Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy: dostosowania prawa do prawa UE w zakresie monitorowania i informacji o ruchu statków oraz o zakresie funkcjonowania inspekcji państwa portu, z uwagi na postępowanie Komisji Europejskiej w sprawie nieprawidłowego wdrożenia przez Polskę dyrektywy ustanawiającej system monitorowania i informacji o ruchu statków
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1560
- Data wpłynięcia: 2008-12-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2009-03-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 63, poz. 519
1560
– Polskich Linii Oceanicznych,
– Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.,
– Zarządu Morskich Portów Szczecin – winoujście S.A.,
– Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.,
– Krajowej Izby Gospodarki Morskiej,
– Krajowej Izby Gospodarczej.
Mając na względzie decyzję o przygotowaniu małej nowelizacji ustawy
o bezpieczeństwie morskim (zamiast dużej), w chwili obecnej rozpatrzone zostały jedynie
uwagi dotyczące zapisów polegających na dostosowaniu prawa polskiego do unijnego
w zakresie dyrektyw 2002/59/WE oraz 95/21/WE.
Natomiast w odniesieniu do pozostałych uwag, dotyczących szeregu zmian do
ustawy projektowanych początkowo przez Ministerstwo Infrastruktury, należy zaznaczyć,
iż po przeprowadzeniu prac mających na celu zmianę ustawy o bezpieczeństwie morskim
pod kątem prawa unijnego, wznowione zostaną prace polegające na kompleksowym
opracowaniu nowego tekstu przedmiotowej ustawy (duża nowelizacja). Podczas tych prac
ww. uwagi zostaną rozpatrzone.
Zgodnie z art. 5 i 6 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), projekt ustawy oraz wszystkie
dokumenty dotyczące prac nad projektem ustawy zostały udostępnione na stronie
internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury.
Podczas prac nad projektem ustawy do Ministerstwa Infrastruktury wpłynęło
zgłoszenie Stowarzyszenia Armatorów Jachtowych (SAJ) dotyczące zainteresowania
pracami nad projektem w trybie ustawy o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa. Zgłoszone przez SAJ uwagi zostały rozpatrzone tylko w zakresie
wprowadzanych obecnie zmian wynikających z dyrektywy 2002/59/WE oraz dyrektywy
95/21/WE, natomiast pozostałe uwagi zostaną rozpatrzone podczas prac nad dużą
nowelizacją ustawy o bezpieczeństwie morskim.
7. Wstępna ocena zgodności regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
12/17a-si
15
TABELA ZGODNOŚCI
1.
Tytuł dyrektywy
dyrektywa 95/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 19 czerwca 1995 r.
dotycząca przestrzegania, w odniesieniu do żeglugi morskiej korzystającej ze wspólnotowych portów oraz żeglugi morskiej po
wodach znajdujących się pod jurysdykcją Państw Członkowskich, międzynarodowych norm bezpieczeństwa statków i
zapobiegania zanieczyszczeniom oraz pokładowych warunków życia i pracy (kontrola państwa portu)
2. Instytucja odpowiedzialna za wdrożenie dyrektywy
Ministerstwo
Infrastruktury
3. Akt prawny, na mocy którego wdrażane są przepisy dyrektywy
• Projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim
4. Numer artykułu Przepis polski
dyrektywy
(jednostka redakcyjna/ akt normatywny)
Art. 5 ust. 1-3
Art. 1 pkt 4 (projektowany art. 11a)
Art. 7 ust. 1-4
Art. 1 pkt 5 (projektowany art. 11b)
Art. 7a ust. 3
Art. 1 pkt 4 (projektowany art. 11a) i pkt 5 (projektowany art. 11b)
Art. 7b ust. 1 i 2 Art. 1 pkt 5 (projektowany art. 11e i 11f)
Art. 9 ust. 1, 2 i Art. 1 pkt 5 (projektowany art. 11c)
5
Art. 9a
Art. 1 pkt 5 (projektowany art. 11c i 11e)
ust. 2 i 3
Art. 10
Art. 1 pkt 5 (projektowany art. 11c i 11e)
Art. 11
Art. 1 pkt 5 (projektowany art. 11c i 11e)
Art. 12 ust. 4
Art. 1 pkt 4 (projektowany art. 11a)
Art. 13
Art. 1 pkt 12 i 13
Art. 15 ust. 1 i 2 Art. 1 pkt 5 (projektowany art. 11h)
Art. 16 ust. 1, 2 Art. 1 pkt 5 (projektowany art. 11d i 11e)
i 3
Art. 19a
Art. 1 pkt 15 (projektowany art. 52 pkt 5)
Załącznik XI
Art. 1 pkt 5 (projektowany art. 11e)
12/18si
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia………………………..
w sprawie podawania do publicznej wiadomości informacji dotyczących statków o obcej
przynależności poddanych inspekcji2)
Na podstawie art. 11h ust. 3 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie
morskim (Dz. U. z 2006 r. Nr 99, poz. 693, z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1238
oraz z 2008 r. Nr 171, poz.1055) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa zakres i sposób podawania do publicznej wiadomości
informacji dotyczącej statków o obcej przynależności, które zostały przez organ inspekcyjny
zatrzymane lub którym odmówiono wejścia do portu.
§ 2. 1. Organ inspekcyjny, na wniosek koordynatora do spraw inspekcji portu,
w przypadku statków, które zostały zatrzymane lub którym odmówiono wejścia do portu,
podaje do publicznej wiadomości informacje zawierające następujące dane:
1) nazwę statku;
2) numer IMO;
3) typ statku;
4) pojemność brutto;
5) rok budowy określony na podstawie daty wskazanej w certyfikatach statku;
6) nazwę i adres właściciela lub armatora statku;
7) w przypadku statku przewożącego płynne lub stałe ładunki luzem, nazwę i adres
czarterującego odpowiedzialnego za wybór jednostki i rodzaju czarteru;
8) banderę państwa;
9) instytucję klasyfikacyjną lub instytucje klasyfikacyjne, które wydały statkowi certyfikat
klasy;
10) instytucję klasyfikacyjną lub instytucje klasyfikacyjne lub każdą inną osobę albo organizację,
która wydała statkowi certyfikaty, zgodnie z przyjętymi umowami międzynarodowymi, w
imieniu państwa bandery, na podstawie przedstawionych podczas inspekcji certyfikatów;
11) port i datę ostatniej rozszerzonej inspekcji lub zatrzymania statku;
12) port i nazwę ostatniego specjalnego przeglądu i nazwę organizacji przeprowadzającej ten
przegląd;
13) ilość zatrzymań w ciągu ostatnich 24 miesięcy;
14) państwo i port, w którym statek został zatrzymany;
15) datę anulowania zatrzymania;
16) określony w dniach czas trwania zatrzymania;
17) ilość nieprawidłowości oraz powód zatrzymania wraz ze szczegółowym uzasadnieniem;
18) opis środków zaradczych podjętych przez inspektora lub przez instytucję klasyfikacyjną w
następstwie zaistniałego zatrzymania;
19) szczegółowe uzasadnienie decyzji - w przypadku odmówienia statkowi wejścia do portu;
20) wskazanie, czy kontrola prowadzona przez instytucję klasyfikacyjną lub jakąkolwiek
organizację certyfikującą, wykazała nieprawidłowości, które doprowadziły do zatrzymania
statku;
21) opis środków zaradczych podjętych w przypadku gdy statek został skierowany do najbliższej
stoczni remontowej albo gdy odmówiono statkowi wejścia do portu.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, podaje się do publicznej wiadomości zgodnie z
przepisami o dostępie do informacji publicznej.
3. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1-11 oraz w pkt 17, udostępnia się również w
systemie Sirenac, stanowiącym system informacyjny w postaci bazy danych wyników
inspekcji przeprowadzanych w regionie Memorandum Paryskiego, o którym mowa w art. 5
pkt 5 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury
__________
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy
95/21/WE z dnia 19 czerwca 1995 r. dotyczącej przestrzegania, w odniesieniu do żeglugi morskiej
korzystającej ze wspólnotowych portów oraz żeglugi morskiej po wodach znajdujących się pod
jurysdykcją Państw Członkowskich, międzynarodowych norm bezpieczeństwa statków i zapobiegania
zanieczyszczeniom oraz pokładowych warunków życia i pracy (kontrola państwa portu) (Dz. Urz. WE L
157 z 07.07.1995, str. 1, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 2, str. 263).
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1560
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei