Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: zmian dotyczących rejestracji pojazdów i badań technicznych m. in. likwidacji tzw. pierwszego badania technicznego, przeprowadzanego w Polsce oraz możliwości rejestracji w Polsce samochodów używanych sprowadzonych z krajów członkowskich UE na podstawie badania technicznego przeprowadzonego na terenie UE
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1540
- Data wpłynięcia: 2008-12-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-05-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 802
1540
(niskiego ciśnienia), nasunąć szczelnie na króciec kawałek przewodu, zanurzyć ostrożnie jego koniec
w naczyniu z wodą (tak aby nie wytworzyć przeciwciśnienia) i przy przełączniku zasilania
ustawionym na zasilanie gazowe obserwować powierzchnię wody.
2. Niedopuszczalne jest pojawienie się pęcherzyków gazu, bez względu na to, czy zapłon jest
włączony, czy też nie.
§ 7. 1. Kontrola działania elektrozaworu gazowego (o ile występuje) obejmuje:
1) uruchomienie silnika przy ustawieniu przełącznika na zasilanie gazowe;
2) odłączenie przewodu elektrycznego doprowadzającego prąd do cewki sprawdzanego zaworu.
2. Po wypaleniu resztek gazu z reduktora silnik powinien zatrzymać się.
§ 8. 1. Kontrola działania elektrozaworu paliwa bazowego (o ile występuje) obejmuje:
1) uruchomienie silnika przy ustawieniu przełącznika na zasilanie paliwem bazowym;
2) odłączenie przewodu elektrycznego doprowadzającego prąd do cewki sprawdzanego zaworu.
2. Po wypaleniu resztek paliwa silnik powinien zatrzymać się.
§ 9. 1. Kontrola działania zaworu ograniczającego wypływ gazu płynnego obejmuje:
1) odłączenie przewodu wysokiego ciśnienia przy zbiorniku, przy jednoczesnym zamknięciu wypływu
gazu z głównego zbiornika;
2) szczelne połączenie końcówek urządzenia do kontroli działania zaworu ograniczającego wypływ
gazu ze zbiornikiem i przewodem wysokiego ciśnienia;
3) przełączenie na zasilanie gazowe;
4) obserwację wskazań manometru urządzenia po otwarciu zaworów: zbiornika i urządzenia.
2. Zawór uznaje się za sprawny, jeżeli po wychyleniu się wskazówki manometru urządzenia pod
wpływem doprowadzonego ciśnienia gazu nastąpi natychmiastowy zauważalny spadek ciśnienia
(zmniejszenie wychylenia wskazówki).
§ 10. 1. Kontrola działania urządzenia (zaworu) ograniczającego stopień napełnienia zbiornika
gazu płynnego obejmuje:
1) sprawdzenie, czy zbiornik jest opróżniony (silnik nie daje się uruchomić po przełączeniu na zasilanie
gazowe);
2) napełnienie zbiornika ilością gazu (dm3) odpowiadającą 0,8 pojemności geometrycznej zbiornika.
2. Urządzenie (zawór) uznaje się za sprawny, jeżeli po napełnieniu zbiornika do 0,8 jego
pojemności (ust. 1 pkt 2) nastąpi odcięcie dopływu gazu.
3. Podczas kontroli dopuszcza się napełnianie zbiornika gazem najwyżej do 0,85 jego
pojemności geometrycznej (w przypadku niesprawności urządzenia (zaworu) ograniczającego).
Nadmierną ilość gazu (powyżej 0,8 pojemności geometrycznej zbiornika) należy bezzwłocznie
usunąć, wykorzystując pracę silnika pojazdu.
4. Dopuszcza się potwierdzanie sprawności urządzenia (zaworu) ograniczającego stopień
napełniania zbiornika gazu płynnego przez pracownika stacji tankowania gazu posiadającego ważne
zaświadczenie Transportowego Dozoru Technicznego o ukończeniu odpowiedniego przeszkolenia.
§ 11. 1. Kontrola szczelności obudowy zbiornika i obudowy zaworów obejmuje:
1) pokrycie preparatem pieniącym miejsc połączeń;
2) wprowadzenie końcówki urządzenia kontrolnego do otworu przewodu wentylacyjnego; jeżeli są dwa
otwory, drugi otwór powinien być szczelnie zatkany;
3) doprowadzenie powietrza sprężonego pod ciśnieniem 0,01 MPa.
2.
Niedopuszczalne jest pojawienie się pęcherzyków gazu ani widocznych odkształceń
elementów.
§ 12. Wartość emisji zanieczyszczeń gazowych (zadymienia) spalin, zmierzona zgodnie
z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia, nie może przekraczać dopuszczalnego dla danego pojazdu
poziomu, zarówno przy zasilaniu gazem, jak i paliwem bazowym.
Ocena wyników
48
§ 13. Wynik badania uznaje się za pozytywny, jeżeli podczas kontroli nie stwierdzono żadnego
odchylenia od wymagań określonych w załączniku.
ZAŁ CZNIK Nr 6
SPOSÓB USTALANIA NIEZNANYCH DANYCH TECHNICZNYCH POJAZDU PODCZAS
PRZEPROWADZANIA BADANIA TECHNICZNEGO
§ 1. Załącznik określa sposób ustalania danych technicznych pojazdu, zwłaszcza dopuszczalnej
ładowności lub dopuszczalnej masy całkowitej oraz liczby miejsc.
§ 2. 1. Przy ustalaniu nieznanych danych technicznych pojazdu (§ 1) należy w możliwie
największym stopniu wykorzystywać dostępne informacje zawarte w takich źródłach, jak przepisy
i dokumenty homologacyjne, dane producenta pojazdu, katalog marek i typów pojazdów
homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
opracowywany przez Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie, a w indywidualnych
wypadkach inne wiarygodne publikacje i dokumenty, dotyczące danego pojazdu lub jego zespołów
i elementów.
2. Wszelkie ustalenia powinny być podejmowane:
1) na podstawie przepisów art. 2 pkt 31-57 i art. 66 ust. 6 ustawy;
2) z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z § 2-5 rozporządzenia o warunkach technicznych oraz
z ewentualnych warunków dodatkowych dotyczących danego pojazdu;
3) z uwzględnieniem odpowiednich przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia
27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych
z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. Nr 192,
poz. 1878).
§ 3. 1. Masę własną pojazdu ustala się:
1) przez zważenie całego pojazdu albo
2) jako sumę mas wynikających z nacisków poszczególnych osi pojazdu.
2. W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia pojazdu marki, typu i modelu
produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej
pierwotnej wielkości.
3. W razie powstania trudności w ustaleniu podstawowych parametrów pojazdu, powinno
się zażądać opinii rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a ustawy, lub
w szczególnych przypadkach - dodatkowo odpowiednio innej specjalności.
§ 4. 1. Dopuszczalną ładowność pojazdu ustala się jako różnicę między dopuszczalną masą
całkowitą a masą własną.
2. Dopuszczalną ładowność i masę własną pojazdu określa się w zaokrągleniu do:
1) 10 kg - dla pojazdów o masie własnej do 2.000 kg;
2) 50 kg - dla pozostałych pojazdów.
§ 5. 1. Liczbę miejsc w pojeździe ustala się tak, aby:
1) łączna masa osób znajdujących się w pojeździe nie powodowała przekroczenia jego dopuszczalnej
masy całkowitej; masę pierwszej osoby przyjmuje się w wysokości 75 kg, a kolejnych w wysokości
68 kg, z zachowaniem warunków § 17 ust. 2 rozporządzenia o warunkach technicznych;
2) zachowane były wymagania dotyczące miejsc oraz pomieszczeń przeznaczonych lub
przystosowanych do przewozu osób, określone dla danego rodzaju pojazdu w rozporządzeniu
o warunkach technicznych.
2. Jeżeli przepisy ustawy zezwalają na przewóz danym rodzajem pojazdu osób stojących lub
leżących, poza łączną liczbą miejsc, należy określić również zawartą w niej liczbę miejsc do stania
i leżenia.
49
§ 6. Inne dane techniczne pojazdu, np. rodzaj, podrodzaj, przeznaczenie, pojemność skokową
silnika ustala się, stosując odpowiednio zasady określone w § 2-5 załącznika.
ZAŁ CZNIK Nr 7
WZÓR REJESTRU BADA TECHNICZNYCH POJAZDÓW l INNYCH CZYNNO CI
Rejestr bada technicznych pojazdów
Numer
Data
Numer
identyfikacyjny
pierwszej
Rodzaj
Wynik
Numer
rejestracyjny
(VIN) lub
rejestracji
pojazdu
badania
kolejny Data
Marka
pojazdu
nadwozia/
w kraju/za
rejestru badania
podwozia-ramy
granicą
imię,
nazwisko
typ,
seria i numer
rodzaj
termin
diagnosty,
model
dowodu
nr silnika
badania, następnego
Uwagi
nr
handlowy rejestracyjnego
czynności badania
uprawnienia
diagnosty
1 2 3
4
5
6
7
8
9
Uwagi:
1. W rubryce "Wynik badania" należy wpisać symbol wyniku badania:
"P" - pojazd spełnia wymagania techniczne art. 66 ustawy,
"N" - pojazd nie spełnia wymagań technicznych art. 66 ustawy oraz w wypadku zatrzymania dowodu
rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) podać cyframi termin ważności zezwolenia na
używanie pojazdu (np. 07.11.96).
"X" - nie dotyczy.
2. W wypadku wydawania zaświadczenia należy to zaznaczyć w rubryce "Seria i numer dowodu
rejestracyjnego" symbolem "Z" (numer zaświadczenia jest identyczny z numerem rejestru).
ZAŁ CZNIK Nr 8
WZÓR ZA WIADCZENIA O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM
POJAZDU
50
OBJA NIENIA:
* Numer zaświadczenia jest identyczny z numerem rejestru badań technicznych (załącznik nr 7 do
rozporządzenia).
** Pozycje 1, 2 po przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu wypełnia się przez wyraźne
skreślenie treści niemającej w danym przypadku zastosowania. W przypadku potwierdzenia
przeprowadzenia czynności innych niż badanie techniczne pojazdu albo w wyniku
przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego, podczas którego nie wykonuje
się zakresu okresowego badania lub nie jest ono przeprowadzane łącznie z badaniem
okresowym, pozycje 1 i 2 skreśla się i wypełnia się pkt 2 na drugiej stronie zaświadczenia.
*** Należy wpisywać stwierdzone usterki, ograniczenia przy zezwoleniu na używanie pojazdu
i jego termin.
**** Niepotrzebne skreślić oraz wpisać potwierdzenie przeprowadzenia czynności innych
niż badanie techniczne lub spełnienie dodatkowych warunków technicznych. W przypadku
badania technicznego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 6 ustawy, wpisać
odpowiednio jeden z pkt wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy z dnia 11 marca
51
2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), np.: "art. 86
ust. 4 pkt 1 (jeden).
UWAGA:
Na wzorze zaświadczenia dopuszcza się stosowanie w tle znaków firmowych jednostki posiadającej zezwolenie do
dokonywania badań technicznych pojazdów, z zastrzeżeniem że barwa znaków i miejsce umieszczenia znaków nie
pogorszy czytelności zaświadczenia.
ZAŁ CZNIK Nr 9
WZÓR OPISU ZMIAN DOKONANYCH W POJE DZIE
....................................
(pieczątka stacji kontroli pojazdów)
OPIS ZMIAN DOKONANYCH W POJE DZIE
Załącznik do zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu
technicznym nr .... z dnia ............... pojazdu
............................. o nr rejestracyjnym ...........
(marka, typ, model pojazdu)
I. Opis zmian:
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
II. Ocena dokonanych zmian:*)
1. Dokonane zmiany są zgodne z przepisami ustawy i
rozporządzenia o warunkach technicznych.
2. Dokonane zmiany nie spełniają wymagań przepisów ustawy
i rozporządzenia o warunkach technicznych ze względu
na: ...................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
III. Nowe dane techniczne pojazdu po dokonaniu zmian:
1. Marka pojazdu ........................................
2. Model pojazdu ........................................
3. Rodzaj pojazdu .......................................
4. Podrodzaj ............................................
5. Przeznaczenie ........................................
6. Barwa nadwozia**) ....................................
7. Masa własna ........................................kg
8. Dopuszczalna ładowność ...............................
................................................... kg
(administracyjna - przewidziana przepisami krajowymi)
9. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu ..................
....................................................kg
(administracyjna - przewidziana przepisami krajowymi)
10. Liczba miejsc siedzących, włączając siedzenie kierowcy
......................................................
11. Liczba miejsc stojących, jeżeli występuje ............
......................................................
52
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1540
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei