eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty

- znowelizowanie przepisów dotyczących wynagrodzenia lekarzy i lekarzy dentystów odbywających szkolenie specjalizacyjne w ramach rezydentury;- zmiana przepisów dotyczących aktów wykonawczych;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1656
  • Data wpłynięcia: 2009-02-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty
  • data uchwalenia: 2009-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 40, poz. 323

1656

23 kwietnia 2009 r. W ten sposób zostanie zabezpieczony właściwy proces kształcenia
lekarzy specjalistów przed wejściem w życie nowej kompleksowej regulacji ustawowej
dotyczącej wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty.
W przypadku niedotrzymania, ze względu na powyższy termin wejścia w życie
ustawy, 14-dniowego vacatio legis, nie zostanie naruszona zasada demokratycznego państwa
prawa, gdyż projektowana ustawa zawiera korzystniejsze niż dotychczas regulacje dla jej
adresatów i nie nakłada dodatkowych obowiązków na podmioty prawa.

Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

Projekt ustawy nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).














3
Ocena Skutków Regulacji

1. Podmioty, na które oddziałują projektowane regulacje
Projekt ustawy swoim zakresem wywiera wpływ na lekarzy i lekarzy dentystów
odbywających specjalizacje lekarskie.
2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt został zaopiniowany przez Naczelną Radę
Lekarską. Uwagi Naczelnej Rady Lekarskiej nie zostały uwzględnione, ze względu na
wykraczanie poza zakres przedmiotowy proponowanej nowelizacji.
Projekt ustawy – stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) – został opublikowany
na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia oraz udostępniony w Biuletynie Informacji
Publicznej. aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Przedmiotowa ustawa nie powoduje skutków dla budżetu państwa oraz samorządu
terytorialnego, ponieważ zróżnicowanie wynagrodzenia będzie dokonywane w ramach
zarezerwowanych w planie finansowym Funduszu Pracy środków na rezydentury w kwocie
402 983 tys. zł. Zakładając w przyszłym roku niezmieniony poziom wynagrodzenia lekarzy
w wysokości wynoszącej w chwili obecnej 2 473 zł, na sfinansowanie wszystkich rezydentur
należałoby przeznaczyć środki w wysokości 296 714 941 zł. Zatem na podwyżki
wynagrodzeń według nowych zasad wynagradzania będzie przeznaczonych 106 268 059 zł.
Wysokość tych środków pozwoli na zaplanowanie zasadniczego wynagrodzenia
miesięcznego na 2009 r. na poziomie 110 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia
w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za 2007 r. (zgodnie z art. 16 ust 1h
ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty).
Dla potrzeb różnicowania wynagrodzeń przyjęto, iż mnożnik wynagrodzenia będzie większy
o 15 punktów procentowych dla lekarza specjalizującego się w dziedzinie uznanej za
priorytetową i wyniesie 125 %.



4
Po przyjęciu proponowanej kalkulacji przewiduje się, że zasadnicze wynagrodzenia
miesięczne lekarzy rezydentów będą się kształtowały następująco:
Wynagrodzenie
zasadnicze
w 2009 r.
W pierwszych dwóch latach rezydentury
Rezydent w zwykłej dziedzinie medycyny

3 170 zł


Rezydent w priorytetowej dziedzinie medycyny

3 602 zł



Po dwóch latach rezydentury
Rezydent w zwykłej dziedzinie medycyny

3 458 zł

Rezydent w priorytetowej dziedzinie medycyny

3 890 zł



4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja może mieć wpływ na rynek pracy poprzez zachęcenie lekarzy do
podejmowania specjalizacji lekarskich, zwłaszcza w dziedzinach uznanych za deficytowe.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Projekt nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki przedsiębiorczość.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projekt nie będzie miał wpływu na sytuację regionów.
7. Wpływ regulacji na ochronę zdrowia
Projektowana regulacja zachęci lekarzy i lekarzy dentystów do podejmowania szkolenia
specjalizacyjnego i zwiększy liczbę specjalistów na rynku pracy w dziedzinach medycyny
uznanych za deficytowe, co poprawi sytuację w ochronie zdrowia i dostępność do
specjalistycznych świadczeń opieki zdrowotnej.
8. Wpływ regulacji na warunki życia ludności
Projekt nie będzie miał wpływu na warunki życia ludności.

02/06zb
5
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ZDROWIA)
z dnia 2009 r.

w sprawie wysokości zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego lekarzy i lekarzy
dentystów odbywaj cych specjalizacje w ramach rezydentury

Na podstawie art. 16 ust. 1hb ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza
i lekarza dentysty (Dz. U. z 2008 r. Nr 136, poz. 857 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33 i Nr ...,
poz. ...), zarządza się, co następuje:

§ 1. Wysokość zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego lekarza i lekarza dentysty
odbywającego specjalizację w ramach rezydentury wynosi;
1) w pierwszych dwóch latach rezydentury - 3 170 zł;
2) po dwóch latach rezydentury - 3 458 zł.

§ 2. Wysokość zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego lekarza i lekarza dentysty
odbywającego specjalizację w ramach rezydentury, w dziedzinach medycyny, o których
mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 16 ust. 5 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o
zawodach lekarza i lekarza dentysty wynosi:
1) w pierwszych dwóch latach rezydentury – 3 602 zł;
2) po dwóch latach rezydentury – 3 890 zł.

§ 3. Przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się do zasadniczych wynagrodzeń
miesięcznych lekarza i lekarza dentysty odbywającego specjalizację w ramach rezydentury
wypłacanych od dnia 1 stycznia 2009 r.

§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2009 r.









MINISTER ZDROWIA

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).


UZASADNIENIE


Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art.16
ust. 1hb ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2008
r. Nr 136, poz. 857, z późn. zm.). Zgodnie z delegacją do wydania rozporządzenia,
zróżnicowano wysokość wynagrodzenia lekarzy i lekarzy dentystów odbywających szkolenie
specjalizacyjne w ramach rezydentury, w zależności od dziedziny medycyny oraz od okresu
odbytej specjalizacji.
Wysokość zarezerwowanych w planie finansowym Funduszu Pracy środków na
rezydentury (402.983 tys. zł) pozwoliła na określenie zasadniczego wynagrodzenia
miesięcznego dla lekarza odbywającego specjalizację w dziedzinie medycyny, która nie
została uznana za priorytetową na poziomie 110% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia
w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za 2007 r. (w pierwszych dwóch latach
rezydentury w wysokości 3170 zł) oraz 120% (po dwóch latach rezydentury w wysokości
3458 zł). Dla potrzeb różnicowania wynagrodzeń przyjęto, iż mnożnik wynagrodzenia będzie
większy o 15 punktów procentowych dla lekarza specjalizującego się w dziedzinie uznanej za
priorytetową i wyniesie 125% w pierwszych dwóch latach oraz 135% po dwóch latach ( i
wyniesie odpowiednio 3602 zł i 3890 zł.)
Stanowi to znaczny wzrost w stosunku do wynagrodzenia zasadniczego lekarza rezydenta,
które dotychczas wynosiło 2.473 zł.
Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania Krajowego Systemu
Notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz.
597).




2
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: