eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

- określenie zasad uzyskiwania tytułu i wykonywania zawodu biegłego rewidenta, organizacji samorządu zawodowego biegłych rewidentów, odpowiedzialności dyscyplinarnej biegłych rewidentów, działania firm audytorskich, w tym firm audytorskich wykonujących czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego, sprawowania nadzoru publicznego nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi oraz samorządem zawodowym biegłych rewidentów, utworzenia i działania komitetów audytu w jednostkach zainteresowania publicznego, współpracy organu nadzoru publicznego z innymi organami nadzoru publicznegoz państw Unii Europejskiej i państw trzecich;- uchylenie poprzedniej ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1627
  • Data wpłynięcia: 2009-01-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym
  • data uchwalenia: 2009-05-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 77, poz. 649

1627


Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia (poz. ...)

Załącznik nr 1

Program praktyki w zakresie rachunkowości

Zakres wykonywanych czynności
1. Samodzielne wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem ksiąg
rachunkowych, polegające przede wszystkim na :
- otwarciu
ksiąg rachunkowych,
- przygotowaniu dowodów i kwalifikowaniu do ujęcia w księgach
rachunkowych operacji gospodarczych (dekretacja),
- księgowaniu operacji w dzienniku oraz na kontach księgi głównej i
kontach ksiąg pomocniczych,
- sporządzaniu dokumentów wymaganych we współpracy z bankiem,
oddziałem ZUS i urzędem skarbowym, w tym ustalaniu zobowiązań
podatkowych i sporządzaniu deklaracji podatkowych,
- wykonaniu
czynności poprzedzających zamknięcie roku obrotowego,
- sporządzaniu rocznego sprawozdania finansowego.
2. Obsługa komputerowego systemu prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z
przepisami o rachunkowości.
3. Poznanie zakładowego planu kont oraz innych wewnętrznych uregulowań
jednostki w zakresie rachunkowości i kontroli wewnętrznej oraz ich
praktycznej realizacji.


5
Załącznik nr 2

Program aplikacji pod kierunkiem biegłego rewidenta

Rok
Zakres wykonywanych czynności
1
1. Przegląd dokumentacji badania kilku jednostek sprawozdawczych pod
względem:
- kompletności,
- poprawności formalnej,
- spójności dokumentacji (merytorycznego powiązania pomiędzy
dokumentacją roboczą, raportem, opinią, „listem” do
kierownictwa badanej jednostki).
2. Wykonywanie prac technicznych i fragmentarycznych czynności
rewizyjnych, ich dokumentowanie w dokumentacji rewizyjnej i
opracowywanie spisów dokumentów (skorowidzów); czynności te
powinny dotyczyć minimum trzech badań i być realizowane w czasie
od rozpoczęcia do zakończenia tych badań.
3. Udział w czynnościach biegłego rewidenta związanych przede wszystkim
z:
- planowaniem
badania,
-
doborem metod i technik w procesie badania,
- analizą sytuacji majątkowej, finansowej i dochodowej,
-
badaniem przestrzegania przepisów prawa;
czynności te powinny dotyczyć minimum czterech badań i być
realizowane w czasie od rozpoczęcia do zakończenia tych badań.
2
1. Udział w badaniu co najmniej dwóch rocznych sprawozdań finansowych
jednostek oraz samodzielne wykonanie i udokumentowanie czynności
wyznaczonych przez biegłego rewidenta, w tym opracowanie projektu
raportu z przebiegu badania oraz projektu opinii biegłego rewidenta.
2. Kompletne badanie rocznego sprawozdania finansowego pod kierunkiem
biegłego rewidenta, opracowanie kompletnej dokumentacji badania,
projektu opinii, raportu, „listu” do kierownictwa badanej jednostki.
Badanie realizowane w ramach tego zadania przez aplikanta, zalicza się
wyłącznie jednemu aplikantowi.


6
U Z A S A D N I E N I E

do projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zasad odbywania praktyki i
aplikacji przez kandydatów na biegłego rewidenta

Potrzeba wydania rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zasad odbywania praktyki i
aplikacji przez kandydatów na biegłego rewidenta wynika z delegacji zawartej w art. 9 ust. 8
pkt 4 ustawy z dnia……………………o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach
audytorskich oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. z……Nr……poz….), która uchyliła w art.
114 ustawę z dnia 13 października 1995 roku o biegłych rewidentach i ich samorządzie (Dz.
U z 2001 roku, Nr 31, poz. 359, z późn. zm.).

Projekt rozporządzenia określa zasady obywania przez kandydatów na biegłego rewidenta
praktyki w zakresie rachunkowości oraz aplikacji pod kierunkiem biegłego rewidenta, które
na podstawie uchylonej ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie były uregulowane w
uchwałach Krajowej Rady Biegłych Rewidentów – organu samorządu zawodowego biegłych
rewidentów.

Propozycje regulacji zawartych w rozporządzeniu mają zastosowanie do osób
przystępujących do postępowania kwalifikacyjnego na biegłego rewidenta, tj. kandydatów na
biegłego rewidenta, którego jednym z elementów jest odbycie praktyki w zakresie
rachunkowości, a następnie aplikacji w firmie audytorskiej pod kierunkiem biegłego
rewidenta wykonującego zawód w rozumieniu art. 3 ustawy, jeżeli spełniają wymogi
określone w ustawie lub równoważne. Ponadto określają warunki odbywania przez
kandydatów na biegłych rewidentów praktyki w zakresie rachunkowości oraz aplikacji pod
kierunkiem biegłego rewidenta, w tym nadzoru na tymi czynnościami.

Rozwiązania przyjęte w projekcie rozporządzenia uwzględniają cele i potrzebę nabycia
umiejętności i sprawdzenia praktycznego przygotowania kandydatów do wykonywania
zawodu biegłego rewidenta, poprzez:
1) odbycie praktyki w zakresie rachunkowości, polegające na:
a) organizacji i technice prowadzenia ksiąg rachunkowych wraz ze sposobami spełniania
wymagań stawianych udokumentowaniu zapisów księgowych,
b) księgowaniu operacji gospodarczych oraz sporządzania sprawozdań finansowych i
deklaracji podatkowych, ubezpieczeniowych oraz innych sprawozdań,
c) posługiwaniu się przepisami prawa niezbędnymi w realizacji zadań służb finansowo-
księgowych.
2) odbycie aplikacji pod kierunkiem biegłego rewidenta, polegające na:
a) stosowaniu właściwych metod i technik w procesie badania sprawozdań finansowych,
b) opracowaniu dokumentacji badania sprawozdań finansowych, w tym: dokumentacji
roboczej, raportu i opinii biegłego rewidenta oraz jego wystąpienia porewizyjnego,
c) współpracy z przedstawicielami podmiotów, których sprawozdania finansowe podlegają
badaniu przez biegłego rewidenta.


7

Ocena skutków regulacji:

Cel wprowadzenia rozporządzenia.

Projekt stanowi wypełnienie delegacji zawartej w art. 9 ust. 8 pkt 4 ustawy z dnia
o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym
(Dz. U. z……Nr……poz….), która uchyliła w art. 114 ustawę z dnia 13 października 1995
roku o biegłych rewidentach i ich samorządzie (Dz. U z 2001 roku, Nr 31, poz. 359, z późn.
zm.).

Podmioty objęte projektem.

Projekt ma zastosowanie do osób przystępujących do postępowania kwalifikacyjnego na
biegłego rewidenta, tj. kandydatów na biegłego rewidenta, którego jednym z elementów jest
odbycie praktyki w zakresie rachunkowości, a następnie aplikacji w firmie audytorskiej pod
kierunkiem biegłego rewidenta wykonującego zawód w rozumieniu art. 3 ustawy, jeżeli
spełniają wymogi określone w ustawie lub równoważne.

Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.

Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa i
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Obsługę, a także środki związane z odbywaniem praktyki w zakresie rachunkowości i
aplikacji pod kierunkiem biegłego rewidenta zapewniać będzie Krajowa Izba Biegłych
Rewidentów (KIBR).

Wpływ regulacji na rynek pracy.

Wejście w życie rozporządzenia nie wywoła skutków dla rynku pracy, ponieważ co do istoty
odbywanie praktyki w zakresie rachunkowości i aplikacji pod kierunkiem biegłego rewidenta nie
różni się od obecnie funkcjonującego systemu.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.

W związku z możliwością wzrostu konkurencyjności na rynku pracy w tym obszarze usług, w
konsekwencji wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na zwiększenie
jakości świadczonych usług.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.

Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na sytuację i
rozwój regionów.

7. Konsultacje społeczne.


8
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem konsultacji z Krajową Izbę Biegłych
Rewidentów, Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych, z partnerami
społecznymi: Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce, Stowarzyszeniem Biegłych
Rewidentów, Księgowych, Doradców Podatkowych, Prawników i Ekonomistów „Libertas”,
Bussiness Center Club, Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych.

Z chwilą przekazania projektu rozporządzenia do uzgodnień z członkami Rady Ministrów,
zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej (Dz. U. Nr
169, poz. 1414), projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji
Publicznej.




06/01/BS

9
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: