eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: zmian dotyczących rejestracji pojazdów i badań technicznych m. in. likwidacji tzw. pierwszego badania technicznego, przeprowadzanego w Polsce oraz możliwości rejestracji w Polsce samochodów używanych sprowadzonych z krajów członkowskich UE na podstawie badania technicznego przeprowadzonego na terenie UE

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1540
  • Data wpłynięcia: 2008-12-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-05-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 802

1540


Druk nr 1540

Warszawa, 24 grudnia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-231-08



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o zmianie ustawy - Prawo o ruchu
drogowym oraz niektórych innych
ustaw
wraz z projektem aktu wykonawczego.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury.


(-) Donald Tusk
Projekt

U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw1)

Art. 1. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r.
Nr 108, poz. 908, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 72 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie :
„4) zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu, jeżeli jest
wymagane, lub dowodu rejestracyjnego pojazdu albo innego dokumentu wydanego przez
właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederację Szwajcarską lub
państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, potwierdzającego wykonanie oraz termin
ważności badania technicznego;”;
2) art. 81 otrzymuje brzmienie:
„Art. 81. 1. Właściciel pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru lub
przyczepy jest obowiązany przedstawiać go do badania technicznego.
2. Badania techniczne dzieli się na badania okresowe i badania dodatkowe.
3. Okresowe badanie techniczne po raz pierwszy jest przeprowadzane przed pierwszą
rejestracją pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Badaniu temu nie podlega:
1)
nowy pojazd, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji, o którym
mowa w art. 68 ust. 1, lub zostało wydane zwolnienie z obowiązku homologacji,
o którym mowa w art. 70,
2)
nowy pojazd sprowadzony z zagranicy, na którego typ zostało wydane
świadectwo homologacji zgodnie ze wspólnotową procedurą homologacji przez
właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederację
Szwajcarską lub państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym,
3)
zarejestrowany pojazd sprowadzony z państwa członkowskiego Unii
Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym:
a) na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji zgodnie ze
wspólnotową procedurą homologacji przez właściwy organ państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa
członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)
– strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, a od dnia pierwszej
rejestracji za granicą nie upłynęło więcej niż 3 lata,
b) w którego dowodzie rejestracyjnym lub innym dokumencie wydanym przez
właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji
Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym przedstawionym do rejestracji, zawarta jest informacja
o wykonanym badaniu technicznym i jego terminie ważności
– z wyjątkiem taksówki osobowej, pojazdu uprzywilejowanego lub pojazdu odpowiednio
przystosowanego lub wyposażonego zgodnie z przepisami o przewozie drogowym towarów
niebezpiecznych, pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym
dozorowi technicznemu oraz pojazdu przystosowanego konstrukcyjnie do ruchu
lewostronnego.
4. Okresowe badanie techniczne pojazdu przeprowadza się corocznie, z zastrzeżeniem
ust. 5 – 9.
5.
Okresowe badanie techniczne samochodu osobowego, samochodu ciężarowego
o
dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, motocykla lub przyczepy
o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeprowadza się przed upływem
3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji,
a po upływie tego okresu corocznie. Nie dotyczy to pojazdu przewożącego towary
niebezpieczne, taksówki osobowej, pojazdu samochodowego konstrukcyjnie przeznaczonego
do przewozu osób w liczbie od 5 do 9, wykorzystywanego do zarobkowego transportu
drogowego osób, pojazdu marki „SAM”, pojazdu zasilanego gazem, pojazdu

2
uprzywilejowanego oraz pojazdu używanego do nauki jazdy lub egzaminu państwowego,
które podlegają corocznym badaniom technicznym.
6. Okresowe badanie techniczne ciągnika rolniczego i przyczepy rolniczej przeprowadza
się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, a następnie przed upływem każdych
kolejnych 2 lat od dnia przeprowadzenia badania.
7. Przepisy ust. 5 i 6 dotyczą również samochodu osobowego, samochodu ciężarowego
o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, ciągnika rolniczego, motocykla lub
przyczepy, zarejestrowanych po raz pierwszy za granicą. W tym przypadku za dzień
pierwszej rejestracji, o której mowa w ust. 5, przyjmuje się dzień pierwszej rejestracji za
granicą.
8. Okresowe badanie techniczne autobusu o liczbie miejsc powyżej 15 łącznie z miejscem
kierowcy przeprowadza się przed upływem roku od dnia pierwszej rejestracji i następnie
co 6 miesięcy.
9. Motorower, przyczepa lekka i pojazd zabytkowy nie podlegają okresowym badaniom
technicznym.
10. Niezależnie od badań, o których mowa w ust. 3 i 4, dodatkowemu badaniu technicznemu
podlega pojazd:
1) skierowany przez organ kontroli ruchu drogowego w razie uzasadnionego
przypuszczenia, że:
a) zagraża bezpieczeństwu ruchu,
b) narusza wymagania ochrony środowiska,
c) uczestniczył w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze
elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, z zastrzeżeniem pkt 5,
lub noszący ślady uszkodzeń albo którego stan techniczny wskazuje na naruszenie
elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogące stwarzać zagrożenie dla
bezpieczeństwa ruchu drogowego;
2) skierowany przez starostę :
a) w celu identyfikacji lub ustalenia danych niezbędnych do jego rejestracji,
b) jeżeli z dokumentów przedstawionych do jego rejestracji wynika, że uczestniczył
on w wypadku drogowym;

3
3) w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących
zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6, oraz
z wyłączeniem montażu instalacji do zasilania gazem;
4) który ma być używany jako taksówka osobowa lub bagażowa, pojazd uprzywilejowany,
pojazd do nauki jazdy, pojazd do przeprowadzania egzaminu państwowego lub pojazd
odpowiednio przystosowany lub wyposażony zgodnie z przepisami o przewozie
drogowym towarów niebezpiecznych;
5) w którym została dokonana naprawa wynikająca ze zdarzenia powodującego
odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia
określonego w grupie 3 i 10 działu II załącznika do ustawy o działalności
ubezpieczeniowej na kwotę przekraczającą 2 000 zł;
6) dla którego określono wymagania techniczne w przepisach ustawy z dnia 11 marca
2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.3)), ustawy
z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r.
Nr 14, poz. 176, z późn. zm.4)) lub ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku
dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.5));
7) autobus, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi
100 km/h co do zgodności z dodatkowymi warunkami technicznymi;
8) dla którego określono dodatkowe wymagania techniczne w międzynarodowych
porozumieniach dotyczących międzynarodowego transportu drogowego.
11. Badanie techniczne pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym
dozorowi technicznemu może być przeprowadzone po przedstawieniu dokumentu wydanego
przez właściwy organ dozoru technicznego, stwierdzającego sprawność urządzenia
technicznego.
12. W razie powstania trudności w ustaleniu parametrów pojazdu, badanie techniczne może
być przeprowadzone po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy samochodowego, o którym
mowa w art. 79a.
13. Termin ważności badania technicznego pojazdu, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. b,
uznaje się, o ile nie jest dłuższy niż termin ważności badania technicznego ustalany na
podstawie ust. 4 – 9.

4
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: