65-
§ 406. 1. Decyzję o całkowitej lub częściowej ewakuacji morskiej jednostki podejmuje kie-
rownik tej jednostki, w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia załogi, w szczególności gdy na-
stąpi:
1) niebezpieczny przechył jednostki;
2) poważne uszkodzenie pali lub nóg platform;
3) przeciek, kolizja lub wypadek przy holowaniu;
4) otwarta erupcja płynu złożowego;
5) wybuch lub pożar;
6) zagrożenie zewnętrzne dla platformy.
2. W przypadku zarządzenia częściowej ewakuacji morskiej jednostki, gdy pozostawiona zo-
stała część załogi dla zapewnienia bezpieczeństwa morskiej jednostki, zapewnia się możliwość
ewakuacji pozostawionej załogi jednym lotem śmigłowca oraz zapewnia środki do ewakuacji mo-
rzem.
3. Kierownik morskiej jednostki, radiooficer oraz członkowie ekipy zabezpieczenia ewakuacji
opuszczają jednostkę jako ostatni, po uprzednim sprawdzeniu, czy wszystkie osoby opuściły jed-
nostkę.
§ 407. 1. Kierownik morskiej jednostki odpowiedzialny jest za prowadzenie systematycznych
okresowych ćwiczeń opuszczania jednostki oraz za inne alarmy ćwiczebno-szkoleniowe.
2. Przeprowadzenie ćwiczeń odnotowuje się w dzienniku pokładowym z wymienieniem rodza-
ju i czasu ich trwania, urządzeń i sprzętu użytego podczas ćwiczeń; równocześnie dokonuje się
oceny przeprowadzonych ćwiczeń.
3. Pierwsze ćwiczenia ewakuacyjne przeprowadza się niezwłocznie po rozpoczęciu prac przez
morską jednostkę.
§ 408. 1. Na morskiej jednostce, na każdej zmianie, powinny być osoby posiadające kwalifika-
cje morskie; liczbę tych osób i ich kwalifikacje określają przepisy ustawy z dnia 23 maja 1991 r.
o pracy na morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 61, poz. 258, z późn. zm.8).
2. Cała załoga morskiej jednostki powinna być przeszkolona w zakresie wymaganych indywi-
dualnych technik ratunkowych oraz posiadać świadectwa przeszkolenia w tym zakresie.
§ 409. Każdą osobę przebywającą na morskiej jednostce wyposaża się w środki ochrony indy-
widualnej, zabezpieczające przed zatruciem gazami toksycznymi, i szkoli w zakresie używania
tego sprzętu.
§ 410. 1. Na morskiej jednostce powinien być zorganizowany punkt medyczny odpowiednio
wyposażony i obsługiwany przez lekarza.
2. Punkt medyczny powinien być odpowiednio oznakowany.
3. Na morskiej jednostce wydziela się i odpowiednio wyposaża pomieszczenie dla chorych lub
rannych, a także zapewnia na każdej zmianie dostateczną liczbę osób przeszkolonych w zakresie
udzielania pierwszej pomocy.
§ 411. 1. Kierownik morskiej jednostki niezwłocznie organizuje pomoc dla osób, które w cza-
sie pracy lub pobytu na morskiej jednostce uległy wypadkom lub zachorowały.

8 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 113, poz. 547, z 1998 r. Nr 113, poz. 717, z 2000 r. Nr 109, poz. 1156, z
2002 r. Nr 240, poz. 2060, z 2003 r. Nr 229, poz. 2277, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 125.

- 66 -

2. Na morskiej jednostce powinny znajdować się odpowiednie środki do bezpiecznego trans-
portu rannych i chorych.
3. Na morskiej jednostce i w przedsiębiorstwie opracowuje się skuteczny system wzywania
pomocy zewnętrznej do wypadków i zachorowań.
4. Na morskiej jednostce organizuje się miejsce lądowania dla śmigłowca, które musi być tak
zaprojektowane żeby odpowiadało celowi jego użycia.
5. Sprzęt przeznaczony do wykorzystania w wypadkach wymagających użycia śmigłowca mu-
si być przechowywany w bezpośredniej bliskości miejsca lądowania śmigłowca.
§ 412. 1. Osobom zatrudnionym na morskiej jednostce zapewnia się odpowiednią, w stosunku
do liczby osób zatrudnionych, liczbę pomieszczeń do przebierania się, przechowywania odzieży
roboczej, kąpieli, mycia i prania.
2. Pomieszczenia, o których mowa w ust. 1, odpowiednio wyposaża się i utrzymuje w czysto-
ści oraz wyposaża się w wentylację i oświetlenie.
§ 413. 1. Na morskiej jednostce powinna być dostateczna liczba odpowiednio wyposażonych i
utrzymanych pomieszczeń sypialnych, wypoczynkowych i higieniczno-sanitarnych.
2. Pomieszczenia wymienione w ust. 1 powinny być odpowiednio wentylowane, ogrzewane i
oświetlone.
§ 414. 1. Pomieszczenia na morskiej jednostce, przeznaczone do spożywania posiłków i ich
przygotowania, a także służące do przechowywania i składowania produktów żywnościowych,
powinny spełniać wymagania określone w odrębnych przepisach.
2. Załodze morskiej jednostki zapewnia się całodzienne wyżywienie.
3. Morska jednostka posiada zapas żywności i wody pitnej na okres co najmniej 14 dni.
§ 415. Pomieszczenia mieszkalne, wypoczynkowe i higieniczno-sanitarne na morskiej jednost-
ce oddziela się od pomieszczeń produkcyjnych i zabezpiecza przed szkodliwym oddziaływaniem
procesów produkcyjnych na ludzi przebywających w tych pomieszczeniach.
§ 416. 1. Pracowników zatrudnionych na morskiej jednostce wyposaża się w środki ochrony
indywidualnej, stosownie do rodzaju wykonywanej pracy.
2. Na morskiej jednostce znajduje się odpowiedni zapas odzieży roboczej i środków ochrony
indywidualnej.
§ 417. 1. Posadowienie lub budowę morskiej jednostki poprzedza się odpowiednią ekspertyzą.
2. Budowę lub posadowienie morskiej jednostki prowadzi się zgodnie z dokumentacją tech-
niczną budowy lub zgodnie z odpowiednią instrukcją producenta, z uwzględnieniem wyników
ekspertyz, o których mowa w ust. 1.
3. Budowę lub posadowienie morskiej jednostki prowadzi się w taki sposób, aby rurociągi
podmorskie, kable i inne instalacje morskie znajdujące się w pobliżu nie zostały uszkodzone.
§ 418. 1. Posadowienie, kotwiczenie, opuszczanie, podnoszenie, holowanie bądź transport
morskiej jednostki prowadzi się pod nadzorem osób dozoru ruchu i innych specjalistów posiadają-
cych wymagane kwalifikacje na podstawie przepisów Konwencji Międzynarodowej Organizacji
Morskiej oraz Międzynarodowej Organizacji Pracy.



-67-
2. Podczas prac wymienionych w ust. 1 na morskiej jednostce mogą znajdować się tylko osoby
niezbędne do wykonywania tych czynności.
3. Osoby wykonujące prace wymienione w ust. 1 wyposaża się w pasy ratunkowe oraz odpo-
wiednio zabezpiecza przed upadkiem z wysokości.
§ 419. Prace, które mają być prowadzone na niedostępnych ze stałych pomostów częściach
morskiej jednostki, wykonuje się przy asekuracji drugiego pracownika. Pracowników tych wypo-
saża się w ratunkowe środki ochrony indywidualnej i zabezpiecza przed upadkiem oraz pozosta-
wia pod nadzorem osoby dozoru ruchu.
§ 420. 1. Niedopuszczalne jest wykonywanie prac na zewnątrz morskiej jednostki w nocy lub
przy niesprzyjających warunkach meteorologicznych. Jeżeli względy bezpieczeństwa jednostki
wymagają wykonania takich prac, kierownik morskiej jednostki może zezwolić na ich wykonanie,
określając dodatkowe środki ostrożności, jakie należy przedsięwziąć.
2. Prace związane z zapuszczaniem lub wyciąganiem rur okładzinowych, płuczkowych lub
wydobywczych przerywa się przy szybkości wiatru powyżej 17 m/sek (7 B). O przerwaniu wszel-
kich prac na morskiej jednostce ze względu na warunki hydrometeorologiczne oraz o podjęciu
odpowiednich środków zabezpieczających załogę decyduje kierownik morskiej jednostki.
§ 421. Kierownik morskiej jednostki decyduje w sprawach:
1) ewakuacji morskiej jednostki w razie zagrożenia;
2) wznowienia lub zatrzymania prac na jednostce;
3) cumowania statków;
4) wymiany załogi lub sprzętu;
5) podjęcia prac niebezpiecznych;
6) podjęcia lub przerwania prac w otworze wiertniczym lub eksploatacyjnym.
§ 422. Kierownik morskiej jednostki zapewnia, aby osoby przybywające na morską jednostkę
były niezwłocznie pouczone o obowiązujących przepisach bezpieczeństwa oraz o postępowaniu w
razie wypadku, pożaru lub wystąpienia innych zagrożeń, jak również, aby przydzielone im zostały
odpowiednie ratunkowe środki ochrony indywidualnej.
§ 423. 1. Transport pracowników na morską jednostkę lub z niej przedsiębiorca organizuje za
pomocą odpowiednich środków transportu obsługiwanych przez pracowników posiadających
wymagane kwalifikacje.
2. Transport na morską jednostkę organizują i nadzorują wykwalifikowane osoby, wyznaczone
przez kierownika jednostki, w taki sposób, aby nie zagrażał bezpieczeństwu ludzi zatrudnionych
na tej jednostce.
§ 424. 1. Prace załadowcze i wyładowcze na morskiej jednostce wykonują osoby przeszkolo-
ne, pod nadzorem zastępcy kierownika morskiej jednostki lub oficera pokładowego.
2. Przewozu materiałów sypkich i ciekłych oraz rozładunku ich na morskiej jednostce dokonu-
je się w pojemnikach lub specjalnymi statkami posiadającymi odpowiednie zbiorniki do magazy-
nowania tych materiałów, a także urządzenia do ich przetłaczania do zbiorników składowych mor-
skiej jednostki.
3. Przewóz, przeładunek i składowanie materiałów niebezpiecznych wykonuje się zgodnie z
międzynarodowymi kodami o przewozie materiałów niebezpiecznych drogą morską.

- 68 -

4. Zastępca kierownika morskiej jednostki lub oficer pokładowy prowadzący nadzór nad pra-
cami załadunkowymi i wyładunkowymi na morskiej jednostce prace te przerywa, w przypadku
stwierdzenia zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub urządzeń, ze względu na panujące warunki hy-
drologiczno-meteorologiczne.
§ 425. 1. Morską jednostkę posadowioną na dnie morskim wyposaża się w aparaturę umożli-
wiającą w każdej chwili sprawdzenie oraz odczyt:
1) horyzontalności całej konstrukcji;
2) prędkości wiatru i jego kierunku;
3) ciśnienia barometrycznego;
4) temperatury powietrza i wody.
2. Morską jednostkę pływającą wyposaża się w urządzenia pomiaru umożliwiające odczyt da-
nych wymienionych w ust. 1 oraz w urządzenia pozwalające na odczyt:
1) przechyłów bocznych i wzdłużnych;
2) ruchu obrotowego;
3) napięcia lin i łańcuchów kotwicznych;
4) długości wydanych lin i łańcuchów cumowniczych lub kotwicznych.
§ 426. 1. Na morskich jednostkach wydobywczych kierowanie pracą odbywa się z pomiesz-
czenia dyspozytorskiego, wyposażonego w urządzenia wskazujące i rejestrujące parametry pracy
poszczególnych odwiertów, zbiorników i separatorów, a także w odpowiednie urządzenia do załą-
czania i wyłączania poszczególnych urządzeń i regulacji parametrów ich pracy.
2. Na morskich jednostkach wiertniczych, w kabinie wiertacza, powinny znajdować się wskaź-
niki określające niezbędne parametry dla bezpiecznego prowadzenia wiercenia i sterowania po-
szczególnymi maszynami oraz wyłącznik zdalnego zatrzymania agregatów prądotwórczych.
3. Zasadnicze urządzenia kontrolno-pomiarowe stanowiące o bezpieczeństwie pracy powinny
być zdublowane i znajdować się w odrębnym pomieszczeniu.
§ 427. 1. Sprawność i prawidłowość działania aparatury kontrolno-pomiarowej i zabezpiecza-
jącej, a w szczególności aparatury decydującej o bezpieczeństwie ludzi i morskiej jednostki, okre-
sowo kontroluje się.
2. Zakres i częstotliwość kontroli, o której mowa w ust. 1, określa kierownik ruchu zakładu
górniczego, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
§ 428. 1. Na morskiej jednostce wszystkie pomosty, platformy, schodnie, drabiny, mostki i
przejścia, z wyjątkiem lądowiska śmigłowca, zabezpiecza się stałymi balustradami oraz poręczami
o wysokości co najmniej 1,0 m i bortnicami o wysokości 0,15 m.
2. Lotnisko śmigłowca zabezpiecza się siatką ochronną, rozpiętą na wysięgnikach o długości
co najmniej 1,0 m.
§ 429. 1. Pokłady i drogi komunikacyjne powinny zapewniać warunki bezpiecznego porusza-
nia się zatrudnionych.
2. Przy wejściach do pomieszczeń morskiej jednostki umieszcza się tablice informujące o
przeznaczeniu tych pomieszczeń.



-69-
3. W miejscach, gdzie może powstać niebezpieczeństwo dla przechodzących, umieszcza się
odpowiednie zabezpieczenia lub sygnały ostrzegawcze.
§ 430. 1. Prace podwodne przeprowadzane z morskiej jednostki wykonuje się w sposób okre-
ślony w przepisach wydanych na podstawie art. 23715 §1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks
pracy oraz w instrukcjach opracowanych przez przedsiębiorcę.
2. Dla wykonywania prac podwodnych morską jednostkę wyposaża się w odpowiednie urzą-
dzenia techniczne i opiekę medyczną, gwarantujące bezpieczeństwo zatrudnionych.
3. Prace podwodne mogą wykonywać wyłącznie osoby o wymaganych kwalifikacjach specja-
listycznych, których stan zdrowia, potwierdzony specjalistycznym badaniem lekarskim, zezwala
na wykonywanie tych prac.
4. Prace podwodne wykonuje się pod nadzorem osób posiadających odpowiednie kwalifikacje.
§ 431. 1. W czasie wykonywania prac pod wodą niedopuszczalne jest wykonywanie na mor-
skiej jednostce prac:
1) z użyciem materiałów wybuchowych, a w rejonie wykonywania tych prac także prac przeła-
dunkowych między statkami obsługi a morską jednostką;
2) stwarzających niebezpieczeństwo porażenia prądem elektrycznym osób znajdujących się pod
wodą.
2. W przypadku gdy prace podwodne wykonuje się ze statku, statek odpowiednio zakotwicza
się, aby nie istniała możliwość jego ruchów.
§ 432. 1. Morską jednostkę wiertniczą lub wydobywczą po spełnieniu zadań, do których była
przeznaczona, wraz z instalacjami z nią związanymi usuwa się z miejsca usytuowania.
2. Miejsce po likwidacji morskiej jednostki doprowadza się do stanu niestwarzającego zagro-
żeń dla bezpieczeństwa żeglugi, rybołówstwa i środowiska morskiego.
§ 433. 1. Likwidację otworów wiertniczych lub odwiertów przeprowadza się na podstawie pro-
jektu likwidacji, zatwierdzonego przez kierownika ruchu zakładu górniczego.
2. Likwidację otworu wiertniczego wykonuje się w sposób zapewniający szczelną izolację
przewierconych warstw oraz horyzontów wodnych, ropnych i gazowych, a także ochronę środo-
wiska morskiego.
3. Prace wymienione w ust. 1 wykonuje się pod nadzorem kierownika morskiej jednostki lub
upoważnionej przez niego osoby wyższego dozoru ruchu.
4. Po zakończeniu likwidacji morskiej jednostki wydobywczej lub jej części albo otworu
wiertniczego lub eksploatacyjnego sporządza się odpowiedni protokół.
§ 434. 1. Kierownik ruchu zakładu górniczego opracowuje dla każdej morskiej jednostki plan
ochrony przeciwpożarowej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy
z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2006 r. Nr 99, poz. 693 oraz
z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1238).
2. Plan ochrony przeciwpożarowej rozmieszcza się na morskiej jednostce w niezbędnej ilości
w miejscach określonych w odrębnych przepisach.
3. W planie ochrony przeciwpożarowej uwzględnia się informacje o miejscu składowania ma-
teriałów wybuchowych, promieniotwórczych i trujących oraz gazów pod ciśnieniem.
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 63 . [ 64 ] . 65 ... 70 ... 92

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: