eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze

Rządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze

projekt dotyczy: usunięcia barier utrudniających podejmowanie i wykonywanie działalności w zakresie geologii i górnictwa, pobudzenia przedsiębiorczości oraz zwiększenia pewności inwestowania, co powinno zapewnić racjonalną gospodarkę złożami kopalin w ramach zrównoważonego rozwoju

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1696
  • Data wpłynięcia: 2008-12-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Prawo geologiczne i górnicze
  • data uchwalenia: 2011-06-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 163, poz. 981

1696-wykonawcze-tom-I

4.10. W celu zapewnienia bezpieczeństwa pracy w wyrobiskach z zabudowaną instalacją do po-
dawania gazów inertnych, minimalną ilość powietrza należy określać według wzorów:
1) dla technologii stosowania azotu jako gazu inertnego:

V min o — minimalna
ilość powietrza umożliwiająca utrzymanie O
2
2 > 19 % [m3/min]

So dop So rur
V min o = Va
2
2

2
So wyr So dop
2
2

Va
wydajność, z jaką podawany jest gaz inertny

[m3/min]
So rur
stężenie O
2
2 w rurociągu
[%]
So dop
— stężenie O
2
2 dopuszczalne w powietrzu kopalnianym
19,0 [%]
So wyr
stężenie O
2
2
w
wyrobiskach
[%];
2) dla technologii stosowania dwutlenku węgla jako gazu inertnego

V min co
2

minimalna ilość powietrza umożliwiająca utrzymanie CO2 < 1 % [m3/min]

Sco rur Sco dop
V min co = Va
2
2

2
Sco dop Sco wyr
2
2

Va
wydajność, z jaką podawany jest gaz inertny

[m3/min]
Sco rur
stężenie CO
2
2 w rurociągu
[%]
Sco dop — stężenie CO
2
2 dopuszczalne w powietrzu kopalnianym
1,0 [%]
Sco wyr — stężenie CO
2
2
w
wyrobiskach [%].

107
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zamieszczonego w art. 122 ustawy
z dnia ................................ 2009 r. — Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr ..., poz. ...). Na mo-
cy powołanego przepisu minister właściwy do spraw gospodarki został upoważniony do określenia,
w porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw wewnętrznych, środowiska oraz zdrowia:
1) organizacji, szczegółowych zadań i wymagań dla służb ratownictwa górniczego przedsiębiorcy
oraz podmiotu zawodowo trudniącego się ratownictwem górniczym;
2) szczegółowych wymagań dotyczących specjalistycznych badań lekarskich, specjalistycznych
badań psychologicznych oraz specjalistycznych szkoleń w zakresie ratownictwa górniczego, w
tym przypadków, w których te badania oraz szkolenia są przeprowadzane przez podmiot zawo-
dowo trudniący się ratownictwem górniczym;
3) szczegółowych wymagań dotyczących dokumentacji w zakresie ratownictwa górniczego oraz
planu ratownictwa górniczego;
4) sposobów współpracy przedsiębiorcy oraz podmiotu zawodowo trudniącego się ratownictwem
górniczym, w przypadku zawarcia umowy, o której mowa w art. 120 ust. 11 ustawy;
5) przypadków, w których wykonuje się prace profilaktyczne;
6) sposobów wykonywania prac profilaktycznych oraz prowadzenia akcji ratowniczych w zależno-
ści od rodzaju i natężenia zagrożeń występujących w zakładach górniczych.
Wydając to rozporządzenie, minister właściwy do spraw gospodarki ma kierować się potrzebą
zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa powszechnego, bezpieczeństwa pożarowego,
bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa ruchu zakładu górniczego, zapobiegania zagroże-
niom występującym w ruchu zakładu górniczego, a także zapewnienia sprawnego niesienia pomocy
w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia osób przebywających w zakładzie górniczym, bezpie-
czeństwa ruchu zakładu górniczego lub bezpieczeństwa powszechnego.
Projektowany akt zastąpi rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 12 czerwca 2002 r. w
sprawie ratownictwa górniczego (Dz. U. Nr 94, poz. 838, z 2004 r. Nr 102, poz. 1073 oraz z 2007 r.
Nr 204, poz. 1476), wydane na podstawie art. 78 ust. 3 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. — Prawo
geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm.), obowiązującej do dnia
30 czerwca 2009 r. Regulacje w nim zamieszczone zasadniczo nie odbiegają od dotychczasowych
przepisów. Konieczne było jednak uwzględnienie zmiany „zasadniczej” ustawowej regulacji doty-
czącej ratownictwa górniczego, w zakresie np. wskazywania jako podstawowej jednostki ratownic-
twa górniczego w Polsce Centralnej Stacji Ratownictwa Górniczego S.A. Pozostałe wprowadzone
zmiany polegają w szczególności na:
1) przeniesieniu części zapisów rozporządzenia do ustawy z dnia ................................ 2009 r. —
Prawo geologiczne i górnicze;
2) przeniesieniu treści dotychczasowego załącznika nr 2 (szczegółowe zasady szkolenia z zakresu
ratownictwa) wprost do rozporządzenia;

108
3) rezygnacji z nieuprawnionych subdelegacji dla jednostek ratownictwa do opracowania: sposobu
prowadzenia akcji ratowniczych i prac profilaktycznych z wykorzystaniem gazów inertnych,
sposobu prowadzenia akcji ratowniczych w trudnych warunkach mikroklimatu, wzorów doku-
mentacji w zakresie ratownictwa górniczego, i wprowadzenia tych rozwiązań wprost do rozpo-
rządzenia: w załączniku nr 1 — wzorów dokumentacji w zakresie ratownictwa górniczego, w
załączniku nr 2 — zasad prowadzenia akcji w trudnych warunkach mikroklimatu, a w załączni-
ku nr 3 — sposobu prowadzenia akcji ratowniczych i prac profilaktycznych z wykorzystaniem
gazów inertnych;
4) jednoznacznym określeniu jednej z zasad (druga została wyrażona w ustawie — akcję prowa-
dzić może tylko kierownik ruchu zakładu górniczego) prowadzenia akcji ratowniczej, polegają-
cym na tym, że do czasu przyjścia kierownika ruchu zakładu górniczego do pomieszczenia kie-
rownika akcji dyspozytor ruchu zakładu górniczego;
5) rezygnacji z regulacji będących bardziej podręcznikowymi zasadami sztuki górniczej niż prze-
pisami prawa (dotyczącymi wykonywania pomiarów);
6) rezygnacji z przepisów dotyczących zasad prowadzenia akcji ratowniczych w przypadku wy-
pływu gazów do wyrobisk, wybuchu gazów i pyłu węglowego oraz wyrzutu gazów i skał, tąp-
nięcia i zawału skał do wyrobisk, wdarcia się do wyrobisk wody lub wody z luźnym materiałem
skalnym; wystarczające w tym zakresie będą ogólne zasady kompetencyjne ujęte w rozporzą-
dzeniu;
7) modyfikacji zasad organizacji specjalistycznych służb ratowniczych do wykonywania prac w
podziemnych zakładach górniczych stosujących specjalne techniki (np.: alpinistycznych i nur-
kowych);
8) rezygnacji z przepisów określających zasady działania zastępów specjalistycznych nurków w
czasie prowadzenia akcji ratowniczej (zasady prowadzenia prac i akcji podwodnych określają
inne specjalistyczne w tym zakresie przepisy).
Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie równocześnie z ustawą z dnia
.................................... 2009 r. — Prawo geologiczne i górnicze, tj. z dniem 1 lipca 2009 r.
Projekt zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Mini-
sterstwa rodowiska (http://ww.mos.gov.pl/bip/index.php?idkat=412), stosownie do art. 5 ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414), w celu umożliwienia zgłoszenia, w trybie art. 7 tej ustawy, zainteresowania pracami nad
przedmiotowym projektem rozporządzenia.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Mi-
nistrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfika-
cji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku
z tym nie podlega procedurze notyfikacji Komisji Europejskiej.

109
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowany akt normatywny.
Przepisy zawarte w projekcie rozporządzenia oddziałują w szczególności na:
1) przedsiębiorców prowadzących działalność na podstawie ustawy z dnia ................................
2009 r. — Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr ..., poz. ...);
2) podmioty zawodowo trudniące się ratownictwem górniczym, tj. jednostki ratownictwa górni-
czego: Centralną Stację Ratownictwa Górniczego S.A. w Bytomiu (wraz z funkcjonującymi w
jej strukturze okręgowymi stacjami ratownictwa górniczego), Jednostkę Ratownictwa Górniczo-
Hutniczego w Lubinie, Ratowniczą Stację Górnictwa Otworowego w Krakowie oraz Jednostkę
Ratownictwa Górniczego sp. z o.o. w Tarnobrzegu;
3) pracowników zatrudnionych w podmiotach wymienionych w pkt 1 i 2;
4) organy nadzoru górniczego, sprawujące nadzór nad ruchem zakładów górniczych, m.in. w za-
kresie ratownictwa górniczego, oraz nad jednostkami ratownictwa górniczego.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt zostanie rozesłany do:
1) reprezentatywnych organizacji związkowych oraz reprezentatywnych organizacji pracodawców
w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-
Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080,
z późn. zm.), tj. do:
a) Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”, w tym zrzeszonych
w tym podmiocie górniczych struktur związkowych,
b) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, w tym zrzeszonych w tym pod-
miocie górniczych struktur związkowych,
c) Forum Związków Zawodowych, w tym zrzeszonych w tym podmiocie górniczych struktur
związkowych,
d) Konfederacji Pracodawców Polskich,
e) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
f) Business Centre Club — Związku Pracodawców,
g) Związku Rzemiosła Polskiego;
2) Marszałków Województw;
3) Stowarzyszenia Gmin Górniczych w Polsce;
4) Forum Przemysłu Wydobywczego;
5) Porozumienia Pracodawców Przemysłu Wydobywczego (Związku Pracodawców Górnictwa
Węgla Kamiennego);
6) Związku Pracodawców Polska Miedź;
7) Polskiego Związku Pracodawców Producentów Kruszyw;
8) Regionalnego Stowarzyszenia Przedsiębiorców Wydobywających Kopaliny Pospolite;
9) Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A.;

110
10) Przedsiębiorstwa Poszukiwań i Eksploatacji Złóż Ropy i Gazu „Petrobaltic” S.A.;
11) Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie;
12) Politechniki ląskiej;
13) Politechniki Wrocławskiej;
14) Głównego Instytutu Górnictwa;
15) Polskiej Akademii Nauk — Instytutu Geofizyki oraz Instytutu Mechaniki Górotworu;
16) Przedsiębiorstwa Miernictwa Górniczego sp. z o.o.;
17) jednostek ratownictwa górniczego: Centralnej Stacji Ratownictwa Górniczego S.A. w Bytomiu,
Jednostki Ratownictwa Górniczo-Hutniczego w Lubinie, Ratowniczej Stacji Górnictwa Otwo-
rowego w Krakowie oraz Jednostki Ratownictwa Górniczego sp. z o.o. w Tarnobrzegu;
18) Krajowej Izby Gospodarczej;
19) Górniczej Izby Przemysłowo-Handlowej;
20) Polskiej Izby Gospodarczej „Ekorozwój”;
21) Forum Odbiorców Energii Elektrycznej i Gazu;
22) Zarządu Głównego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Górnictwa.
Ponadto, stosownie do art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu
i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Re-
gionów Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 90, poz. 759), projekt zostanie skierowany do zaopiniowania
przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Omówienie wyników konsultacji społecznych zostanie dokonane w wersji projektu kierowanej
do uzgodnień międzyresortowych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jed-
nostek samorządu terytorialnego.
Nie przewiduje się oddziaływania projektowanego rozporządzenia w powyższym zakresie.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Rozwiązania zamieszczone w projekcie wywierają wpływ na prawa i obowiązki pracodawców i
pracowników wykonujących zadania z zakresu ratownictwa górniczego. Nie przewiduje się jednak
zmiany zakresu oddziaływania projektowanego rozporządzenia w powyższym zakresie.
5. Wpływ regulacji na bezpieczeństwo powszechne i bezpieczeństwo osób zatrudnionych
w ruchu zakładów górniczych oraz stan środowiska.
Rozwiązania zawarte w projekcie utrzymają poziom bezpieczeństwa w omawianym zakresie.
Skutki wyłączenia szczególnego statusu prawnego Centralnej Stacji Ratownictwa Górniczego S.A.
powinny być rozpatrywane na płaszczyźnie rozwiązań projektowanej ustawy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funk-
cjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowane rozporządzenie nie zmienia zasadniczo zakresu oddziaływania w powyższym za-
kresie. Zrezygnowano jednak ze zbędnych, „podręcznikowych”, rozwiązań prawnych, co umożliwi
dostosowanie praktyki postępowania do aktualnych doświadczeń w części dotychczas normowa-
nych obszarów.

111
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 85 . [ 86 ] . 87 ... 95

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: