eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki

projekt dotyczy: implementacji do prawa polskiego przepisów dyrektyw Parlamentu Europejskiego dotyczących ustanowienia sankcji za zanieczyszczenia pochodzące ze statków i ustanowienia systemu monitorowania (inspekcji) ruchu statków i przekazywania informacji we Wspólnocie

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1539
  • Data wpłynięcia: 2008-12-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
  • data uchwalenia: 2009-03-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 63, poz. 518

1539

instytucja sprawozdawcza, czyli dyrektor urzędu morskiego, nie będzie domagać się
od tego dostawcy sprawozdania z prowadzonej sprzedaży. Ponadto, zgodnie z art. 13e
ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, dyrektorzy urzędów
morskich są zobowiązani prowadzić ewidencję działających w polskich obszarach
morskich dostawców paliwa przeznaczonego do użycia przez statki. Przekazywanie
przez dostawców informacji o zaprzestaniu działalności pozwoli więc na bieżące
utrzymywanie aktualnego wykazu tych dostawców.
7. Art. 21 (art. 1 pkt 8) projektu ustawy przewiduje uprawnienia dla dyrektorów urzędów
morskich w zakresie kierowania statków w niebezpieczeństwie do miejsc schronienia.
Powyższe związane jest z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Gospodarki
Morskiej z dnia 14 września 2007 r. w sprawie planu udzielania statkom znajdującym
się w niebezpieczeństwie schronienia na polskich obszarach morskich (Dz. U. Nr 178,
poz. 1260), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie planu udzielania statkom
znajdującym się w niebezpieczeństwie schronienia na polskich obszarach morskich”,
które zostało wydane na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o bezpieczeństwie morskim.
Rozporządzenie w sprawie planu udzielania statkom znajdującym się w
niebezpieczeństwie schronienia na polskich obszarach morskich również
implementuje postanowienia dyrektywy 2002/59/WE, bowiem reguluje m.in.:
1) uprawnienia dyrektora urzędu morskiego, na którego obszarze administrowania
doszło do zanieczyszczenia lub zagrożenia zanieczyszczeniem,
2) możliwość ochrony polskich obszarów morskich oraz wybrzeża przed
zanieczyszczeniem, przez skierowanie statku do miejsca, w którym może
np. przeczekać złe warunki atmosferyczne, gdzie akcja zwalczania zanieczyszczenia
będzie łatwiejsza do przeprowadzenia.
8. Zmiana art. 31 (art. 1 pkt 9) projektu ustawy ma na celu uzupełnienie tej regulacji o
polskie morskie wody wewnętrzne, mając na uwadze obszary portów oraz liczne
przypadki zanieczyszczania Zatoki Gdańskiej oraz Zatoki Pomorskiej, które
dotychczas nie były objęte przepisami art. 31 ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu
morza przez statki. Dodanie polskich morskich wód wewnętrznych umożliwi
dyrektorom urzędów morskich wszczęcie postępowania w celu zabezpieczenia
dowodów, w odniesieniu do statków o obcej przynależności. Zmiana dotyczy również
kwestii postępowania dyrektora urzędu morskiego względem statku przebywającego
na polskich morskich wodach wewnętrznych, który na skutek zanieczyszczenia

5
polskich obszarów morskich, spowodował poważną szkodę lub zagrożenie dla
wybrzeży albo innych istotnych interesów państwa. Wcześniejsze uregulowania
dotyczyły jedynie polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej oraz polskiego morza
terytorialnego.
9. Art. 36c (art. 1 pkt 11) projektu ustawy przewiduje możliwość ukarania dostawcy
paliwa za naruszenie obowiązków dostarczania paliwa o parametrach określonych
w art. 13e i 13f ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki karą
pieniężną w wysokości 50.000 SDR (Specjalne Prawo Ciągnienia).
Zgodnie z art. 13e dostawca paliwa przeznaczonego do użycia przez statki jest
zobowiązany do zgłoszenia właściwemu dla miejsca dostaw dyrektorowi urzędu
morskiego informacji dotyczących działalności w zakresie dostaw paliwa w polskich
obszarach morskich oraz do przekazywania corocznych sprawozdań z działalności za
rok poprzedni. Zgodnie z ust. 5 art. 13e dostawca będzie również zobowiązany do
przekazywania informacji o zaprzestaniu działalności w zakresie dostarczania paliw
przeznaczonych do użycia przez statki. Natomiast zgodnie z art. 13f dostawca jest
zobowiązany do dostarczania na statki paliwa spełniającego wymagania określone w
rozporządzeniu Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 4 maja 2006 r. w sprawie
wymagań dotyczących zawartości siarki w paliwie dostarczanym na statek (Dz. U.
Nr 79, poz. 555). Za niedotrzymanie postanowień powyższych regulacji dostawca
paliw przeznaczonych do użycia przez statki będzie mógł być ukarany karą pieniężną.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), zwanej dalej „ustawą
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa”, projekt ustawy został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury.
Podczas prac nad projektem ustawy do Ministerstwa Infrastruktury nie wpłynęły
żadne zgłoszenia odnośnie do zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie
ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych.


6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt ustawy będzie oddziaływać na działalność i obowiązki:
1) dostawców paliw żeglugowych,
2) armatorów,
3) kapitanów statków podnoszących banderę polską, jak również statków obcych
bander znajdujących się na polskich obszarach morskich,
4) dyrektorów urzędów morskich.
W szczególności art. 12 ust. 2 zmienianej ustawy będzie oddziaływać na armatora oraz
kapitana statku o polskiej przynależności, uczestniczącego w wypadku lub w zdarzeniu
stwarzającym zagrożenie zanieczyszczenia środowiska morskiego albo powodującego takie
zanieczyszczenie, którego dokumenty zostały cofnięte przez dyrektora urzędu morskiego.
Armator będzie zmuszony pokryć koszty za przeprowadzenie ponownej inspekcji statku
oraz wydanie nowych dokumentów. Statek nieposiadający dokumentów, o których mowa w
art. 12 ust. 2 (certyfikat zgodności lub certyfikat zarządzania bezpieczeństwem statku) nie
może bowiem opuścić portu, w którym został zatrzymany. Organ państwa, w tym
przypadku dyrektor urzędu morskiego, jest zobowiązany do przeprowadzenia takiej
inspekcji oraz w przypadku stwierdzenia braku przeciwwskazań, do ponownego wydania
cofniętych uprzednio dokumentów.

2. Zakres konsultacji społecznych
W dniu 26 września 2007 r. odbyło się posiedzenie Rady Koordynacyjnej Dyrektorów
Urzędów Morskich, na którym ustalono, że powołana zostanie grupa robocza składająca się
z przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, urzędów morskich oraz Morskiej Służby
Poszukiwania i Ratownictwa, mająca na celu prowadzenie prac nad projektem ustawy.
W dniu 8 listopada 2007 r. w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się pierwsze spotkanie
grupy roboczej, podczas którego przedyskutowano zmiany (uwagi) zgłoszone wcześniej w
formie pisemnej przez powyższe instytucje. Na podstawie zgłoszonych uwag opracowany
został niniejszy projekt ustawy.
Przedmiotowa regulacja została przesłana do konsultacji do następujących
podmiotów:

7
1)
Polskiego Rejestru Statków S.A.,
2) Urzędu Morskiego w Gdyni,
3) Urzędu Morskiego w Słupsku,
4) Urzędu Morskiego w Szczecinie,
5) Morskiej
Służby Poszukiwania i Ratownictwa,
6) organizacji
społecznych, związków zawodowych oraz firm branży morskiej
takich, jak:
– Federacja Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków,
– Krajowa Sekcja Morska Marynarzy Zawodowych i Rybaków NSZZ „Solidarność”,
– Ogólnopolski Związek Zawodowy Oficerów i Marynarzy,
– Polski Związek eglarski,
– Polskie Stowarzyszenie Pilotów Morskich,
– Związek Armatorów Polskich,
– Polska egluga Bałtycka,
– Polska egluga Morska,
– Polskie Linie Oceaniczne,
– Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.,
– Zarząd Morskiego Portu Szczecin – winoujście S.A.,
– Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.,
– Krajowa Izba Gospodarki Morskiej,
– Krajowa Izba Gospodarcza,
– Lotos Partner Sp. z o.o.,
– Ship-Service S.A. Grupa Orlen,
– Pertocargo/OW Bunker Sp. z o.o.,
– Oktan Energy & V/L Service sp. z o.o.

W ramach uzgodnień i konsultacji wpłynęły uwagi o charakterze drobnych poprawek
redakcyjnych dotyczących interpunkcji, szyku wyrazów i uzupełnienia niektórych
fragmentów nowelizowanych przepisów. Większość zgłoszonych uwag została
uwzględniona.

8
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przewiduje się, że projekt ustawy nie spowoduje dodatkowych wydatków z budżetu
państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zmiany w zakresie wprowadzenia
kar pieniężnych, o których mowa w art. 36c projektu ustawy, wpłyną nieznacznie na
zwiększenie dochodów budżetu państwa.


4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie projektu ustawy nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt ustawy nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.


7. Wpływ aktu normatywnego na zdrowie i środowisko
Projekt ustawy zawiera regulacje z zakresu ochrony środowiska. Wprowadzenie zapisu o
konieczności przekazywania meldunków nie tylko przez kapitanów statków uczestniczących
w wypadkach lub statków, na których nastąpiło zdarzenie zagrożone zanieczyszczeniem lub
zanieczyszczenie, ale również kapitanów statków, którzy zauważyli zanieczyszczenie morza
lub taki wypadek powodujący lub mogący powodować zanieczyszczenie (zmiana art. 11)
może wpłynąć na zwiększenie wykrywalności zanieczyszczeń (i sprawców tych
zanieczyszczeń) morza przez statki, a przez to również na ograniczenie nielegalnych zrzutów
do morza.

Zmiana art. 31 przez dodanie polskich morskich wód wewnętrznych rozszerzy obszar
działania dyrektorów urzędów morskich w zakresie możliwości prowadzenia dochodzeń w
sprawie zanieczyszczeń ze statków. W konsekwencji może to spowodować ograniczenie

9
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: