Rządowy projekt ustawy o dyscyplinie wojskowej
projekt dotyczy: unormowania zasad i trybu wyróżniania żołnierzy i byłych żołnierzy, pododdziałów, oddziałów i instytucji wojskowych, a także zasad reagowania na naruszenia dyscypliny wojskowej oraz ponoszenia przez żołnierzy odpowiedzialności dyscyplinarnej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1666
- Data wpłynięcia: 2009-02-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o dyscyplinie wojskowej
- data uchwalenia: 2009-10-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 190, poz. 1474
1666
4) w razie przerwania wykonania kary.
Rozdział 4
Warunki tworzenia wojskowych aresztów dyscyplinarnych oraz warunki, jakim
powinny odpowiadać ich pomieszczenia
§ 42.
1.
Wojskowy areszt dyscyplinarny tworzy się w celu wykonywania kary
dyscyplinarnej aresztu izolacyjnego wymierzonej żołnierzom zasadniczej służby wojskowej,
po odwieszeniu obowiązku pełnienia zasadniczej służby wojskowej.
2. Areszty tworzy się przy izbach zatrzymań, jako wyodrębnione pomieszczenia.
§ 43. 1. Areszt tworzy i znosi Minister Obrony Narodowej na wniosek Szefa Sztabu
Generalnego WP, z uwzględnieniem struktury i dyslokacji jednostek wojskowych,
uzgodniony odpowiednio z właściwymi terytorialnie prezesem wojskowego sądu
garnizonowego i wojskowym prokuratorem garnizonowym oraz dyrektorem komórki
organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej w sprawach dyscypliny
wojskowej.
2. O utworzeniu i zniesieniu aresztu dowódca garnizonu, na którego obszarze utworzono
areszt lub mieścił się areszt zlikwidowany, zawiadamia niezwłocznie właściwych terytorialnie
prezesa wojskowego sądu garnizonowego i wojskowego prokuratora garnizonowego.
3. Prezes wojskowego sądu garnizonowego i wojskowy prokurator garnizonowy,
o których mowa w ust. 1 i 2 dopuszczają do użytkowania utworzony areszt.
§ 44. Obsługę aresztu stanowią komendant i profos izby zatrzymań, w obiekcie której
wydziela się pomieszczenia aresztu.
§ 45. Dla potrzeb aresztu w izbach zatrzymań:
1) wydziela
się:
a) pomieszczenia dla żołnierzy odbywających karę dyscyplinarną aresztu izolacyjnego,
zwane dalej „pomieszczeniem aresztu”;
b) pokój odwiedzin.
2) udostępnia się:
a) pomieszczenia dla komendanta;
b) pomieszczenia dla profosów;
c) pokój lekarski;
d) pomieszczenia do przygotowywania posiłków i zmywania naczyń;
e) magazyn do przechowywania przedmiotów przyjętych do depozytu, a także ubrań
roboczych, pościeli, bielizny czystej i brudnej oraz środków higieny i czystości;
f) umywalnię;
g) ustęp.
§ 46. 1. Pomieszczenie aresztu powinno być zlokalizowane, w miarę możliwości, na
kondygnacji parterowej budynku. W przypadku usytuowania tego pomieszczenia w suterenie
- 12 -
budynku, może być ono użytkowane po uzyskaniu pozwolenia właściwego organu
administracji architektoniczno-budowlanej.
2. Pomieszczenia dla żołnierzy odbywających karę dyscyplinarną aresztu izolacyjnego
i ich wyposażenie powinny odpowiadać następującym warunkom:
1) powierzchnia pomieszczenia przypadająca na jednego żołnierza odbywającego karę
dyscyplinarną aresztu izolacyjnego powinna być nie mniejsza niż 4 m2. dla cel
wieloosobowych i 6 m2 dla cel jednoosobowych;
2) podłoga zmywalna, trwała, ocieplana;
3) okna uchylne w grubości ściany muru o powierzchni w stosunku do powierzchni podłogi nie
mniejszej niż 1 : 8, z zainstalowaną na zewnątrz kratą z prętów stalowych o średnicy co najmniej
12 mm lub z płaskowników o wymiarach co najmniej 8 x 30 mm, a od wewnątrz siatką stalową
z drutu o średnicy co najmniej 1,5 mm i wielkości oczek nie większej niż 25 x 25 mm;
4) ogrzewanie zapewniające temperaturę według norm określonych dla pomieszczeń
mieszkalnych; grzejniki zabezpieczone siatką stalową w taki sposób, jak otwory okienne,
a przy ogrzewaniu piecowym - drzwiczki od pieców na zewnątrz pomieszczeń;
5) ściany wewnętrzne wykonane z cegły pełnej na zaprawie cementowej, o grubości
co najmniej 1,5 cegły, lub innych materiałów o nie mniejszej wytrzymałości;
6) oświetlenie elektryczne odpowiednie do czytania i pisania;
7) punkty
świetlne zabezpieczone siatką stalową lub nietłukącym się szkłem;
8) przyciski do wzywania obsługi aresztu, pod bezpiecznym napięciem elektrycznym;
9) wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna zapewniająca półtorakrotną wymianę
powietrza w ciągu godziny oraz otwory wentylacyjne zabezpieczone siatką stalową
w taki sposób, jak otwory okienne;
10) drzwi o silnej konstrukcji, otwierane na zewnątrz, z dwiema zasuwami i atestowanym
zamkiem oraz łańcuchem zabezpieczającym, a także z wizjerem stożkowym na
wysokości 1,5 m, zabezpieczonym od strony pomieszczenia szkłem hartowanym
i z drugiej strony ruchomą zasłoną;
11) leżanki jednoosobowe, szafki na rzeczy osobiste, stoliki i taborety przymocowane trwale
do podłogi lub ściany;
12) na ścianach korytarzy, obok drzwi pomieszczeń dla żołnierzy odbywających karę
dyscyplinarną aresztu izolacyjnego, zamocowane półki drewniane, służące do stawiania
naczyń z posiłkami;
3. Pokój odwiedzin wyposażony w stolik i taborety przymocowane trwale do podłogi.
4. W pomieszczeniu oraz pomieszczeniach komendanta i profosów znajduje się
regulamin wykonywania kary dyscyplinarnej aresztu izolacyjnego i porządek dnia.
Rozdział 5
Przepisy szczególne i wspólne
§ 47. 1. W czasie wojny oraz pełnienia służby wojskowej po ogłoszeniu mobilizacji,
stanów nadzwyczajnych, a także podczas wykonywania zadań służbowych w strefie działań
wojennych oraz w przypadku użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami
- 13 -
państwa, a także udziału w akcjach humanitarnych, poszukiwawczych lub ratowniczych
można odstąpić od wykonywania tych czynności i sporządzania tych dokumentów, których
wykonanie lub sporządzenie w tych warunkach i okolicznościach jest niemożliwe lub
szczególnie utrudnione.
2. Po ustaniu warunków i okoliczności, o których mowa w ust. 1, można wykonać
niezbędne czynności lub uzupełnić dokumentację dyscyplinarną.
Rozdział 6
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 48. 1.
Etat wojskowych aresztów dyscyplinarnych w dniu wejścia w życie
rozporządzenia staje się etatem izby zatrzymań, której pomieszczenia funkcjonują przy tym
areszcie lub samodzielnej izbie zatrzymań.
2. Obsługi wojskowych aresztów dyscyplinarnych określone w etacie jednostki
wojskowej istniejące w dniu wejścia w życie rozporządzenia stają się obsługami
nieetatowymi wojskowych aresztów dyscyplinarnych.
§ 49. Traci moc rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 sierpnia 2008 r.
w sprawie regulaminu wykonywania i odbywania kar i środków dyscyplinarnych (Dz. U. Nr
156, poz. 973) oraz rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 października
2002
r. w sprawie warunków tworzenia wojskowych aresztów dyscyplinarnych oraz
warunków, jakim powinny odpowiadać ich pomieszczenia (Dz. U. nr 183, poz. 1529).
§ 50. Rozporządzenie wchodzi w życie 1 stycznia 2010 r.
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
w porozumieniu
MINISTER SPRAWIEDLIWO CI
- 14 -
UZASADNIENIE
W związku opracowywanym projektem nowej ustawy o dyscyplinie wojskowej,
w wykonaniu delegacji zawartej w art. 79 projektowanej ustawy, istnieje konieczność
opracowania przepisów określających wykonywanie kar i środków dyscyplinarnych, a także
określających warunki tworzenia wojskowych aresztów dyscyplinarnych i kryteriów, jakie
powinny one spełniać.
W projekcie rozporządzenia określono sposób wykonywania oraz tryb zarządzania i
orzekania w zakresie wykonania kar dyscyplinarnych i środków dyscyplinarnych
skatalogowanych w art. 24 i art. 33 projektowanej ustawy, z uwzględnieniem ich wykonywania
po ogłoszeniu mobilizacji, w stanach nadzwyczajnych, a także podczas wykonywania zadań
służbowych w strefie działań wojennych oraz w przypadku użycia Sił Zbrojnych RP poza
granicami państwa, jak również udziału w akcjach humanitarnych, poszukiwawczych lub
ratowniczych, biorąc pod uwagę przepisy zawarte w innych aktach prawnych.
Projekt rozporządzenia precyzuje warunki tworzenia wojskowych aresztów
dyscyplinarnych, ich organizację, wyposażenie, kryteria, jakim powinny sprostać ich
pomieszczenia etc. – co jest konieczne w przypadku odwieszenia obowiązku pełnienia
zasadniczej służby wojskowej i możliwości orzekania wobec nich kary dyscyplinarnej aresztu
izolacyjnego. Przy określaniu warunków i norm, jakie powinny spełniać wojskowe areszty
dyscyplinarne wzięto pod uwagę obecnie obowiązujące przepisy w tym zakresie, jak również
polskie normy sanitarne i zalecenia Europejskiego Komitetu ds. Zapobiegania Tortur
i Nieludzkiemu lub Poniżającemu Traktowaniu albo Karaniu oraz Komitetu Praw Człowieka
ONZ. Z uwagi na powyższe, a także szczególny charakter orzekania tej kary dyscyplinarnej oraz
warunków jej odbywania, nie zmieniono kryteriów, jakie powinny spełniać wojskowe areszty
dyscyplinarne funkcjonujące po ogłoszeniu mobilizacji, stanu wojennego i w czasie wojny.
Proponowane przepisy w znacznym stopniu zostały oparte na wcześniej
obowiązujących przepisach, w tym głównie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z
dnia 11 sierpnia 2008 r. w sprawie regulaminu wykonywania i odbywania kar i środków
dyscyplinarnych (Dz. U. Nr 156, poz. 973), po dostosowaniu ich do wymogów projektowanej
ustawy oraz takim doprecyzowaniu niektórych zapisów, aby wykonywanie orzeczonych kar i
środków dyscyplinarnych nie budziło wątpliwości.
- 15 -
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego.
Podmiotami, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie są żołnierze
w czynnej służbie wojskowej.
2. Konsultacje społeczne.
Ze względu na zakres przedmiotowy i podmiotowy rozporządzenia nie zakłada się
poddania jego projektu dodatkowym konsultacjom społecznym.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków
finansowych dla budżetu resortu obrony narodowej i budżetu państwa.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy i nie wiąże się z powstaniem lub utratą
miejsc pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz na
przedsiębiorczość.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność wewnętrzną
i zewnętrzną gospodarki oraz na przedsiębiorczość.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
47/01/BS



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei