Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy: dostosowania prawa do prawa UE w zakresie monitorowania i informacji o ruchu statków oraz o zakresie funkcjonowania inspekcji państwa portu, z uwagi na postępowanie Komisji Europejskiej w sprawie nieprawidłowego wdrożenia przez Polskę dyrektywy ustanawiającej system monitorowania i informacji o ruchu statków
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1560
- Data wpłynięcia: 2008-12-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2009-03-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 63, poz. 519
1560
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie podawania do publicznej
wiadomości informacji dotyczących statków o obcej przynależności poddanych inspekcji,
zwany dalej „projektem rozporządzenia”, wykonuje upoważnienie ustawowe, o którym mowa
w art. 11h ust. 3 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2006
r. Nr 99, poz. 693, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”.
Stosownie do zakresu delegacji ustawowej, projekt rozporządzenia określa zakres i
sposób podawania do publicznej wiadomości informacji dotyczącej statków o obcej
przynależności, które zostały przez organ inspekcyjny zatrzymane lub którym odmówiono
wejścia do portu.
Organ inspekcyjny, na wniosek koordynatora do spraw inspekcji portu, w przypadku
statków, które zostały zatrzymane lub którym odmówiono wejścia do portu, podaje do
publicznej wiadomości informacje zawierające m. in. następujące dane: nazwę statku, numer
IMO typ statku, pojemność brutto. Powyższe informacje podaje się do publicznej
wiadomości, zgodnie z przepisami o dostępie do inflacji publicznej. Informacje te udostępnia
się również w systemie Sirenac, stanowiącym system informacyjny w postaci bazy danych
wyników inspekcji przeprowadzanych w regionie Memorandum Paryskiego.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują w zakresie swojej regulacji wdrożenia
postanowień części I załącznika VIII dyrektywy 95/21/WE z dnia 19 czerwca 1995 r.
dotyczącej przestrzegania, w odniesieniu do żeglugi morskiej korzystającej ze
wspólnotowych portów oraz żeglugi morskiej po wodach znajdujących się pod jurysdykcją
Państw Członkowskich, międzynarodowych norm bezpieczeństwa statków i zapobiegania
zanieczyszczeniom oraz pokładowych warunków życia i pracy (kontrola państwa portu).
Projektowane
rozporządzenie nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), projekt ustawy został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa
Infrastruktury. Podczas prac nad projektem do Ministerstwa Infrastruktury nie wpłynęły
3
żadne zgłoszenia zainteresowania pracami nad projektem w trybie ustawy o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Projekt rozporządzenia wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja:
Projekt rozporządzenia będzie miał bezpośredni wpływ na sferę działania urzędów morskich,
a skutki jego wdrożenia dotyczyć będą działalności:
1) organów administracji rządowej i terenowych organów administracji morskiej, tj.
Ministerstwa Infrastruktury i Urzędów Morskich (głównie organów inspekcyjnych),
2) armatorów, marynarzy, i oficerów.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego:
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Wejście w życie projektu rozporządzenie nie wpłynie na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny:
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój
regionalny
5. Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia zostanie poddany szerokim konsultacjom społecznym z podmiotami
reprezentującymi środowisko morskie.
12/20si
5
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia………………….………
w sprawie funkcjonowania inspekcji państwa portu2)
Na podstawie art. 11i ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz.
U. z 2006 r. Nr 99, poz. 693, z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1238 oraz z 2008 r.
Nr 171, poz.1055...) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób funkcjonowania inspekcji państwa portu;
2) tryb przeprowadzania inspekcji przez inspektora inspekcji państwa portu;
3) wzór dokumentu identyfikacyjnego inspektora inspekcji państwa portu.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie
morskim;
2) konwencjach - należy przez to rozumieć konwencje, o których mowa w art. 6 i art. 18 ust. 1
pkt 1 ustawy, oraz:
a) Międzynarodową konwencję o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzoną w
Londynie dnia 23 czerwca 1969 r. (Dz. U. z 1983 r. Nr 56, poz. 247),
b) Międzynarodową konwencję o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki,
sporządzoną w Londynie dnia 2 listopada 1973 r. (Dz. U. z 1987 r. Nr 17, poz. 101), zwaną
dalej "konwencją MARPOL";
3) Memorandum Paryskim - należy przez to rozumieć Memorandum Paryskie, o którym mowa
w art. 5 pkt 5 ustawy;
4) krajowym koordynatorze do spraw inspekcji portu - należy przez to rozumieć osobę
wyznaczoną przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do koordynowania
działań w ramach inspekcji portu, zwaną dalej "koordynatorem PSC";
5) systemie Sirenac - należy przez to rozumieć system informacyjny, o którym mowa w art. 5
pkt 5 ustawy;
6) systemie Equasis - należy przez to rozumieć system informacyjny Unii Europejskiej w
postaci ogólnodostępnej bazy danych o statkach uprawiających żeglugę międzynarodową;
7) wskaźniku oceny - należy przez to rozumieć liczbowy wskaźnik, o którym mowa w art. 5 pkt
6 ustawy.
§ 3. 1. W trakcie przeprowadzania inspekcji statków, do których nie mają zastosowania
konwencje, inspektor inspekcji portu, zwany dalej "inspektorem", podejmuje czynności
niezbędne dla zapewnienia, że kontrolowane statki nie stanowią zagrożenia dla
bezpieczeństwa żeglugi lub środowiska.
2. Inspektor dokonuje inspekcji, o której mowa w ust. 1, zgodnie z procedurami
Memorandum Paryskiego.
§ 4. Inspektor, przeprowadzając inspekcję statku bandery państwa niebędącego stroną
konwencji lub statku niepodlegającego konwencjom, stosuje wobec tego statku i jego załogi
te same kryteria jak wobec załogi i statku bandery państwa będącego stroną konwencji.
Rozdział 2
Sposób funkcjonowania inspekcji państwa portu
§ 5. 1. Inspektorem może zostać osoba, która:
1) była co najmniej przez jeden rok inspektorem bandery i przeprowadzała inspekcje i
certyfikacje statków zgodnie z konwencjami, oraz posiada:
a) dyplom kapitana żeglugi wielkiej, upoważniający do dowodzenia statkiem o pojemności
brutto 3.000 i powyżej oraz pracowała w charakterze oficera na statkach morskich przez okres
nie krótszy niż pięć lat lub
b) dyplom starszego mechanika, upoważniający do pełnienia tej funkcji na pokładzie statku o
mocy maszyn głównych 3.000 KW i powyżej oraz pracowała w charakterze oficera na
statkach morskich przez okres nie krótszy niż pięć lat, lub
c) tytuł inżyniera budowy okrętów, inżyniera mechanika lub inżyniera, który jest związany z
branżą morską, a także przepracowała w tym zawodzie co najmniej przez pięć lat;
2) posiada:
a) dyplom uczelni wyższej albo udokumentowane równorzędne szkolenie,
b) zaświadczenie o przeszkoleniu i uzyskaniu kwalifikacji w szkole dla inspektorów
bezpieczeństwa żeglugi,
c) co najmniej dwuletnie doświadczenie jako inspektor bandery oraz przeprowadzała inspekcje i
certyfikacje zgodnie z konwencjami;
3) posiada zdolność ustnego i pisemnego komunikowania się z marynarzami w języku
angielskim lub w innym powszechnie stosowanym na morzu;
4) posiada wiedzę w zakresie uregulowanym przez konwencje, dotyczącą odpowiednich
procedur inspekcji portu.
2. Wymagania, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą osób zatrudnionych w charakterze
inspektora inspekcji portu w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§ 6. 1. Inspekcji portu może dokonać inspektor upoważniony przez organ inspekcyjny i
legitymujący się dokumentem identyfikacyjnym.
2. Wzór dokumentu identyfikacyjnego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 7. 1. Podczas przeprowadzania czynności kontrolnych wymagających ekspertyzy,
inspektor może współpracować z osobą będącą ekspertem w danej dziedzinie.
2. Inspektor i ekspert nie mogą być związani z kontrolowanym statkiem i portem w
sposób mogący wywoływać wątpliwości co do ich bezstronności oraz być zatrudnieni przez
instytucje pozarządowe i organizacje, które wydają świadectwa i certyfikaty klasyfikacyjne
oraz konwencyjne lub przeprowadzają inspekcje w celu wydania takich świadectw i
certyfikatów.
§ 8. 1. Koordynator PSC koordynuje funkcjonowanie inspekcji portu.
2. Do zadań koordynatora PSC należy w szczególności:
1) monitorowanie celów inspekcji portu wyznaczonych przez Unię Europejską;
2) kontrola i monitorowanie zatrzymań statków i statków objętych odmową wejścia do portu;
3) wyjaśnianie procedur dotyczących przeprowadzonych inspekcji portu;
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1560
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei