Rządowy projekt ustawy o dyscyplinie wojskowej
projekt dotyczy: unormowania zasad i trybu wyróżniania żołnierzy i byłych żołnierzy, pododdziałów, oddziałów i instytucji wojskowych, a także zasad reagowania na naruszenia dyscypliny wojskowej oraz ponoszenia przez żołnierzy odpowiedzialności dyscyplinarnej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1666
- Data wpłynięcia: 2009-02-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o dyscyplinie wojskowej
- data uchwalenia: 2009-10-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 190, poz. 1474
1666
7
2. Badania lub zabiegi, które na jakimkolwiek etapie ich przeprowadzania mają charakter
laboratoryjny mogą być dokonywane wyłącznie przez uprawniony do tego personel służby
zdrowia.
3. Do pobrania krwi do badań uprawniony jest lekarz lub, na jego zlecenie, inny
uprawniony personel służby zdrowia.
4.
Pobrany do badań materiał zostaje niezwłocznie przekazany do najbliższego
upoważnionego laboratorium.
5. Z badań, o których mowa w:
1) ust. 1 lub braku możliwości ich przeprowadzenia sporządza się protokół, którego wzór
określa załącznik Nr 2 do rozporządzenia.
2) ust. 2 lub braku możliwości ich przeprowadzenia sporządza się protokół, którego wzór
określają załączniki Nr 3 i 4 do rozporządzenia.
6. Wyniki badań niezwłocznie przekazuje się organowi zarządzającemu badanie.
7. Jeżeli wyniki przeprowadzonych badań mogą stanowić dowód w postępowaniu
dyscyplinarnym lub innym prowadzonym na podstawie odrębnych przepisów, dołącza się je
do dokumentacji tych postępowań.
§ 32. 1. Polecenie poddania żołnierza badaniom jest natychmiast wykonalne.
2. W razie odmowy poddania się przez żołnierza badaniu lub braku możliwości jego
przeprowadzenia, organ przeprowadza lub zleca przeprowadzenie innych dowodów na
okoliczność istnienia uzasadnionego podejrzenia, że zaistniały przyczyny niedopuszczenia do
czynności lub osadzenia.
§ 33. 1. O przeprowadzeniu wszystkich lub niektórych badań, decyduje przełożony
dyscyplinarny lub żołnierz andarmerii Wojskowej albo wojskowego organu porządkowego,
polecający poddanie żołnierza badaniom.
2. W razie powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że pobranie krwi spowoduje zagrożenie
życia lub zdrowia, decyzję o dokonaniu zabiegu podejmuje lekarz.
3. Przeprowadzenie jednego z badań wymienionych w rozporządzeniu, nie wyklucza
przeprowadzenia badań innego rodzaju określonych w rozporządzeniu.
§ 34. Urządzenia i materiały używane do badania powinny posiadać ważne świadectwo
dopuszczenia do użytku wydane przez uprawnioną do tego instytucję.
§ 35. 1. Badanie wydychanego powietrza przeprowadza się w sposób nieinwazyjny, za
pomocą probierza trzeźwości przez przedmuchiwanie go przez żołnierza poddanego badaniu.
2. W miarę możliwości badanie wydychanego powietrza powinno być przeprowadzone
przed innymi badaniami na zawartość alkoholu w organizmie.
§ 36. 1. Badanie śliny polega na nieinwazyjnym pobraniu, bez dodawania jakichkolwiek
substancji, próbek śliny i ich umieszczeniu w urządzeniu do oznaczania metodą
immunologiczną alkoholu, środka odurzającego, substancji psychotropowej lub środka
zastępczego, zgodnie z instrukcją obsługi tego urządzenia.
2. W miarę możliwości badanie śliny powinno być przeprowadzone przed innymi badaniami
na zawartość środka odurzającego, substancji psychotropowej lub środka zastępczego w
organizmie.
8
§ 37. 1. Badanie krwi polega na przeprowadzeniu analizy laboratoryjnej krwi, pobranej
z żyły badanego żołnierza, metodą chromatografii gazowej połączonej ze spektrometrią
masową lub inną metodą instrumentalną, w tym: wysokosprawną chromatografią cieczową,
wysokosprawną chromatografią cieczową połączoną ze spektrometrią masową, lub metodą
enzymatyczną albo mikrometodą Widmarka, a także inną metodą, zgodną z aktualną wiedzą
medyczną.
2. Krew na badanie pobiera się w ilości około 5 cm3 z zachowaniem następujących
warunków:
1) do pobrania krwi powinien być używany sprzęt jednorazowego użytku;
2) do pojemnika do którego pobiera się krew, nie wolno dodawać jakichkolwiek substancji;
3) do pobrania krwi używa się pojemnika jednorazowego użytku, uniemożliwiającego
zamianę, rozcieńczenie lub dodanie do niego innych substancji po jego zamknięciu;
4) do dezynfekcji skóry należy używać jedynie środki odkażające, niezawierające alkoholu.
3. W pobranej krwi oznacza się zawartość alkoholu oraz innych środków lub substancji
powodujących stan nietrzeźwości lub odurzenia.
§ 38. 1. Badanie moczu polega na analizie moczu osoby poddanej badaniu metodami
wymienionymi przy badaniu krwi.
2. Mocz na badanie nielaboratoryjne pobiera się do jednego pojemnika, w ilości, co
najmniej 5 cm3 z zachowaniem następujących warunków:
1) do pobrania moczu używa się pojemnika jednorazowego użytku;
2) do pojemnika, do którego pobiera się mocz, nie wolno dodawać jakichkolwiek substancji.
3. Mocz na badanie laboratoryjne pobiera się do dwóch pojemników w ilości, co
najmniej po 5 cm3 z zachowaniem następujących warunków:
1) do pobrania moczu używa się pojemnika jednorazowego użytku, uniemożliwiającego
zamianę, rozcieńczenie lub dodanie do niego innych substancji po jego zamknięciu;
2) do pojemnika, do którego pobiera się mocz, nie wolno dodawać jakichkolwiek substancji.
4. W pobranym moczu oznacza się obecność lub zawartość alkoholu oraz innych
środków lub substancji powodujących stan nietrzeźwości lub odurzenia.
5. Badanie moczu na obecność środka odurzającego, substancji psychotropowej lub
środka zastępczego polega na wykonaniu odpowiedniego testu do wykrywania tych
substancji.
§ 39. Badanie włosów polega na nieinwazyjnym pobraniu jednego włosa do analizy,
która ma na celu określenie obecności środków lub substancji powodujących stan odurzenia.
§ 40. Badanie wydzielin organizmu, a w szczególności potu, polega na nieinwazyjnym
pobraniu do analizy wydzielin organizmu, która ma na celu określenie obecności środków lub
substancji powodujących stan nietrzeźwości lub odurzenia.
§ 41. 1. Oznaczanie obecności i zawartości w materiale pobranym do badań
laboratoryjnych alkoholu lub środka odurzającego, substancji psychotropowej lub środka
zastępczego wykonują:
1) policyjne laboratoria kryminalistyczne;
2) laboratoria (pracownie, zakłady) analityczne;
3) zakłady medycyny sądowej i właściwe zakłady akademii medycznych lub inne jednostki -
na podstawie umowy zawartej z organami ścigania, wymiaru sprawiedliwości lub
dowódcy jednostki wojskowej.
9
2. Laboratoria wykonujące oznaczanie biorą udział w międzylaboratoryjnych systemach
kontroli jakości badań.
3. Dostarczenie krwi i moczu zapewnia dowódca jednostki wojskowej (kierownik
instytucji cywilnej), w której służy lub jest zatrudniony zarządzający badanie.
4. Naczynia zawierające krew lub mocz do badania oznacza się w sposób zapewniający
niewątpliwe ustalenie tożsamości osoby, od której zostały pobrane, poprzez podanie imienia
i nazwiska oraz daty urodzenia tej osoby, a także uniemożliwiający zmianę ich zawartości
w czasie przesyłki.
5.
Do czasu rozpoczęcia badania pobrane krew i mocz należy przechowywać
w temperaturze od 0 °C do 6°C.
§ 42. Do zażaleń na polecenie poddania badaniu przepisy o rozpatrywaniu zażaleń na
postanowienia o zastosowaniu dyscyplinarnych środków zapobiegawczych stosuje się
odpowiednio.
§ 43. 1. Koszty związane z badaniami przeprowadzanymi przez inne jednostki
organizacyjne, niż określone w ust. 2 są pokrywane z budżetu państwa.
2. Pobieranie materiału do badań przez publiczne zakłady opieki zdrowotnej, zakłady
wojskowej służby zdrowia, służby zdrowia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz izby
wytrzeźwień jest nieodpłatne.
3. Jednostki organizacyjne, określone w ust. 2 przekazują organowi zarządzającemu
badania, wyniki badań oraz wykaz należności za wykonanie badania według obowiązujących
stawek.
Rozdział 5
Przepisy szczególne i wspólne
§ 44. 1. W czasie wojny oraz pełnienia służby wojskowej po ogłoszeniu mobilizacji,
stanów nadzwyczajnych, a także podczas wykonywania zadań służbowych w strefie działań
wojennych oraz w przypadku użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami
państwa, a także udziału w akcjach humanitarnych, poszukiwawczych lub ratowniczych
można odstąpić od wykonywania tych czynności i sporządzania tych dokumentów, których
wykonanie lub sporządzenie w tych warunkach i okolicznościach jest niemożliwe lub
szczególnie utrudnione.
2. Po ustaniu warunków i okoliczności, o których mowa w ust. 1, można wykonać
niezbędne czynności lub uzupełnić dokumentację.
3.
W warunkach określonych w ust. 1 w przypadku konieczności stosowania
dyscyplinarnych środków zapobiegawczych oraz potrzeby przeprowadzenia badań można
korzystać z pomocy andarmerii Wojskowej lub wojskowych organów porządkowych
państw sojuszniczych oraz ich infrastruktury i wyposażenia.
4. Przepisy tego rozdziału stosuje się odpowiednio do załóg jednostek pływających oraz
statków powietrznych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej znajdujących się czasowo
w warunkach, o których mowa w ust. 1 albo wykonujących doraźne misje poza granicami
państwa w innych warunkach.
10
Rozdział 6
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 45. Przepisy rozporządzenia stosuje się również do stosowania dyscyplinarnych
środków zapobiegawczych i zmiany okresu ich stosowania oraz zażaleń od postanowień
wydanych w tym zakresie, które zostały rozpoczęte przed dniem wejścia w życie
rozporządzenia i nie zostały zakończone.
§ 46. Traci moc:
1) rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia z dnia 17 września 2002 r. w sprawie
zawieszania żołnierzy w czynnościach służbowych (Dz. U. Nr 156, poz.1305);
2) rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 września 2002 r. w sprawie
osadzania żołnierza będącego w stanie nietrzeźwości w izbie zatrzymań (Dz. U. Nr 160,
poz.1332).
§ 47. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
w porozumieniu
MINISTER SPRAWIEDLIWO CI
MINISTER ZDROWIA
11
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 42 ustawy
z dnia …......................... o dyscyplinie wojskowej (Dz. U. Nr …, poz. …), zwanej dalej
ustawą.
Projektowany akt wykonawczy reguluje kolejno:
1) szczegółowy tryb postępowania w sprawach niedopuszczenia żołnierza do wykonywania
czynności służbowych i zawieszania żołnierza w czynnościach służbowych,
z uwzględnieniem:
a) postępowania, odpowiednio przełożonego dyscyplinarnego, wojskowego organu
porządkowego i andarmerii Wojskowej przed zastosowaniem tych środków,
b) uchylenia, wygaśnięcia lub zmiany postanowienia o zastosowaniu dyscyplinarnego
środka zapobiegawczego,
c) treści postanowień w tych sprawach,
d) sposobu i terminu zawiadamiania właściwych przełożonych, organów wojskowych
i zainteresowanych osób o zastosowaniu dyscyplinarnego środka zapobiegawczego,
e) czynności i terminów rozpatrywania zażaleń na zastosowanie dyscyplinarnych
środków zapobiegawczych,
f) wzorów dokumentów, ich obiegu oraz sposobu przechowywania;
2) warunki i tryb osadzania żołnierza w izbie zatrzymań, sposób postępowania
z osadzonym żołnierzem oraz organizację osadzania żołnierzy w izbach zatrzymań,
z uwzględnieniem:
a) trybu doprowadzania do izby zatrzymań żołnierza, w stosunku do którego zostało
wydane postanowienie o osadzeniu w izbie zatrzymań,
b) warunków
przyjęcia żołnierza doprowadzonego do izby zatrzymań i postępowania
w razie jego nie przyjęcia do izby zatrzymań,
c) czynności dokonywanych przez obsługę izby zatrzymań wobec osadzonych
żołnierzy
i sposobu ich dokumentowania,
d) rodzajów
pomieszczeń wydzielanych w izbach zatrzymań dla osadzonych żołnierzy
i niezbędnego wyposażenia tych izb;
3) rodzaje, zakres, przypadki, warunki i sposób dokonywania badań, o których mowa w art.
44, w celu zapewnienia prawidłowości ich przeprowadzania, warunki ustalania kosztów tych
badań, procedurę składania i rozpatrywania zażaleń w tych sprawach, uwzględniając sposób
dokumentowania tych badań zapewniający ochronę danych osobowych żołnierzy, a także
ich prawo do zadośćuczynienia w razie nieuzasadnionego poddania ich takim badaniom;
4) dostosowanie przepisów określonych w pkt 1-3 do warunków pełnienia czynnej służby
wojskowej po ogłoszeniu mobilizacji, w stanach nadzwyczajnych, a także podczas
wykonywania zadań służbowych w strefie działań wojennych oraz w przypadku użycia
Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa, jak również udziału
w akcjach humanitarnych, poszukiwawczych lub ratowniczych.



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei