Rządowy projekt ustawy o dyscyplinie wojskowej
projekt dotyczy: unormowania zasad i trybu wyróżniania żołnierzy i byłych żołnierzy, pododdziałów, oddziałów i instytucji wojskowych, a także zasad reagowania na naruszenia dyscypliny wojskowej oraz ponoszenia przez żołnierzy odpowiedzialności dyscyplinarnej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1666
- Data wpłynięcia: 2009-02-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o dyscyplinie wojskowej
- data uchwalenia: 2009-10-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 190, poz. 1474
1666
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia ……………………………...........
w sprawie regulaminu postępowania dyscyplinarnego
Na podstawie art. 56 ustawy z dnia ....... r. o dyscyplinie wojskowej
(Dz. U. z ..... r. Nr ......., poz. .....) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ustala się regulamin postępowania dyscyplinarnego, stanowiący załącznik do
rozporządzenia.
§ 2. Traci moc:
1) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 1999 r. w sprawie uprawnień
dyscyplinarnych ministrów, kierowników urzędów i instytucji wobec żołnierzy pełniących
służbę w podporządkowanych im jednostkach organizacyjnych (Dz. U. Nr 110, poz. 1259
z późn. zm.1);
2) rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 września 2002 r. w sprawie
wojskowych rzeczników dyscyplinarnych (Dz. U. Nr 155, poz. 1292 z późn. zm.2);
3) rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 września 2002 r. w sprawie
szczegółowego trybu postępowania dyscyplinarnego (Dz. U. Nr 155, poz. 1293);
4) rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 października 2002 r. w sprawie
wzruszania prawomocnych orzeczeń dyscyplinarnych (Dz. U. Nr 186, poz. 1555);
5) rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 października 2004 r. w sprawie
stanowisk służbowych przełożonych dyscyplinarnych równorzędnych stanowisku dowódcy
plutonu (Dz. U. Nr 238, poz. 2397).
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
1 Zmiany rozporządzenia ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 164, poz.1714.
2 Zmiany rozporządzenia ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 50, poz. 429 oraz Dz. U. z 2004 r. Nr 249, poz. 2501.
2
ZAŁ CZNIK
do rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia ....
w sprawie regulaminu postępowania dyscyplinarnego
REGULAMIN POSTĘPOWANIA DYSCYPLINARNEGO
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Regulamin określa:
1) stanowiska służbowe, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy, oraz właściwość
przełożonych dyscyplinarnych zajmujących te stanowiska;
2) właściwość przełożonych dyscyplinarnych i wyższych przełożonych dyscyplinarnych wobec
żołnierzy skierowanych do wykonywania zadań w innej jednostce wojskowej oraz będących
w rezerwie kadrowej lub w dyspozycji;
3) przełożonych dyscyplinarnych uprawnionych do wyznaczania rzeczników dyscyplinarnych
oraz właściwość tych rzeczników dyscyplinarnych wobec podporządkowanych tym
przełożonym żołnierzy, wymagania, jakie powinien spełniać rzecznik dyscyplinarny, a także
warunki i tryb przyznawania i wypłacania dodatkowego wynagrodzenia przysługującego
rzecznikom dyscyplinarnym oraz wysokość i termin płatności tego wynagrodzenia;
4) szczegółowy tryb postępowania dyscyplinarnego;
5) obowiązki obrońcy obwinionego oraz zasady jego udziału w postępowaniu dyscyplinarnym.
§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia
................... r. o dyscyplinie wojskowej (Dz. U. z ..... r. Nr ......., poz. .....).
Rozdział 2
Właściwość niektórych przełożonych dyscyplinarnych
oraz wyższych przełożonych dyscyplinarnych
§ 3. Przełożonymi dyscyplinarnymi, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy, są:
1) przełożony będący żołnierzem – w stosunku do podporządkowanych mu żołnierzy, pełniących
służbę w instytucjach cywilnych;
2) żołnierz sprawujący funkcję starszego oficera narodowego – w stosunku do żołnierzy
podporządkowanych mu w sprawach narodowych;
3) dyrektor (szef, prezes lub inny przełożony nie będący żołnierzem) jednostki lub komórki
organizacyjnej w instytucji cywilnej – w stosunku do podporządkowanych mu żołnierzy,
pełniących służbę w tej instytucji;
4) przełożony nie będący żołnierzem – zajmujący stanowisko służbowe szefa komórki
wewnętrznej (równorzędne) w jednostce wojskowej w stosunku do podporządkowanych mu
żołnierzy;
3
5) żołnierz zajmujący najwyższe stanowisko w międzynarodowych strukturach wojskowych
– w stosunku do podporządkowanych mu żołnierzy w tych strukturach;
6) przełożony będący żołnierzem – w stosunku do podporządkowanych mu żołnierzy, pełniących
służbę w ataszatach obrony przedstawicielstw dyplomatycznych Rzeczypospolitej Polskiej oraz
w przedstawicielstwach Rzeczypospolitej Polskiej przy organizacjach międzynarodowych.
§ 4. Przełożeni dyscyplinarni, o których mowa w § 3:
1) w pkt 1 - 4 - posiadają uprawnienia i obowiązki zastrzeżone dla przełożonych dyscyplinarnych
zajmujących stanowisko służbowe zaszeregowane do stopnia etatowego kapitana (kapitana
marynarki);
2) w pkt 5 - 6 - posiadają uprawnienia i obowiązki zastrzeżone dla przełożonych dyscyplinarnych
zajmujących stanowisko służbowe do dowódcy jednostki wojskowej włącznie.
§ 5. 1. ołnierz skierowany do czasowego pełnienia służby lub któremu powierzono
pełnienie obowiązków służbowych w innej jednostce wojskowej lub poza resortem obrony
narodowej podlega władzy dyscyplinarnej przełożonego dyscyplinarnego w miejscu czasowego
oddelegowania lub powierzenia obowiązków.
2. ołnierz przeniesiony w toku postępowania dyscyplinarnego do pełnienia służby w innej
jednostce wojskowej lub poza resortem obrony narodowej, z dniem przeniesienia, podlega
władzy dyscyplinarnej właściwego przełożonego dyscyplinarnego w nowym miejscu pełnienia
służby.
3. ołnierz pozostający w rezerwie kadrowej lub dyspozycji podlega władzy dyscyplinarnej
przełożonego, w którego podporządkowaniu pozostaje.
§ 6. 1. Organ orzekający w postępowaniu dyscyplinarnym bada swoją właściwość przed
podjęciem czynności w sprawach dyscyplinarnych oraz w czasie ich trwania, a w razie
stwierdzenia braku właściwości przekazuje sprawę organowi, posiadającemu uprawnienia
dyscyplinarne.
2. Spory o właściwość w sprawach dyscyplinarnych rozstrzyga przełożony organów,
o których mowa w ust. 1, w drodze postanowienia, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. O swojej właściwości rozstrzyga Minister Obrony Narodowej oraz kierownik instytucji
cywilnej.
Rozdział 3
Rzecznicy dyscyplinarni
§ 7. 1. Przełożonymi dyscyplinarnymi uprawnionymi do wyznaczania rzeczników
dyscyplinarnych właściwych w stosunku do żołnierzy podporządkowanych tym przełożonym,
są przełożeni zajmujący stanowiska służbowe nie niższe niż dowódcy jednostki wojskowej,
z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz § 8 i 9.
2. Przełożonym dyscyplinarnym uprawnionym do wyznaczania rzeczników
dyscyplinarnych właściwych w stosunku do żołnierzy pozostających w:
1) rezerwie kadrowej lub dyspozycji, do których przenosi dyrektor departamentu Ministerstwa
Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr - jest ten dyrektor;
2) dyspozycji, będących w korpusie szeregowych zawodowych - jest dowódca jednostki wojskowej
zajmujący stanowisko służbowe zaszeregowane do stopnia etatowego co najmniej pułkownika
(komandora).
4
3.
Minister Obrony Narodowej jest uprawniony do wyznaczania rzeczników
dyscyplinarnych właściwych w stosunku do wszystkich żołnierzy.
§ 8. Jeżeli w jednostce wojskowej podległej przełożonemu dyscyplinarnemu, o którym
mowa w § 7 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2, nie ma żołnierza spełniającego warunki do wyznaczenia na
rzecznika dyscyplinarnego, w tym określonych do prowadzenia czynności w postępowaniu
dyscyplinarnym, rzecznika dyscyplinarnego wyznacza wyższy przełożony dyscyplinarny,
spośród podporządkowanych mu żołnierzy.
§ 9. 1. Przełożonymi dyscyplinarnymi uprawnionymi do wyznaczania rzeczników
dyscyplinarnych, właściwych w stosunku do żołnierzy zawodowych pełniących służbę
w instytucjach cywilnych są kierownicy tych instytucji.
2. Jeżeli w instytucji cywilnej, o której mowa w ust. 1, nie ma żołnierza spełniającego
warunki do wyznaczenia na rzecznika dyscyplinarnego, w tym określonych do prowadzenia
czynności w postępowaniu dyscyplinarnym, właściwym rzecznikiem dyscyplinarnym dla
żołnierzy w tej instytucji jest rzecznik dyscyplinarny wyznaczony przez Ministra Obrony
Narodowej.
§ 10.
1.
Przy wyznaczaniu rzeczników dyscyplinarnych przełożony dyscyplinarny,
uprawniony do wyznaczania rzeczników dyscyplinarnych uwzględnia:
1) liczbę dotychczas prowadzonych postępowań dyscyplinarnych i stopień ich skomplikowania;
2) obciążenie żołnierzy wyznaczanych na rzeczników dyscyplinarnych obowiązkami
służbowymi;
3) wielkość jednostki wojskowej (instytucji cywilnej) i jej struktur wewnętrznych, przy czym,
jeżeli jest mu podporządkowanych:
a) mniej niż 20 żołnierzy – może nie wyznaczać rzecznika dyscyplinarnego; przepis
§ 8 i 9 ust. 2 stosuje się odpowiednio,
b) od 20 do 100 żołnierzy – wyznacza 1 lub 2 rzeczników dyscyplinarnych,
c) od 101 do 200 żołnierzy – wyznacza do 3 rzeczników dyscyplinarnych,
d) ponad 200 żołnierzy – wyznacza nie więcej niż po 2 rzeczników dyscyplinarnych na
100 żołnierzy.
2. Przełożony dyscyplinarny zajmujący stanowisko służbowe wyższe niż stanowisko
dowódcy jednostki wojskowej (równorzędnego) może wyznaczać do 5 rzeczników
dyscyplinarnych.
§ 11. Rzecznikiem dyscyplinarnym może być żołnierz zawodowy:
1) niekarany sądownie lub dyscyplinarnie;
2) posiadający co najmniej:
a) stopień wojskowy plutonowego (bosmanmata),
b) trzyletni staż zawodowej służby wojskowej,
c) dobrą ogólną ocenę w opinii służbowej,
d) dobrą znajomość wojskowych przepisów dyscyplinarnych.
§ 12. Rzecznikowi dyscyplinarnemu przysługuje dodatkowe wynagrodzenie zwane dalej
„dodatkowym wynagrodzeniem”:
1) w wysokości 4% najniższego uposażenia zasadniczego żołnierza zawodowego, zwanego
dalej „uposażeniem” - z tytułu wykonywanej funkcji;
2) w wysokości 2% uposażenia - za każde przeprowadzone i zakończone:
a) czynności wyjaśniające,
b) uzupełnienie materiału dowodowego w postępowaniu odwoławczym,
5
c) sprawdzenie przesłanek w celu wzruszenia prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego.
§ 13. 1. Dodatkowe wynagrodzenie, wypłaca organ finansowy na zaopatrzeniu, którego
żołnierz sprawujący funkcję rzecznika dyscyplinarnego pozostaje.
2.
Dodatkowe wynagrodzenie, wypłaca się w ramach innych należności żołnierzy
zawodowych za miesiąc poprzedni, w terminie płatności uposażenia.
3. Dodatkowe wynagrodzenie, o którym mowa w § 12 pkt 1, wypłaca się proporcjonalnie do
ilości dni miesiąca pełnienia funkcji rzecznika dyscyplinarnego.
§ 14. 1. Rzecznika dyscyplinarnego wyznacza się lub odwołuje decyzją.
2. Decyzja, o wyznaczeniu rzecznika dyscyplinarnego stanowi podstawę do wypłacenia
dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w § 12 pkt 1 temu rzecznikowi, a decyzja o jego
odwołaniu do zaprzestania wypłacania tego wynagrodzenia.
3. Dodatkowe wynagrodzenie, o którym mowa w § 12 pkt 2, wypłacane jest na podstawie
odrębnej decyzji, po przyjęciu przez organ orzekający wniosku rzecznika dyscyplinarnego
świadczącego o zakończeniu czynności na danym etapie postępowania dyscyplinarnego.
4. Wzory decyzji, o których mowa w ust. 2 - 3, stanowią załączniki Nr 1 i 2 do
rozporządzenia.
Rozdział 4
Obwiniony i obrońca obwinionego
§ 15. 1. Obwiniony może ustanowić, zmienić lub odwołać obrońcę na piśmie na każdym
etapie postępowania dyscyplinarnego.
2. O ustanowieniu obrońcy lub jego zmianie obwiniony niezwłocznie informuje właściwego
rzecznika dyscyplinarnego doręczając mu oryginał lub poświadczony odpis pełnomocnictwa albo
informuje tego rzecznika na piśmie o odwołaniu obrońcy.
3. Nie ustanowienie obrońcy przez obwinionego lub jego brak nie wstrzymuje biegu
postępowania dyscyplinarnego.
§ 16. 1. W toku postępowania dyscyplinarnego obrońca jest niezależny, w granicach
określonych ustawą oraz zakresem udzielonego przez obwinionego pełnomocnictwa.
2. Obrońca jest obowiązany do:
1) zachowania należytej staranności w czasie udziału w czynnościach postępowania
dyscyplinarnego;
2) podporządkowania się przepisom porządkowym oraz określającym zasady bezpieczeństwa
w jednostce wojskowej (instytucji cywilnej);
3)
przestrzegania zasad poszanowania norm współżycia społecznego obowiązujących
w hierarchicznej strukturze jednostki wojskowej (instytucji cywilnej);
4) zachowania w tajemnicy wszystko, o czym dowiedział się w związku z wykonywaniem
czynności obrońcy. Obwiniony nie może obrońcy zwolnić z tego zakazu.
4. Obrońcy przysługują uprawnienia obwinionego i prawo do uczestniczenia w czynnościach
przeprowadzanych z udziałem obwinionego. Uprawnienia te mogą być ograniczone wyłącznie
przez obwinionego.
5.
W przypadku naruszenia przez obrońcę obowiązków określonych w ustawie lub
rozporządzeniu organ orzekający może wystąpić z wnioskiem o wszczęcie postępowania
dyscyplinarnego odpowiednio do właściwego przełożonego obrońcy albo organu samorządu
zawodowego, do którego należy obrońca będący adwokatem lub radcą prawnym.



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei