eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

- określenie zasad uzyskiwania tytułu i wykonywania zawodu biegłego rewidenta, organizacji samorządu zawodowego biegłych rewidentów, odpowiedzialności dyscyplinarnej biegłych rewidentów, działania firm audytorskich, w tym firm audytorskich wykonujących czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego, sprawowania nadzoru publicznego nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi oraz samorządem zawodowym biegłych rewidentów, utworzenia i działania komitetów audytu w jednostkach zainteresowania publicznego, współpracy organu nadzoru publicznego z innymi organami nadzoru publicznegoz państw Unii Europejskiej i państw trzecich;- uchylenie poprzedniej ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1627
  • Data wpłynięcia: 2009-01-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym
  • data uchwalenia: 2009-05-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 77, poz. 649

1627

Art. 75. 1. Czynności kontrolne podejmowane przez osobę przeprowadzającą kontrolę są
wykonywane po okazaniu legitymacji służbowej oraz doręczeniu imiennego upoważnienia.
2. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej:
1) wskazanie podstawy prawnej;
2) oznaczenie organu kontroli;
3) datę i miejsce wystawienia;
4) imię i nazwisko osoby przeprowadzającej (osób przeprowadzających) kontrolę
uprawnionej do wykonania kontroli oraz numer jej legitymacji służbowej, a także osób,
o których mowa w art. 26 ust. 6, jeżeli będą brać udział w czynnościach kontrolnych;
5) wskazanie kontrolowanego;
6) określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
7) wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli;
8) podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji;
9) pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego.
3. Zmiana zakresu przedmiotowego kontroli, terminu oraz osoby przeprowadzającej kontrolę
wymaga wystawienia nowego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
4. Osoba przeprowadzająca kontrolę powinna pouczyć kontrolowanego o przysługującym
prawie zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu oraz o prawie odmowy podpisania protokołu,
a kontrolowany powinien pouczenie podpisać.
5. Do przeprowadzania kontroli, o których mowa w art. 74, mają zastosowanie przepisy
rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U.
z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.15)).

Art. 76. Osoba przeprowadzająca kontrolę, w zakresie wynikającym z upoważnienia, jest
uprawniona do:
1) wstępu do wszystkich pomieszczeń kontrolowanego;
2) wglądu do wszelkich dokumentów kontrolowanego;
3) sporządzania uwierzytelnionych kopii, odpisów lub wyciągów z dokumentów oraz
zestawień i danych niezbędnych do przeprowadzenia kontroli;
4) wglądu do danych zawartych w systemie informatycznym kontrolowanego oraz
sporządzenia kopii lub wyciągów z tych danych, w tym w formie elektronicznej;
5) żądania udzielania ustnych lub pisemnych wyjaśnień w zakresie objętym kontrolą,
w terminie przez nią wyznaczonym, oraz zapewnienia terminowego udzielania wyjaśnień
przez pracowników;

40
6) żądania zapewnienia warunków i środków będących w dyspozycji kontrolowanego
niezbędnych do sprawnego przeprowadzania kontroli;
7) żądania zapewnienia nienaruszalności zabezpieczonych przez kontrolującego materiałów
pozostawionych na przechowanie u kontrolowanego.

Art. 77. 1. Osoba przeprowadzająca kontrolę podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli
ustalenia kontroli mogłyby oddziaływać na jej prawa lub obowiązki albo prawa lub obowiązki
jej małżonka lub osoby pozostającej z nią faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych
i powinowatych do drugiego stopnia albo osób związanych z nią z tytułu przysposobienia,
opieki lub kurateli.
2. Powody wyłączenia trwają mimo ustania małżeństwa, wspólnego pożycia,
przysposobienia, opieki lub kurateli.
3. Osoba przeprowadzająca kontrolę może być wyłączona również w razie stwierdzenia
innych przyczyn, które mogłyby wywołać wątpliwości co do jej bezstronności.
4. Jeżeli okoliczności, o których mowa w ust. 1 i 3, ujawnią się w toku kontroli, osoba
przeprowadzająca kontrolę powstrzymuje się od dalszych czynności i zawiadamia o tym
niezwłocznie Komisję Nadzoru Audytowego.
5. Wyłączona osoba przeprowadzająca kontrolę podejmuje jedynie czynności niecierpiące
zwłoki ze względu na interes publiczny lub ważny interes kontrolowanego.
6. O wyłączeniu od udziału w kontroli postanawia Komisja Nadzoru Audytowego z urzędu
albo na wniosek kontrolowanego lub na wniosek osoby przeprowadzającej kontrolę.
7. Komisja Nadzoru Audytowego, postanawiając o wyłączeniu osoby przeprowadzającej
kontrolę, wyznacza na jej miejsce nową osobę przeprowadzającą kontrolę.

Art. 78. 1. Kontrola jest przeprowadzana w siedzibie kontrolowanego lub w miejscu
wykonywania działalności, w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania
działalności przez kontrolowanego.
2. Kontrolowany lub upoważniona przez niego osoba uczestniczy w czynnościach
kontrolnych.
3. W okresie trwania kontroli kontrolowany wypełnia obowiązki, o których mowa w art. 76,
w terminach i formach wskazanych przez osobę przeprowadzającą kontrolę.

Art. 79. 1. Ustaleń kontroli dokonuje się na podstawie dowodów.
2. Do dowodów zalicza się:

41
1) dokumenty;
2) dane i informacje umieszczone w systemach informatycznych kontrolowanego;
3) ustne lub pisemne wyjaśnienia w zakresie objętym kontrolą;
4) oświadczenia osób trzecich;
5) wyniki oględzin;
6) inne materiały, które mogą przyczynić się do stwierdzenia stanu faktycznego w zakresie
objętym kontrolą.
3. Informacje pisemne sporządzane przez kontrolowanego na potrzeby przeprowadzanej
kontroli powinny być podpisane przez osoby upoważnione. W przypadku odmowy
podpisania, osoba przeprowadzająca kontrolę sporządza adnotację.
4. Zgodność z oryginałem odpisów, kserokopii i wyciągów z dokumentów potwierdza osoba
upoważniona do reprezentowania kontrolowanego.
5. W razie niebezpieczeństwa utraty dowodów osoba przeprowadzająca kontrolę może
wskazać sposób zabezpieczenia dowodów przez przechowywanie ich w miejscu prowadzenia
działalności przez kontrolowanego w oddzielnym, zamkniętym i
opieczętowanym
pomieszczeniu.
6. O zwolnieniu dowodów spod zabezpieczenia decyduje osoba przeprowadzająca kontrolę.

Art. 80. 1. Z przeprowadzonych kontroli osoby przeprowadzające kontrole sporządzają,
w terminie 30 dni od dnia zakończenia kontroli, protokół kontroli, który jest przekazywany
kontrolowanemu.
2. Protokół kontroli zawiera w szczególności:
1) nazwę i adres kontrolowanego;
2) wskazanie jednostek organizacyjnych kontrolowanego objętych kontrolą;
3) imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób przeprowadzających kontrolę;
4) datę upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz wzmianki o jego zmianach;
5) określenie przedmiotowego zakresu kontroli;
6) określenie dnia rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
7) imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób składających oświadczenia oraz udzielających

informacji i wyjaśnień w trakcie przeprowadzania kontroli;
8) opis wykonanych czynności kontrolnych oraz ustaleń faktycznych i opis stwierdzonych
nieprawidłowości oraz ich zakres;
9) opis załączników, z podaniem nazwy każdego załącznika;

42
10) pouczenie kontrolowanego o przysługującym prawie zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu oraz

o prawie odmowy podpisania protokołu;
11) określenie miejsca i dnia sporządzenia protokołu kontroli.
3. Protokół kontroli podpisują osoby przeprowadzające kontrolę oraz kontrolowany.

Art. 81. 1. Protokół kontroli sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po
jednym dla osoby przeprowadzającej kontrolę, obserwatora oraz kontrolowanego.
2. Kontrolowany albo osoba przez niego upoważniona potwierdza odbiór protokołu,
umieszczając pisemne oświadczenie w protokole.
3. Osoba przeprowadzająca kontrolę oraz kontrolowany albo osoba przez niego upoważniona
parafują każdą stronę protokołu.
4. Jeżeli kontrolowany odmawia lub uchyla się od odebrania protokołu kontroli, Komisja
Nadzoru Audytowego wzywa pisemnie kontrolowanego do złożenia oświadczenia o odbiorze
protokołu, wyznaczając termin nie krótszy niż 7 dni do dokonania tej czynności.
W przypadku bezskutecznego upływu wyznaczonego terminu protokół uważa się za odebrany
z upływem ostatniego dnia tego terminu.
5. Po potwierdzeniu odbioru protokołu kontroli nie dokonuje się w protokole żadnych
poprawek i dopisków.
6. Oczywiste omyłki pisarskie lub rachunkowe prostuje osoba przeprowadzająca kontrolę,
parafując sprostowania. Komisja Nadzoru Audytowego o sprostowaniu oczywistych omyłek
informuje pisemnie kontrolowanego.

Art. 82. 1. W terminie 14 dni od dnia potwierdzenia odbioru protokołu kontroli kontrolowany
może zgłosić Komisji Nadzoru Audytowego pisemne, umotywowane zastrzeżenia do treści
protokołu.
2. O sposobie rozpatrzenia zastrzeżeń Komisja Nadzoru Audytowego informuje
kontrolowanego w terminie 14 dni od dnia ich doręczenia.
3. W przypadku niezgłoszenia zastrzeżeń w terminie wskazanym w ust. 1 przyjmuje się, że
kontrolowany nie kwestionuje ustaleń kontroli.

Art. 83. 1. W zależności od rodzaju i zakresu stwierdzonych nieprawidłowości Komisja
Nadzoru Audytowego:
1) kieruje do firmy audytorskiej żądanie usunięcia nieprawidłowości wraz z określeniem
terminu do ich usunięcia;

43
2) wydaje decyzję administracyjną o:
a) nałożeniu na firmę audytorską kary pieniężnej w wysokości nieprzekraczającej
250 000 zł, płatnej w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja stała się
ostateczna,
b) zakazie wykonywania czynności rewizji finansowej przez firmę audytorską na
okres od 6 miesięcy do lat 3,
c) skreśleniu firmy audytorskiej z listy,
d)
podaniu do publicznej wiadomości informacji o stwierdzonych
nieprawidłowościach i o karach nałożonych na firmę audytorską, jako karę
dodatkową;
3) sporządza wniosek o ukaranie biegłego rewidenta i niezwłocznie wnosi go do Krajowego
Sądu Dyscyplinarnego.
2. Decyzje, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b i c, są przekazywane do realizacji Krajowej
Radzie Biegłych Rewidentów.
3. Kwoty z tytułu kary, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, stanowią dochód budżetu państwa
i podlegają egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
4. Od kwot z tytułu kar, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, niewpłaconych w terminie przez
firmę audytorską pobiera się od firmy audytorskiej odsetki za zwłokę, na zasadach
określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
5. Od wydanych w trakcie postępowania egzekucyjnego postanowień Komisji Nadzoru
Audytowego w sprawie stanowiska wierzyciela zażalenie nie przysługuje.

Art. 84. W przypadku, o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1, po upływie wyznaczonego
terminu, pracownicy, o których mowa w art. 74 ust. 2, dokonują kontroli realizacji zaleceń.
Jeżeli zalecenia nie zostały wykonane, stosuje się przepisy art. 83 ust. 1 pkt 2 lub 3.

Art. 85. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli, o której mowa w art. 26 ust. 2
i w art. 74, oraz wzór upoważnienia do jej przeprowadzania, biorąc pod uwagę potrzebę
zapewnienia sprawnej realizacji kontroli oraz udział kontrolowanego w
czynnościach
kontrolnych.
44
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: