Rządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze
projekt dotyczy: usunięcia barier utrudniających podejmowanie i wykonywanie działalności w zakresie geologii i górnictwa, pobudzenia przedsiębiorczości oraz zwiększenia pewności inwestowania, co powinno zapewnić racjonalną gospodarkę złożami kopalin w ramach zrównoważonego rozwoju
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1696
- Data wpłynięcia: 2008-12-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Prawo geologiczne i górnicze
- data uchwalenia: 2011-06-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 163, poz. 981
1696-wykonawcze-tom-I
Rozporządzenie Rady Ministrów stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 14 ust.
4 ustawy z dnia ......................... – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr .....................) i określa sposób
organizowania i tryb przeprowadzania przetargów poprzedzających ustanowienie użytkowania
górniczego w odniesieniu do kopalin, których złoża objęte są własnością górniczą w rozumieniu art. 10
ustawy , z wyłączeniem złóż węglowodorów, związanego z:
1) poszukiwaniem lub rozpoznawaniem złóż kopalin (z wyjątkiem węglowodorów);
2) wydobywaniem kopalin ze złóż (z wyjątkiem węglowodorów);
3) bezzbiornikowym magazynowaniem substancji oraz składowaniem odpadów w górotworze, w tym w
podziemnych wyrobiskach górniczych.
Rozporządzenie określa ponadto:
1) zasady zamieszczania obwieszczeń o przetargu;
2) wymagania, jakim powinna odpowiadać oferta;
3) zasady
powoływania i pracy komisji przetargowej;
4) terminy
składania i otwarcia ofert oraz zakończenia przetargu.
Rozporządzenie Rady Ministrów zastępuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 2005 r.
w sprawie przetargu na nabycie prawa użytkowania górniczego (Dz. U. Nr 135, poz. 1131).
Przewiduje się, że projektowane rozporządzenie Rady Ministrów wejdzie w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
6
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, których dotyczy niniejsza regulacja
Projekt rozporządzenia dotyczy podmiotów, które będą się ubiegać o ustanowienie użytkowania
górniczego w trybie przetargu oraz organu odpowiedzialnego za jego przeprowadzenie.
2. Konsultacje
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska oraz w
Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (DZ. U. Nr 169, poz. 1414), w celu udostępnienia go wszystkim
zainteresowanym podmiotom. Ponadto projekt zostanie przesłany do konsultacji społecznych do
zaopiniowania do następujących podmiotów:
1. Marszałkowie Województw,
2. Sekcja Krajowa Geologiczno-Wiertnicza NSZZ „Solidarność”
ul. Wierzbowa 15, 50-056 Wrocław ,
3. Krajowy
Związek Pracodawców Branży Geologicznej
Al. Korfantego 125a, 40-156 Katowice,
4. Wolny
Związek Zawodowy „Sierpień 80” Komisja Krajowa
ul. Warszawska 19, 40-009 Katowice,
5. Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność ”
ul. Chałubińskiego 6a, 50-368 Wrocław,
6. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
ul. Klonowa 6, 00-591 Warszawa,
7. Konfederacja Pracodawców Polskich
ul. Brukselska 7, 03-973 Warszawa,
8. Business Center Club Związek Pracodawców
Plac elaznej Bramy 10, 00-136 Warszawa,
9. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych
ul. Kopernika 36/40, 00-924 Warszawa,
10. Państwowy Instytut Geologiczny
ul. Rakowiecka 4, 00-975 Warszawa,
11. Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa
ul. Kościuszki 30, 40-048 Katowice
7
12. Porozumienie Pracodawców Przemysłu Wydobywczego
(Związek Pracodawców Górnictwa Węgla Kamiennego)
ul. Podgórna 4, 40-955 Katowice,
13. Forum Przemysłu Wydobywczego
ul. Sienkiewicza 48/50, 25-501 Kielce,
14. Polski Związek Pracodawców Producentów Kruszyw
ul. Sienkiewicza 48/50, 25-501 Kielce,
15. Regionalne Stowarzyszenie Przedsiębiorców Wydobywających Kopaliny Pospolite
ul. wirki i Wigury 1, 96-200 Sieradz,
16. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Górnictwa
ul. Powstańców 25, 40-952 Katowice
17. Porozumienie Związków Zawodowych „Kadra”
ul. Obroki 77, Katowice
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego
W związku z wprowadzeniem rozporządzenia budżet państwa będzie obciążony kosztami organizacji
przetargu, szacowanymi na ok. 62 000 zł za 1 przetarg, w przypadku poszukiwania lub rozpoznawania
złóż kopalin, na które składają się:
-
przygotowanie pakietów informacyjnych – ok. 30 000 zł,
-
przygotowanie i druk materiałów promocyjnych (broszury w języku polskim i angielskim, ulotki,
płyty CD) – ok. 15 000 zł,
-
ogłoszenia w prasie krajowej i zagranicznej – ok. 12 000 zł,
-
obsługa techniczna (tłumaczenia itp.) – ok. 5 000 zł;
oraz ok. 112 000 zł za 1 przetarg, w przypadku wydobywania kopalin ze złóż, gdzie dodatkowym kosztem
poza ww. wymienionymi będzie:
-
sporządzanie wycen informacji geologicznej – ok. 50 000 zł.
Nie nastąpi wzrost planowanych wydatków w porównaniu z obowiązującym rozporządzeniem.
Wprowadzenie rozporządzenia spowoduje wpływy do budżetu państwa w związku
z wynagrodzeniem za ustanowienie użytkowania górniczego, które stanowi jedno
z kryteriów przetargu. Oszacowanie wysokości wpływu jest zatem bardzo trudne, gdyż zależy od
propozycji przedsiębiorców. Jednakże minimalna wysokość wynagrodzenia za ustanowienie użytkowania
górniczego w przypadku poszukiwania i rozpoznawania wynosi 206,86 zł za 1 km2 obszaru objętego
użytkowaniem górniczym.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Brak wpływu.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wprowadzenie projektowanej regulacji spowoduje konkurencyjność na rynku poszukiwawczo-
wydobywczym. Przedsiębiorstwa będą musiały wykazywać się innowacyjnością, wprowadzaniem
nowoczesnych technik poszukiwawczo-wydobywczych i dbałością o środowisko naturalne.
8
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Brak wpływu.
7. Wpływ regulacji na ochronę środowiska
Wprowadzenie projektowanej regulacji przyczyni się do prowadzenia prawidłowej, racjonalnej
gospodarki zasobami złóż kopalin oraz pozwala na wybór systemów prowadzenia prac
geologicznych, które w jak najmniejszym stopniu będą obciążać środowisko naturalne.
8. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
9
Projekt
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia................
w sprawie przetargu na uzyskanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie oraz
wydobywanie węglowodorów
Na podstawie art. 45 ust. 5 ustawy z dnia ............................... – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U.
Nr .............., poz. ...........) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa:
1) wymagania, jakim powinna odpowiadać oferta;
2) szczegółowe warunki postępowania przetargowego na udzielenie koncesji.
§ 2.
1. Przetarg zwany dalej „przetargiem” ma na celu umożliwienie organowi koncesyjnemu, zwanemu dalej
„organizatorem przetargu”, dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty na uzyskanie koncesji, a także
określenie kolejności pozostałych ofert spełniających wymagania zawarte w szczegółowych
warunkach przetargu.
2. Za najkorzystniejszą uznaje się ofertę, która otrzyma najwyższą ocenę komisji przetargowej,
przyznaną na podstawie obiektywnych kryteriów, o których mowa w art. 44 ust 1 ustawy z dnia .....-
Prawo geologiczne i górnicze, zwanej dalej „ustawą”.
3. W przypadku, gdyby dwie lub więcej ofert otrzymało jednakową ocenę na podstawie kryteriów, o
których mowa w ust. 2, organizator przetargu wzywa podmioty zainteresowane uzyskaniem koncesji,
zwane dalej „oferentami”, którzy złożyli te oferty, do złożenia w terminie określonym przez
organizatora przetargu ofert dodatkowych. Do ofert dodatkowych stosuje się przepisy § 7 ust. 1-4
oraz § 10 ust. 2 pkt 2, ust. 4 i 5.
§ 3.
Przetarg prowadzi się w trybie przetargu nieograniczonego.
§ 4.
1. Szczegółowe warunki przetargu zawierają w szczególności:
1) określenie przedmiotu przetargu;
2) wymagania
dotyczące treści oferty;
3) wymagania, jakie powinien spełniać oferent;
4) informacje o dokumentach, jakie ma dostarczyć oferent w celu potwierdzenia spełniania
wymaganych warunków, w tym wypis z rejestru przedsiębiorców oraz oświadczenie, że oferent
nie podlega wyłączeniu z przetargu zgodnie z pkt 3;
5) obiektywne kryteria oceny ofert zapewniające spełnienie zasad uczciwej konkurencji i określenie
ich znaczenia;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1696-wykonawcze-tom-II
› Pobierz plik

-
1696
› Pobierz plik

-
1696-wykonawcze-tom-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei